YKSINHUOLTAJA PERHEPÄIVÄHOITAJANA!??! laittaisitko lapsesi hoitoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täääh

Vieras
Saimme lapsellemme perhepäivähoitopaikan varsin läheltä omaa kotiamme. Käytiin tutustumassa paikkaan ja hoitaja vaikuttaa mukavalta ja kaikki on päällisin puolin kunnossa. Hoitajalla on itsellään kouluikäinen ja kolmevuotias lapsi. Hoitaja kertoi meille päivärytmistään ja kaikesta mahdollisesta. Koti oli iso meidän omakotitaloonkin verrattuna; hoitopaikassa on 4h+k, joista lapsille oli yksi leikkihuone, joka ilmeisemmin tuon hänen pienemmän lapsen huone sekä iso olohuone+keittiö ruokailuun +tuon koululaisen huone unihuoneeksi hoitolapsille kun isompi on koulussa. Kuulosti jopa harvinaisen hyvältä hoitopaikalta. No lopussa aloin ihmetellä kun hoitaja kertoi perheestään jne, ettei hänen miestä mainittu missään. Kysyin, onko miehesi töissä aamuvuoroissa päivät, niin hoitaja sanoi olevansa yksinhuoltaja! No sanoin, että jäämme miettimään ja ilmoitan loppuviikosta otammeko hoitopaikan.

Ja tosiaan jäin miettimään tuota yksinhuoltajuutta. Muutoin olisimme toki paikan ottaneet, kun samassa ryhmässä on samanikäinen tyttö kuin meillä, eli kavereita olisi jne.. mutta yhtään sortamatta pakosti mieleeni tulee hoitajan jaksaminen yksinhuoltajana, kun vaikka minulla on mies ja yksi lapsi niin jaksaminen välillä koetuksella...Ja jos hällä on kaks lasta ja päivät kolme hoitolasta lisää, niin... laittaisitko oman lapsesi ko. hoitopaikkaan? ...kun mietin, että jos en itse olisi kysynyt asiaa, en olisi saanut tietää moista, vaikka se ainenkin minun osaltani vaikuttaa oleellisesti työhön. Ja tietääkö muiden hoitolasten vanhemmat hänen olevan yh? Samaan aikaan mulle tulee syyllinen olo laittaa oma lapsi yksinhuoltajan hoidettavaksi, jolla varmasti muutenkin rankkaa....

No mutta tuolla logiikalla voisi kysyä: veisitkö lapsesi päiväkotiin, jossa on hoitajia, joilla on lapsia. Kun eihän kukaan voi hoitaa sekä päivällä että illalla lapsia.

Mutta kyllä voivat. Jotkut tykkäävät lapsista ja jaksavat koko päivän. Tuo äiti on todennäköisesti valinnut ja suunnitellut elämäntilanteensa juuri noin. siis että saa olla lastensa kanssa. Isä voi olla esim. kuollut tai voihan hän olla eronnutkin. Kertomasi perusteella vaikuttaa hyvältä hoitopaikalta.

No ei se yksinhuoltajuus aina automaattisesti ole rankkaa. Katsos kun on erilaisia tilanteita ja ihmisiä. Jotkut ihmiset ovat myös synnynnäisesti semmoisia et tykkäävät hoitaa omien lapsien lisäksi myös muiden lapsia eikä se heidän jaksamiseen juuri vaikuta. Rankempaa on olla vaikeassa suhteessa ja tappelemassa kotitöistä ja kuka hoitaa lapset ja vie koiran ulos yms. kuin olla yksin ja hoitaa asiat ihan miten haluaa.

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
Öööh.. on outoa ajatella noin ettei voisi lastaan laittaa pph:lle joka on yksinhuoltaja. Kuten Mummeliisa jo kertoi niin yksinhuoltajatkin tekevät töitä. Jotkut jaksaa 10 lapsen yksinhuoltajana loistavasti ja toisilla tekee jo tiukkaa jaksamisessa sen yhden lapsen kanssa vaikka mieskin löytyy talosta.

Jos nainen vaikutti mukavalta, koti ihan sopivalta ja muutenkin kaikki tuntui siltä että lapsella olisi hyvä olla siellä hoidossa niin tottakai laittaisin hoitoon.

Onhan niitä yksinhuoltajia muissakin ammateissa.

Ja vaikka talossa ois mies niin ei se automaattisesti sitä tarkoita että se niitä lapsia hoitaa (siis sen hoitajan omia lapsia). Osa isistä tekee pitkää päivää töissä ja jotkut ei taas muuten vaan osallistu lasten hoitoon.

voi sua ap, sä taidat olla vähän tyhmä. Yksinhuoltajia on varmaan jokaisessa ammattikunnassa, on lääkäreina, juristeina, perhepäivähoitajina, lentoemäntinä, you name it. Joten en todellakaan ymmärrä tuota sinun pointtiasi, että mikset vois lastasi laittaa tuonne hoitoon.Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, ei se mies niitä lapsia hoida. Voi hyvää päivää tätä tyhmyyttä. Mutta täytyy sanoa että sä piristit mun päivääni. Ja tähän vielä mainitsen, että itse en ole yksinhuoltaja ja vaikka oisin niin miten se mun ammattiin ja työhön liittyisi. Olen ammatiltani lääkäri.

Ai meinaatko, että päiväkodissakin kannattaisi haastatella kaikki lastenhoitajat ja jos joku on yh, sitten ei laiteta lasta sinne hoitoon..??

Ilmeisen pätevä ja jaksava hoitaja tuo pph.

Yksinhuoltajuus ei olisi este, ei taida olla ammattikuntaa jossa ei yksinhuoltajia olisi :). Mutta en mä pph:lle laittaisi kuitenkaan, koska meille päiväkoti on parempi vaihtoehto.

Lisäänpä vielä, että kun mä olin lapsi, niin mun ja veljeni pph:lla oli juoppo mies joka oli humalassa hoitolasten nähden, jonka juoppokaverit kävi siellä, jne...mun vanhemmat tietty otti meidät heti pois hoidosta kun asia heille selvisi.

Mutta tätä ei olisi tapahtunut, jos pph olisi ollut yh...

[QUOTE="mävaan";26083954]voi sua ap, sä taidat olla vähän tyhmä. Yksinhuoltajia on varmaan jokaisessa ammattikunnassa, on lääkäreina, juristeina, perhepäivähoitajina, lentoemäntinä, you name it. Joten en todellakaan ymmärrä tuota sinun pointtiasi, että mikset vois lastasi laittaa tuonne hoitoon.Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, ei se mies niitä lapsia hoida. Voi hyvää päivää tätä tyhmyyttä. Mutta täytyy sanoa että sä piristit mun päivääni. Ja tähän vielä mainitsen, että itse en ole yksinhuoltaja ja vaikka oisin niin miten se mun ammattiin ja työhön liittyisi. Olen ammatiltani lääkäri.[/QUOTE]

en usko, koska lääketieteellisessä sanakirjassa ei löydy sanaa tyhmä.

Miten sitten lapseton voi hoitaa lapsia kun sillä ei ole mitään käytännönkokemusta lapsista, kaikki kun ei kasva oppikirjojen mukaan.
Olet ap harvinaisen " mielenkiintoisen" ajatusmaailman omaava.
Se ei todellakin tarkoita sitä kun Sinä et aina jaksa, vaikka mieskin on että muut äidit olisi samanlaisia.

Ensimmäinen kommenti oli sitten sarkasmia.

aloittajan mielestä yh-vanhemmat on ressukoita tuilla eläviä luusereita joita ei haluta sen enempää työelämään kuin että saisi näkyäkään.
Ja niillä on niin rankkaakin joten ei huolita niitä meidän normaaliperheiden lapsien hoitajiksikaan,tiedä vaikka veisi miehemmekin

Minäkin olen ajatellut alkaa pph:ksi, neljän yksinhuoltaja olen nyt. Voisin väittää, että jollain tavalla yksinhuoltajuudessa on etuja siinä missä haittojakin.. Tuskin hoitajan pätevyys riippuu mitenkään siviilisäädystä.

En tietenkään, selvitän jopa kassan tausta ja valitsen kassan jolla elämä on kaikin puolin hallinnassa etten vain lisää hänen kokemaansa elämän rankkuutta. Kierrän ihmiset pääsääntöisesti kaukaa.

Yhteistyössä