Yhteisvastuullinen velka? Ei mitenkään mahdollista maksaa itseä ulos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton

Vieras
Eli mies tehnnyt nuoruudessa virheitä, vääriä valintoja. On kahden muun miehen kanssa nyt velkaa eri vakuutusyhtiöille aika ison summan. Mies ei mene töihin, koska ei halua lyhentää niiden kahden muunkin miehen osuutta velasta. Meillä olisi mahdollista maksaa kokonaan mieheni osuus pois, mutta ei mitenkään taida onnistua. Kurjaa kun ei ikinä päästä rakentamaan mitään omaa tulevaisuuttamme, koska nämä kaksi muuta lusmua, eivät ikinä tule omaa osuuttaan maksamaan...

Niin se menee, et jos se sun miehes maksaa osankin siitä yhteisvastuullisesta velasta, niin koko summan ne siltä perii!

Mun ex-mies meni maksamaan ns. "oman osuutensa" sellaisesta velasta ja sen jälkeen se joutuikin sitte yksinään vastuuseen koko velasta, kun kaksi muuta tuomittua oltiin todettu varattomiksi!!!

Joo, kyllä se on niin että se voidaan maksukykyisimmällä maksattaa koko summa, mutta näiden kahden osuutta kyllä voi ulosoton kautta hakea ja sitä kautta sitten saada itelleen jotain edes takas niistä rahoista. Eli et saa itteäs ulos maksamalla omaa osuuttas.

Tai siis näin mä oon tän ymmärtäny...

Alkuperäinen kirjoittaja onneton:
Eli mies tehnnyt nuoruudessa virheitä, vääriä valintoja. On kahden muun miehen kanssa nyt velkaa eri vakuutusyhtiöille aika ison summan. Mies ei mene töihin, koska ei halua lyhentää niiden kahden muunkin miehen osuutta velasta. Meillä olisi mahdollista maksaa kokonaan mieheni osuus pois, mutta ei mitenkään taida onnistua. Kurjaa kun ei ikinä päästä rakentamaan mitään omaa tulevaisuuttamme, koska nämä kaksi muuta lusmua, eivät ikinä tule omaa osuuttaan maksamaan...

Ette pääse tulevaisuutta rakentamaan vai ette pääse tulevaisuudessa rakentamaan?

Ei se tulevaisuuden rakentaminen ole rahasta kiinni.

mun mies taas teki velkojan kanssa sopimuksen, että maksaa x määrän ja on sitten ulkona koko asiasta. velkoja (pankki) hyväksyi tällaisen tarjouksen ja maskusuorituksen jälkeen tuli paperi, jossa todettiin, että velka on hoidettu eikä voida enää loppuosaa periä missään tilanteessa. oli kyse just tällasesta yhteisvastuullisuudesta (kolmelle takaajalle päätynyt velka)

Alkuperäinen kirjoittaja hanne:
Eli siis kyse henkilöyhtiön kaatumisesta?

Väärä valinta perustaa yritys?
Ap:n kysymyksessä taitaa olla jonkin sortin vakuutuspetos yms kysymyksessä.

Kyllä sitä tulevaisuutta voi tosiaan rakentaa vaikka tommosessa tilanteessa oliskin.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa tilanteessa oleva:
Alkuperäinen kirjoittaja onneton:

Ette pääse tulevaisuutta rakentamaan vai ette pääse tulevaisuudessa rakentamaan?

Ei se tulevaisuuden rakentaminen ole rahasta kiinni.

No jos mies ei voi mennä töihin, sillä ei halua lyhennellä noiden kahden muun velkoja, niin onko siinä sitten mitään tulevaisuutta? Mä haluaisin ostaa joskus auton, joskus olisi kiva kun olisi omakotitalo, oma piha jne.. Ja tuskin onnistuu jos mies meinaa olla työtön lopun elämää...

Noh... aina voi yrittää neuvotella sen vakuutusyhtiön kanssa. Bisnestähän nekin tekee. Kertoa, että voisi olla mahdollista tässä joskus maksaa 1/3 velasta pois, mutta jollei se ole mahdollista, ei yhtiö tule saamaan todennäköisesti koskaan penniäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
mun mies taas teki velkojan kanssa sopimuksen, että maksaa x määrän ja on sitten ulkona koko asiasta. velkoja (pankki) hyväksyi tällaisen tarjouksen ja maskusuorituksen jälkeen tuli paperi, jossa todettiin, että velka on hoidettu eikä voida enää loppuosaa periä missään tilanteessa. oli kyse just tällasesta yhteisvastuullisuudesta (kolmelle takaajalle päätynyt velka)

Mikä pankki oli kyseessä?
Mulla kans yks kaveri tuskailee kolmen kimppalainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei, vaan automurroista

Miten velka voi silloin olla yhteisvastuullista? :o En siis tiedä käytäntöjä ollenkaan, mutta kuulostaa todella "julmalta".

Jos on porukalla tehty rikoksia yleensä korvauksetkin määrätään koko poppoolle.

Tottakai, mutta mielestäni korvaukset pitäisi jakaa kolmeen osaan joka päälle jos jokainen on tehnyt suunnilleen yhtä paljon tuhoa. Ei niin, että yksi joutuu pilaamaan elämänsä kun muutkaan eivät maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei, vaan automurroista

Miten velka voi silloin olla yhteisvastuullista? :o En siis tiedä käytäntöjä ollenkaan, mutta kuulostaa todella "julmalta".

Aivan, kuulostaa munkin oikeuskäsitykseen oudolta. Olen luullut, että ei ole kollektiivisia rangaistuksia... Ymmärrän kyllä, että porukka on yhteisvastuullisesti velvollisia korvaamaan, mutta ei kai se nyt ole kohtuullista, että yksi maksaa muidenkin velat. Ottaisin yhteyttä oikeusavustajaan ja yrittäisin selvittää, miten tuosta suosta päästää ylös. Kyllä kai sentään yhteiskunnan tahto on saada ihmiset takaisin "tuottaviksi" kansalaisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja jj:

Mikä pankki oli kyseessä?
Mulla kans yks kaveri tuskailee kolmen kimppalainaa.

oiskos ollu nordea. mutta jokatapauksessa kannattaa tehdä tarjous, pankki/vakuutusyhtiö mieluummin ottaa sen maksun minkä saa, kun perii turhaan ikuisesti.

Velka on aina oletusarvoisesti yhteisvastuullista, eli velkoja voi periä keneltä tahansa koko velkaa. Velan voi myös sopia pääluvun mukaiseksi tai summa per nuppi, mutta jos ei sopimuksessa erikseen mainita, on oletuksena yhteisvastuu. Sille maksajalle syntyy kyllä sitten jälkitasausoikeus, mutta eihän se paljoa lämmitä, jos loput on todettu varattomiksi..

Vahingonkorvausvelka on eri asia, mutta jos se on todettu yhteisvastuuksi, niin sitähän se sitten on.

Yhteistyössä