Yksilapsiset perheet hyväksikäyttävät suurempia perheitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viiden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viiden äiti"

Vieras
Ärrrrsyttää neljän lapsen äitinä välillä, kun yksilapsisten perheiltä kuulee vähän väliä seuraavaa:

- meidän irmeli vois tulla teille leikkimään, kun teillä leikkiseuraa.
-> ei tässä mitään, mutta vastakutsua saa erittäin harvoin. Kun huomautan asiasta, niin kuulen jotain tyyliin" teillä on niin helppo lasten olla, kun siellä on kumminkin aina joku paikalla, nii mikseivät sitten kaikki..."

- tai sitten se, että JOKA hetki ja joka päivä joku änkeämässä meille: ihmiset eivät ymmärrä, kun välillä halutaan olla omalla porukalla, vieras lapsi ei ole oma lapsi. Lapset eivät mene "siinä sivussa", he ovat yksilöitä. Jos meillä on pieni lapsi ilman omaa vanhempaa, olen hänestä aikuisena vastuussa ja tämä kuormittaa tavallaan enemmän kuin omien muksujen vahtiminen.

- nää vois tulla teille leikkiin, kun teillä on niin paljon leluja: OSTAKAA ITSEKIN NIITÄ LELUJA

- sitten valitellaan, kun pikku-irmeli on niin yksin. Ok, ymmärrän, mutta silloin kun on OMA VALINTA tehdä vain se yksi lapsi, niin ei voi suhtautua muihin kuin muiden velvollisuus olisi viihdyttää sitä ainokaista.

- tää vois tulla teille välillä niin tottuis muiden lasten seuraan... : emme ole mikään kerho tai vastaava. tämä on meidän koti.

Siis: olen iloinen ja onnellinen, että lapsillani on kavereita ja olen muutenkin ihmisrakas. Mutta välillä osa vanhemmista suhtautuu perheeseeni kuin olisimme jokin yleishyödyllinen yksikkö, jota voi hyödyntää ilman, että antaa koskaan mitään tilalle.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Juuri tuon takia en halua päästää lastani isoon perheeseen sisälle leikkimään, koska koen että lapsestani olisi siellä vaivaa. Joko leikitään meillä tai meidän pihalla. Mutta sekin on huono juttu...

Mielelläni otan tähän oman lapsen seuraksi jonkun muun lapsen, kunhan se ei ole säännöllinen ja joka viikko oleva lastenhoitokuvio.

Ainiin ja vielä valitan vähän lisää: sitten kun tämä viides syntyy (masussa vielä =) ), niin olisi kiva saada vauvaperheen rauhaa ja kunnioitusta. Uusi vauva vie yhtä lailla voimia, on se sitten ensimmäinen tai viides. Siihen haluaa tutustua ja nuuhkutella rauhassa vauvantuoksua ja välillä on risaisista öistä kovin väsynyt. Ihmiset tuntuvat olettavan, että näi mones vauva ei tunntu enää missään.

[QUOTE="vieras";28048194]Juuri tuon takia en halua päästää lastani isoon perheeseen sisälle leikkimään, koska koen että lapsestani olisi siellä vaivaa. Joko leikitään meillä tai meidän pihalla. Mutta sekin on huono juttu...

Mielelläni otan tähän oman lapsen seuraksi jonkun muun lapsen, kunhan se ei ole säännöllinen ja joka viikko oleva lastenhoitokuvio.[/QUOTE]

Siis kavereita saa tulla ja toivottavasti tulee jatkossakin! pointtini oli, että meitä käytetään ikään kuin jonain yksikkönä, johon voi vaan kipata omat lapset sekaan, perusteena et ku teitä on kummminkin niin paljon...Se on se asenne siinä, en osaa oikein sanoittaa sitä. Se riippuu siis lapsen vanhemman asenteesta.

Osaisko joku selittää mitä tarkoitan??

Ai jaa.
Minusta tuo näyttää olevan tapauskohtaista. On yhden lapsen perheitä joihin lapset saa mennä, ja on monen lapsen peheitä, joihn toiset lapset saa mennä, ja on kahden lapsen perheitä joihin lapset saa mennä ja 3-4 lapsen perheitä joihin toiset saa mennä. Tiedän 3 lapsen perheen, johon ei saanut mennä kun on omia jo 3. Se oli vihje että pitä ymmärtää että 3 on enemmän kuin 2 ja sen takia ei voi.

varsinkin 3-4 lapsen perheisiin useinkaan ei voi mennä koska heillä on mielestään jo omastakin takaa leikkikavereita. Mielellään myös laittavat lapsiaan muiden kyyteihin mutta hämmästyvät jos heiltä odottaa jotain.

Jos tuntee yhden tai muutaman idioottiperheen, ei sitäkannata kaikkiin yleistää. Mä voisin taas väittää toisinpäin luultavasti yhtä isolla otoksella kuin ap. Monilapsiset perheet työntävät lapsensa yks tai kakslapsisiin perheisiin "kun teillä on niin paljon rauhallisempi leikkiä, kun on lapsia vähemmän"

[QUOTE="viiden äiti";28048217]Siis kavereita saa tulla ja toivottavasti tulee jatkossakin! pointtini oli, että meitä käytetään ikään kuin jonain yksikkönä, johon voi vaan kipata omat lapset sekaan, perusteena et ku teitä on kummminkin niin paljon...Se on se asenne siinä, en osaa oikein sanoittaa sitä. Se riippuu siis lapsen vanhemman asenteesta.

Osaisko joku selittää mitä tarkoitan??[/QUOTE]

Tarkoitat sitä, että sinua vituttaa, kun et ikinä saa itse tungettua kaikkia mukuloitasi samaan aikaan jonnekin, että saisit itsellesi vähän vapaata, kuten ne fiksummin lisääntyneet saavat :)

[QUOTE="viiden äiti";28048217]Siis kavereita saa tulla ja toivottavasti tulee jatkossakin! pointtini oli, että meitä käytetään ikään kuin jonain yksikkönä, johon voi vaan kipata omat lapset sekaan, perusteena et ku teitä on kummminkin niin paljon...Se on se asenne siinä, en osaa oikein sanoittaa sitä. Se riippuu siis lapsen vanhemman asenteesta.

Osaisko joku selittää mitä tarkoitan??[/QUOTE]

Minä en ainakaan ole ajatellut isosta perheestä tehdä lapselleni hoitopaikkaa. Vaihtoehdot on tosiaan tuo että lapset käyvät heillä leikkimässä tai että leikkivät meillä. Tykkään ennemmin että ovat tässä omalla pihalla, kun meillä on vähän erilaiset säännötkin ettei mitään mene rikki. Vaikea omaa lasta on vahtia jos se on toisen perheen kodissa ilman vanhempaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ennemin päinvastoin;28048220:
Ai jaa.
Minusta tuo näyttää olevan tapauskohtaista. On yhden lapsen perheitä joihin lapset saa mennä, ja on monen lapsen peheitä, joihn toiset lapset saa mennä, ja on kahden lapsen perheitä joihin lapset saa mennä ja 3-4 lapsen perheitä joihin toiset saa mennä. Tiedän 3 lapsen perheen, johon ei saanut mennä kun on omia jo 3. Se oli vihje että pitä ymmärtää että 3 on enemmän kuin 2 ja sen takia ei voi.

varsinkin 3-4 lapsen perheisiin useinkaan ei voi mennä koska heillä on mielestään jo omastakin takaa leikkikavereita. Mielellään myös laittavat lapsiaan muiden kyyteihin mutta hämmästyvät jos heiltä odottaa jotain.

Toivotan tervetulleiksi kaikki, jotka tulevat lastemme kavereina. Ja joka lapsella omat kaverit, eivät he ole mikään "yksikkö", vaan jokaisella omat kaverit ja leikkimään saa tulla. Mutta siis on näitä, jotka laittamassa omaa lastaan vaan sekaan, koska "teillä sitä seuraa riittää, tää yksi menee varmaan vielä mukana"...

Sma juttu kuin jos yksi lapsistani menossa kylään - en laita koko sakkia sinne kerralla. Kun eihän tämä "sakki" se kaveri ole vaan se tietty yksilö...

Meillä omia kolme ja kaverit aina tervetulleita, jos ei olla minnekään koko perheellä lähdössä. Minusta muiden lapset tosiaan menevät siinä samassa, jos omassa kodissa ollaan. Rauhaa oman perheen kesken on sitten illalla kahdeksasta eteenpäin kun kaverit ovat lähteneet.

Alkuperäinen kirjoittaja ennemin päinvastoin;28048220:
Ai jaa.

niin ja mun lapset ei ainakaan ole yhdessäkään suurperheessä hengailleet enkä ole havainnut että suurperheissä erityisesti henailisi muiden lapsia.

enemmän monilapsiset perheet on näitä "lapsiaan muille tunkevia". Juu,mielelläni heitän heidän lapsia vaikka harkkoihin,mutta voisivat sitten joskus ottaa meidän kyytiin. Ainiin, eihän heillä ole edes autoa!
Just. Miksikö en jaksa kaveerata tällaistne kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28048241:
Bwaha. En kyllä tunnusta tuollaista. Mutta kyllä muakin ottaa kuuppaan jos ei mitään vastavuoroisuutta ole, vaikka olenkin yhden lapsen äiti.

Kyllä muakin hiukan harmittaa ettei vastavuoroisuutta ole, mutta lasten takia täytyy sitten leikkiä meillä / meidän pihalla.

Kuopuksen parhaan kaverin kanssa siis tilanne tämä;
kaveri meillä suhteessa kerrat 30/1.

Meillä on vaan "helpompaa" koska täällä on 10v isoveli joka viis veisaa eskarilaisita vaan puuhaa omiaan jos on kotona.
Kaverilla 4v pikkuveli joka tunkee koko ajan mukaan ja kiukkuaa kun ei oteta...

Ap, nyt on kyllä niin rankkaa yleistystä että. Laita itse rajat. Harvoin sanon täällä mitää näin kärkevästi, mutta toivottavasti osaat asettaa rajat lapsille, kun aikuistutuille näköjään se on vaikeaa. Näin netin kautta ei ole se suorin reitti tavoittaa heitä.

Meillä on 5 lasta eikä kyseisiä ongelmia. Lapset tietävät että kaveriasiat sovitaan vanhempien kesken, ja jos on isommista lapsista kyse niin saavat tuoda päivän tai kahden varoitusajalla kavereita käymään. Meille ei vain tupsahdeta koska olemme tosiaan perhe emmekä avoin kerho. Vuorottelu pelaa. Jos lapsi haluaa jollekin kaverilleen niin emme jää odottamaan kutsua vaan tietenkin kysymme, niinkuin meiltäkin kysytään.

Kuulostaa siltä, että odotat yksisuuntaisesti ja hammasta purren että teille kysytään leikkimään ja toisaalta että teille esitetään "vastakutsuja" eli teitä pyydetään käymään. Kysytkö itse, teetkö päätöksiä itse?

No en todellakaan ole törmännyt moiseen. Itse olen kyllä pyytänyt lasten kavereita meille leikkimään, kaverit saavat syödä mielellään meillä jne. Koska ihan yhtä hyvin siinä menee se 6-8 kuin 4, vaikka eivät omia olekaan. Usein meillä on myös kummilapsia sisaruksineen, eikä meidän lapset ole koskaan olleet vastavuoroisesti yökylässä, mutta aloite onkin minun puoleltani meilletuloon

Minä nimenomaan kysyn myös lapsilleni kutsuja kylään, että voiko x tulla sitten vuorostaan teille. Siihen vastataan just tällasta "mutta kun teillä on niin kivat lelut/teillä on niin isot tilat/ teillä olis parempi, onhan teillä muutenkin siellä lapsia..."

Pyydän myös lasteni kavereita meille, tai he pyytävät itse.

Käytät "vieras"itsekin ilmaisua "avoin kerho", joten ilmeisesti tunnistat kuitenkin ongelman.

Meilläkin suurperhe ja sama tilanne. Joka päivä on vieraita lapsia kylässä (pääosin yksi- tai kaksilapsisista perheistä, suuremmista perheistä tulevien vanhemmat osaavat ennalta kysyä , että sopiiko sen yhden tulo) ja osa vanhemmista ihan aviomesti olettaa, että pidämme ilmaista iltapäiväkerhoa ruokatarjoilulla. KOLMEN perheen ainokaiset käyvät siis meillä joka arkipäivä koulun jälkeen 2-4 tunnin visiitillä. Ja sen lisäksi ne lasten oikeat kaverit. En tietenkään halua vieraitakaan lapsia hoivatta jättää saati nälässä pitää, mutta silti väliin kaipaisin edes pienenpientä vastavuoroisuuden elettä...

Kyllä muakin hiukan harmittaa ettei vastavuoroisuutta ole, mutta lasten takia täytyy sitten leikkiä meillä / meidän pihalla.

Kuopuksen parhaan kaverin kanssa siis tilanne tämä;
kaveri meillä suhteessa kerrat 30/1.

Meillä on vaan "helpompaa" koska täällä on 10v isoveli joka viis veisaa eskarilaisita vaan puuhaa omiaan jos on kotona.
Kaverilla 4v pikkuveli joka tunkee koko ajan mukaan ja kiukkuaa kun ei oteta...

Totta, että usein on helpompi "jommin kummin päin", mutta kyllä mä pidän vähän mölkerönä touhuna sitä että meille tipautetaan lapsi ja haetaan pois ja oma ei _koskaan_ saa kutsua kylään. Mielelläni pidän omalta osaltani tytön kaverisuhteista huolta, mutta vähän kitkerääkin se voi joskus olla.

• Tykkää
Reactions: Lentokala
kyllä tuo aika harvinaista on.
ja kyllä olettaisi että jos tekee monat lasta osaa laittaa omille lapsilleen rajat.

jos minua tympäisee jonkun jatkuvat notkuminen meillä niin sanoisin lapselle että kun kaveri kysyy saako tulla niin hänen täytyy sanoa ei.

ymmärrän jos esikoisen tapauksessa vielä tekee virheitä eikä osaa rajoja laittaa, esim. kyläilyn suhteen, mutta kyllähn jos oikein katrasta alkaa perusata niin olettaisi tällaisen perusasian olevan kunnossa.

Yksi huomio vielä näistä muutamasta yksilapsisesta. Kaikissa näissä perheissä lapsi toimii ilkeästi sanoen koriste-esineenä. Eli koti on viimeisen päälle sisustettu ja siisti. Myös lapsen huone- Lapsen lelut eivät näyty olevan leikkimistä varten, vaan koristerekvisiittaa. En tiedä onko heillä aina näin. Mutta ehkä heitä (aikuisia) ahdistaa ajatus useammasta lapsesta leikkimässä ja metelöimässä ja lapsi on sittenhelpomi sysätä muualle leikkimään. Toki saatan olla tässä aivan väärässä ja koti on vaan aina siivottu vieraita varten, kun siellä käyn. Olen itsekin vähän vieraskorea ja siivoan kyllä aikuisvieraita varten.

Alkuperäinen kirjoittaja päinvastoin;28048262:
niin ja mun lapset ei ainakaan ole yhdessäkään suurperheessä hengailleet enkä ole havainnut että suurperheissä erityisesti henailisi muiden lapsia.

No meidän naapurit ainakin on muutamaan otteeseen laittaneet lapsensa hengailemaan meidän pihaan ja kun olen heitä syystä tai toisesta ollut lähettämässä kotiin, niin vastaus on ollut, että "ei meilä ole ketään kotona, ne lähti kauppaan" tmv.

Siis ovat ilmeisesti ajatelleet, että meille voi nuo alle kouluikäiset laittaa pihalle hoitoon siksi aikaa kun viettävät pariskuntana aikaa vaikkakin siellä kaupassa vaan.

Meillä siis 4 lasta.

Mä en taas tykkää kun yhden tutun perhe tulee meille, oli kyseessä pääsiäinen, hiihtoloma tai mikä vain vähänkin pidempi vapaa. Heitä 6kpl ja eivät tosiaan kutsu koskaan meitä vastavuoroisesti. Rankkaa usean päivän ruuanlaitto ja petien tekeminen. Heillä ei ole omaa mökkiä, ja meillä on joten pitävät tätä selvyytenä että voivat meillä lomailla järven rannalla. Aaargh!

Yhteistyössä