Yksinhuoltajat hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ananasakäämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ananasakäämä

Vieras
Miten olette pärjänneet, kun olette jääneet pienen lapsen yksinhuoltajiksi ja olleet raskaana? Mikä ikäero lapsilla on/ tulee olemaan?

Meillä tilanne, että olen todennäköisesti raskaana ja meillä on 11kk ikäinen tyttö.
Mies ei ehottomasti halua toista lasta ja minä en aborttiin pysty.
Olemme muuttaneet kaksi kertaa vuoden aikana, ensin tutun kämppään vuokralle ja siitä nykyiseen asuntoomme, vuokralle myös.
Itse olen ennemmin eron kannalla, mies on laiska eikä osallistu kotitöihin ja lapsen hoitoon kirjaimellisesti yhtään.
Nyt vaan mietityttää että joutuisin taas muuttamaan, tämä olisi jo toinen kerta lapsellemme ja neljäs uusi neuvola jossa käymme.
Asumme nyt siis kolmiossa ja mies ei kuulemma suostuisi muuttamaan pois, jotta voisin jäädä lasten kanssa tähän asumaan.
Mitenköhän onnistuisi maksamaan 815? vuokran kotihoidontuella? Vai mitä tukia tulisin saaman? eli toisinsanoen, pärjäisinkö tässä vai pistäisikö sossu mut hankkimaan pienemmän ja halvemman asunnon?
Kaikki kokemukset toimeen tulemisesta, jaksamisesta ja kaikesta ovat tervetulleita!

Voi sua raukkaa, millaisessa tilanteessa olet. Mitä jos yrittäisit nyt sopia miehesi kanssa, hän on lastesi isä ja vastuussa lasten elatuksesta.
Älä heti käänny yhteiskunnan puoleen.
Minusta olet nyt kyllä eroamassa liian heppoisin perustein!

ja voinko luottotiedottomana edes saada asuntoa mistään muualta? (nyt vvo:n asunto, mites heillä?)
luottotiedot menneet siis kahen maksamattoman tarkastusmaksun (bussi) takia..

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
Voi sua raukkaa, millaisessa tilanteessa olet. Mitä jos yrittäisit nyt sopia miehesi kanssa, hän on lastesi isä ja vastuussa lasten elatuksesta.

Lasten isä on kyllä vastuussa lasten elatuksesta, siinä olet oikeassa, mutta myös lapsen äiti on yhtä lailla vastuussa lapsen tai lapsien elatuksesta. Moni yh ei tätä sisäistä, vaan kuvittelee, että isän kuuluu maksaa lasten kulut.

Olemme tapelleet lapsemme hoitoon liittyvistä asioista koko 11kk, samoin kun kotitöistö ja muusta osallistumisesta.
Mies sotkee paikkoja, ei siivoa edes omia jälkiään. Valittaa kun en tee mitään kotona, helppohan minun kuulemma on, kun olen kotona piikana! Ruikuttaa joka asiasta ja ehdottomasti siis ei halua pitää tätä lasta.
Välillämme on koko ajan kinaa ja haukkumista.

Mie asun itse kunta-asunnon asunnossa ja luottotiedot menneet. Mulla on vaan yks lapsi ja pärjätään ilman miestä hyvin, jäin yksin raskaus aikana ku mies petti.

Ilman luottotietoja pääsee noihin kaupungin vuokra-asuntoihin mutta yksityiset eivät helpostikaan ota.. Onhan tuo vuokra vähän kallis, minä tiedän että minun vuokrani on 580e, olen siis yhden lapsen yh ja asumistukea tulee 412e. Mutta toimeentulotukena varmasti saisit sen yli menevän osuuden?

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Lasten isä on kyllä vastuussa lasten elatuksesta, siinä olet oikeassa, mutta myös lapsen äiti on yhtä lailla vastuussa lapsen tai lapsien elatuksesta. Moni yh ei tätä sisäistä, vaan kuvittelee, että isän kuuluu maksaa lasten kulut.

Just.. kyllä isän kuuluu elarit maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Ei minun tuntemistani yksinhuoltajista ainakaan kukaan näin kuvittele että mies lapsen elättäisi. Usein ne kelvottomat miehet eivät ole edes töissä ja kela maksaa elatuksen. Ei ainakaan minun tytön isältä ole ikinä edes synttärikorttia tippunut. Puhumattakaan nyt rahasta tai tavarasta

Kelan sivuilta voi laskea asumistuen määrän ja näkee lapsilisät lapsiluvun mukaan ja mahdolliset yh-lisät. Elatustuki/apu on minimissään noin 136e/lapsi. Kyllä mä ainakin pärjään ihan hyvin 3 lapsen kanssa tämän äitiysloman ja hoitovapaan, ennen kuin palaan takaisin työhön. Ja muuten miehen "elätettäväks" jäin vasta hoitovapaan alettua, sitä ennen sitä ei huvittanut maksaa, eikä kyllä kiinnostanut lasten hoito muutenkaan. Niin hain sitten periaatteesta sen elarin, että edes jollain keinoin kantaa vastuunsa isänä olemisesta, kun viimenen lapsi oli kuitenkin hänen toiveensa loppuviimeks...

kiitos kaikille vastanneille!
Mites, minkä kokosissa asunnoissa asutte lastenne kanssa?
Meillä on 80neliötä, ja siis kaks lasta ja minä oltais jäämässä.. Mietityttää jos käskevät hakea pienemmän/ halvemman asunnon? vai voiko niin edes tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kelan sivuilta voi laskea asumistuen määrän ja näkee lapsilisät lapsiluvun mukaan ja mahdolliset yh-lisät. Elatustuki/apu on minimissään noin 136e/lapsi. Kyllä mä ainakin pärjään ihan hyvin 3 lapsen kanssa tämän äitiysloman ja hoitovapaan, ennen kuin palaan takaisin työhön. Ja muuten miehen "elätettäväks" jäin vasta hoitovapaan alettua, sitä ennen sitä ei huvittanut maksaa, eikä kyllä kiinnostanut lasten hoito muutenkaan. Niin hain sitten periaatteesta sen elarin, että edes jollain keinoin kantaa vastuunsa isänä olemisesta, kun viimenen lapsi oli kuitenkin hänen toiveensa loppuviimeks...

Elatusavun minimi on 0 euroa. Elatusapu riippuu molempien vanhempien tuloista, lapsen menoista, luonapidosta jne. ja määräytyy sen mukaan.

Yhteistyössä