Ylävatsa- ja selkäkipu, apua!

  • Viestiketjun aloittaja Kivulias
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minä olen kanssa kuullut tuosta sappiteiden ahtaudesta. Se on käsittääkseni tosi harvinainen tila, joten luultavasti aloittajaa auttaa sappirakon poisto, jos siihen päädytään... Olisi luullut, että olisivat siinä ERCP:ssä laajentaneet sitä tiehyttä ja/tai pistäneet siihen stentin:eek:
 
vierailija
Minä itse olin 13 vuotias kun todettiin sappikivet kun oltiin perheen kanssa Turkissa. Ne alkoivat aamu kolmelta ja lääkäriin menimme viiden maissa. siellä laitettiin heti ultraan ja tehtiin kaikki tutkimukset ja todettiin sappirakon tulehdus ja kiviä. Suomessa sitten mentiin yksityiselle lääkärille ja hän määräsi kipulääkettä jos tulee uusi kohtaus. Sitten noin viikon päästä lomasta tulikin aamulla uusi kohtaus ja lääkärissä annettiin leikkauspäivä. Vielä leikkauksen jälkeenkin on ollut pari kertaa vaivoja.
 
vierailija
Joskus vastaavanlaisia kipuja voi ilmetä myös maksasairauksissa kuten apllä 12 vuotta sitten. Vyötärölihavuus on suoraan yhteydessä mm rasvamaksaan.
 
vierailija
Minulla oli sappikohtauksia jokunen vuosi sitten.Kuulosti aika lailla samalta kuin kuvailemasi.
Kävin muutaman kerran päivystyksessä kun kohtaus iski päälle ja aina otettiin kokeet jtka kuitenkin näytti että kaikki on ok.
Sain myös Litalgineja joista ei kuitenkaan ollut mitään apua.Sain myös jotain vatsansuojalääkkeitä nimeltä Somac.
Ne auttoivat mutta kun kuukauden kuuri niitä oli ohi sain viimeisen ja aivan kamalan kohtauksen.
Kolmen päivän helvetti kamalaa kipua joka ei hellittänyt hetkeksikään eikä missään asennossa.
Mitään en voinut syödä kun oksensin kaiken ulos.

Päivystyksessä kävin kahdesti mutta totesivat saman kuin aiemmin että kovaa närästystä ja kotiin.
Maanantaina varasin ajan omalääkärille joka laittoi heti päivystyslähetteen ultraan.
Siitä mentiinkin suoraan osastolle tippaan ja odottamaan vatsakirurgia kun tavallinen kirurgi ei uskaltanut lähteä enää leikkaamaan.
Sappirakko oli jo osin kuolioinen,täynnä tulehtunutta nestettä jne.

Loppu hyvin,kaikki hyvin.Leikkauksesta toivuin nopeasti .
Edelleen kipuja aiheuttaa kurkku ja savukala joten ne kierrän kaukaa lopun elämääni.
Vaadi itsellesi ultra ennen kuin tilanne pääsee liian pahaksi.
Tsemppiä :hug:
Kurkku ja savukala?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja .....21707685:
Minulla oli sappikohtauksia jokunen vuosi sitten.Kuulosti aika lailla samalta kuin kuvailemasi.
Kävin muutaman kerran päivystyksessä kun kohtaus iski päälle ja aina otettiin kokeet jtka kuitenkin näytti että kaikki on ok.
Sain myös Litalgineja joista ei kuitenkaan ollut mitään apua.Sain myös jotain vatsansuojalääkkeitä nimeltä Somac.
Ne auttoivat mutta kun kuukauden kuuri niitä oli ohi sain viimeisen ja aivan kamalan kohtauksen.
Kolmen päivän helvetti kamalaa kipua joka ei hellittänyt hetkeksikään eikä missään asennossa.
Mitään en voinut syödä kun oksensin kaiken ulos.

Päivystyksessä kävin kahdesti mutta totesivat saman kuin aiemmin että kovaa närästystä ja kotiin.
Maanantaina varasin ajan omalääkärille joka laittoi heti päivystyslähetteen ultraan.
Siitä mentiinkin suoraan osastolle tippaan ja odottamaan vatsakirurgia kun tavallinen kirurgi ei uskaltanut lähteä enää leikkaamaan.
Sappirakko oli jo osin kuolioinen,täynnä tulehtunutta nestettä jne.

Loppu hyvin,kaikki hyvin.Leikkauksesta toivuin nopeasti .
Edelleen kipuja aiheuttaa kurkku ja savukala joten ne kierrän kaukaa lopun elämääni.
Vaadi itsellesi ultra ennen kuin tilanne pääsee liian pahaksi.
Tsemppiä :hug:
Mikä sen sappirakon oli pilannut?
 

Yhteistyössä