YLE kannustaa lasten silpomiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((((((((((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottamatta kantaa ympärileikkausasiaan, minusta ko. ohjelma on melko omituinen. Ovat lapseni sitä kastselleet, mutta eivät erityisemmin pidä siitä. Katsoin uteliaisuudesta äsken itse tuon ohjelman. En nyt sanoisi, että Yle kannustaa lasten silpomiseen, väitteenä se on mielestäni hivnen kärjistetty.
Mutta tuon jakson pointti, meni kyllä minulta vähän ohi.:O tosin samoin, on käynyt jonkun aiemmankin jakson kohdalla.

Kyseinen ohjelma on meidän talossa pannassa. On onneksi ollut jo ennen tätä episodia. Yleltä tulee kyllä ihan hyviä lastenohjelmia muuten, mutta kyllä tämä on yksi sellainen, joka asettaa kyllä kyseenalaiseksi koko Ylen lastenohjelmatuotannon.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä...;25340454:
Ainiin, mut sähän taidat olla silvotuttanut omatkin lapsesi, eikai turkkilainen miehesi olisi muuta hyväksynytkään?

Sähän taidat olla niin väärässä kuin olla voi...poikaamme ei oo ympärileikattu, ei mies sitä mitenkään tärkeänä pidä. Ja tyttöjä nyt ei siinä kulttuurissa leikata muutenkaan.

En todellakaan ymmärrä tätä Ylen harrastamaa mamujen ja muiden kultturien ýlistämistä täysin kritiikittömästi. Mielestäni sen pitäisi puuttua juuri tällaisiin sairaisiin ja sadistisiin epäkohtiin, eikä painaa asioita villaisella tai pahimmassa tapauksessa yrittää jopa ujuttaa niitä omaan kulttuuriimme kuuluvaksi.

Kertokaas te, jotka olette POIKIEN ympärileikkausta vastaan, että mitä haittaa siitä on pojalle ja myöhemmin miehelle? Mun kantani ei välttämättä ole puolesta, mutta haluaisin vaan tietää, miksi se teidän mielestänne on niin kamalaa ja tuomittavaa. Perusteluksi ei kelpaa, että se on lapsen silpomista.

[QUOTE="vieras";25343415]Kertokaas te, jotka olette POIKIEN ympärileikkausta vastaan, että mitä haittaa siitä on pojalle ja myöhemmin miehelle? Mun kantani ei välttämättä ole puolesta, mutta haluaisin vaan tietää, miksi se teidän mielestänne on niin kamalaa ja tuomittavaa. Perusteluksi ei kelpaa, että se on lapsen silpomista.[/QUOTE]
Jos vaikka aloitetaan siitä, että esinahka on tuntoherkkä alue, ja melko tärkeä seksissä. Siitäkin huolimatta, että harva uskaltaa tätä sanoa. Esimerkiksi moni ympärileikattu mies joutuu käyttämään masturboinnissaan liukastetta, koska muuten voi käydä kivuliaaksi. Tyttöjen silvonta on yleisesti paheksuttua, mutta poikien silvontaa vastaan harvempi uskaltaa vieläkään puhua. Ja yllättäen lapsellehan silpominen aiheuttaa traumoja.

Mielenkiintoisempi kysymys on, miksi lapsen tarpeettoman leikkelyn pitäisi olla sallittua ja hyväksyttyä. Perusteluksi ei kelpaa "kulttuuri ja jeesus/allah".

Viimeksi muokattu:
Mä en näe mitään pahaa poikien ympärileikkauksessa sinänsä. Kunhan se tehdään oikein ja ammattitaidolla, huolehditaan kipulääkityksestä, jne.

Omaa poikaani en haluaisi leikattavaksi kuitenkaan, mutta mulle henk.koht. on ihan sama leikkauttaako jotkut muut poikansa. Aika moni kaveri on leikkauttanutkin. Heidän päätöksensä, ei se minulle kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25343458:
Ympärileikkaus vähentää tautiriskiä, joten sikäli ymmärrän. Amerikassahan tuo on uskonnosta riippumatta aika yleistä.

Ei muuten vähennä.

Amerikassa on paljon juutalaisia. Johtuu siis uskonnollisista syistä.

[QUOTE="vieras";25343415]Kertokaas te, jotka olette POIKIEN ympärileikkausta vastaan, että mitä haittaa siitä on pojalle ja myöhemmin miehelle? Mun kantani ei välttämättä ole puolesta, mutta haluaisin vaan tietää, miksi se teidän mielestänne on niin kamalaa ja tuomittavaa. Perusteluksi ei kelpaa, että se on lapsen silpomista.[/QUOTE]

ensinnäkin esinahka suojelee peniksen arempia alueita.
toiseksi ympärileikatut miehet todistetusti ei saa seksistä samanlaista nautintoa kun leikkaamattomat.
kolmanneksi, sitä on paljon mieheiä jotka joko itse venyttämällä yrittävät saada nahkansa "takaisin" tai turvautuvat kirurgin apuun koska heidän kehostaan on veity jotain sinne kuuluvaa. kuten tatuoinnit, nuo pitäs olla k18. jokaisen pitäisi itse saada päättää kehostaan.
neljänneksi en ymmärrä ylimääräisiä leikkauksia ja nukutuksia. miksi lapsi pitäisi altistaa sellaisella. eihän ne riskittömiä ikinä ole

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25343458:
Ympärileikkaus vähentää tautiriskiä, joten sikäli ymmärrän. Amerikassahan tuo on uskonnosta riippumatta aika yleistä.

joo ehkä jossain kehitysmaassa jossa aurinko porottaa, ympärivuoden +40-50 asteen helteet eikä ole kunnon peseytymis mahdollisuuksia. muualla maailmassa tuo väite on ihan täyttä puppua

Ei muuten vähennä.

Amerikassa on paljon juutalaisia. Johtuu siis uskonnollisista syistä.
No jaa, tutkimustulokset on vähän ristiriitaisia. Joidenkin mielestä vähentää, joidenkin mielestä ei. Oli niin tai ei, joka tapauksessa aika helvetin huono syyhän se peniksen silvontaan kuitenkin on, etenkin länsimaissa, joissa kondomien saanti ja tautien testaus ja lääkintä nyt ei todellakaan hankalaa ole.

Yhteistyössä