Ylävatsan mielettömän kovat kivut

  • Viestiketjun aloittaja Pelkäävä
  • Ensimmäinen viesti
Pelkäävä
Viime kesästä saakka on ollut sellainen vaiva, että kuukautisten aikana tai vähän enne tai jälkeen, ylävatsani tulee aivan muutamassa sekunnissa hirvittävän kipeäksi. Kipu tulee aivan rintakehään asti ja siitä vasempaan käsivarteen. Kipu on niin sietämätöntä, että en pysty makaamaan en istumaan. Minun on pakko kävellä edes takaisin ja mentävä ulos. Kovalla pakkasellakin vain t-paita päällä pihalle ja oli hirvittävä tuskan hiki päällä. Sisällä ei voi olla kun tuntuu, että läkähtyy. Kolmen burana 800 jälkeen kipu lievittyy, mutta seuraavana päivänä vatsalihakset ovat todella kipeät. Tämä ei ole mitään tavallista kuukautiskipuilua. Ylävatsa turpoaa myös aivan kivikovaksi silloin kun tämä kipukohtaus tulee. Ja se tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Pari sekuntia ja tuskat on hirvittävät, sitten kun kipulääke on vaikuttanut niin olo on taasen normaali. Olen alkanut nyt pelkäämään kuukautisten tulemista, koska tämä mieletön ylävatsa kipu näyttää osuvan aina siihen ajankohtaan. Lääkäriin en kovin vähällä haluaisi mennä. Osaako kukaan sanoa, mistä tämä voi johtua?
 
Vika löytyy
Monilla on ollut samantapaisia ja eri versioita noista vaivoista, yhtä monta niihin on syytäkin! Ei tässä uskalla ryhtyä arvailemaan. Mene sinne lääkäriin heti, hänellä on tutkimusvälineitä, meillä ei muuta kuin kirjaimia ruudulla.
 
Sivustalukenut
Enteeksi, mutta et näemmä tahdokaan vaivasta parantaua vaan kuulla kauhutarinoita vaivastasi. Ymmärrän, että tahdot vastauksia mutta LÄÄKÄRI ne voi antaa. Tilaa lääkäri, täällä ihmiset ovat täysin vieraita sinulle EIVÄTKÄ ASIANTUNTIJOITA. Lääkäri on.

Tahdotko, että sanon sen olevan syöpää? En sano, kun en tiedä. Lääkäri tietää.

Sorry, mutkun meni hermot tollaseen jankkaamiseen: ihminen pelkää elämänsä puolesta ja hakee pelkoonsa apua keskustelupalstalta. Ei lääkäriltä. Kieroutunutta elämää.........
 
Pelkäävä
Alkuperäinen kirjoittaja Sivustalukenut:
Enteeksi, mutta et näemmä tahdokaan vaivasta parantaua vaan kuulla kauhutarinoita vaivastasi. Ymmärrän, että tahdot vastauksia mutta LÄÄKÄRI ne voi antaa. Tilaa lääkäri, täällä ihmiset ovat täysin vieraita sinulle EIVÄTKÄ ASIANTUNTIJOITA. Lääkäri on.

Tahdotko, että sanon sen olevan syöpää? En sano, kun en tiedä. Lääkäri tietää.

Sorry, mutkun meni hermot tollaseen jankkaamiseen: ihminen pelkää elämänsä puolesta ja hakee pelkoonsa apua keskustelupalstalta. Ei lääkäriltä. Kieroutunutta elämää.........[/quot


Miksi maailmasssa pitää olla sinunlaisia koiranrakkeja. En sinun neuvoja kaipaa. Jos hermosi menee siitä, että kysyn APUA, NEUVOA JA ONKO MUILLA SAMANLAISIA KOKEMUKSIA, niin suosittelen sinulle rauhoittavialääkkeitä ja johonkin hoitolaitokseen menemistä.

Edelleen esitän alkuperäisen kysymyksen fiksuille, asiallisille ihmisille. Tietääkseni tämä palsta on nimenomaan sitä varten, että voi kysyä ja pyytää apua. Tuhannet muutkin kyselee neuvoja vaivoihinsa ja saavat yleensä aina asiallisia vastauksia. Toivon, että saisin jatkossa asiallisia vastauksia. Paineita ja pahaa mieltä on jo ihan riittävästi.
 
Anneli K-N
Sivustalukeneella on ainakin pinna kireällä.Kantsis varmaan käydä psykiatrilla. Ap:lle sellaista, että vatsavaivat voi johtua niin monesta eri syystä. Ei aina tartte kuitenkaan pahinta ajatella ja pelätä. Voihan se olla jokin tulehdus.En osaa sanoa millainen on kohdun ulkopuolinen raskaus kun ei ole siitä kokemusta.Toivottavasti saat apua ja vatsasi kuntoon.
 
Pipimaha
Minulla on ollut samantyyppistä kipua jo vuoden. Lääkäriin en ole päässyt, sillä terveysasemalla vaivaani on vähätelty, enkä ole saanut lääkäriaikoja, vaan on kehotettu menemään yksityiselle. Siihen ei kuitenkaan ole varaa. Omassa tapauksessani olen kyllä tullut siihen tulokseen, että kyseessä on ärtyneen suolen aiheuttama oire. Supisteleva kohtu ärsyttää suolta entisestään, ja saan sitten rajuja, kramppimaisia kipuja. Aivan kuten alkuperäinenkin, hikoilen kovasti ja syön kipulääkkeitä saadakseni kivut kuriin.

Olen joskus miettinyt, että pitäisi kai mennä ronskisti keskussairaalan päivystykseen kipukohtauksen ollessa pahimmillaan. Ei vaan saa lähdettyä, kun pahimmat kipukohtaukset tulevat aina iltaisin tai öisin... Kaipa sitä on sitten hölmö ja kärsii. :(
 
Pelkäävä
Pipimaha kiitos vastauksesta. Olen itse ajatellut näiden kipuilujen johtuvan erittäin kovasta stressistä. Noin puolentoistavuoden ajan on olltu todella paljon huolia ja stressiä. Tiedän, että terveyskeskus lääkärin vastaanotolle joutuu odottamaan aikaa jopa useita kuukausia. Yksityispuolelle ei ole varaa mennä, koska on vain satunnaisesti töitä.
Minulla kipukohtaus tulee hyvun usein myös myöhään illalla. Olen myös miettinyt päivystykseen menemistä, mutta sitten aina ajattelee, että jospa se menee ohi. Ja muutaman kipulääkkeen jälkeen on mennytkin.
 
3*800 buranaa?
jos näin on, niin veikkaan todella ärtynyttä vatsaa, suolistoa ja ruokatorvea. Palleatyrä on yksi mahdollisuus ja jos se on sitä, niin olet pahentanut tilannettasi oikein olan takaa.
Jatka samaan malliin, niin ei sitten ihan pikkuasiasta tarvitse sinne lääkäriin mennäkkään.
Vaivasi on myös selvästi psykiatrinen, aikuinen ihminen, jolla on pailkat kohdallaan, ei todellakaan odota yli puolta vuotta tuollaisten kipujen kanssa ennenkuin hankkiutuu keskustelu palstalle huhuilemaan apuja - ennenkuin hankkiutuu tutkimuksiin.
Sappikivet ovat muuten yksi mahdollisuus, nekin voivat repiä sappirakkosi&tiehyesi ja vaivasi onkin sitten jo tarpeeksi suuri lääkärille uskottavaksi? Vai oliko sen niin päin, ettet sitten ainakaan lähde lääkäriin, kun se on niin pelottavaa?
 
Vatsa voi nyt hyvin
Palleatyrässä on samanlaisia oireita, tiedän kokemuksesta. Jos on ylipainoa niin kannattaa laihduttaa, se jo auttaa.
Onkohan tännekin eksynyt sivupersoona tyyppi kun ap:n älyä vaivaudutaan haukkumaan. Kyllä normaali ihminen pelkää ja yrittää etsiä apua muualtakin kuin lääkäristä. Homeopaatilta voi myös löytyä apua.
 
yli 150 oiretta.
PMS, eli pre menstrual syndrome -kuukautisia edeltävään oireyhtymään tiedetään kuuluvan yli 150 erilaista psyykkistä ja fyysistä oiretta. Pms oireita on hyvin monenlaisia. Pms oireita ovat kosketusarat ja kipeät rinnat, päänsärky, yleinen kipu, uupumus, jännittyneisyys, ärtyneisyys, masennus, itkuisuus, viha, selittämätön raivo, turvotukset vatsan alueella ja raajoissa, akne, ruoansulatusjärjestelmän häiriöt jne.

Pms oireilu saatta alkaa jo alle 20- vuotiaana, mutta tyypillisimmillään pms alkaa ja pehenee 35 ikävuoden jälkeen. Syitä naisten kuukautisia edeltäviin oireiluihin ei vielä tiedetä. Koska syyt eivät ole tiedossa, ei tehokasta hoitoa ole.

Googlen haulla >pms oireyhtymä< löytyy 1820 "osumaa" tässä yksi linkki esimerkiksi Antioksidant klinikalle, jossa on aika paljon tietoa asiasta.
http://www.antioksidant.fi/art_pms.html

Enemmän tietoa löytyy Googlesta hauilla >pms< tai >pms disorder<.
 
Oli mitä oli
Niin lääkäriä tarvitaan. Todellakin nyt, eikä sitten kun on myöhäistä tai pysyviä, korjaamattomia vaurioita. Lääkäripelko on niin turhaa kuin olla voi. Ne ihmiset ovat vuosikausia opiskelleet, että voisivat auttaa ihmisiä ja sitten heitä pelätään ja jännitetään!

Tässä ei viitsi sinua enempää pelotella, mutta uskomattomalta sinun suhtautumisesi omaan terveyteen tuntuu.
 
katri2
Netistäkin löytyy luotettavia "Lääkäri vastaa"-palstoja. Kerro oireesi siellä, saat ainakin asianntuntijan kirjoittaman vastauksen. Itse suosittelen monien muiden tavoin lääkärin tapaamista ihan livenä... Ei se sulle pakolla mitään tee. Ja jos päätät hakeutua lääkäriin, älä ala vähättelemään oireitasi!! En tiedä, mistä on kysymys, mutta sen tiedän että tuo ei kuulu asiaan.
 
Sivustalukenut
Aikalailla järjen vastaista on se,että pelätessään syöpää ei uskaltaudu lääkääriin! Kysymyksistä päätellen se ei ollut edes vaihtoehtona vaan ainaostaan muiden täällä hengailevien antama "pelastus".

Sitä ei ikävä kyllä voi tehdä kuin lääkäri, joka tutkii ja tekee testit.

Yllätävää oli kyllä saada tollaisia reaktioita, vaikka tämän tarvisikin tohtoria, saman olisin sanonut ystävillenikin!



 
Sapettaa hapatukset
Olen lukenut myös tätä keskustelua ja ihmettelen sinun sivustalukenut tuota äärettömän raivokasta suhtautumista alkuperäisen kirjoitukseen.Hänellä lienee omat syynsä miksi kyselee apua täältä.Jos sinua ärsyttää noin kovasti niin ohita tämä keskustelu kokonaan.Tuskin parannat ap:n oloa kommenteillasi.Olen varma että ap ymmärtää että ei täällä ole lääkäreitä vastaamassa.Lue muitakin kysymyksiä ei niissäkään kaikissa ole menty lääkäriin heti,vaan ensin on kysytty apua täältä.Et sinä ole Jumala älä tuomitse muita.Syöpää on sairasta toivoa kenellekään.
 
Pelkäävä
Kiitos paljon, olipa todella ihana vastaus. Toivottavasti vittuilusi kolahtaa omaan nilkkaa. Kenenkään ei tarvitse enempää kommentoida asiaa, koska en enää aiolukea näitä. Kiitos teille asiallisille. Valitettavasti muutama sairas tuli tänne palstalle.
 

Yhteistyössä