Yks tuttu selvitti, et oli nähnyt mun kuolleen veljen hengen. Todella asiatonta minusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no huhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no huhh

Vieras
Muka samaan aikaan oli ilmestynyt hänen kotiinsa, ku kuolema oli sattunut (liikenneonnettomuus). Oli kuulemma puhunut asioista, joita oli tapahtunut joskus vuosia vuosia sitten, eli asioita joissa tää tuttu on ollut mukana. Hän on siskoni ystävä, joten ei juuri tuntenut veljeäni aikuisiällä.

Jotenkin kuulostaa keksityltä. Miksi olisi ilmaantunut sinne, kun äidin työpaikkakin on tapahtumapaikkaa lähempänä. Miksi olisi puhunut vain jotain 17v vanhoja juttuja, kun elämässä on sen jälkeen tapahtunut niin paljon tärkeämpää, kuten vaimo ja kolme lasta, jotka tapahtuma hetkellä oli alle kouluikäisiä.

En väitä, etteikö kaveri olisi voinut nähdä unta veljestäni samaan aikaan, mutta on aika tökeröä väittää että veljen _henki_ olisi hänen kotiinsa tullut ja istuskellut sohvalla jutustelemassa jotain lapsuusmuistoja. Etenkin ku tää kaveri selittää sitä muutaman päivän veljeni kuoleman jälkeen mulle, äidille ja siskolleni. Joillakin ihmisillä ei ole tilannetajua..

Jos näihin juttuihin uskoo, niin kuollut ilmeestyykin juuri jollekkin vähän etäisemmälle koska läheiselle se voi olla liian järkyttävää.

Itselle kävi niin että asiakkaani kuoli. Ennen tietoa kuolemasta näin unessa asiakkaani ja hän käski minun sanoa tyttärelleen erään vähän hassun viestin liittyen siivoukseen. Aamulla menin töihin ja kuulin henkilön yöllä kuolleen. Näin tyttären samana päivänä, mutta en saanut kyllä viestiä sanottua. Tuntuuhan se tökeröltä, varsinkin jos toinen ei usko moisiin.

Tarvitseeko niitä ottaa todesta jos joku tulee hourailemaan hallusinaatioistaan? Pyydät ystävällisesti lopettamaan ja sanot, ettei tuollainen ole mielestäsi asiallista.
Varmasti tuollainen kyllä suututtaa, en sitä epäile. Itse varmaan ottaisin kyseisessä tilanteessa etäisyyttä ihmiseen.

En nyt mikään henkiasioiden asiantuntija ole, mutta tunnen siitä tietäviä ja sen parissa toimivia, joten on kuulema tavallista henkien kääntyvän sinne, missä heitä ei säikytä. Jos vaimon ja lasten kanssa ei ole mitään epäselvää, niin kenties lapsuudessa on ja siksi veljesi on kokenut tarvetta puhua ne jonkun lapsuudenkaverinsa kanssa vielä auki. Eipä tuossa mitään ihmeellistä silloin olisi.

Sinua asia pelottaa, torjut sitä haukkumalla tätä lapsuudenkaveria, joten koeta pikkasen aukasta omaa ahdistustasi. Veljesi saattaisi hyvinkin tulla sinuakin moikkaamaan, jos sen vain sallit. Tai veljesi katsoo tarpeelliseksi. Tuli jopa sellainen olo, että hän on nyt minun vierelläni ja koettaa saada teihin yhteyttä. Enkä todellakaan ole halukas moiseen välittämiseen.

No niin. Minusta on huomionhakuista ja epähuomaavaista alkaa tilittää tuollaista kokemusta edes ensin jotenkin kyselemättä meidän vointia tai pohjustamatta asiaa mitenkään. Ja vielä kolmelle eri ihmiselle. Ihan kiva jos joku uskoo tämän tyyppisiin asioihin ja kokee niitä ja saa lohtua, mutta pitää olla oikeasti sen verran herkkyyttä sitten myös ihmisiä kohtaan ettei ala juttujaan tilittämään.

Ja kyllä. Olen aika tyrmistynyt. Jos mun veli ilmestyilee joillekin niin ihan ok, ei kuitenkaan kannata olettaa, että kaikki sellaista edes toivoisi!

Ei mielestäni mitenkäänperin asiallista tulla tuollaista sanomaan ihmiselle, joka on menettänyt läheisensä. Ap:lla ei ole mitään velvollisuutta "aukasta omaa ahdistustaan" ja ihan syystä hän on tyrmistynyt.
Jos itse uskoo henkien vierailuihin ja kummituksiin niin voi pitää sen ihan omana tietonaan, koska tuollainen vain loukkaa surevaa ihmistä jos ei sellaiseen usko. Toki jos välttämättä haluaa kertoa näistä vierailuista niin voi ensin pohjustaa tätä kysymällä, että uskooko henkilö näihin asioihin ja jos ei usko niin silloin voi pitää suunsa kiinni.

Silloin kuin kukaan läheisistä ei usko tuollaiseen roskaan niin henget tuppaavat ottamaan vähän etäisyyttä. Tasan niin paljon että löytyy joku tarpeeksi hölmö. True story.

Serkun lapsi tuli mun sängyn viereen ja pyysi minulta tekemään hänelle siivet. Tein ne, annoin ne vanhemmille, mutten kertonut, että miksi tein ne. Sanoin, että niitä ei tarvitse laittaa näkyville, mutta halusivat ehdottomasti. Ne on vieläkin siellä olkkarin seinällä tosi korkealla. En tiedä, oliko halluja vai mitä, tuntui kovin todelliselta. Se, miksi siipiä pyydettiin minulta, voisi olla se, että mä olen ainoa meidän suvusta, joka osaa niitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyyneleitä vieläkin;30788539:
Serkun lapsi tuli mun sängyn viereen ja pyysi minulta tekemään hänelle siivet. Tein ne, annoin ne vanhemmille, mutten kertonut, että miksi tein ne. Sanoin, että niitä ei tarvitse laittaa näkyville, mutta halusivat ehdottomasti. Ne on vieläkin siellä olkkarin seinällä tosi korkealla. En tiedä, oliko halluja vai mitä, tuntui kovin todelliselta. Se, miksi siipiä pyydettiin minulta, voisi olla se, että mä olen ainoa meidän suvusta, joka osaa niitä tehdä.

Hallusinaatiot juuri nimenomaan tuntuvat todellisilta, samoin esimerkiksi unihalvaukset ja valveunet. Mielestäni henkien vierailut ja muut kummitukset ovat jonkun näiden aiheuttama.

Eli loukkasiko sinua se, että veli ylipäätään oli ilmestynyt tälle henkilölle, vai se, että hän kertoi siitä, vai se, miten hän asiasta kertoi? Jotenkin aloituksesta tuli se käsitys, että loukkaannuit siitä, että veli ilmestyi juuri hänelle eikä jollekulle läheisemmälle. Eihän tämä ihminen sille mitään voi, jos hän on oikeasti näin kokenut. Eri asia tietysti, kannattaako tällaisia asioita ylipäätään puhua ja jos puhuu, niin miten.

Ärsyynnyin lähinnä siitä, miten hän asiasta kertoi. Teli itsestään tärkeän ja unohti kokonaan, että meillä on todella suuri suru, eikä ihan tosissaan kiinnosta hänen unet tai mitä ikinä mahtoi olla. Vaikea selittää, mutta tuntui jotenkin meidän surulla "mässäilyltä" ja kun ei riittävästi häntä huomioitu keksi tuollaista.

Tai ihan sama vaikka olisikin nähnyt sellaista unta. En tiedä miksi se mua ärsyttää. Ehkä kun olen menettänyt itselleni todella läheisen ja rakkaan ihmisen, niin ärsyttää turhatkin asiat.. En toivoisi ainakaan itselleni mitään ilmestyksiä, muut voi toivoa mitä haluaa. Ei mua se ärsytä että olisi juuri hänelle ilmaantunut, vaan se että kun on nähnyt tuollaista unta niin pitää itseään jotenkin tosi tärkeänä ja avainhenkilönä meidän kaikkien surussa.

Oikeesti tosi vaikea selittää. Mut ihan tosi, jos näette mitä sitten näettekin, ni pitäkää sisällänne siihen saakka, että tulee luonteva tilanne siitä puhua. Se ei ole seuraava päivä jonkun pois menosta, ellet sitten 100% varmasti tiedä että ystäväsi myös uskoo sellaisiin asioihin ja saa siitä lohtua.