yläkerta ja alakerta

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Kertokaas kokemuksia kahdessa tasossa asumisesta :wave:

Hyvät ja huonot puolet!!!

Yläkerrassa olis 3 makuuhuonetta, vaatehuone, sauna ja kylppäri.
alakerrasta löytyy yksi makuuhuone, keittiö ja olohuone + yksi vessa.

Hyvä puoli on ehdottomasti se, että jälkikasvun voi motittaa yhteen kerrokseen!

Huono ehkä se, että kesähelteillä yläkerta saattaa olla turhankin lämmin. Siksi meillä on makkarit alhaalla ja keittiö ja olohuone ylhäällä.

minä itse pidän 2 tason ratkaisusta, vaikka siis pesuaineita, siteitä ym. pitää ollakin molemmissa kerroksissa. miehen mielestä 1-taso on kivempi koska tila on paljon avarampi eikä hukkaneliöitä tule (rappuset).

ihanaa kun on kaksi kerrosta - siinä vaiheessa kun pikkuiset on unten maille, on meillä vanhemmilla rauha täällä alakerrassa.
on meilläkin esim pesuaianeet ja hygieniatuotteet molemmissa kerroksissa, mutta eihän se niiden käyttöä lisää :-)
imuria raahataan joo, mutta voihan niitä olla vaikka kaksi. Alakerta tosin imuroidaan lähes päivittäin (3 lasta, koira, rattaat säilytetään eteisessä), mutta toisaalta yläkerranmakkareihin ei juuri likaa kerry.
Rappusten alle on meillä laitettu lasten leikkipaikka, joten sekään ei ole hukkaneliöitä, vaan tosi hyvä ja mieluinen leikkipaikka.
Mä en oikeastaan keksi mitään muuta huonoa kuin että näin raskaana ollessa ei jaksais sairasta keskimmäistä (14 kg) kantaa rappusissa, mutta pakkohan se on pientä auttaa....

Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
minä itse pidän 2 tason ratkaisusta, vaikka siis pesuaineita, siteitä ym. pitää ollakin molemmissa kerroksissa. miehen mielestä 1-taso on kivempi koska tila on paljon avarampi eikä hukkaneliöitä tule (rappuset).

meillä on portaiden alla komero.

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Kertokaas kokemuksia kahdessa tasossa asumisesta :wave:

Hyvät ja huonot puolet!!!

Yläkerrassa olis 3 makuuhuonetta, vaatehuone, sauna ja kylppäri.
alakerrasta löytyy yksi makuuhuone, keittiö ja olohuone + yksi vessa.

Meidän asunto on tällainen ilman vaatehuonetta ja makuuhuoneita yläkerrassa vain kaksi. Hyvin on toiminu. Keskuspölynimuri löytyy myös, niin imurin raahaamisongelmaakaan ei ole. Portaiden alla on komero, joka toimii tällä hetkellä pojan leikkitilana. Ja portaiden päällä on parvi, joka tuo taas lisätilaa yläkertaan.

Ison talon ongelmana voi olla yhdessä tasossa luonnon valon määrä tai sitten talo on haasteellista tunkeä pienelle tontille. Lisäksi niitä käytäviä tulee usein paljon (hukkatilaa).

Vessoja & kylppäreitä tarvii kyllä pienemmässäkin asunnossa tahi yhdessä tasossa olla useampia. Minusta yksi tärkeä asia on, että portaat ovat väljät ja helppokulkuiset.

Meillä on 3+ tasossa ;)

rasittavaa ravata portaita edes takas. esim pyykit, siivous yms... kun muutettiin kuvittelin ettei portaat käy hermoihin mutta nyt toivon että olis ostettu yksikerroksinen..

mä tykkään asua 2-tasosessa talossa. lapset 6v ja 4v ja nyt tää 2-tasonen asuminen toimii tosi hyvin. lasten huoneet ja meidän makuuhuone on yläkerrassa, alakerrassa keittiö ja olohuone ym. elämä jotenkin rauhallisempaa näin, ne saa vallata leikeillään yläkerran =) tosin silloin kun kuopus syntyi ja esikoinen oli alle 2v, asuttiin 2-tasosessa rivarissa ja kirosin sen asumisen ihan täysin koska se tuntui järkyttävän epäkäytännölliselle. muutettiin sieltä pois ja vannoin, ettei enää ikinä 2-tasoseen... :whistle:

Tykkään tosi paljon, lapset 0 ja 5v. Rauha alhaalla ja samoin nukkujille oma rauha. Yläkerran kuumuus riippuu ilmanvaihdosta. Vanhoissa taloissa voi olla ongelma, mutta joskus uudemmissa myös.

Joskus kävin katsomassa 2-kerroksista asuntoa jossa oli ap:n kuvaamalla tavalla huoneet mutta pesukoneelle oli paikka vain alhaalla, ei mahtunut yläkertaan. Jäi talo ostamatta. Samoin vessat pitää olla molemmissa kerroksissa.

Yhteistyössä