Yksityinen vuokra-asunto; kaikki hanat vuotaa ja jääkaapin pakastelokero jäädyttää koko jääkaapin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kypsä

Vieras
Eikä vuokraisäntä ole tehnyt mitään vaikka asiasta olen maininnut kymmeniä kertoja viime syyskuun jälkeen!!!!
Viimeksi viikko sitten soitin hyvin äkäisen puhelun.
Miten toimia kun mitään ei tapahdu?!

vuokraisäntä oli itse käynyt ainakin naapurissa yhden hanan vaihtamassa. ei tässä ole mitään kiinteistöhuoltofirmaa tms. lumityötkin tehdään itse. on siis tällainen 4 asunnon talo..

ja kyllähän vuokraisännän kuuluu mulle uusi jääkaappi hoitaa rikkinäisen tilalle?!

[QUOTE="xxx";27959712]sulata herranjestas se pakkaslokero nyt kun pakkasia...[/QUOTE]

No herranjestas sitä pakastelokeroa ei saa pois päältä ja siitä on pohja irti, on siis RIKKI!! Se sulattaminen mitään hyödytä. Kaikki jäätyy mikä jääkaapin yläosassa on. Sammuu samasta kun jääkaappi.

Alkuperäinen kirjoittaja kypsä;27959732:
No herranjestas sitä pakastelokeroa ei saa pois päältä ja siitä on pohja irti, on siis RIKKI!! Se sulattaminen mitään hyödytä. Kaikki jäätyy mikä jääkaapin yläosassa on. Sammuu samasta kun jääkaappi.

No voi herranjestas,mitä jos vetäisit vitun pään yli ja pakenisit vuorille!

Alkuperäinen kirjoittaja kypsä;27959720:
vuokraisäntä oli itse käynyt ainakin naapurissa yhden hanan vaihtamassa. ei tässä ole mitään kiinteistöhuoltofirmaa tms. lumityötkin tehdään itse. on siis tällainen 4 asunnon talo..

ja kyllähän vuokraisännän kuuluu mulle uusi jääkaappi hoitaa rikkinäisen tilalle?!

Kai sä osallistu lumitöihin?

Kyllähän se jääkaappi pitäisi uusia, mutta jos makset erikseen sähkölaskun lankeaa rikkinäisen jääkaapin kuluttama sähkö sinun maksettavaksi ja vuokraisäntääsi se tuskin huolettaa.

Kysy saatko vuokraisännän piikkiin etsiä uudemman, käytetyn jääkaapin? Kysy kaapille hintakatto ja laita sana kiertämään, käy kieppareissa ja hae itse. Jotkut vuokranantajat jopa tykkäävät oma-aloitteisista vuokralaisista tai saavat sätkyn, että ryhtyvät hoitamaankin asiaa.

Vuotavat vesihanat ovat taloyhtiölle kallista lystiä ja siitä koituu kaikille asukkaille lisäkuluja. Joten ala vaan juttelemaan naapureille asiasta, niin eiköhän siitä joku pian sano vuokraisännällesikin. Nykyään ne vuotokohdat pystytään etsimään putkiston kautta ja tiedän, että jos asunnon omistaja ei kerro vuotokohdista hän myös maksaa siitä aiheutuneet kulut. Yksi tyyppi sai tässä lähitienoolla 30 000 e jälkilaskun taloyhtiöltä., koska ei välittänyt ilmoittaa asiasta. Syytteli vuokralaista, mutta koska vuokralainen oli asiasta reklamoinut eteenpäin meni ne omistajan selittelyt valehtelun puolelle. Siksi pidä huoli, ettet sinä joudu maksajaksi. Esim. tee kirjallinen ilmoitus vuotavista hanoista ja kopio taloyhtiön hallitukselle.

Muuta pois jos on noin hankalaa.

Toinen vaihtoehto on soittaa itse putkimies paikalle, lähettää kuitti vuokranantajalle ja vähentää seuraavan kuun vuokrasta kyseinen summa. Lainmukaisesti silloin toimit. Pakastimen osalta ei ole niin simppeli juttu, mutta tuon vuotavan hanan osalta on.

" Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 20 §

Asuinhuoneiston kunto ja sen puutteellisuus

...

Jos huoneisto ei vuokrasuhteen alkaessa ole vaadittavassa tai sovitussa kunnossa tai vuokrasuhteen aikana muusta syystä kuin vuokralaisen laiminlyönnin tai huolimattomuuden takia tulee puutteelliseen kuntoon ja vuokranantaja on vastuussa huoneiston kunnosta, vuokralaisella on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos puutteellisuudella on olennainen merkitys eikä vuokranantaja kehotuksen saatuaan viivytyksettä tai sovitussa ajassa huolehdi puutteellisuuden poistamisesta taikka puutteellisuutta ei voida korjata. Jos vuokranantaja laiminlyö puutteellisuuden korjauksen, vuokralainen saa vuokrasopimuksen purkamisen sijasta korjata puutteellisuuden vuokranantajan kustannuksella paitsi, jos puutteellisuus johtuu rakennuksen keskeneräisyydestä tai viranomainen on kieltänyt huoneiston käyttämisen. Vuokralaisen on huolehdittava siitä, että puutteellisuuden korjauksesta vuokranantajalle aiheutuvat kustannukset pysyvät kohtuullisina."

Jos huoneisto on vuokrasopimuksen ehdon mukaan vuokrattu siinä kunnossa, jossa se oli sopimusta tehtäessä, voi vuokralainen silti käyttää edellä tässä pykälässä säädettyä oikeuttaan, jos vuokralainen sopimuksen tehdessään ei tiennyt huoneistossa olevasta puutteellisuudesta eikä olisi tavallista huolellisuutta käyttäen voinut havaita tai odottaa sitä huoneiston iän, alueen vastaavaan tarkoitukseen käytettyjen huoneistojen kunnon ja muut paikalliset olosuhteet huomioon ottaen.

Yhteistyössä