Yksityisen vai kaupungin vuokra-asunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kumpi parempi? Mietin vaan kun suurimmaks osaksi asuttu yksityisten vuokraamissa ja nyt ehdittiin asua tässä vajaa vuosi ja omistaja myy tän...pikkasen ottaa pattiin kun joutuu muuttamaan. Pitäskö ennemmin harkita kaupungin vuokraamaa rivitaloasuntoa...ei ehkä tarvis pelätä että joutuu heti muuttamaan.

Mitä ootte mieltä?

Täällä yksityisen on halvempia, tai ainakin tää meidän on. Kunnan kämppä olis ollut niin levottomalta alueelta etten sinne suostunut muuttamaan vaikka asunnon tarve on/olikin vain 9kk.

Alkuperäinen kirjoittaja yksityinen:
Mie itse olen ihan korvia myöten täynnä kaupungin asuntoja.. huono palvelu, vuokrat kasvaa koko ajan älyttömästi jne..

Toi on muuten tosi, että kaupunki nostaa vuokria reippaammin ja yleensä joka vuosi...ollaan kerran asuttu kaupungin kämpässä.

yksityisellä on hyvät puolensa, mutta niin on myös kaupunginkin asunnoissa. Mut jos saisin päättää nyt niin kyllä mä varmaan yksityiseltä asunnon ottaisin. Yleensä ovat rauhallisempia ja asuntoakin saa rempata mielinmäärin, vuokrankin kanssa voi pelailla.

Helsingin kaupunki ei peri takuuvuokraa ollenkaan. Kaupungin asuntoa on vaan toisinaan tosi vaikea saada, on nää sellaisia lottovoittoja. Ja huomattavasti halvempia kuin yksityiseltä vuokrattavat, ja ainakin stadinasunnoilla (www.stadinasunnot.fi) on asuntoja myös ihan hyvissä paikoissa.
VVO:lla on muistaakseni 250e vuokratakuu, asuntoja vähän joka puolella, ja moni, joka asuu VVO:lla kehuu kovin. Muakin kiehtois, eikä vain siksi, että VVO antaa ilmaiset maalit, tapetit ja remonttiin tarvittavat välineet kun muuttaa niiden asuntoon, ja värivalkoimaa riittää.
Stadinasunnot ei maksa mitään maaleja, ainoa sallittu väri on valkoinen, tapetointi on kiellettyä.
Jos maalaat/tapetoit, joudut maalaamaan valkoiseksi & poistamaan tapetit jos haluat vaihtaa asuntoa tai muuttaa veks, tai sit tulee lasku perään kun taloyhtiö hoitaa asunnon valkaisun sun muuttosi jälkeen.

No mites esim. Sato, VVO ja mitäs noita isoja nyt onkaan? Ainakin VVO:lla on vuokratakuu vaan 250e. Ei kovin helposti myytä kämppä alta pois ja valinnanvara on parempi kun kaupungiasunnoilla.

Pakko sanoo että ehdottomasti kaupunki. Yksityiset voi tehdä ihan mitä huvittaa, enkä yhtään luottais niihin kun kavereilta kuullut ja nähnyt mitä yksityiset ovat heille tehnyt. Ei kivaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mie itse olen ihan korvia myöten täynnä kaupungin asuntoja.. huono palvelu, vuokrat kasvaa koko ajan älyttömästi jne..

Toi on muuten tosi, että kaupunki nostaa vuokria reippaammin ja yleensä joka vuosi...ollaan kerran asuttu kaupungin kämpässä.

Kaupunki tasaa vuokran saman kiinteistöyhtiön alueella asuvien kesken - jos jossain rakennetaan uutta tai remontoidaan vanhaa, koko alueen asukkaat maksavat siitä vuokrissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
yksityisellä on hyvät puolensa, mutta niin on myös kaupunginkin asunnoissa. Mut jos saisin päättää nyt niin kyllä mä varmaan yksityiseltä asunnon ottaisin. Yleensä ovat rauhallisempia ja asuntoakin saa rempata mielinmäärin, vuokrankin kanssa voi pelailla.

Mä olen kuullut useammaltakin, että yksityinen vuokranantaja sanoo ensin, että "saatte asua niin kauan kun haluatte, remointoikaa vaan" ja asukas laittaa rahaa kiinni remppaan, ja kun remppa on valmis, tulee omistajalta irtisanomisilmoitus.
Haluaa myydä kämpän kun se on kerran kunnostettu ja siitä saa enemmän rahaa markkinoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä muutin juuri pois ja kiva ylläri tuli postilaatikkoon, 300e vesimaksu vaikka joka kk maksoin sitä vesimaksua, enkä tosiaan sitä vettä valutellu koko ajan enkä pyykkiä pessy ku 2-3kertaa viikko, kavereilta kyselly niin ei yksityiset ole tuollaisia ylläreitä järjestelly mutta kaupunki on.

Pankit omistaa usein asuntoja, ne on (yleensä ) hyvällä alueella ja suhtkoht edullisia. Eikä niitä myydä jatkuvalla syötöllä.
Me asutaan keskisuuressa kaupungissa, pankin omistama 4h+k+s. Vuokra on 560e, ei paha. Ja mahdollisuus halutessaan joskus ostaa omaksi.

Ainut miinus on ollut ennen että useimmiten ne on kerros-tai rivitaloja.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Mä olen kuullut useammaltakin, että yksityinen vuokranantaja sanoo ensin, että "saatte asua niin kauan kun haluatte, remointoikaa vaan" ja asukas laittaa rahaa kiinni remppaan, ja kun remppa on valmis, tulee omistajalta irtisanomisilmoitus.
Haluaa myydä kämpän kun se on kerran kunnostettu ja siitä saa enemmän rahaa markkinoilla.

eihän se asukas joudu siitä mitään maksamaan :o Kotitalous vähennyksellä menee..

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Meil meni juuri näin! Maalattiin seinät ja kunnostettiin paikat. Asuttiin 1,5kk asunnossa ja sitten oven taakse tuli uusi omistaja ja irtisanoi meidät. Vanha omistaja, meidät vuokrannut ei sanallakaan kertonut myyntiaikeista.

Kokemusta on sekä yksityisen, että kaupungin ja opiskelija-asuntosäätiön vuokra-asunnoista. Kaupungin vuokraamissa on se hyvä puoli, että jos jotain tarvii korjata, niin korjaajan saa paikalle kohtuu ajassa, yksityisellä saat odottaa ja odottaa että vuokranantaja itse tulee katsomaan mikä on vialla. Opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa on se hyvä puoli, että todennäköisesti naapuritkin on saman henkisiä, opiskelijoita kun ovat kaikki ja meillä oli ainakin hirmu hyvä meininki. Vaihdeltiin tarvittaessa saunavuoroja, jos jotain ongelmaa oli, niin toimittiin yhdessä ja eipä pihaltakaan kadonnut mitää koskaan, kun kaikki tunsi toisensa ja tiesi sanoa, että toi on sen ja sen pyörä, et vie sitä. Yksityiseltä voi saada parempia asuntoja paremmilta paikoilta. Kaupungin vuokra-asuntojen huonoja puolia on jatkuvasti vaihtuvat naapurit tai sitten naapurit voi olla ihan minkälaisia häirikköjä hyvänsä eikä niitä saa millään häädettyä, kunta kun on velvollinen järjestämään asunnon jokaiselle asuntoa tarvitsevalle, eli korkeintaan vain siirretään seuraavan taloyhtiön riesaksi. Opiskelija-asuntojen huonoja puolia on ylibilettävät naapurit ja rauhattomuus tietyissä taloyhtiöissä. Yksityisellä huonoja puolia on arvaamaton vuokranantaja joka voi käytännössä vaatia ihan mitä hyvänsä takuuvuokraa ja vuokraa ja tehdä korotuksiakin melkein oman mielen mukaan. Itse olen törmännyt myös tähän tyyppii vuokranantajia, jotka kävelevät omilla avaimilla asuntoon, kun vuokralainen ei ole kotona. Yksityisellä olen törmännyt myös sellaiseen ongelmaan, että vaikka vuokranantaja olisi ihan ok, voidaan omistusasuntotalossa kytätä vuokralaista ja tämän toimintaa "kun hän ei maksa vastiketta vaan loisii"- periaatteella. VVO:n toiminta on ollut niin tökeröä jo asuntoa hakiessa, että niille ei ole lähdetty ollenkaan. Parhaat vuokranantajaat on kyllä meillä olleet kaupunki ja opiskelija-asuntosäätiö.

Alkuperäinen kirjoittaja Usein:
Pankit omistaa usein asuntoja, ne on (yleensä ) hyvällä alueella ja suhtkoht edullisia. Eikä niitä myydä jatkuvalla syötöllä.
Me asutaan keskisuuressa kaupungissa, pankin omistama 4h+k+s. Vuokra on 560e, ei paha. Ja mahdollisuus halutessaan joskus ostaa omaksi.

Ainut miinus on ollut ennen että useimmiten ne on kerros-tai rivitaloja.

Eipä taida olla olemassakaan muita kuin kerrostalo- tai rivitaloasuntoja. Muuta on taloja...

Meilläpäin kaupungin kämpät on halvempia. Asutaan kaupungin rivarikolmiossa rauhallisella alueella.. Itse en yksityisen kämppään muuttais justiinsa sen takia kun ne saa irtisanoa miten vaan. Kaupungilla täytyy olla kunnon perusteet irtisanomiselle.. Ja meillä on kaupungin kämpät ollu aina loistokunnossa, ja seinät maalattu ym. ennen muuttoa.

Opiskelija-asuntojen huonoja puolia on ylibilettävät naapurit ja rauhattomuus tietyissä taloyhtiöissä.

Mun kokemusten mukaan nimenomaan opiskelija-asuntolassa on ollut kaikista rauhallisinta asua. Niissä ei yleensä asu lapsiperheitä eikä tietysti mitään juoppoja tai muutenkaan elämänhallinnaltaan täysin hukassa olevia ihmisiä, koska täällä ainakin asunnosta lentää pihalle, jos opinnot eivät edisty. Biletysmeteli on hyvin satunnaista, jos vertaa vaikka ihan normaaliin lapsiperheeseen, joka meluaa pahimmillaan 24/7 ympäri viikon. Lisäksi bilettäjät hiljentävät yleensä volyymia kiltisti kun niille käy sanomassa tai viimeistään jos soittaa poliisit, meillä myös häädön saa helposti toistuvasta metelöinnistä, mutta ei kellekään voi mennä sanomaan, että laittaisitko vauvallesi sukan suuhun ja köyttäisit sen patteria hakkaavan taaperon sänkyyn että täällä sais opiskelu/nukkumisrauhan.

Ite asun kaupungin vuokra-asunnossa. Ihana rivarikolmio, pieni piha, johon saa istuttaa mitä lystää...
Yksityiseltä olisin saanu samalla rahalla kerrostalokaksion.

Ennen asuttiin yksityiseltä vuokratussa. Oltiin vuosi asuttu, kun asunto myytiin ja uus omistaja halus tienata asunnolla --> vuokra nousi 52%. Eihän me sitä maksettu, kun ei oo lainmukastakaan tommonen, vietiin kuluttajariitalautakuntaan, mutta päätettiin, että sille jätkälle ei rahojamme kanneta, ja muutettiin kaupungille vuokralle.

Yhteistyössä