Yksinhuoltajat: minkä ikäiset lapset voi jättää lenkin ajaksi kotiin yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En itse 5-vuotiasta jättäisi noin pitkäksi ajaksi yksin.. En vielä 6-vuotiastakaan (kuukauden päästä 7) ole jättänyt. Ainoastaan roskien viemisen ajaksi nuo apinat uskallan jättää korkeintaan ja pakkokin jättää, vaikkakin pyrin viemään roskat yleensä heidän nukahtamisensa jälkeen. Lapset siis 6v ja 3v.

Onko tässä olemassa jokin virallinen raja, milloin saa olla yksin? Minusta on ihan turhaa jeesustelua vastata tässä ketjussa, että ekaluokkalainen on silloin tällöin yksin tunnin. Minun ekaluokkalaiseni on ihan säännöllisesti joka jumalan päivä yksi tunnin kaksi tai kolme. Näin on tuhansissa muissakin perheissä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Onko tässä olemassa jokin virallinen raja, milloin saa olla yksin? Minusta on ihan turhaa jeesustelua vastata tässä ketjussa, että ekaluokkalainen on silloin tällöin yksin tunnin. Minun ekaluokkalaiseni on ihan säännöllisesti joka jumalan päivä yksi tunnin kaksi tai kolme. Näin on tuhansissa muissakin perheissä.

Täälläpäin on järjestetty ainakin työssäkäyvien perheiden koululaisille jälkkäritoimintaa koulun jälkeen. Vaikka periaatteessa pystyisinkin jättämään yksin ekaluokkalaiseni niin olisi itsellä parempi fiilis jos tietäisin että viettää aikaa ohjatussa toiminnassa. Kyllä sitä koululaiset ehtii myöhemmin olemaan yksin ihan tarpeeksi.

Tuokin tietty riippuu lapsesta, mutta miusta vaan lapset joutuu ottamaan nykyään hirveästi vastuuta ja olemaan yksin tosi varhain.

Eskari-ikäisenä rupesi jäämään kotiin esim kauppakäynnin ajaksi. Kouluiässä sit ollut jo pidempiäkin aikoja yksin.

Lapsestakin se on kiinni. Naapurissa saman ikäinen ja ei vielä nyt toka luokallakaan ole suostunut jäämään yksin kotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

Täälläpäin on järjestetty ainakin työssäkäyvien perheiden koululaisille jälkkäritoimintaa koulun jälkeen. Vaikka periaatteessa pystyisinkin jättämään yksin ekaluokkalaiseni niin olisi itsellä parempi fiilis jos tietäisin että viettää aikaa ohjatussa toiminnassa. Kyllä sitä koululaiset ehtii myöhemmin olemaan yksin ihan tarpeeksi.

Tuokin tietty riippuu lapsesta, mutta miusta vaan lapset joutuu ottamaan nykyään hirveästi vastuuta ja olemaan yksin tosi varhain.

NYKYÄÄN???? Sillon kun me oltiin pienempiä niin oliko kouluissa jotain iltapäivätoimintaa????

Ei siinä mittää, esikoisen voisin hyvin kauppareissun ajaksi jo jättääkin kotiin mutta tuo kolmivuotias ei kyl seurana menesty. Riekkuu ja hyppii miten sattuu ja saattaa teloa itseään, joten koululaisesta ei olisi veljensä vahdiksi kovin pitkäksi aikaa. Kokemusta on ettei kunnolla edes viittä-kymmentä minuuttia pysy aloillaan järkevästi. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

NYKYÄÄN???? Sillon kun me oltiin pienempiä niin oliko kouluissa jotain iltapäivätoimintaa????

Oli ainakin omassa lapsuudessani erilaisia kerhoja. Olin tokalle asti koulun jälkeen perhepäivähoidossakin.

Oli ennen tai nykyään, ihan sama. Mutta jokatapauksessa miusta on kivempi ajatus että lapsi menee koulun jälkeen johonkin toimintaan kuin yksin kotiin useammaksi tunniksi. Tuo on vain periaatekysymys.

Yhteistyössä