Yksi hieman arkaluontoinen juttu hämmästyttää ja kummastuttaa kovin. Ystävän pojan seksielämä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämminkiä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämminkiä...

Vieras
Ystäni ensinnäkin on tietoinen 17v poikansa harrastaneen seksiä jonkun tytön kanssa ja kaikenlisäksi tuntui olevan iloinen (jopa ylpeä?) asiasta kertoessaan siitä minulle...

Mä olen hämmästynyt. Onko ystäväni poikkeus vai onko tuollainen normaalia ajattelutapaa? Itse ainakin ajattelisin (ei tosin ole isoja lapsia vielä) haluavani suojella niin tyttöjäni kuin poikianikin seksiltä mahdollisimman pitkään ja tuossa tilanteessa miettisin asiaa myös sen tytön kannalta enkä vain poikani joka "sai" seksiä viehättävältä tytöltä, johon on ollut ihastunut pitkään... Myös ehkäisy ym mietityttäisi...

Mitäs tuumaatte te tästä?

Ehkä ystäväsi oli iloinen että poikansa on menettänyt neitsyytensä tytölle johon on ihastunut, eikä kännipäissään jossain puskassa jonkun tuntemattoman luntun kanssa!??

Onhan se tietysti yhden "meriitin" saavuttanut elämässään, josta äiti "voi olla ylpeä".

Mullakin on 17v poika. Ja tiedän, että hän on seksielämänsä aloittanut (seurustellut tyttökaverinsa kanssa jo 1,5v). Alussa puhuin ehkäisyn tärkeydestä, muuten ajattelin antaa luonnon hoitaa hommansa. Mutta en mä mitenkään ylpeä tuosta ole, onhan se vain yksi etappi pojan elämässä.

Ja lisäys... voihan sitä yrittää lapsiaan suojella. Se on hyvä ajatus ja tavoite. Teini-iässä ne vain tahtovat toimia omaan tapaansa, johon ei hyvällä tahdolla tai suunnittelullakaan voi välttämättä vaikuttaa...

Viimeksi muokattu:
Onhan se tietysti yhden "meriitin" saavuttanut elämässään, josta äiti "voi olla ylpeä".

Mullakin on 17v poika. Ja tiedän, että hän on seksielämänsä aloittanut (seurustellut tyttökaverinsa kanssa jo 1,5v). Alussa puhuin ehkäisyn tärkeydestä, muuten ajattelin luonnon hoitaa hommansa. Mutta en mä mitenkään ylpeä tuosta ole, onhan se vain yksi etappi pojan elämässä.

Mä en käsitä... ehkä mun lapset on vaan liian pieniä vielä ja itselläni vain siskoja...

"Yksi etappi", "onhan se tietysti yhden meriitin saavuttanut"...
Oikeesti?
Olisiko asenne sama jos kyse olisi omasta tyttärestä ja hänen "meriitistä"?

http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288525321994.html?pos=ok-nln

eli kun odottaa yli 20 vuotiaaksi ilman seksiä...saa jatkossa paremman seksielämän.

mutta mä kyllä ymmärrän kauhistuksesi. En toivoisi teinivanhemmuuttakaan lapselleni. Parasta on jos malttavat odottaa avioliittoon asti.,,

Onko tämäkin trolli?!

Minullakin on tuota ikäluokkaa oleva poika, ja vaikka en nyt suoranaisesti toivo hänen aloittavan seksielämäänsä (en tiedä, vaikka olisi aloittanut), niin en liioin halua häntä SUOJELLA SEKSILTÄ mahdollisimman pitkään...

En sitten tiedä, mitä tekisin, jos tietäisin pojan seksielämästä - ehkä saattaisin jutella HYVÄN ystäväni kanssa luottamuksella... Sitten toivoisin, ettei asiaan viittaavaa avausta olisi seuraavaksi täällä.

tutkimuksen mukaanniillä, jotka menevät sänkyyn yli 20-vuotiaana on parempi rakkauselämä. He ovat tyytyväisempiä parisuhteisiinsa ja kokevat olevansa suhteissaan rakastetumpia. He myös puuhastelevat mieluummin kumppaninsa kanssa päivittäisiä askareita kuin nuorena neitsyytensä menettäneet.

Myöhäisempi sänkyyn hyppääminen nähtiin suojaavana tekijänä tulevaisuuden kannalta. Tarkkaa syytä siihen ei kuitenkaan tiedetä. Tutkimustulosta ei voinut selittää taustalla tai kasvatuksella. Pitkittäistutkimuksessa seurattiin 1659 samaa sukupuolta olevaa sisarusta teini-iästä 29-vuotiaaksi.

Tutkimuksen tehnyt psykologian laitoksen apulaisopettaja Paige Harden uskoo, että kypsällä iällä parisuhteiden säännöt opettelevat oppivat ne paremmin kuin kuin ne, jotka muodostavat samat käytösmallit teineinä. Hän arvelee, että myöhemmin neitsyytensä menettävät valitsevat huolellisemmin kumppaninsa.

Onko tämäkin trolli?!

Minullakin on tuota ikäluokkaa oleva poika, ja vaikka en nyt suoranaisesti toivo hänen aloittavan seksielämäänsä (en tiedä, vaikka olisi aloittanut), niin en liioin halua häntä SUOJELLA SEKSILTÄ mahdollisimman pitkään...

En sitten tiedä, mitä tekisin, jos tietäisin pojan seksielämästä - ehkä saattaisin jutella HYVÄN ystäväni kanssa luottamuksella... Sitten toivoisin, ettei asiaan viittaavaa avausta olisi seuraavaksi täällä.

No ei tosiaan ole trolli. Miten niin et halua suojella häntä teiniseksiltä? Mun mielestä kuuluisi suojella.
Ja sullekin kysymys: Olisiko asenne eri jos lapsesi olisi tyttö, tekisi silloin enemmän mieli suojella? Vai?

Ja hyi että. Mä en käsitä miten se edes tiesi poikansa seksielämästä... Varmaan poika oli sille uskoutunut? Mutta jotenkin... käääk!

Mun mielestä tollanen asenne, että yrittää "suojella" lastaan seksiltä on jotenkin ihan kummallista. Tai tosissaan sitten ajattelee, että seksi on jotain kamalaa ja likasta.

Mun oma äitini on kiikuttanut mut lääkäriin hakemaan e-pillereitä 15-vuotiaana ja ehkäsystä on aina puhuttu avoimesti. Samoin siitä, että seksi on asia johon ei tarvitse suostua ikinä kenenkään kanssa, jos ei itse halua. Eli myös itsetuntoa on kohotettu meillä kotona aina.

Varmaan näistä syistä johtuen mun ehkäsy on aina ollut kunnossa, enkä ole mitenkään traumaantunut seksielämäni missään vaiheessa. Perusasioista on voinut puhua kotona aina.

Ja saman aion tehdä oman lapseni kanssa. Avoimuus, tunne-elämän tasapainoisuus ja ehkäsy on meillä agendalla varmasti jo esimurkku iästä asti. En usko että olen ylpeä neitsyyden menetyksestä, mutta seksin pitäisi olla ihmisen elämässä ilonen asia. Ei likanen ja hävettävä salaisuus, jolta pitää lapsiaan suojella.

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
Ehkä heidän perheessään osataan ajatella ettei seksi ole paha asia tai syntiä. Kyllähän tuon ikäiset neitsyytensä menettävät. Voisin itsekin ajatella ystävälleni LUOTTAMUKSELLA kertoa omat ajatukseni ko. asiasta. Jos miettii niitä meriittejä, niin kyllä neitsyyden menetys on yksi hiistä, joista kavereiden kanssa jauhetaan ja muistellaan vielä aikuisiälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä;27725893:
No ei tosiaan ole trolli. Miten niin et halua suojella häntä teiniseksiltä? Mun mielestä kuuluisi suojella.
Ja sullekin kysymys: Olisiko asenne eri jos lapsesi olisi tyttö, tekisi silloin enemmän mieli suojella? Vai?

Ja hyi että. Mä en käsitä miten se edes tiesi poikansa seksielämästä... Varmaan poika oli sille uskoutunut? Mutta jotenkin... käääk!
No tässä vastauksia:

En ole pelkästään pojan äiti; asenteeni ei ole riippuvainen nuoren sukupuolesta.

Teiniseksiltä suojeleminen on mielestäni eri asia kuin suojella seksiltä mahdollisimman pitkään.

17-vuotias on jo lähes täysi-ikäinen.

Luottamukselliset välit lapsiin saavat aikaan avautumisia ja sitä kautta tietojen välittymistä.

Ja sinulle lisäkysymys: Onko myös ajatus omien vanhempiesi seksielämästä sinulle "hyi"?

Aika sairasta. Ja tosiaankin haluaisin suojella lapsiani seksielämän liian aikaisin aloittamiselta. Ensinnäkin teininä ei välttämättä sellaiset "pikkuasiat" kuin ehkäisy ja taudit hetkauta, eikä sitä kumppaniakaan niin huolella valita usein. Ja kyllä miettisin tosiaankin pojan tyttöystävää myös, en toivoisi kenenkään tyttärenkään harrastavan seksiä ihan teininä. Mielestäni seksin tulisi kuulua aikuisille. Joten parempi, mitä pidempään odottaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä;27725863:
Mä en käsitä... ehkä mun lapset on vaan liian pieniä vielä ja itselläni vain siskoja...

"Yksi etappi", "onhan se tietysti yhden meriitin saavuttanut"...
Oikeesti?
Olisiko asenne sama jos kyse olisi omasta tyttärestä ja hänen "meriitistä"?

Mahdollisesti tyttärenikin on sen jo "saavuttanut", tosin tyttöystävänsä kanssa. Hänelle tuumasin, että eipähän tarvitse pelätä raskautta, kun asiasta minulle kertoi. Ja sanoin myös, että kunhan olet onnellinen, niin muuta en toivo elämällesi.

Kyllä nämä lapset opettavat suvaitsevaisuutta ihmeen hyvin. Eikö neitsyyden menetys/siitä irti pääseminen ole kuitenkin aika merkittävä etappi nuoren elämässä, ainakin itse olen sillä tavalla sen ymmärtänyt ja kokenut itseni, sekä ystäväpiirini kautta.

Musta se on hyvä asia, että se seksielämä on alkanut sellaisen ihmisen kanssa, johon on oikeasti ihastunut. Surullisempaa olisi, jos seksi olisi jonkinlaista suoritusta eikä sillä olisi mitään väliä, kenen kanssa sitä tekee. Mun seksielämäni alkoi 14-vuotiaana (no, melkein 15) sellaisen pojan kanssa, josta ihan oikeasti välitin ja teinin mittapuun mukaan jopa rakastin. Olimme 1,5 vuotta yhdessä eikä meille kummallekaan jäänyt siitä ajasta (ja seksi aikaisesta aloittamisesta) mitenkään huono fiilis. Mun kohdalla se ei myöskään ajanut mihinkään holtittomaan jakorasiakäytökseen. Että ei se seksielämän aloitus teininä paha asia ole, jos tekee sen vapaaehtoisesti ja käyttää ehkäisyä.

Sulla taitaa olla aika kaukaiset välit omiin vanhempiisi. Se on ihan normaalia, jos vanhemmalla ja lapsella on hyvät välit, että lapsi kertoo noinkin intiimin asian. Ja hyvä niin, koska silloin voi luottaa siihen että lapsi kertoo vanhemmalleen myös jos on joku hätänä.
Ja herraisä, monet 17 vuotiaat ovat jo äitejä/isiä ja suurinosa on jo harrastanut seksiä tuon ikäisenä. Ap:n tapauksessa on hienoa, jos 17 vuotiaalla on jo tyttöystävä, eikä näinollen luultavasti harrasta yhdenyön juttuja..

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä;27725893:

Eikö avoimuus ole tavoiteltavaa mielestäsi lasten ja vanhempien välillä?

[QUOTE="sommarcat";27725916]Ehkä heidän perheessään osataan ajatella ettei seksi ole paha asia tai syntiä. Kyllähän tuon ikäiset neitsyytensä menettävät. Voisin itsekin ajatella ystävälleni LUOTTAMUKSELLA kertoa omat ajatukseni ko. asiasta. Jos miettii niitä meriittejä, niin kyllä neitsyyden menetys on yksi hiistä, joista kavereiden kanssa jauhetaan ja muistellaan vielä aikuisiälläkin.[/QUOTE]

ja sehän se vasta varsinainen meriitti onkin saattaa lapseaan tekemään aborttia tai sukupuolitautiklinikalle hoitoa hakemaan.

Tai jos vaikka pääsiskin sitten kehumaan sukulaisille ja naapureille, miten musta tulee hyvin osallistuvat mummo, kun teinivanhemmat tarttee apua tulevan vauvan hoitoon.

ihan normaalia käytöstä äidiltä,mutta sitä en käsitä enää ollenkaan kun kummilapseni äiti pisti tytön 14-vuotiaana ehkäsyneuvolaan pillereitä hankkimaan. Kehotti tyttöä vielä, et nyt on aika aloittaa katselemaan niitä poikia.
Puhui tätä ihan avoimesti kahvipöydässä kun olimme tytön syntymäpäivillä. Porukka hiljeni ja arvatkaa vaan kuinka nolo oli tilanne lapselle.
Keskustelin tytön kanssa asiasta ja hän ei haluaisi koko pillereitä syödä kun ei ole niin kiinnostunut vielä niistä pojista ainakans illä tasolla,että pillereitä tarvitsisi.
Keskustelin myös tytön äidin kanssa, mut tuskin hälle meni asia perille.

Kyllä mä olisin ainakin tyytyväinen, jos mun tytär sitten aikanaan harrastaisi ensimmäisen kerran seksiä ihmisen kanssa, josta välittää oikeasti.

Ja olisin jollain tapaa "ylpeä" ainakin siitä, että meillä olisi niin luottamukselliset ja lämpimät välit, että tyttö mulle asiasta uskoutuisi.
Siinä samalla voisin myös kerrata seksin ja ehkäisyn pelisäännöt.

Itseeni olisin kyllä erittäin pettynyt ja vihainen, jos menisin jollekin ystävälleni lapseni seksielämästä lavertelemaan.
Tökerö tuo sinun ystäväsi, ap.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
Kyllä mä olisin ainakin tyytyväinen, jos mun tytär sitten aikanaan harrastaisi ensimmäisen kerran seksiä ihmisen kanssa, josta välittää oikeasti.

Ja olisin jollain tapaa "ylpeä" ainakin siitä, että meillä olisi niin luottamukselliset ja lämpimät välit, että tyttö mulle asiasta uskoutuisi.
Siinä samalla voisin myös kerrata seksin ja ehkäisyn pelisäännöt.

Itseeni olisin kyllä erittäin pettynyt ja vihainen, jos menisin jollekin ystävälleni lapseni seksielämästä lavertelemaan.
Tökerö tuo sinun ystäväsi, ap.

eli lähtökohtainen ajatus on, että harrastaa seksiä sellaisen kanssa josta ei oikeasti välitä...kun oikeen tyytyväinen olet sitten jos sattuiskin harrastamaan sellaisen kanssa josta välittää.

[QUOTE="jaahas";27726011]eli lähtökohtainen ajatus on, että harrastaa seksiä sellaisen kanssa josta ei oikeasti välitä...kun oikeen tyytyväinen olet sitten jos sattuiskin harrastamaan sellaisen kanssa josta välittää.[/QUOTE]

No aika suuri todennäkäisyys on, että teini päätyy ensimmäisen kerran petiin sellaisen kanssa, josta ei ehkä suuremmin välitä. Paineet voi olla kovat, siis paineet päästä neitsyyden taakasta eroon. Teinit kuitenkin tuppaavat pitämään sitä taakkana, vaikka me aikuiset pitäisimmekin sitä hyveenä. Joten kyllä mä uskon, että suurin osa vanhemmista olis tyytyväisiä että se tapahtuu jonkun tutun ihmisen kanssa.

Yhteistyössä