Ylävatsakipu

Kun puhutaan, että ylävatsakipu on raskaushepatoosin ja/tai raskausmyrkytyksen yksi oireista niin missä kohtaa tarkalleen tuo ylävatsa siaitsee? Siis onko se alue heti kylkiuluiden alapuolella vai navan yläpuolinen alue vai mikä?
Ei muuten mutta mulla on sellasta painontunnetta/ polttelun tapaista tuossa rintalastan alapuolella ja tietty mietin jo kaikkea kamalaa... Tunne menee välillä ohi ja sitten taas nukkumaan mennessä enemmän samoin istuessa pitkiä aikoja.

Mulla on ihan sama juttu. Mulla on kyllä ollut ennen raskauttakin sappivaivoja, eli joistakin rasvaisista ruuista, omenoista yms. tuli ylävatsa kipeäksi.

Mutta nyt nää kivut on tuntuneet erilaisilta, ku ennen raskautta. Mulla samoin, kuin sulla, että nukkumaan mennessä kipu helposti yltyy ja myös istuessa. Viimeyönäkin heräsin kovaan ylävatsakipuun, enkä voinut enää maata. Nousin sitten käveleskelemään hetkeksi ja sitten kipu meni ohi.. Vähän kanssa välillä huolestuttaa, jos on merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä, kun turvotustakin löytyy.. Mutta torstaina oli neuvola, ja kaikki arvot kuitenkin kohdillaan.

rv 31+1

Hejssan! Itselläni selkävaivojen takia rintakipuja ja osa kivuista vahvistuu yöllä makuuaikaan, on kuulemma närästystä. Raskaudesta ei kokemusta, mut eikös närästys ole yksi raskausoire. Voin kertoa että vaikka itseänikin närästänyt ennen, tuo vihlova kipu just rinnan alla on pelottavaa ja erilaista, mut selvästi närästystä. Toivottavasti teilläkään ei sen vakavammasta kyse.

Tuo polttelu viittais närästykseen. Mulla oli raskausmyrkytyksen aikana ylävatsakipua ja se oli semmoinen vanne tuossa rintojen alapuolella. Raskausmyrkytykseen kuuluu kuitenkin paljon noita muita oireita eli jos niitä ilmaantuu, olisin vasta sitten huolissani.

Mulla toi kipu ei kyllä ole närästystä. Tiedän, koska närästyksestäkin kärsin välillä, mutta tämä on aivan erilaista kipua; tuntuu semmoselta kiristävältä, ihan kuin jokin ylävatsan sisäelin olisi poksahtamaisillaan. Ja se on todellakin kipua eikä polttelua. Ja tuntuu välillä just "vanteena", kiristävänä semmosena..

Ylävatsakipu on juuri kylkiluiden alapuolella, missä sijitsee suurin piirtein pallea. Siitäkun painaa, niin pitäisi sattuakkin. Itellä heti ruokailun jälkeen kamalat tuskat ja varsinkin jos syö vatsan ihan täyteen..
Mulla hepatogestoosi kolmannen kerran ja vastaavaa kipua ei ole aikaisemmin ollut.
Nyt olenkin joutunut syömään sappilääkkeitä viikosta 31 asti ja viikolla 37 mennään ja arvot pysyneet alhaalla....

Niin ja mulle kamalat säryt oli kanssa nukkumaan mennessäja tuntui, et sappi kiehus kurkusta ulos. Vaikkakin on lääkitys, niin se närästys on aivan kamalaa ja siihen närästykseen ei saa ottaa närästys lääkettä edes... Nekin kamalat poltot kurkussa joutuu kestämään, paitsi että ruoka öljyä olen ottanut huikan siihen, että pääsee edes nukkumaan... Se helpottaa hetken verran, kun muutakaan ei saa ottaa, niin olen sitä sitten ottanut.... Kaverillle oli vaan kerrottu, että se helpottaa edes hetken verran

Minulla on ollut parin päivän ajan myös ihmeellistä ylävatsa kipuilua. Olen ihmetellyt mitä se on, kun ei ole närästystä, eikä supistuskaan vaan sellaista epämiellyttävää tunnetta jota en osaa edes selittää. Mikä tuo ap mainitsema raskaushepatoosi on? Itseäkin mietityttää pitäisikö tässä olla huolissaan :/ Onneksi huomenna on neuvola niin voi sieltä kysyä asiasta.

Hepatogestoosi oikeaslta nimeltään. Raskauden aikana joillakin maksa ei kestä raskaushormoneja, jotka sitten taasen nostaa maksa-arvoja sallitujen arvojen yläpuolelle. Samalla myös sappihappo nousee käsi kädessä maksa-arvojen kanssa, elikkä jos maksa-arvot on hieman koholla, niin sappihappo arvot ovat normaalit. Itellä oli maksa-arvot 5 viikkoa sitten 545 ja sappihappo 24. Arvojen kuuluisi olla alle 45 ja alle 6. Sain lääkityksen sappihappoihin ja se on laskenut sappihappo arvot alas.

Hepatogestoosiin liittyy sikiökuolema riski viikkojen 38 jälkeen, että jos on kutinaa jalkapohjissa, vatsassa, kämmenissä, niin kannattaa pyytää lähete verikokeisiin.

Ylävatsa kipu voi myös viitata raskausmyrkytykseen, johon tarvitaan lisänä korkea verenpaine, pääkipu, valkuainen virtsassa, silmäsärky ja jne... Niitä kaikkia ei tarvitse olla. pelkkä verenpaine liittyen vatsakipuun ei tarkoita oikeastaan mitään, että sitä valkuaista pitäisi pissassa olla...

Tässä lyhyesti selitettynä

Mulla on myös tuota kipua ja olen ottanut viccyä siihen, vaikkei mullakaan happoja nouse ja tuntuu ettei se ole närästystä, se puristaa tosta rinnan alta niin että tuntuu ettei saa happea JA ON KIPEÄ jos on makuulla niin pitää kyllä vauhdilla nousta ylös ja nyt sitä on ollut enenevissä määrin raskauden aikana..mulla oli sitä aijemmin silloin en vielä ollut raskaana niin se tuli krapulassa pitäsköhän kysyä lähete maksa ja sappikokeisiin? :eek:

Tietenkin riippuu paljon on viikoja jo. Itellä alkoi salaman iskusta viimeisen kolmanneksen aikana. Kaikki puski päälle. Limua pystyn juomaan, mut jos pitää vichyä tai kivennäis vettä juoda, niin sappi kiehuu ylös sen jälkeen. Jospa tää nyt tästä...

Viime yön kärvistelin kamalissatuskissa kolmeen asti, kun supistuksia tuli 5 min välein ja nyt kunolen saanut ahterin ylössängystä, niin jatkuu vaan...

Jospa tää nyt täältä alkais ulos tulemaan

Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Mulla toi kipu ei kyllä ole närästystä. Tiedän, koska närästyksestäkin kärsin välillä, mutta tämä on aivan erilaista kipua; tuntuu semmoselta kiristävältä, ihan kuin jokin ylävatsan sisäelin olisi poksahtamaisillaan. Ja se on todellakin kipua eikä polttelua. Ja tuntuu välillä just "vanteena", kiristävänä semmosena..
Huomenta :wave: mulla myös tuon tyyppistä kipua.Mutta mulla viikot vasta 8+4.Viime raskausessa sama juttu ja viikoilla7-9.Ei tietoa mikä kumma.Kova kipu.Aivan kuin jokin vetäsiä sisältäpäin elimiä... :ashamed: vaikea selittää..

On jatkunut jo pari viikkoa. Olen juossut lääkäriltä toiselle ja saanut kipulääkkeet (Litalgin) sekä mahahaavalääkkeet. Ei auta kumpikaan. Vauvalla kaikki kunnossa ja omat arvot hyvät. Pelottaa kun mua ei kunnolla tutkita vaan aina vaan vauvan tilanne. Ymmärrän tietysti että vauva on tärkein, mutta ei kai se ole vauvallekaan hyväksi jos äitin maksa/ sappi/ jotain muuta on hajalla?

Minulla kipu on kuin joku painaisi koko ajan kovaa nyrkillä palleaa. Kipu on nyrkin kokoisella alueella, tasainen, puristava tunne tuossa keskellä heti rintojen alla. Tekisi koko ajan mieli avata rintaa jollain, että puristus loppuisi.

Ahdistaa ja pelottaa kun apua ei saa.

Yhteistyössä