yksin ulos??

meillä kerrostalossa. alkoi poju viimekesänä 3,5v olla pihassa yksin. sanottu on että oma ikkuna pitää nbäkyä ja tietää että jos tekee hölmöilyjä niin oli viimeinen kerta yksin.. hyvin on mennyt. nyt 4v. ja piha rauhallinen. esim autot ei pääse kovaa ajaa pihaan yms..

Meidän esikoinen täyttää pian 5v ja on nyt tämän talven aikana leikkinyt pihan kahden muun ikätoverin kanssa ilman vanhempia. Meillä on rauhallinen rivarialue ja leikkipaikka ikäänkuin talojen keskellä. Ikkunasta on hyvä näkyvyys ja äänetkin kuuluu. Usein kyllä joku aikuinen on myös pihalla, etenkin jos pikkusisarukset (2-3 vuotiaat) lähtevät ulkoilemaan.

tiukkis
En missään tapauksessa anna 4v mennä yksin kerrostalon pihalle. Rauhallinen pihapiiri kerrostalojen välillä, mutta ikkunasta en näe pihoille eikä piha ole aidattu. 4v voi saada päähänsä ihan mitä vaan.

Meidän 5-vuotias on alkanut hieman harjoitella rivitalomme pihalla. 3-vuotiastani en missään nimessä päästäisi yksin ulos. Kokeilin viime viikolla sanoin että odota äitiä tässä oman portaan vieressä. Kun kurkkaan ovesta haahuilee poika keskellä tietä.. tuon ikäiset ei kertakaikkiaan muista tuollaisia käskyjä sekuntia kauempaa.
Neuvolasta saadussa lehtisessä muistaakseni luki, että 5-6-vuotias osaa jo varoa autoja ja muistaa vanhempien määräykset, ettei pihalta lähdetä ilman lupaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 23:05 Äitee kirjoitti:
Meidän 5-vuotias on alkanut hieman harjoitella rivitalomme pihalla. 3-vuotiastani en missään nimessä päästäisi yksin ulos. Kokeilin viime viikolla sanoin että odota äitiä tässä oman portaan vieressä. Kun kurkkaan ovesta haahuilee poika keskellä tietä.. tuon ikäiset ei kertakaikkiaan muista tuollaisia käskyjä sekuntia kauempaa.
Neuvolasta saadussa lehtisessä muistaakseni luki, että 5-6-vuotias osaa jo varoa autoja ja muistaa vanhempien määräykset, ettei pihalta lähdetä ilman lupaa.
Kyllä tuo on lapsikohtainen asia. Oma kolmevuotiaani kyllä pysyy pihassa eikä tielle mene. Hän tietää että se on autoille tarkoitettu. Ja jos sattumalta pihaamme ajaa auto niin hän kyllä menee pitkälle ja kauas pois auton tieltä. Tosin itse hänen kanssaan pihalla suurimman osan ajasta olen.

Kahden äiti
Neljävuotiaan lasken ulos aiemmin vähäksi aikaa ja saatan antaa olla ulkona yksin valoisalla sen aikaa että isänsä tulee vähän myöhemmin kotiin. Pienempänä karkasi tien varteen kivikolle kiipeilemään. Nyt pikkuhiljaa annan totutella olemaan yksin ulkona. Meillä ainoa vaara on tie, jossa kulkee tukkirekkoja ja traktoreita ym. isojakin ajoneuvoja. Asumme maalla ja ensi kesäksi taidan yrittää hankkia lapsikyltit tiehaaran molemmille puolille tai jotain varoitusta kuitenkin. Osa ajaa siitä niin kovaa että hirvittää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2005 klo 09:44 minnihiiri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 23:05 Äitee kirjoitti:
Kyllä tuo on lapsikohtainen asia. Oma kolmevuotiaani kyllä pysyy pihassa eikä tielle mene. Hän tietää että se on autoille tarkoitettu. Ja jos sattumalta pihaamme ajaa auto niin hän kyllä menee pitkälle ja kauas pois auton tieltä. Tosin itse hänen kanssaan pihalla suurimman osan ajasta olen.

meillä ollut 3,5 vuotiaasta ihan kiltisti pihalla. itse vahdin ikkunasta. ja koskaan ei ole keksinyt lähteä mihinkään yms. ja nyt 4v.

Lazy
Tyttäremme on ollut ilman vanhempiaan ulkona noin 3 vuotiaasta lähtien naapurin n. 5 vuotiaan pojan kanssa. Asumme rauhallisella omakoti/rivarialueella. Tyttö on pysynyt hyvin piha-alueella eikä ole mennyt tielle. Toki olemme jännityksellä seuranneet lasten touhuja ja vähintäin viiden minuutin välein varmistaneet, että tyttö on pihalla. En kyllä uskaltaisi jättää lastani pihalle yksin kerrotaloalueella tai muutoin vilkkaasti liikennöidyllä alueella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2005 klo 22:17 kangasajuruoho kirjoitti:
Mä en päästä edes neljä ja kuusivuotiasta pihalle kahdestaan kuin korkeintaan viideksi minuutiksi...ne voivat saada päähänsä ihan mitä vaan...itse se vaan on mentävä mukaan... :(
Luulen että sinulla on aika samat periaatteet kuin minulla. Ei vain voi tietää mitä niin pienet saavat päähänsä. Eiväthän he pahaa tarkoita, mutta kun eivät vielä ymmärrä mitä asioista voi seurata. Minuutti, ja voivat olla toisella puolella kylää. VAIKKEIVÄT olisi koskaan ennen sitä tehneetkään!

meillä on tosi vilkas 6.5v ja ite on käynyt jo kioskilla ja välillä kaupassa kun jotain pientä tarvittu...ja molemmat paikat on n.200m päässä :wave: kyllä luotan jo ja 4vuotiaasta asti ollut yksin pihalla muiden lapsien kanssa,asutaan kerrostalossa :heart:

Hiluska
Me asutaan rivarissa ja piha on talojen ympäröimät. Neiti 4v on saanu olla pihalla naapurin 7-10v tyttöjen kanssa. Olen joka kerta ennen ulosmenoa varmistanut että muistaa mihin ei saa mennä. Pois pihasta tai naapureiden kotiin. Hyvin on pysynyt pihassa.

Pojuni on vasta 2v3kk mutta en vois ainakaan kuvitellakkaan että 3-4 vuotiaana päästäisin...ainakaan meidän pihaan. Asutaan kerrostalossa jossa vähän outoa porukkaa :( ja heti ovesta tullessa parkkipaikka ja sitten autotie... jossei saada uutta kämppää niin poju on kai koulussa että päästän ;)

Huh, minäkin päästän varmaankin rippikouluiässä yksin pihalle ;) Ei ole yksi eikä viisi kertaa kun on naapurin 4-vuotiasta etsitty milloin mistäkin, ei edes arestia saa, kun löytyy melkein junaradalta :eek:

on kyllä todella lapsikohtainen asia ja paljon vaikuttaa se asuinympäristö.

meillä oltu jo kohta vuoden yksin pihalla. äiti vahtii ikkunasta ja tietää ettei saa mennä mihinkään minne oma ikkuna ei näy. talossa asuu myös paljon muita lapsia osa yksin ulkona osa vanhemman kanssa ja meidän talossa kaikki katsovat lapsien perään ja kaikilla samat säännöt.

meillä on hieman vanhan aikainen kerrostalo.. hiukka salkkarityyliin kun kaikki tuntee kaikki ja toistenkin lapsien perään katsotaan ja komennetaan tarvittaessa. meillä on myös esim iso leluvarasto jossa on kaikki lelut kaikkien käytössä eli kaikki mahdolliset mopot ja trakttorit löytyy ilman etä tarvii omille ostaa kaikille samoja.

meillä myös järjestetään talkoita yms keväällä syksyylläå yms. uutena vuotena ammutaan yhdessä raketteja ja nyt näkyi olevan talvipäivät helmikuun lopussa. makkaranpaistoa mäenlaskua yms..

me vaan asutaan vuokralla

neitoperhonen
Lapseni on 2v5kk ja hän saattaa olla hetken tuossa pihallamme yksin. Pihalta ei pääse mitenkään pois, kun on korkeat aidat jokapuolella. Asumme omakotitalossa. Minulla on koko ajan näköyhteys tuohon pihalle pulkkamäkeen. Ihan pieniä hetkiä saattaa siinä yksin leikkiä, jos laitan vaikka ruuan uuniin, astiat tiskikoneeseen, ja menen sitten perässä pihalle. Kaikki on sujunut hyvin.

En voisi ajatellakaan että pihasta päästäisin alle 5 vuotiasta lasta yksin minnekään. Varmaan on kuitenkin lapsikohtaista. Meillä on muitakin lapsia ja siinä 5 vuoden paikkeilla ovat olleet hetken yksin leikkipuistossa kotimme lähellä. Silloinkin vain pieniä hetkiä kerrallaan.

Janni79
oon päästäny ekan kerran 2v2kk, oli 5v serkun kanssa kerrostalon takapihallamme. hyvin meni. nyt 3v10kk ja saa olla pihassamme ja mummin pihassa yksin että kavereiden kanssa. kertaakaan ei ole kummastakaan karannut tai vahinkoa tullut, vielä... näen takapihalle koko ajan kylläkin.

säännöt on ja vielä ainakin on noudattanut niitä. leikit sujuu lapsilta paremmin kun ei ole aikuinen koko ajan puuttumassa, eikä ole ketään kelle reetuta, pitää pitää itte puolensa ja sopia leikeistä.

ensi kesänä kun on 4v niin pääsee mukilaan, ja tarkoitus olisi että joskus voisi kulkea matkan yksinkin. (n.100m, ei tienylityksiä, näen hänet koko matkan kotiikkunasta.) pikkuhiljaa liikenneopetusta niin ehkä 6v osaa käydä kaupassa, pitää mennä tien yli, ja 7v pitää kuitenkin koulumatkat kulkea ilman äitiä niin eiköhän se ole hyvä opettaa ajoissa kulkemaan.

Sandels

Joskus kyselin ihan samaa tällä palstalla.No,nyt tyttö on n. 3 viikon
ajan harjotellut ulkona oloa ilman vanhempaa,saman ikäisen kaverin
kanssa.Tyttömme täyttää huhtikuussa 5 vuotta.Hyvin on mennyt ja
rajat jotka on asetettu on pidetty! Jos menee johonkin mihin ei saisi,saapi kotiarestia.Iltaisin olen kuitenkin itsekin ollut vauvan kanssa ulkona ja vähän pitänyt silmällä lapsia,nyt kun on vielä niin
pimeetä. Asumme Helsingissä ja suhtkoht rauhallisella alueella.
Alussa ravasin ikkunoissa koko ajsn ja heti jos ei tyttöä näkynyt,niin
tuli kauhea fiilis,mutta nyt alkaa vähän olemaan iisimpää.Pakko
vaan luottaa.

:wave: :wave:

Meillä on juuri aloitettu opettelu, tyttö 2v9kk. Asumme rauhallisella paikalla rivarissa, takapihan takana yhteinen piha, jossa leikkipaikka, eikä tietä. Näen koko ajan pihalle, enkä vielä uskalla jättää juuri hetkeksikään silmistäni. Hyvin on mennyt, ei ole karannut, vaikka syksyllä kyllä kerran katosi silmänräpäyksessä, vaikka itsekin olin pihalla...Nyt on hyvä aika harjoitella, kun lumi estää liikkumista...
Ja ulos lähtiessä olen myös antanut olla yksin etupihalla sillä välin, kun vauvia olen pukenut. Hyvin on pysynyt, onneksi pelkää autoja, niin ei niin helposti menekään tielle.

sussu79
Mulla on 3,5v poika ja nyt kun asutaan omakotitalossa, kadun viimeinen talo, on ollut yksin etupihallan.15min ja sitten tulee sisälle. Tosi hyvin on siinä 0llu mut yksin ei pitkään vielä viihdy. Meillä keittiön ikkunasta näkee, mitä puuhailee. Yhtenä päivänä kyllä huomasin kun lähti polkua pitkin juoksemaan hiihtoladuille päin, silloin huusin takas ja sanoin, ettei sinne saa yksin mennä. Ja nyt jo sit tietää senkin.

tiuku123
Me asutaan kerrostalossa tokassa kerroksessa ja meidän nyt 5,5v ja 4v lapset ovat keskenään pihassa ja pysyvät. ovat aloittaneet n. vuosi sitten. kyttään tosin ikkunasta vähänväliä.
Ja meillä tosi tarkat rajat joiden ylittämisestä vaikka muutamalla askeleella seuraa sisälletulo.
jos muutamme rivitaloon aion kyllä päästää kuopuksenkin kesällä (silloin 2,5v)muiden mukana pihalle, vaikka joudunkin kokoajan ikkunassa vahtaamaan. Tämän talon pihalle en päästäisi ennen kun on vähintään tuon 3v.

Yhteistyössä