Yksityinen pph

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselyikä

Vieras
En löydä vuorenvarmaa tietoa, millä eväillä voi ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Vaatiiko se jonkin tietyn koulutuksen (minkä) ja mahdollisesti jotain lupia?

Jos vien omat lapseni ypph:lle hoitoon, onko minulla oikeus saada tietää em. asioista? Entä varahoito? Kunnallisella puolella on aina varahoitopaikka olemassa, yksityisellä puolella varahoidon hankinta on kai vanhemman vastuulla?

Kannattaa ottaa yhteyttä kunnalisen phh- hoidon johtajaan, eiköhän hän osaa kertoa siulle
nuista asioista tarkemmin.

Tietääkseni myös yksityiset phh kuuluvat alueen johtajan piiriin.

Mulla sujuukin huominen etsiessä oikeaa yhteydenottopaikkaa. Tulipa eteen tilanne, jossa käytännössä ainoa mahdollisuus saada lapset hoitoon on yrittää saada paikat seudun ainoalta yksityiseltä toimijalta, jota en tunne entuudestaan. Vaihtoehtoisesti mun on itse jäätävä kotiin ja otettava sallitut kaksi hoitolasta, sikäli kuin täytän kriteerit.

Omalla paikkakunnallamme päivähoitoa on ajettu alas ja kunnalliseen hoitoon matkaaminen vaatisi 120 kilometriä ajoa per päivä, mikä on pienipalkkaiselle kallista ja etenkin lasten hoitopäivän pituuden ja aamuheräämisten takia kohtuutonta. On teoriassa mahdollista hakea hoitopaikkaa myös työssäkäyntipaikkakunnalta, mutta sieltä saa paikkoja luonnollisesti vain, jos oman kunnan tarpeen jälkeen paikkoja jää yli. Tällä hetkellä siellä on liian vähän paikkoja omallekin väelle ja kuukausien jonot.

Harkitsin myös työssäkäyntipaikkaunnalle muuttoa (alle 10km) jolloin kunnan olisi pakko keksiä jostain lapsilleni hoitopaikka, mutta koska siellä ainoa ratkaisu on laittaa lapsia "väliaikaisesti" ylipaikoille eli ryhmäkoot ovat aivan tolkuttomat ja henkilökuntaa vähän, en haluaisi lähteä siihenkään. Erityisesti, koska nuorempi lapsi olisi vasta 1,5v ja vanhempikin vain kolmivuotias.

Seudulla on tosiaan yksi ja ainoa yksityinen pph, joten paikkojen saaminen sieltä noille kahdelle olisi kyllä lottovoiton todennäköisyysluokkaa. :( Otan kyllä huomenna yhteyttä sinnekin, mutta todennäköiseltä näyttää, että mun on yritettävä hankkiutua itse hoitajaksi. Eipä sillä, tilat ja tarpeet löytyvät ja sinällään asia olisi ok, mutta koulutus puuttuu. Saapa nähdä, miten tässä käy.

Kuntahan on velvollinen järjestämään päivähoitopaikan. Jos ei tolta yksityiseltä, niin sitten jostain muualta. Jos kunnalla on noin huono tilanne niin luulis että tervejärkinen pääsee helposti perhepäivähoitajaksi.

Kuntahan on velvollinen järjestämään päivähoitopaikan. Jos ei tolta yksityiseltä, niin sitten jostain muualta. Jos kunnalla on noin huono tilanne niin luulis että tervejärkinen pääsee helposti perhepäivähoitajaksi.

Meidän omassa kunnassa siis olisi päivähoitoa tarjolla, mutta se on niin kaukana, ettei homma toimi oikein järkevästi. Reilun 60 kilsan lenkki pitäisi ajaa aamuin illoin, että saisi lapset hoitoon ja pääsisi itse töihin ja päinvastoin. Työpäivämme alkavat vielä varsin aikaisin, joten aika kamalaa touhua tuo lasten rahtaaminen olisi. Käsittääkseni täällä on muita, joilla on sama ongelma, joten kahden hoitolapsen saamisen pitäisi kyllä olla mahdollista. Toivottavasti.

Yhteistyössä