Ykinhuoltajuuden hakeminen vastoin isän tahtoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaanolevaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaanolevaäiti

Vieras
Olen 18 vuotias 22+2 raskaana.
Raskauden sain tietää ollessani vielä ns. Jutussa. Eli isä ja minä emme seurustelleet. Isä halusi alusta alkaen abortin ja painostikin minua alussa siihen. Minä päätin pitää lapsen ja siihen loppui yhteisymmärrys. Nyt raskauden keskivaiheessa isää on ruvennut kiinnostamaan lapsi enemmänkin kuin vain satunnaisilla "mitä kuuluu" viesteillä. Isä on ruvennut syyttämään minua kuinka olen hänen elämänsä pilannut pitämällä lapsen. Mutta isä on silti halukas saamaan puolet lapsilisästä ja hänen Puheidensa perusteella ottaa lapsen 2 kertaa viikossa itselleen heti tämän synnyttyä (oli kuulemma lukenut jostain perusteellisesti hänen oikeutensa) itse olen miettimisen jälkeen tullut päätökseen, että kun tähän asti olen pärjännyt yksin niin haluaisin yksinhuoltajuuden. Isän tietoja ei neuvolassa ole missään eikä isä tiedä muuta kuin lapsen sukupuolen, olenhan jo nimenkin päättänyt ja synnytyssairaalankin. Mietin nyt, että onko minulla edes mahdollisuuksia yksinhuoltajuuteen? Asumme isän kanssa eri kaupungeissa.

En ole aivan varma mutta koska ette elä samassa taloudessa niin ymmärrykseni mukaan voit olla alusta saakka yksinhuoltaja. Papereihin vaan merkintä että isä on tuntematon jolloin et saa häneltä elatusmaksuja vaan ne maksaa sosiaalitoimisto tmv.

Jos oikeasti haluat eroon lapsen isästä niin voithan aina ilmoittaa hänelle että hän ei olekkaan lapsen isä, sanot että sinulla oli yksi irtosuhde samaan aikaan kun harrastit hänen kanssaan suojaamatonta seksiä.

Ilmoita miehelle, että mitään sopimuksia ei tehdä kahden kesken, kaikki lastenvalvojan kautta. On sitten molempien oikeudet ja lasten etu kunnolla selvillä, sekä sovitut asiat paperilla. Myöskin koko "puolet lapsilisästä" kuulostaa ihan hölmöltä. Elatusmaksujahan hän tuossa tilanteessa päättyy maksamaan. Ja isyys todistetaan erikseen siellä lastenvalvojalla joka tapauksessa.

Kerro totuus tuosta isälle, että lapsilisä kuuluu sinulle, elatusmaksuja joutuu maksamaan ja pientä lasta ei anneta hoitoon heti, vaan tapaamisia vaan on. Kuka hullu kuvittelee imeväsikäisen vievänsä pois äidiltä kahdeksi päivää viikossa.

Niin, lisään vielä, että kyllä niillä isilläkin oikeuksia on. Mutta kun asiat käsitellään kolmannen, virallisen ja asiantuntevan tahon läsnäollessa, tuppaa kaikenlainen kukkoilu, tuilla kikkailu, "asiantuntijuus" ja kiusanteko jäädä vähän vähemmäksi. Plus siinä saatetaan säästyä monelta kiistalta tulevaisuudessa.

Jos isyydentunnustusta ei ole tehty, niin sinä olet automaattisesti yksinhuoltaja. Mutta jos mies tunnustaa isyytensä lapseen, niin sitten tulee esiin se kysymys, että yhteis vai yksinhuoltajuus. Eli sulla vielä kaikki mahdollisuus saada yksinhuoltajuus ilman sen suurempaa vääntöä asiasta. Mutta viikkoja vielä jonkin verran sinullakin jäljellä, niin kannattaa tarkasti miettiä miten haluat elämäsi lapsen kanssa elää. Haluatko isän olevan lainkaan mukana lapsen elämässä ym.
Itse hain yksinhuoltajuutta lapsen ollessa n. kolme ja sen sain. (isä onneksi oli sen verran yhteistyöhaluinen) mutta silti en ole lapseltani isää "ottanut" pois. Eli näkee usein ja joka toinen viikonloppu muksu sitten hänellä hoidossa...

sä voit kaiketi vastustaa isyyden selvittämistä, jolloin kukaan ei voi tulla väittämään olevansa lapsesi isä. mutta jos haluat että isä kuitenkin tunnustaa lapsen jolloin saat hältä elareita ja lapsi aikanaan perii isänsä, mutta tuossa tilanteessa yksinhuoltajuuden saaminen voi olla vaikeampaa, isän täytyy olla jotenkin epäkelpo jotta voit sitä vastoin hänen tahtoaan hakea.

missään nimessä vauva ei vastoin sun tahtoa joudu kahdeksi viikoksi pois sun luota, alle yksvuotias pääsääntöisesti tapaa etävanhempaa van päivisin, yöklääilyt voi aloittaa yli vuoden vanhana, ja alkuun kyläilyt tapahtuu niin että sinä olet paikalla kun isä tulee tapaamaan vauvaa.

[QUOTE="vieras";26751429]Kerro totuus tuosta isälle, että lapsilisä kuuluu sinulle, elatusmaksuja joutuu maksamaan ja pientä lasta ei anneta hoitoon heti, vaan tapaamisia vaan on. Kuka hullu kuvittelee imeväsikäisen vievänsä pois äidiltä kahdeksi päivää viikossa.[/QUOTE]

AAMEN!!

Ja kieltäydy keskustelemasta miehen kanssa muutoin kuin tekstiviestillä tai sähköpostilla jolloin sinulle jää aina mustaa valkoiselle miehen sanomisista ja vaateista ja voit tarvittaessa näyttää ne sitten lastenvalvojalle.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Oliks tää provo? Tähän asti oot pärjännyt yksin jne, isukki haluu lapsilisät... Lapsilisä ei kuule päätä huimaa.

Huoltajuus ei käytännössä liity tapaamisoikeuteen mitenkään. Vaikka sulla olis yksinhuoltajuus saa isä silti nähdä lasta. Ei ole mitään järkeä kieltää lapselta isää.

[QUOTE="vieras";26751450]sä voit kaiketi vastustaa isyyden selvittämistä, jolloin kukaan ei voi tulla väittämään olevansa lapsesi isä.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Äiti voi vastustaa isyyden selvittämistä jolloin asiaa ei sen enempää tongita jos ei ketään ilmaannu isää leikkimään. Oletettu isä voi vaatia isyyden selvittämistä ja isyytensä tunnustaa jolloin asia menee asiallisten selvitysten jälkeen tuomarille vahvistettavaksi ja näin ollen isyys vahvistetaan, sano äiti siihen mitä tahansa, eli äiti ei voi halutessaan estää isää vahvistamasta biologista isäsuhdettaan lapseen.

Munkin mielestä on kaikkien kannalta huono lähtökohta yrittää päästä isästä kokonaan eroon, sellainen taisto kostautuu vielä monta kertaa elämässä. Tärkeämpää olisi yrittää löytää järkevä ja realistinen paikka lapsen isälle teidän arjessa.

Olenhan tähän asti pärkännyt, tarkoittaa sitä että ihan yksin olen neuvolassa käynyt, ultaäänissä olen yksin käynyt. Itse olen maksanut lapselleni tulevat kalusteet, vaatteet ja muut hoitotarvikkeet. Toisin kuin isänsä joka pyytää minulta rahallista tukea edellä mainittuihin asioihin. Mitä en kyllä ole antanut. Isä on vaatinut minulta myös, että lapsen toinen nimi olisi heidän suvussaan kulkeva nimi ja lasta ei ristityäisi koska isä itse on ateisti.

Siis oikeasti, tollasten asioiden takia olisit kieltämässä lapselta isän? Huhhuh. Et kyllä saa edes yksinhuoltajuutta noilla syillä.

Koska olet itse 18, oletan että myös tuleva isä on suht nuori. Nuoret miehet nyt vaan yleensä on kypsymättömiä eivätkä välttämättä osaa heti ajatella fiksusti joutuessaan noin vastuulliseen asemaan. Mutta hänellä on vielä aikaa kasvaa ja en usko että hän tulee aina olemaan yhtä lapsellinen. Sulta olisi siis sulaa julmuutta lasta kohtaan evätä häneltä isä kokonaan.

Sano että kutsu tulee lastenvalvojalle ja koita muuten olla väleissä.

Kun asutte eri paikkakunnilla ja ette aiokaan mennä yhteen, yksinhuoltajuus on varmaan helpoin tapa huolehtia lapsesta.

Voi vielä laantua tulevan isin innostus yhteishuoltajuuteen... Niin loppui ystävänikin miehellä, 4 lapsen isällä (!!!), joka ilmoitti lähdettyään lätkimään, että vaatii yhteishuoltajuuden. Lapset kyllä voivat asua äidillään eikä tapaamisistakaan niin väliä mutta yhteishuoltajuus on saatava. Loppui vaatimukset kuin seinään kun lastenvalvojalla ilmeni, ettei se yhteishuoltajuus poistakaan elatusmaksuja :headwall:.

Yllättäen ystäväni sai yksinhuoltajuuden, joka helpottaa hänen elämäänsä huomattavasti (isä ei pääse tekemään kiusaa joka asialla, kuten avioliiton aikana...). Ikävä puoli on se, ettei lapset ole juuri isäänsä nähneet eron jälkeen. Isommat eivät kyllä välitäkään nähdä, sen verran ikävä hyypiö oli :( . (ja siis yhteishuoltajuuskaan ei olisi tuossa auttanut, lapset eivät sen enemmän olisi isäänsä nähneet)

Niin haluatko sinä sen isän kuuluvan millään lailla lapsen elämään vai et?

Minusta teidän kannattaa isyys käydä tunnustamassa. Sitten lastenvalvojalla teette sopparin jossa sinä olet yh. Luonnollisesti mies ei pääse lapsilisiin käsiksi vaikka teillä olisi minkälainen soppari, koska lapsi asuu luonasi ja lapsilisät kuuluu sille vanhemmalle kellä lapsi on. Lastenvalvojalla lasketaan teidän molempien menot ja tulot. Sen perusteella määritetään elatusvastuu lapsesta. Mulla esim. elatusvastuu on 30%, miehellä 70%. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta tapaamispäiviä aika niukasti isän kanssa lapsella ja isällä paljon paremmat tulot.

Tapaamisoikeus isällä lapseen on, vaikka olisit yh. Se ei ole isän oikeus, vaan lapsen ja lakikin sen jo määrää. Pikkuvauvaa ei kukaan vie äidiltään, vaan tapaamiset hoituu esim. sun luona. Kun lapsi kasvaa, teette uuden sopparin jossa määritetään minkä verran lapsi on isällään. Esim, joka toinen vkonloppu on aika yleinen. Riippuu mitä vanhemmat haluaa, mutta totuus on se, että isä saa lastaan nähdä jos näin tahtoo. Teidän tehtävä on sopia sitten miten se onnistuu ja siinä auttaa lastenvalvoja.

Kun olet kertonut nämä asiat isälle, myös elatusvelvollisuuden, kysy mitä hän haluaa. Voi olla, että lapsi jää sen jälkeen isättömäksi, mikä on sekin sääli.

Isyystestit kannattaa tehdä vauvan synnyttyä. Kuulostaa siltä kuin isä olisi aikantietämätön ja tuuliviiri. Jos jostain saa päähänsä ettei olekaan isä, kiukuttelee sitten myöhemmin että on huijattu tunnustamaan. Testit kertovat sitten todennäköisyyden, ei kannata säikähtää sanamuotoja.