Yksinhuoltajan työaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiä

Vieras
Onko ketään yksinhuoltajaa jolla työaika alkaisi aikaisin? (siis aamulla esim. kuudelta)
Miten onnistuu käytännössä, onko rankkaa?
Mulla on lapsi tällä hetkellä päiväkodissa joka aukeaa vasta 7, ja siis jos saan työn joka alkaa noin aikaisin niin päiväkotiahan joutuu ensimmäisenä vaihtamaan.
Kuinkahan nopeaa uuden päivähoitopaikankin saa, tai voiko hakea uutta päivähoitopaikkaa ennen kuin on varma duunista..

toivottavasti sul on auto, jos vaikka teiän vuoropäiväkoti on kauempana. bussilla voi olla rankaa rahdata lasta aamu viideltä. mut eikös normi päiväkodit silti aukee jo 6.

miksi pitäisi vuoropäiväkotiin viedä? eihän lapsen tarvitisisi olla paljon kahta pidempään hoidossa jos minä kuudelta pääsen työni aloittamaan. Vai eikö ole päiväkoteja jotka aukeaa ennen kuutta?

Selvitä kuntasi sivuilta pk-asiat ja vuorohoitoyksiköt. Soita pk:n johtajalle ja kysy tilanteellesi sopivin paikka jne.
Ei ole herkkua herättää lasta puoli viiden aikaan ja kyllä se vaikuttaa omaankin jaksamiseen ajan kanssa....ainakin ajoissa illalla nukkumaan ja hyvä jos lapsi jatkaa aamuisin unta päikyssä...mun muksu ei nukkunut ja sit olikin jo ruoka-aikaan ihan sippi.

hmm, joo enpäs tajunnutkaan tuota pointtia.. mun alalla on vaan niin hankalaa saada duunia joka alkaisi myöhempää kuin seitsemältä. nyt olen hakenut kolmeen paikkaan joissa aloitukset kuudelta ja työmatka kotoa n.20min / riiippuen ruuhkasta. tietty sekin jo helpottaisi jos voisi sopia työnantajan kanssa että aloittaisi 6.20 niin että veisi lapsen kuudeksi päiväkotiin ja tulisi päiväkodilta suoraan töihin..

Luultavasti ei ole kunnassa sellaista päiväkotia, joka aukeaisi ennen kuutta, jos lapsi tarvitsee sitä ennen hoitoa, niin menee yleensä vuorohoitokotiin. Meillä on täällä vuorohoitokodin lisäksi sellainen päiväkoti, jossa aukeaa klo 5-6 ja menee kiinni klo 22. Kannattaa nyt jo hakuvaiheessa soittaa päivähoidon johtajalle ja kysyä noista päiväkodeista, miten ne on auki ja millainen on jono sinne.

voisin veikata,et monessa paikassa päiväkodin pitää ko.tapauksissa joustaa avaamisajoissa...ei ole lapsella vuorohoidontarvetta,jos kyse ainoastaan aamusta...meillä pk aukeaa virallisesti 6.30,mutta tyttö menee sinne jo kuudeksi!kannattaa kysellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja näinmeillä;25376667:
voisin veikata,et monessa paikassa päiväkodin pitää ko.tapauksissa joustaa avaamisajoissa...ei ole lapsella vuorohoidontarvetta,jos kyse ainoastaan aamusta...meillä pk aukeaa virallisesti 6.30,mutta tyttö menee sinne jo kuudeksi!kannattaa kysellä :)

Tääkin varmaan riippuu kunnasta tai kaupungista ja päivähoitopaikkojen määrästä, mutta voisin olla melko varma, että normaalisti klo 7 aukeava päiväkoti ei voi joustaa niin paljon, että se aukeaa yhtä lasta varten jo n. 5:30. Tai meidän kunnassa menis ainakin johonkin toiseen päiväkotiin, joka muutenkin aukeaa aikaisin. Toki kunnalla on velvollisuus järjestää päivähoito lapselle.

hmm, joo enpäs tajunnutkaan tuota pointtia.. mun alalla on vaan niin hankalaa saada duunia joka alkaisi myöhempää kuin seitsemältä. nyt olen hakenut kolmeen paikkaan joissa aloitukset kuudelta ja työmatka kotoa n.20min / riiippuen ruuhkasta. tietty sekin jo helpottaisi jos voisi sopia työnantajan kanssa että aloittaisi 6.20 niin että veisi lapsen kuudeksi päiväkotiin ja tulisi päiväkodilta suoraan töihin..

niin siis eikös yleensä mennä pk:sta suoraan töihin aamulla?
jos työ alkaa klo 6 niin kysy ottaako joku paikka lapsen jo 5.30? minkä ikäinen lapsi, sekin vaikuttaa paikkaan?
täällä vuoropäiväkoti ainoa paikka auki klo 5-22.30.
niin ja ympärivuorokautista hoitoa tarjoava yksikkö sitten erikseen.

Viimeksi muokattu:
Usein suositellaan, että ennen kuutta hoitoon menevät olisivat yön päiväkodissa ja näin ollen kyseeseen tulisi vuoropäiväkoti. Ystäväni on siivooja ja hänellä alkaa työt usein klo 6.00 ja tällöin vie lapsen jo illalla päiväkotiin ja hakee kun pääsee töistä.

Minä aloitan työt taas toukokuun alussa ja mun pitää olla töissä luultavasti jo 6.45, elikkä lapset pitää viedä n. 6.30 päiväkotiin, saa nähdä miten rankkaa tuosta tulee, kun molemmat lapset on tällä hetkellä iltavirkkuja. Täällä osa päiväkodeista avaavat ovensa vasta klo 7, joten saa nähdä menevätkö lapset tuohon lähimmäiseen vuoropäiväkotiin. Kamalan kauas eivät voi noita meidän lapsia laittaa, kun mulla ei aina ole autoa käytössä ja tässä kaupungissa ei busseilla voi paikasta toiseen juurikaan kulkea

niin siis eikös yleensä mennä pk:sta suoraan töihin aamulla?
jos työ alkaa klo 6 niin kysy ottaako joku paikka lapsen jo 5.30? minkä ikäinen lapsi, sekin vaikuttaa paikkaan?
täällä vuoropäiväkoti ainoa paikka auki klo 5-22.30.

no tietenkin! lähinnä vain tuolla ilmaisulla tarkoitin sitä että tasan kuudelta ollaan hoitopaikalla ja sieltä niin nopeasti ja suoraan töihin kuin pääsee, eikä niin kuin yhdessä vaiheessa tein että kahdella bussilla töihin, jolloin kävelymatkaa vähemmän mutta matka-aika pidempi.
Lapsi täyttää keväällä kolme.

niin kauan kuin mitenkään perin voin vaikuttaa niin minä en tahdo lapseni olevan öitä päiväkodissa. jos minun kuudelta alkavan työni takia joutuisin lapseni viemään päiväkotiin illalla ja pääsisin hakemaan töiden jälkeen n.kolmelta niin sehän tarkoittaisi yhteistä aikaa arkisin vain viitisen tuntia..

no tietenkin! lähinnä vain tuolla ilmaisulla tarkoitin sitä että tasan kuudelta ollaan hoitopaikalla ja sieltä niin nopeasti ja suoraan töihin kuin pääsee, eikä niin kuin yhdessä vaiheessa tein että kahdella bussilla töihin, jolloin kävelymatkaa vähemmän mutta matka-aika pidempi.
Lapsi täyttää keväällä kolme.

katso kuntasi päivähoito sivulta minne kannattaa hakea, työn/opiskelun vuoksi pitäis 2 viikon sisällä saada paikka jostain.
ja varmaan heti kannattaa kysyä töistä voiko siellä joustaa jos sen paikan saa?
paikan vaihto voi sujua lapselta kivasti, mut itse en enää noita aikaisia aamuja jaksa lasten kanssa, ellei tule ihan pakko eteen...

Yhteistyössä