Yksivuotislahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pojalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pojalle

Vieras
Heippa äidit!

Olisin kiitollinen yksivuotislahjavinkeistä pienelle pojalle! Itsellä ei ole lapsia eikä sisaruksillakaan, joten kovin noviisina koitan lahjaa keksiä. En haluaisi ostaa mitään tylsää ja hyödytöntä, vaan jotain oikein mukavaa... Olisiko antaa hyviä vinkkejä? Olen miettinyt esim. huppupyyhettä, mutta onko 70X140cm liian suuri? Poika on juuri oppinut / oppimassa kävelemään. Varmaan nyt jo osaa ilman tukeakin, luulisin. Entä kumisaappaat syksyn kurakeleihin? Voiko ostaa liikkeiden kokotaulukoiden mukaan vai meneekö pieleen? En haluaisi pilata yllätystä kysymällä kokoa etukäteen. Tai jokin pikkulapsen astiasetti - joko yksivuotias osaa itse syödä? Kuten huomaatte, ulalla ollaan :-)

nimikoidut astiat on mielestäni kivoja. se on myöhemminkin kiva muisto!

laadukas talvihaalari ois varmaan kans hyvä, riippuu tietysti kuinka paljon olet valmis sijoittamaan lahjaan. mut jos näihin aikoihin täyttää vuoden, ei esim. äitiyspakkauksen haalari mene ensi talvena.

ei kumpparitkaan huono idea ole, mutta koko on kyllä yksilöllinen.

itse arvostan juuri tuollaisia käyttötavaroita lahjoina. lelut ym krääsä on vähän turhaa.

Minulla on pian 1-v. poika. Leluja ei ainakaan vielä tuonikäiselle paljoa kannata hommata. Riippuu tietenkin onko hänellä vanhempia sisaruksia. Jos on, niin ihan turhaa vielä.
Kumisaappaat hyvä idea. Kannattaa tosin hienovaraisesti kysellä, että ei tule ostettua niitä, jos heillä jo sellaiset on. Kumisaapas saa olla vähän reilukin, koska sinne laitetaan villasukat. Koko on varmaan joku 20-22.
Kurahaalarit (muistathan että koko saa olla todella reilu, koska vaatteiden täytyy mahtua alle) tai sadetakki. Talveksi joku hieno pipo yms.

Astiasetti on myös varmasti hyvä lahja. 1-vuotias ei välttämättä vielä osaa itse syödä (ei ainakaan meillä), mutta tarpeeseen tulee. Parasta on ehkä ostaa muovinen sellainen, koska on turvallisempi käytännössä.

Itse ainakin toivon pojalle (itse ei nyt osaa vielä mitään toivoa) 1-v lahjaksi vaatteita. Koska leluja on esikoisen ansiosta jo ihan riittävästi eikä hän vielä niistä mitään tajua.

Tietty joku kävelyauto tms. olisi kiva (jos heillä ei jo sellaista ole). Tykkäävät kyllä leikkiä niillä myöhemminkin.

Potta, pöntön supistaja. Kuvakirja (ns. kuva sanakirja).
Toivottavasti jotain apua. Vaikea tosin vähän neuvoa, kun ei tiedä onko lapsi heidän esikoisensa.

Poika täyttää vuoden ensi kuussa.

En ostaisi lahjaksi vaatteita tai kenkiä, jos en varmasti tietäisi oikeaa kokoa ja sitä, mitä lapsella jo on. Kenkien koko varsinkin on todella tarkka ja pitää mielellään sovittaa aina erikseen. Tietysti vaatetta/kenkää ostaessa voi sopia, että tulee vaihtamaan, jos koko ei ole oikea.

Vaatteista poikkeuksen tekevät esim. Maripaidat. Sellainen on mukava vaatelahja, niitä kun ei itse raaski ostaa :). Kummit ovat niitä tuoneet ja ovat ostaneet reilusti kokoa (90 cm), jotta mahtuu varmasti vielä päälle.

Kirjat ovat myös mukavia. Meidän poikamme suosikki on sellainen palomieskirja, jossa on painettava piipaa -ääni. Ipnana on ihan tohkeissaan aina, kun näkeekin kirjan. Niitä saa esim. Anttilasta ja ilmeisesti myös Sokkarilta.

Meillä täytetään marraskuussa yksvuotta.
Mä luulen et meitin ihmelaps salaa toivoo, et sen kummit ja muut läheiset ymmärtäs, et kaikenmaailman räteillä ei tulevaisuus kyllä oo turvattu!

Joten ehkä siis kaikkein eniten niiden pitäs ymmärtää laittaa näin alkuun vaikka muutama tonni johki hyvään idän sijotusrahastoon.
Tai hätätapauksessa kai vaikka si käydä ostamasa vaa muutama osake.
Ja jos ei asunto-osakkeisiin rahat piisaa, niin kyä joku nokiaki kai käy.
No, ehkä mä keitän kahveet vähä vähemmälläki tuomisilla, mutta ens vuonna eivät kyllä saa kakkua sen kans!

Laps koska joutuu tollasseessa tilanteessa pettyyn ihan kauheesti ja saa trauman. Ja on si koulussa hankala. Kaikille.

Vaikka mä kyllä toisaalta tykkäisin vaikka vaa, jos laps sais Marimekon nimikkopyyhkeen joltaki.
Ite kun en raaski ees sellasta.
Mitään lelujaha tollanen vuotine kai vielä tarvii..

:) Onpa erilaisia vastauksia!

..itse en ehkä mistään noista edellisistä. Tosin tietty lahjansaaja on se lapsi ;)

Meillä 1 v. poika. Lahjaksi on tulossa mm:

keinuhevonen
pulkka

Meillä kyllä poika leikkii innoissaan isoilla autoilla (imuri lempparilelu;) ja kokoaa jumbopalikoita päällekkäin. Myös nauraa nalleille ja rutistaa niitä lujaa! :))

Meilläkin kumpparit ja kuravaatteet jo valmiina sekä vaatetus ylipäänsä sellainen jossa on vaikea osua nappiin. Kun ei koskaan tiedä mitä vaatevarastosta jo löytyy!

Että lapset on NIIN erilaisia! Mieti lahja pojan persoonallisuuden mukaan. Kyllä minun mielestäni yksivuotiaalle voi ostaa jo paljon erilaista. Ja jos ei vielä lahjasta innostu - niin sekin aika vielä tulee!

Meillä muuten esikoispoika saa kummeiltaan joulu- ja synttärilahjaksi osakkeita. Ikää on nyt yhdeksän vuotta, joten jonkin verran tainnut jo kertyä. Lyyli, ei huono idea tosiaankaan;-)

Jos vaatetta ajattelee, niin lähtisin kanssa tolle Marimekko-linjalle tai vaikka joku kiva Benettonin neuletakki. Sellasta mitä ei tosiaan välttämättä raaski ite ostaa. Vaatteet kannattas kyllä varmaan olla tosiaan 90-senttisiä. Meillä just kuopus sai ristiäislahjaksi jo valmiiksi melkein pieniä vaatteita. Eihän kukaan voi aavistaa, että 2kk ikäinen on jo 3kk kokoinen:-)

Pulkka kiva idea. Joku soitin, jos on musikaalista väkeä. Meillä esikoinen sai ekan rumpunsa 1-vuotiaana. Sellainen puinen, tosi kiva. Tai miten olis Brion junarata? Dublot on aina varma nakki! Pyöräilykypärä, lampaantalja, Pentikin astiasetti...

Tehotyttö

Meillä poika täyttää loppukuusta vuoden. Itse kans toivon vaatteita ja jotain isoa lelua, ei mitään hilkutinta. Muovikaivuri on jo tilattu. Ja puinen Hakka. Itse tilasin tänään nimikkonaulakon;

www.ollinpuupaja.fi

Tosi kiva juttu, saa itse suunnitella ja tilata. Maksaahan se, mutta käyttöikä on ainakin pitkä. Nyt talveksikin tarvii monet naulat, kun toppavaatteita aletaan käyttään. Käykääpä kurkkaamassa.

Yhteistyössä