Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

vierailija
Hei!

Tietääkö joku, mikä on tilanne luovuttajien suhteen tällä hetkellä? Julkisella puolella on nykyään kai oma pankki, kuten myös osalla yksityisistä klinikoista? Yksityisellä puolella taitaa olla jonoa jos haluaa suomalaisen luovuttajan? Yksityiset klinikat käyttävät imeisesti lisäksi myös ulkomaisia pankkeja? Osaako joku sanoa mitä ulkomaisia pankkeja suurimmat yksityiset klinikat käyttävät?
 
HEM
Ehkä itsekin uskaltaudun tänne kirjoittamaan uutena.
Minulla on vuonna 2019 syntynyt esikoinen, jonka isän kanssa olemme eronneet. Erosimme jo ennen lapsen syntymää mutta yritimme uudestaan huonolla menestyksellä. Reilun vuoden olen miettinyt hoitoihin lähtemistä. Ikää on jo 30+ eikä kiinnostusta deittailuun/miehen etsimiseen ole 12 vuotta meni exän kanssa yhdessä.

Eilen laitoin kiireettömän ajanvarauspyynnön omaan terkkariin. Soittivat heti perään ja sain lähetteet verikokeisiin ja lääkäriajan maaliskuun alkuun. Halusin yrittää hoitoja julkisella puolella, sillä se on niin paljon edullisempaa. Olin valmis odottamaan useita kuukausia mutta kuulemma kiireettömät ajat menevät noin kuukauden päähän Jännää!
 
Moon96
Täältä kuulumisina että tossa vuoden alussa huomasin omakannassa muita asioita hoitaessa että oli tullut lähete kunnalliselta takaisin...

Oli joulukuussa tullut ikäraja että hoitavat vasta 25 vuotta täyttäneitä. Onneksi ei ole pitkä odotus vaan tulee tuo täyteen tän vuoden lopulla, mutta kyllä ketutti kun sain tuon tiedon. Eikä ollut mitään postia/ilmoitusta tullut mulle että en pääse hoitoihin.

Uutta lähetettä ajatellen pyysivät lisätietoja seurusteluhistoriasta ja tukiverkostosta. Mietin että tarkoittaako se että pitäisi olla jo psykologin lausunto noista, mutta mistä tiedän että millä psykologilla tulee käydä ennen kuin olen edes päässyt ensikäynnille klinikalle?
 
Moikka! Oon miettinyt tän ketjun nimeä, se häiritsee mua jotenkin tosi paljon. Oisko teidän mielestä ideaa pistää uus keskustelu pystyyn esimerkiksi itsellinen nainen lahjasoluhoidoissa -otsikolla? Vai olenko ainoa, jota tää häiritsee
 
Moikka! Oon miettinyt tän ketjun nimeä, se häiritsee mua jotenkin tosi paljon. Oisko teidän mielestä ideaa pistää uus keskustelu pystyyn esimerkiksi itsellinen nainen lahjasoluhoidoissa -otsikolla? Vai olenko ainoa, jota tää häiritsee
Häiritsee muakin Jaksatko sä laittaa uutta ketjua pystyyn, liityn mielelläni!
 
vierailija
Kiva kuulla, että täällä on muitakin, Moon96 :) Toivottavasti sulla lähtee loppuvuodesta asia etenemään sujuvasti. Sulla ilmeisesti on tutkimukset jo tehtynä, niin ei niitä enää tarvita loppuvuodesta?

Minulla on siittiötilaus hoidettu, joten inseminaatiota odottelen ensi kiertoon. Lähipiirissä ei ole muita, jotka olisivat saaneet lapsen yksin.

#2556
 
Moon96
Mikäli joku vieöä tässä keskustelussa käy niin vastauksena edelliseen yritin jo viime vuoden lopulla kunnalliselle hoitoihin, mutta lähete tuli silloin takaisin..

Kävin yksityisellä gynellä ja silloin sisätutkimuksessa kaikki ok. Kunnallinen lääkäri ei pahemmin tutkinut, totesi että kun juuri yksityisellä kävit

Antoi vaan reseptin Terolutiin kun miulla tosi epäsäännölliset kuukautiset niin niitä tasoittamaan jo.
 
vierailija
Tämä juttu tuli vastaan tänä aamuna ja oli mielestäni hyvin kirjoitettu, tärkeästä aiheesta:

 
vierailija
Onko pistetty jotain uutta ketjua pystyyn vai vieläkö täällä ollaan? Oon ihan uutena täällä, tosi huonosti löytyy keskustelupalstoilta itsellisiä äitejä ja varsinkin julkisella käyneitä, mikä itseänikin kiinnostaa. Oon nyt 26v, mulla -19 syntynyt esikoinen. Lapsen isästä erosin toukokuussa samoihin aikoihin kun yllätysraskaudesta sain keskenmenon. Meillä meni siis huonosti ja oli ensimmäinen sänky kerta sitten 4kk ja siitä tulinkin raskaaksi. Muutettiin toki heinä-elokuun vaihteessa vasta erilleen niin en tiiä mistä laskevat sen että pitää olla vuosi edellisestä suhteesta. Hyvin on siis vasta ajatuksen tasolla, kesällä aikaisintaan pystyy hommassa etenemään! Toki jos noi verikokeet yms vois käydä etukäteen tekemässä julkisella kun ei ole mikään kiire ja ajattelin ruveta ovista tikuttamaan ja ottamaan selvää omasta kierrosta.

Oon säästänyt esikoiselta kaiken kun toiveessa oli pikkusisarus ennen parisuhdeongelmia mutta keskenmenon ja eron myötä ruvennut haikeana laittamaan tavaraa eteenpäin (lähinnä vasta vaatteita) kunnes vastaan tuli tämä itsellinen äitiys. Tai taisin ekan kerran somessa nähdä tilin tähän aiheeseen liittyen just siinä eron aikoihin ja nyt kuukauden verran yrittänyt imeä joka tuutista kaiken tiedon, tuntuu että tämä on just se suunta mihin seuraavaksi lähteä.
 
Onko pistetty jotain uutta ketjua pystyyn vai vieläkö täällä ollaan? Oon ihan uutena täällä, tosi huonosti löytyy keskustelupalstoilta itsellisiä äitejä ja varsinkin julkisella käyneitä, mikä itseänikin kiinnostaa. Oon nyt 26v, mulla -19 syntynyt esikoinen. Lapsen isästä erosin toukokuussa samoihin aikoihin kun yllätysraskaudesta sain keskenmenon. Meillä meni siis huonosti ja oli ensimmäinen sänky kerta sitten 4kk ja siitä tulinkin raskaaksi. Muutettiin toki heinä-elokuun vaihteessa vasta erilleen niin en tiiä mistä laskevat sen että pitää olla vuosi edellisestä suhteesta. Hyvin on siis vasta ajatuksen tasolla, kesällä aikaisintaan pystyy hommassa etenemään! Toki jos noi verikokeet yms vois käydä etukäteen tekemässä julkisella kun ei ole mikään kiire ja ajattelin ruveta ovista tikuttamaan ja ottamaan selvää omasta kierrosta.

Oon säästänyt esikoiselta kaiken kun toiveessa oli pikkusisarus ennen parisuhdeongelmia mutta keskenmenon ja eron myötä ruvennut haikeana laittamaan tavaraa eteenpäin (lähinnä vasta vaatteita) kunnes vastaan tuli tämä itsellinen äitiys. Tai taisin ekan kerran somessa nähdä tilin tähän aiheeseen liittyen just siinä eron aikoihin ja nyt kuukauden verran yrittänyt imeä joka tuutista kaiken tiedon, tuntuu että tämä on just se suunta mihin seuraavaksi lähteä.
Olen itse julkisella puolella ja takana nyt inseminaatiohoitoja. Aika vähän asiasta ja hoitopolusta on tietoa. Olisi kyllä tärkeää päästä juttelemaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
HEM
Minäkin käyn täällä välillä vilkuilemassa :)
Oma hoitopolkuni alkoi tässä kuussa. Kävin ensikäynnillä, lääkäri näytti vihreää valoa ja ensi kuussa psykologin tapaaminen. Jos hän puoltaa hoitoja, niin inseminaatiot alkavat heti luovuttajan löydyttyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Pöllöliini
Minäkin käyn täällä välillä vilkuilemassa
Oma hoitopolkuni alkoi tässä kuussa. Kävin ensikäynnillä, lääkäri näytti vihreää valoa ja ensi kuussa psykologin tapaaminen. Jos hän puoltaa hoitoja, niin inseminaatiot alkavat heti luovuttajan löydyttyä.
Oi, mahtavaa! Siitä se alkaa. 🤩
Mulla oli ensikäynti keväällä ja siitä psykologin tapaamiset. Luovuttaja löytyikin aika nopeasti. Mulla on kolme inseminaatiota takana. Mulle voi laittaa viestiä ja kysyä lisää, jos kiinnostaa. 😊
 
Hei, minuakin kiinnostaa julkisen ja etenkin Taysin käytännöt ja rajoitukset näissä.. oisko kellään kokemuksia, miten ne suhtautuu jos aiemmin ollut (ivf) hoidoissa exän kanssa, eli onko tilanne yksin ikäänkuin uusi, vai lasketaanko aiemmatkin hoidot pois saatavista? Entä jos on lapsi ennestään (ilman hoitoja), niin lasketaanko se yksinäisellä, eikä saa yrittää enää kuin toista, vai lasketaanko vain yksinäisenä hoidoilla saadut? Kun pareilla ainakin joskus laskettiin vain yhteiset lapset, ja hoitomäärätkin nollautui jos kumppani vaihtui...
Entä onko julkisellakin pakollinen (lakisääteinen?) psykologikäynti lahjasoluihin liittyen kuten ilmeisesti yksityisellä aina on?
Saako julkisella blastoviljelyjä, kun aiemmin siellä siirrettiin vain 2 päiväisiä, ainakaan pitkästä viljelystä ei ollut edes puhetta?
Monenko tuloksettoman siirron jälkeen katsotaan mahdollisuuden olevan alle 10% eli ei välttämättä oteta enää hoitoon, ja mitkä muut asiat tähän vaikuttaa? Vaikuttaako virallisesti (ultrassa) todettu raskaus asiaan, vaikka sitten olisi tullut keskenmeno, eli nostaa taas mahdollisuuksia ja ehkä myös hoitomääriä? Muistaakseni joskus oli niin että pareilla hoidot nollautui jos raskaus saatiin alkuun, vaikka olisikin loppunut km: oon...
 

Yhteistyössä