yksinhuoltajuus ja miten haen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mersi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eikö siisnä kysytä toisen huoltajan mielipidettä? Jos se suostuu, niin saa yh, mutta jos ei suostu, niin oikeuteen menee, vai? Siis tilanteessa, jossa ollut vaikka pari vuotta kokonaan taukoa, että toisesta huoltajasta olisi kuulunut mitään (= yhteishuoltajuus ei toimi)

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja entä jos:
Alkuperäinen kirjoittaja XXS:
Varaa aika lastenvalvojalle ja menette vaikka lapsen isän kanssa sinne yhdessä, niin saatte kerralla asian hoidettua.

jos isä ei suostu tulemaa?

No tuolla lukee selvästi että lapsen isälle se sopii!

juu, kyllä mä sen luin, mutta kysyinkin, että entä jos ei isälle sovi, siis ihan eri tapausta ajattelin, kun soipii tämän ketjun otsikkoon...

Varaa aika lastenvalvojalle ja menette vaikka lapsen isän kanssa sinne yhdessä, niin saatte kerralla asian hoidettua.

juu, kyllä mä sen luin, mutta kysyinkin, että entä jos ei isälle sovi, siis ihan eri tapausta ajattelin, kun soipii tämän ketjun otsikkoon...

Jos isä ei suostu niin kyllä sen yksinhuoltajuuden saa. Tosin vaikeampaa se sit on.

Jos isä ei suostu niin kyllä sen yksinhuoltajuuden saa. Tosin vaikeampaa se sit on.

Mutta miten, pitääkö mennä käräjille asti, vai riittääkö sossu ja selvitys siitä, että isä ei ole missään tekemisissä eikä maksa elatusmaksuja (ne tulee kunnalta), ei ole isästä kuulunut mitään pariin vuoteen, vaikka 50km päässä asuu, että ei ihan toimi ;)

Mutta miten, pitääkö mennä käräjille asti, vai riittääkö sossu ja selvitys siitä, että isä ei ole missään tekemisissä eikä maksa elatusmaksuja (ne tulee kunnalta), ei ole isästä kuulunut mitään pariin vuoteen, vaikka 50km päässä asuu, että ei ihan toimi ;)

No luulisi saavan! Soitat sossuun vaan ja varaat ajan lastensuojeluviranomaiselle. Siellä sit kerrot miten asiat on.

No luulisi saavan! Soitat sossuun vaan ja varaat ajan lastensuojeluviranomaiselle. Siellä sit kerrot miten asiat on.

Olen ollut asian kanssa hiljaa, parempi on, kun ukosta ei mitään kuulu. Olen ajatellut, että jos/kun käräjille seuraavan kerran joudutaan, sitten haen yksinhuoltajuutta/puolisolle oheishuoltajuutta, mutta en viitsi ns. soihia muurahaispesää. Silti, kieltämättä, välillä on mielessä, että jos hakis ja ottais riskin, että toinen taas innostuu "tekemään kiusaa", lapsen kannalta nyt on ollut hyvä, kun on ollut rauhallista ja on varmuus (vaikkakin varmuus, että tapaamisia ei nyt ole), jotenkin silti parempi, kuin se epä varmuus, että tuleeko isä ja tapaako jatkossakin.

Sitä pelkään, että saa taas päähänsä haluavansa olla isä ja vaatii tapaamisia näin pitkän ajan jälkeen (lapsi nyt 5v), kun lapsi ei häntä juurikaan edes muista -> käräjille meno silloin edessä.

Sitä pelkään, että saa taas päähänsä haluavansa olla isä ja vaatii tapaamisia näin pitkän ajan jälkeen (lapsi nyt 5v), kun lapsi ei häntä juurikaan edes muista -> käräjille meno silloin edessä.[/quote]

.. vastaavanlainen tilanne kun alkoholisti isä joka kans haluaa välillä leikkiä hyvää isää ja muuten pitkiä aikoja rellestää missä haluaa ilman että kuuluu yhtään mitään. ( kenen etu on tälläinen isä, isä ei aina ole etu )

sossu tätit puoltaa tälläisiakin isiä. minulle esim ei alettu missään tapauksessa antamaan yksinhuoltajuutta kun "isä" kerran haluaa olla mukana kasvatuksessa vaikkei se näin käytännössä mene, eikä lasta voi esim isälle antaa koska lapsi ei ole turvassa isän luona.
jos olisin sinä nii kävisin kysymässä mitä mieltä paikallinen sossu täti on asiasta, se käyntihän ei tule mihinkään näkysälle eikä isä saa siitä tietoa. jos sossu täti puoltaa isää.. niin anna olla. toivotaan että hän on järjellä ajatteleva ihminen ja näkee että isän mahdollisuus oli ja meni. eikä hän taida lapsesta edes piitata vaan tekee tuota ilkeyttään koska tietää että se on ainoa keino jolla hän pääsee sotkemaan elämääsi. tuttu tilanne.

jos sossu täti haluaa pitää isän puolta nii,
koita keksiä keino saada isältä nimi paperiin. jokin hänen heikko lenkki esim.

riittääkö näyttö huumeista yksinhuoltajuuteen? Tai fyysinen uhka, uhkailu ja näyttö.
Ottaako lasetnvalvoja isään yhteyttä jos en itse uskalla?
Jatkuvasti kiusattu ja uhkailtu.
Taannoin kun tapasi, sitten yritettiin kiristää rahaa, ennen lapsen luovutusta.
Mitä mieltä ootte?

Käräjäoikeuden pitää vahvistaa huoltajuuden muutos, eli jos yksin hakee yksinhuoltajuutta, niin oikeusavustajalle. Yksin ei voi mennä lastenvalvojalle muutosta hakemaan. Oikeusavustajalle selostetaan syyt ja avustaja laatii esityksen oikeudelle. Jos isä ei vastusta (saa kirjallisen ilmoituksen ja voi vastata siihen puoltavasti tai kieltävästi tiettyyn aikaan mennessä )niin prosessi etenee käräjäoikeuden paperihommiksi. Myös oikeus tekee päätöksen, onko sillä aihetta vastustaa muutosta, vaikka isä puoltaisikin hakemusta. Kokonaisuudessaan tuossa voi menee minimissään n. 2 kk, riippuu vastaako isä määräajan kuluessa vai pitääkö laittaa haastemies asialle.
Tässä ainakin mun omalta kohdaltani se, miten prosessi toimi. Ja mulla oli syynä isän oma ilmoitus haluttomuudesta pysyä huoltajana. Käräjäoikeus katsoo siis, onko sillä aihetta olettaa huoltajuuden muutosta lapsen edun vastaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja SaagaK:
Käräjäoikeuden pitää vahvistaa huoltajuuden muutos, eli jos yksin hakee yksinhuoltajuutta, niin oikeusavustajalle. Yksin ei voi mennä lastenvalvojalle muutosta hakemaan. Oikeusavustajalle selostetaan syyt ja avustaja laatii esityksen oikeudelle. Jos isä ei vastusta (saa kirjallisen ilmoituksen ja voi vastata siihen puoltavasti tai kieltävästi tiettyyn aikaan mennessä )niin prosessi etenee käräjäoikeuden paperihommiksi. Myös oikeus tekee päätöksen, onko sillä aihetta vastustaa muutosta, vaikka isä puoltaisikin hakemusta. Kokonaisuudessaan tuossa voi menee minimissään n. 2 kk, riippuu vastaako isä määräajan kuluessa vai pitääkö laittaa haastemies asialle.
Tässä ainakin mun omalta kohdaltani se, miten prosessi toimi. Ja mulla oli syynä isän oma ilmoitus haluttomuudesta pysyä huoltajana. Käräjäoikeus katsoo siis, onko sillä aihetta olettaa huoltajuuden muutosta lapsen edun vastaiseksi.

Mä taas vein paperit käräjäoikeuteen ilman mitään oikeusavustajia tai lastenvalvojaakaan ja yksinhuoltajuuden sain. Rasti vaan ruutuun, että haen lapsien yksinhuoltajuutta ja nimi alle. 30.4 hain ja kesäkuun puoleen väliin mennessä tuli myönteinen päätös. Isä ei siis ollut vastustanut.

Ja mä en koko prosessin aikana tavannut kuin yhdesti lastenvalvojan, turhaan, koska vaikka isä oli kutsuttu tapaamiseen, niin ei saapunut paikalle. Lastenvalvoja ei siis voinut tehdä mitään asialle.
Toinen tapaaminen asian tiimoilta oli yksi käynti oikeusavustajalla. Loput tiedot sain kirjeitse, mitään oikeuden istuntoa, missä olis vaadittu läsnäoloa, ei siis ollut. Mutta tilanne olis luultavasti ollut toinen, jos isä olisi vastustanut asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mirimari:
riittääkö näyttö huumeista yksinhuoltajuuteen? Tai fyysinen uhka, uhkailu ja näyttö.
Ottaako lasetnvalvoja isään yhteyttä jos en itse uskalla?
Jatkuvasti kiusattu ja uhkailtu.
Taannoin kun tapasi, sitten yritettiin kiristää rahaa, ennen lapsen luovutusta.
Mitä mieltä ootte?

Suunnilleen tuollaisella käyttäytymisellä meillä tuli ensin lastenvalvojan päätös siitä että isä tapaa lapsiaan vain valvotusti. Siihen en sitten tarvinnutkaan mitään perusteita kun sain ja hain yksinhuoltajuuden. Mutta meillä ei siis lasten isä vastustanut.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä taas vein paperit käräjäoikeuteen ilman mitään oikeusavustajia tai alstenvalvojaakaan ja yksinhuoltajuuden sain. Rasti vaan ruutuun, että haen lapsien yksinhuoltajuutta ja nimi alle. 30.4 hain ja kesäkuun puoleen väliin mennessä tuli myönteinen päätös. Isä ei siis ollut vastustanut.

Noin se varmaan yksinkertaisimmillaan meneekin. Mulla vain ei ollut varmaa se kuitenkaan, tuleeko isä vastustamaan hakemusta. Oli vähän tulehtunut tilanne ja varauduin siihen, että jotain jäynää ehkä sittenkin keksitään sieltäpäin... Varmuuden vuoksi halusin oikeusavustajan tuen prosessiin. Ja koska olin köyhä opiskelija, niin ilmaistahan tuo oli :D

Alkuperäinen kirjoittaja SaagaK:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä taas vein paperit käräjäoikeuteen ilman mitään oikeusavustajia tai alstenvalvojaakaan ja yksinhuoltajuuden sain. Rasti vaan ruutuun, että haen lapsien yksinhuoltajuutta ja nimi alle. 30.4 hain ja kesäkuun puoleen väliin mennessä tuli myönteinen päätös. Isä ei siis ollut vastustanut.

Noin se varmaan yksinkertaisimmillaan meneekin. Mulla vain ei ollut varmaa se kuitenkaan, tuleeko isä vastustamaan hakemusta. Oli vähän tulehtunut tilanne ja varauduin siihen, että jotain jäynää ehkä sittenkin keksitään sieltäpäin... Varmuuden vuoksi halusin oikeusavustajan tuen prosessiin. Ja koska olin köyhä opiskelija, niin ilmaistahan tuo oli :D

Sitä mäkin suunnittelin, mutta kun huomasin, että paperin voi itsekin viedä, niin kokeilin kepillä jäätä ja kannattihan se kun lahjaksi tipahti postiluukusta ilouutisia notaarilta kesäkuussa. :D Mutta jos oikeusapuun on oikeutettu, niin kannattaa se varmaan ottaa tueksi ja turvaksi kun ei noista koskaan tiedä. :/

Eihän yksinhuoltajuus tapaamisia silti poista. ;)
Silti LAPSELLA on oikeus tavata toista vanahempaansa. Yksinhuoltajuus antaa mahollisuuven päättää yksin lapsen asioista, kuten asuinpaikasta, koulusta, rokotuksista, hoijosta, tms.

Itsekkin olen miettinyt yksinhuoltajuuden haku. Lapseni isä vetää pillereitä(joihin hänellä on reseptit, mutta vetää niitä enemmän kuin lääkäri määrää eli toisin sanoen ottaa niitä niin monta et pää on sekasin) ja käyttää muitakin huumausaineita. On väkivaltainen. Lapselleen hän ei kyllä koskaan ole mitään pahaa tehnyt, mutta mua on hakannut, jopa eronkin jälkeen. Ja poliiseille hän on vanha tuttu. Hän uhkailee mua ns.rivien välistä yms.. Että mitä luulette olisiko minulla hyvät mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus? Isä itse on sanonut mulle, ettei hän kuulema tule ikinä antamaan huoltajuutta mulle. Ja kaiken lisäksi hän varasti meiltä lapsensa säästöpossun ja kehtaa väittää ettei sitä ole ottanut, vaikka tiedän että se on hän eikä kukaan muu. Lastaan hän syytti siitä, että muka lapsi on sen ottanut ja jemmanut jonnekki. Mutta näin ei ole koska ei meidän 3v tyttö oisi edes ylettynyt ottamaan sitä possuaan koska se oli niin korkealla. Ja isä on patologinen valehtelija. Se elää jossain omassa haavemaailmassa ja uskoo itsekkin omat juttunsa. Ja isä ei koskaan ole lapselleen mitään ostanut. Ei vaatteita,leluja yms.. Ei lapsi ole häneltä saanut edes syntymäpäivä eikä joululahjojakaan. Isä sanonut mulle että kun mä saan enemmän rahaa niin mun täytyy ostaa lapselle kaikki. Ottakaa nyt kantaa tähän!

Koitan kertoa lyhyesti mun tarina!

hain yksinhuoltajuus koska mun exällä on epävaakka personallisuus hän on tosi impulsiivinen ja agressiivinen uhkaava käytös ovat tavallisia, etenkin reaktiona muiden kritiikiin! hän on äkkipikainen ja hänellä on oikukas mieliala! mua ei lyönyt koskaan onneksi mutta pari kertaa uhkas lyödä! silloin kun oli polttanut marihuana!
Hän poltaa jo kauan ja 2-3 kertaa viikossa! sen lisäksi hän popsi vahvoja kipulääkeitä (ei hänelle määrättyjä) hae niitä kevereiltä! ja hän pistää sen lisäksi itseään anabolic steroideja! mä luulen sen takia hän on usein niin agressiivinen ku kaikki se kamaa pistä pään sekaisin!
Me emme voi lainkaan keskustella lapsen asioista koska hän haasta aina riitä! esim. viimeinen meidän kinastelu oli lapsen passista! meidän lapsi on melkein 2 vuotias ja ajattelin tehdä lapselle passin että ehkä ensi kesällä voisin jo mennä perhelomalle ulkomaille! esim. disneylandiin tai tukholmaan risteily! mutta hän sanoi että ei haluaa että lapsi lähtee matkustamaan koska hänen mielestä lapsi on liian pieni 2vee, menemään perhematkalle! että vasta silloi saa mennä kun lapsi on 6vuotias! HERRA JUMALA JOUDUNKO MÄ PYSYMÄÄN SUOMESSA 6 VUOTTA ILMAN PERHEMATKA?? Hän ei pelkää kaappausta sen on varmistettu (vaikka olen ulkomaalainen)! hän vain ei haluaa mun mielestä antamaan lapselle mennä koska hänellä itsellä ei ole rahaa matkustaa edes ruotsiin! ja hän kadehtii että me voidaan mennä!
Onneksi me asutaan nykyään 250 kilsa toisistamme!
nyt toivon että saan yksinhuoltajuus! vaikka virallisesti häntä ei ole vielä saatu kiinni marihuanan poltosta! mutta jos testiin pakottaa varma tulee positiivinen!
sen lisäksi hän ajaa autolla tosi holtittomasti vaikka lapsi ja minä ollaan kyydissä! muutama kertaa pelosta suljin silmät! mutta onneksi silloin poliisi pysäytti hänet ja hän sai kunnon sakko! :)

mä en ole varmaa kirjoitinko kaikki mutta ainoa toivoni on että saisin yksinhuoltajuus että voisin rauhassa elää!

[QUOTE="Äiti ja poika";22256089]Koitan kertoa lyhyesti mun tarina!

hain yksinhuoltajuus koska mun exällä on epävaakka personallisuus hän on tosi impulsiivinen ja agressiivinen uhkaava käytös ovat tavallisia, etenkin reaktiona muiden kritiikiin! hän on äkkipikainen ja hänellä on oikukas mieliala! mua ei lyönyt koskaan onneksi mutta pari kertaa uhkas lyödä! silloin kun oli polttanut marihuana!
Hän poltaa jo kauan ja 2-3 kertaa viikossa! sen lisäksi hän popsi vahvoja kipulääkeitä (ei hänelle määrättyjä) hae niitä kevereiltä! ja hän pistää sen lisäksi itseään anabolic steroideja! mä luulen sen takia hän on usein niin agressiivinen ku kaikki se kamaa pistä pään sekaisin!
Me emme voi lainkaan keskustella lapsen asioista koska hän haasta aina riitä! esim. viimeinen meidän kinastelu oli lapsen passista! meidän lapsi on melkein 2 vuotias ja ajattelin tehdä lapselle passin että ehkä ensi kesällä voisin jo mennä perhelomalle ulkomaille! esim. disneylandiin tai tukholmaan risteily! mutta hän sanoi että ei haluaa että lapsi lähtee matkustamaan koska hänen mielestä lapsi on liian pieni 2vee, menemään perhematkalle! että vasta silloi saa mennä kun lapsi on 6vuotias! HERRA JUMALA JOUDUNKO MÄ PYSYMÄÄN SUOMESSA 6 VUOTTA ILMAN PERHEMATKA?? Hän ei pelkää kaappausta sen on varmistettu (vaikka olen ulkomaalainen)! hän vain ei haluaa mun mielestä antamaan lapselle mennä koska hänellä itsellä ei ole rahaa matkustaa edes ruotsiin! ja hän kadehtii että me voidaan mennä!
Onneksi me asutaan nykyään 250 kilsa toisistamme!
nyt toivon että saan yksinhuoltajuus! vaikka virallisesti häntä ei ole vielä saatu kiinni marihuanan poltosta! mutta jos testiin pakottaa varma tulee positiivinen!
sen lisäksi hän ajaa autolla tosi holtittomasti vaikka lapsi ja minä ollaan kyydissä! muutama kertaa pelosta suljin silmät! mutta onneksi silloin poliisi pysäytti hänet ja hän sai kunnon sakko! :)

mä en ole varmaa kirjoitinko kaikki mutta ainoa toivoni on että saisin yksinhuoltajuus että voisin rauhassa elää![/QUOTE]

mulla on ihan sama ongelma, tulee ilmi, että sanasta ihmisesta puhutaan. Poliisi on antanut lapselle passia vuodeksi isän tahdon huolimatta, koska se on selvästi lapsen edun päinvastoin. Käykää poliisiasemalle lapsen kanssa ja ottakaa mukaan kirjallinen selitys passitilanteessa ja asia hoidettu.

Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;10590875:

Miksi äiti tarvitsee tässä tilanteessa yksinhuoltajuuden itselleen? Tosiasia on, että perusteeksi ei riitä se, että isä ei tapaa lasta, eikä maksa elatusmaksuja. Elatusvelvollisuus, tapaamisoikeus ja huoltajuus ovat juridisesti kolme eri asiaa.

Huoltajuuden voi menettää vain jos vanhempi on todistettavasti lapselle hengenvaarallinen, joko fyysisesti tai tekee lapsen elämän mahdottomaksi estämällä koulunkäynnin tms.

Olis sellainen kysymys et jos ei tiedä kukaa on isä niin miten se mene rahaasioten kanssa?
Olen tehnyt päätöksen et pidään lapsen vaikka olen yksin koska lapsi ei oo tehnyt mulle mitään..

Yhteistyössä