Ykstityinen vastaan julkinen?

09.06.2008
343
0
16
Osaisiko joku kertoa plussia ja miinuksia hoidoista yksityisellä?
Minkä hintaisia hoidot yksityisellä ovat? Kuuluuko hoitoihin verikokeita?

Olemme olleet julkisella hoidoissa (IVF), nyt olen alkanut miettimään siirtymistä yksityiselle. Mietin tätä siirtoa täysin sen takia, että kuvittelen yksityisellä tehtävän tarkempia tutkimuksia.. Meillä julkisella on tutkittu HIV ja hepatiitti, miehen sperma ja todettu mun molempiem munatorvien olevan tukossa. Tehdäänkö yksityisellä tarkempia tutkimuksia? Esim. kilpirauhaskokeita tms tutkimuksia?

oltiin julkisella hoidossa ja tosiaankin tutkittiin perinpohjin. Itse uskon, että kyllä julkisella tehdään aina tapauksen vaatimat tutkimukset.... itselläni laaja hormonihäiriö, johon ei syytä löytnyt, vaikka mm. mri tutkimuskin tehtiin...

Mun mielestä riippuu ihan tapauksesta ja paikkakunnasta ja lääkäristä! Ollaan oltu sekä julkisella ja yksityisellä. Ja ainakin näissä paikoissa on tehty ihan samat tutkimukset. Nyt ihan viimeisin lääkäri tuntuu tähän mennessä juuri meille parhaimmalta. Hän on ottanut tapauksemme tähän astisista lääkäreistä "eniten tosissaan". Ja hän on siis julkiselta puolelta. Ihan varmasti yksityiselläkin niitä lääkäreitä on, meidän kohdalle ei vaan ole sattunut. Edellisen kerran kun oltiin julkisella hoidossa, niin meillä vaihtui lääkäri lähes joka krt. Nyt on pysynyt koko ajan sama, mutta sen sijaan yksityisellä ollessa vaihtui lääkäri. No, se mikä täytyy sanoa yksityisen ehdottomaksi plussaksi on jonottomuus!

Itse en edes jaksanut lähteä julkiselle.
Mennään pankkilainan ja ylitöiden mukaan.

Meillä on yksi luomulapsi 07 ja toista ollaan nyt yrittetty 2 vuotta.Selittämättömiä ollaan.
2.ivf toi plussan mutta kesken meni valitettavasti.

Tutkimuksia:
*Onko mulla johtimet auki -->Kyllä
*miehen siemenneste ok -->Kyllä
*Alku-ja loppukierron kaikki kokeet
*Vasta-ainetestit
*Keliakia
*kilpirauhaskokeet
*Siittiöiden dna-testi
*molempien kromosomitestit.

Lääkkeenä esim. ivf:ssä kortisooni ja miniaspriini.

Ivf menee n. 2000€ (sis. 3 ultraa)
alkion pitkät viljely n.300€
Lääkkeisiin Puregon,synalera,pregnyl,luget,kortisooni n.700-1000€

Viimeksi muokattu:
Minun kokemuksellani julkisella tutkitaan tarkemmin kuin yksityisellä. Meillä takana ensin verikokeita julkisella (mut ei lapsettomuushoidossa vaan normi gynen lähetteellä), sitten ovulaation induktioita ja 2 ICSIä yksityisellä ja nyt yksi ICSI julkisella. Yksityisellä lääkäreitä ei kiinnostanut lapsettomuuden syy minun osaltani tippaakaan vaan keskityttiin ainoastaan huonoon spermaan ja tekemään hoito. Julkisella taas on otettu minut enemmänkin syyniin ja tutkimuksiin kun yrittävät pohtia mihin kk-kierto on mystisesti kadonnut.

Tosin uskon että sitten kun julkisella "luovuttavat" että syytä ei löydy ja ei kannata enempää tutkia niin yksityisellä kovalla rahalla tehdään ihan mitä kokeita vain keksitään että löydettäisiin apua. Yksityiselläi sperma-analyysit ja verikokeet yms. maksoivat muistaakseni useita satoja. Mutta yksityisellähän voi käydä keskustelemassa "tavallisella lääkäriajalla" vaikka ei sitten päätyisikään lähtemään hoitoon...vähän ehkä nuljua mutta niin on tämä elämäkin :)

Me ollaan oltu yksityisellä alusta alkaen. Tutkimuksia ei alussa tehty liiaksi, kun ongelmia löytyi alkujaan siittiöistä niin paljon ja kaikki minulla näytti olevan kunnossa. Toisaalta tarkempien tutkimuksien tekeminen olisi ollut hakuammuntaa aiemmin.

Olen ollut tyytyväinen lääkäriimme. Lääkäri on vaihtunut kerran hoitojen aikana ja silloinkin saimme valita uuden lääkärimme. Molemmat lääkärit ovat olleet sydämellisiä ja kuuntelevia. Aina on ollut aikaa vastata kysymyksiin. Hoidot on saanut mennä juuri siinä tahdissa kuin oma pääkoppa on kestänyt.

Kun meidän toinen ICSI epäonnistui, niin meillä alettiin etsiä syitä muualtakin kuin ainoastaan siitiöistä. Mielestäni ihan oikeaan aikaan. Ei ole valittamista.
Ainoa, mikä tässä mietityttää ja kauhistuttaa on se, että seuraava iso hoito (jos siihen joudutaan) on meidän viimeinen yksityisellä korvattava hoito (ja ehkä julkisellekaan ei sitten enää päästä, en vielä tiedä, kun olen saanut ristiriitaista tietoa täällä meillä päin).
Olen pohtinut, että pitäisikö mennä julkiselle siihen yhteen hoitoon, että saataisiin sitten edes yksi lähes täysin korvattu hoito vai mennäkö riskillä vielä siihen kolmanteenkin hoitoon yksityisellä.

Oon ollu ihan tyytyväinen julkiseen puoleen. Kattavat tutkimukset on tehty, vaikka joitain on hieman joutunukin vaatiin. Pyynnöstä on tavallisten tutkimusten lisäksi tarkistettu mm. keliakia, kilpirauhasvasta-aineita ja hyytymistekijät. Sain myös vielä yhden johdintutkimuksen, kun edeltävä, laparoskopiassa tehty oli jäänyt vaivaamaan.

Hmm.. Pitäisköhän mun nyt sit ihan aluks kuitenki jatkaa julkisella ja yrittää vaatia kaikkia mahdollisia verikokeita yms? Meiltähän ei ole tutkittu muuta kuin miehen simpat = ok, mun munatorvat =molemmat tukossa ja sit otettu HIV ja hepatiitti testit...
Mitäs kaikkia kokeita kannattaa vaatia? Mitkä siis vaikuttaa kiinnittymiseen mahdollisesti?

Yhteistyössä