yksin synnyttäminen - mitä pitää ottaa huomioon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin synnärille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksin synnärille

Vieras
toisen lapsen synnytys lähestyy ja olen menossa yksin synnyttämään koska esikoiselle ei ole olemassa sopivaa hoitajaa. Välit omiin vanhempiini ovat olleet jo vuosia poikki ja appivanhemmat asuvat monen sadan kilsan päässä. Esikoinen ei ole ollut "vieraalla" hoitajalla, ja kaikki "tutut" hoitajat taas asuvat muilla paikkakunnilla. Aivan ventovierasta en halua yhtäkkiä lastani hoitamaan joten mieluummin sitten kärsin minä kuin lapsi.

Mitä pitää ottaa huomioon kun synnyttää yksin? Toki siis sen, että kukaan ei ole siinä sitten tukena tai pitämässä puoliasi jos menee heikkoon kuntoon tai tajunnan taso laskee :) Lähinnä siis että miten saa aikaa kulumaan, pitääkö itse huolehtia eväät ja juotava mukaan saliin ja miten onnistuu vessassakäynti jos kesken synnytyksen pitää päästä vessaan (pissalle). Kipua ja sen sellaista en pelkää, lähinnä siis vain sitä että jos tulee jotain vaaratilanteita, eikä itse saa huudetuksi hoitajia apuun. Kaipailisin kokemuksia muilta yksin synnyttäneiltä.

Itse en ole vielä synnyttänyt, mutta tuli mieleen, että olisiko sinulla jotakuta ystävää, jonka voisit pyytää mukaan synnytykseen? Eli sen sijaan, että etsit lastenhoitajaa (jota on ilmeisen vaikea löytää tilanteessanne) niin etsisit itsellesi tukihenkilöä.

Joillain paikkakunnilla on saatavilla myös koulutettuja synnytystukihenkilöitä, ns. doulia, jotka ovat yleensä synnyttäneitä naisia ja olleet useita kertoja synnytyksissä naisen tukena. Joskus synnytyksessä on mukana ulkopuolinen tukihenkilö, vaikka synnyttäjän puolisokin olisi synnytyksessä. Tukihenkilö voi huolehtia juuri noista käytännön asioista, joita luettelit, mutta hän voi olla myös henkinen tuki synnyttäjälle. Ulkopuolisen tukihenkilön käyttöä kuvataan hyvin (joskin lyhyesti) esim. Hanna Hirvosen kirjassa Isä syntymässä.

Koulutettuja tukihenkilöitä välittää esim. Ensi- ja turvakotien liitto: http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/doula/

Myös Aktiivinen synnytys ry:n yhteyshenkilöiltä voi tiedustella doulatilannetta eri paikkakunnilla: http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/ihmiset.php3

Mäkin olen luultavammin menossa yksin synnyttämään. Ihan kiva ajatus tämä doula, ja varmaan joidenkin kohdalla toimiva juttu, mutta ei mun juttu. Myöskään ystävääni en tahdo mukaan.

Mulla on synnytystapa-arvio piakkoin, ja ajattelin siellä sitten kysyä yksin synnyttäjän "kohtalosta". Esikoisenkin kyllä väänsin suht yksin, kun lapsen isä ei kyennyt olemaan läsnä (voi pahoin ja pyörtyili jännityksestä), ja se sujui ihan ok.
Tosin synnytys oli suht lyhyt: 9 tuntia, joten ei mitään eväitä tms. erityistä tekemistä kaivannut. Aika usein mua käytiin katsomassa, en muista olleeni juurikaan yksin, ja juomista sain, vessakäynnit tein kätilön kanssa jne.
Pitää vain kertoa tulevansa yksin, kait sairaala huolehtii lopusta.

Tsemppiä!

onko doula joku vapaaehtoinen vai maksetaanko doulapalvelusta? Äkkiseltään tuntuisi oudolta jos joku ventovieras tulisi mukaan synnytykseen, mutta toisaalta taas jos ovat kokeneita naisia (itsekin synnyttäneitä) niin saattavat osata auttaa enemmän kuin kauhusta soikeana oleva mies...

Doula on itsekin synnyttänyt nainen,
johon tutustut ensin, käytte vaikka kahvilla ja kyläilette toistenne luona, yms...
tuokaan ei toki oel pakollista.
Kysy Doulaa omasta neuvolastasi ; he osaavat opastaa mistä löytyy lähin ;o)

Eiköhän se synnytys suju ihan hyvin ilman miestäkin. Niinhän on tehty vuosisatoja ennen kuin tämä meidän nykyinen käytäntö on keksitty ;) Tietenkin ajankulua kannattaa ottaa mukaan jos synnytys kestää pitkään. Mutta voihan käydä niinkin, että toinen synnytys on ekaa paljon nopeampi etenkin ellei synnytysten välissä ole monia vuosia. Mulla eka oli 12h ja toka 3h. Hädin tuskin ehdin sairaalaan.

Varmasti pärjäät ilman miestä tai muuta tukihenkilöä. Mä en ainakaan haluaisi ketää vierasta ihmistä mukaani, enkä kyllä edes ystävää. Tai omaa äitiä. Oma mies tai ei ketään... Ja kyllä ihan varmasti ne kätilöt ja muut työntekijät auttavat sinua, kun yksin olet. Eli auttavat vessaan, tuovat syömistä/juomista jos tarpeen jne. Ja soittokello käden ulottuville jos satut olemaan yksin kun hätä tulee. :)

Totta kai voit mennä yksin synnyttämään. Sinua tarkkaillaan enemmän kuin niitä joilla on puoliso/tukihenkilö mukana. Kätilöt/hoitajat auttaa sinua vessaa, huolehtii syömistä ja juomista jne. Jäät varmasti välillä yksin, mutta he kyllä arvioivat koska sinut voi jättää yksin saliin.

Mulla yhdessä synnytyksessä sattu synnytysosastolla olemaan ihana kätilöopiskelija, joka "pahimmassa vaiheessa" oli kaverina ja apuna. Siinä vaiheessa ku vielä olin yksinäni, soittokello oli käden ulottuvilla. Sillä sai tarvittaessa henkilökuntaa paikalle nopeasti.

Yhteistyössä