T
täääh
Vieras
Saimme lapsellemme perhepäivähoitopaikan varsin läheltä omaa kotiamme. Käytiin tutustumassa paikkaan ja hoitaja vaikuttaa mukavalta ja kaikki on päällisin puolin kunnossa. Hoitajalla on itsellään kouluikäinen ja kolmevuotias lapsi. Hoitaja kertoi meille päivärytmistään ja kaikesta mahdollisesta. Koti oli iso meidän omakotitaloonkin verrattuna; hoitopaikassa on 4h+k, joista lapsille oli yksi leikkihuone, joka ilmeisemmin tuon hänen pienemmän lapsen huone sekä iso olohuone+keittiö ruokailuun +tuon koululaisen huone unihuoneeksi hoitolapsille kun isompi on koulussa. Kuulosti jopa harvinaisen hyvältä hoitopaikalta. No lopussa aloin ihmetellä kun hoitaja kertoi perheestään jne, ettei hänen miestä mainittu missään. Kysyin, onko miehesi töissä aamuvuoroissa päivät, niin hoitaja sanoi olevansa yksinhuoltaja! No sanoin, että jäämme miettimään ja ilmoitan loppuviikosta otammeko hoitopaikan.
Ja tosiaan jäin miettimään tuota yksinhuoltajuutta. Muutoin olisimme toki paikan ottaneet, kun samassa ryhmässä on samanikäinen tyttö kuin meillä, eli kavereita olisi jne.. mutta yhtään sortamatta pakosti mieleeni tulee hoitajan jaksaminen yksinhuoltajana, kun vaikka minulla on mies ja yksi lapsi niin jaksaminen välillä koetuksella...Ja jos hällä on kaks lasta ja päivät kolme hoitolasta lisää, niin... laittaisitko oman lapsesi ko. hoitopaikkaan? ...kun mietin, että jos en itse olisi kysynyt asiaa, en olisi saanut tietää moista, vaikka se ainenkin minun osaltani vaikuttaa oleellisesti työhön. Ja tietääkö muiden hoitolasten vanhemmat hänen olevan yh? Samaan aikaan mulle tulee syyllinen olo laittaa oma lapsi yksinhuoltajan hoidettavaksi, jolla varmasti muutenkin rankkaa....
Ja tosiaan jäin miettimään tuota yksinhuoltajuutta. Muutoin olisimme toki paikan ottaneet, kun samassa ryhmässä on samanikäinen tyttö kuin meillä, eli kavereita olisi jne.. mutta yhtään sortamatta pakosti mieleeni tulee hoitajan jaksaminen yksinhuoltajana, kun vaikka minulla on mies ja yksi lapsi niin jaksaminen välillä koetuksella...Ja jos hällä on kaks lasta ja päivät kolme hoitolasta lisää, niin... laittaisitko oman lapsesi ko. hoitopaikkaan? ...kun mietin, että jos en itse olisi kysynyt asiaa, en olisi saanut tietää moista, vaikka se ainenkin minun osaltani vaikuttaa oleellisesti työhön. Ja tietääkö muiden hoitolasten vanhemmat hänen olevan yh? Samaan aikaan mulle tulee syyllinen olo laittaa oma lapsi yksinhuoltajan hoidettavaksi, jolla varmasti muutenkin rankkaa....