Yhteiskuntamme on mätä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiehukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiehukas

Vieras
Onko noi päättäjät ja tutkijat niin helvetin tyhmiä etteivät tajua että yhteiskunta ajaa ihmiset ahdinkoon. Turha ihmetellä miksi Suomessa paljon päihde -ja mielenterveysongelmaisia ihmisiä. Tässä esimerkki perhe omasta elämästä: Erosin ja eron myötä kaikki velat jäi minun maksettavaksi. Palkka on riittänyt juuri ja juuri vuokraan, puh -ja sähkölaskuun+pankkilainojen lyhennyksiin. Elatusmaksuihin ei ole jäänyt mitään. Mies saa Kelalta ne. Nyt kela on laittanut ulosmittaukseen maksut. Nyt kun olen päässyt melkein kuiville eka liiton aiheuttamista veloista, onkin ok että alan maksamaan ulosotossa olevaa velkaa, mutta rahaa ei jää jatkossakaan elatustukeen, joten velkaa tulee koko ajan kelalle. Palkka on niin pieni, että tilanne tämä. Yritin ehdottaa että saisin joksikin aikaa elatusmaksut nollille, niin ettei siitä tulisi uutta velkaa. Ei onnistu kun olen "oikeissa" töissä. Jos olisin työtön tai työttömyystuki työssä niin saisin sen nollille vaan kun en ole. Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jäädä työttömäksi, jolloin saan päivärahaa+asumistukea ja ei tarvitse maksaa elatustukea, eikä ulosotto saa mitattua mitään eli velka on edelleen maksamatta. Tästä voi koitua vaan yhteiskunnalle lisää kuluja jos masennun ja alan käyttämään päihteitä....kun pienellä vastaantulemisella saisin pitää työpaikkani, olisin veronmaksaja, maksaisin velkani ja jatkossa taas elatustuet. Vaan näin ajetaan pieni ihminen kuilunpartaalle

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26197547:
Täsmennätkö vielä, miten ne sinun velkasi ovat "yhteiskunnan" syytä?

Yhteiskunnan syytä on se ettei ihmisille anneta mahdollisuutta hoitaa asioitaan ja karsitaan pieninkin yritys heti kerrassa pois

Kukas/mikäs se yhteiskunta oikein on? Me kaikki, eikös.... on helppoa syyttää jotain "möhkälettä", kaukaisempaa kuin todeta, että persiilleen meni avioliitto, velkaa tuli tehtyä jne jne ja nyt sitä taakkaa on vaan kannettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä velka?;26197559:
Mistä nämä velat on tulleet alunperin, tipahtaneet taivaasta?

Ei, elätin suurperhettämme 12-v kahdella työllä kun toinen puolisko työtön ja työkyvytön. Se ei riittänyt, kun perheessä niin paljon sairastumista, joten pankkilainoilla piti elää kausia. Pankkilainat olen saanut hoidettua kunnialla, nyt ulosotossa elatusvelkaa ja joitakin sairaalamaksuja mitä en saanut aikoinaan hoidettua

Olen pahoillani, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Korostaisin kuitenkin sitä, että alunperinhän ei yhteiskunta ole suissut sinua tuohon tilanteeseen vaan omat valintasi. Olisiko apua pitänyt hakea jo silloin, kun teit kahta työtä ja jouduit silti elämään pankkilainalla?

Eikä ex-miehesikään kaiketi ihan syytön tähän tilanteeseen ole.. Tsemppiä joka tapauksessa, toivotaan, että pääset tuosta kierteestä jossain vaiheessa.

[QUOTE="Jaapa";26197613]Olen pahoillani, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Korostaisin kuitenkin sitä, että alunperinhän ei yhteiskunta ole suissut sinua tuohon tilanteeseen vaan omat valintasi. Olisiko apua pitänyt hakea jo silloin, kun teit kahta työtä ja jouduit silti elämään pankkilainalla?

Eikä ex-miehesikään kaiketi ihan syytön tähän tilanteeseen ole.. Tsemppiä joka tapauksessa, toivotaan, että pääset tuosta kierteestä jossain vaiheessa.[/QUOTE]

Joo ex mies voisi auttaa kun suostuisi 0 päätökseen tukien suhteen siksi aikaa että saisin hoidettua nuo vanhat pois. Vaan ei suostu kun hänen raha asiansa menee sit ihan uusiksi. Hän ei olisi halunnut eroa, joten alunpitäen kostikin näin että minun maksettavaksi jäi kaikki.No ei auta muu kuin sanoa ittensä irti ja lähteä elämään yhteiskunnan varoilla.

[QUOTE="Minttu";26197624]Oletko tiedustellut velkaneuvonnasta apua?[/QUOTE]

Olen vaan 100€ enemmän pitäis jäädä nettona käteen, että voitais hakea takuusäätiön lainaa. Kaikkialla myönnetään et pattitilanne, mutta jokainen nostaa vaan kädet pystyyn

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26197639:
Yhteys kunnalliseen velkaneuvontaan. "Mätä" yhteiskuntamme tarjoaa tällaistakin palvelua.

Joo olen yrittänyt puhua soskussa, ulosotossa, kelalla, lastenvalvojalla, velkaneuvojalla....pompottavat vaan aina seuraavalle....kaksi kertaa olen kieroksen tehnyt...ei jaksa enää! Kaikki vaan sanoo ettei tää voi mennä näin vaan mistään ei tuu apua

Mikä sun oma ratkaisu olisi, jos siis olisit viisas päättäjä noiden tyhmien paikalla? Antaisiko yhteiskunta kaikille velat anteeksi, vai kenties kovapalkkaisen ja mukavan työn? Entäs jo se pieni ihminen sössii sitten uudestaan itsensä vaikkapa velkoihin ja se työkin menee?

[QUOTE="vieras";26197665]No tämähän on aivan teidän välinen ongelma, jos ex ei suostu 0-sopimukseen elareista. Ei yhteiskunta ole aiheuttanut teidän velkaanne lainkaan.[/QUOTE]

No ei hän tietenkään voi siihen suostua niin kauan kun elää niillä tukiaisilla. Yhteiskunnan syytä on, että ihmisille ei anneta mahdollisuutta hoitaa asioitaan...ei tulla yhtään vastaan

olen samaa mieltä että mätä on!! ärsyttää lukea päivästä toiseen juttuja jossa palstalaiset syyttävät aina asianomaista. Ei tässä valtiossa ole kaikki niin hyvin kuin keskiluokkaiset luulevat, mutta kyllä se vaan niin on että kun köyhyys osuu omalle kohdalle niin johan on pala kurkussa. minusta olisi ihan oikein jos köyhimpiä ja heikkoosaisempia autetaan tuin sehän on sanomattakin selvää että auttamattomuus maksaa yhteiskunnalle aina enemmän kuin se että asioihin puututaan ajoissa. ja lähtekää itse sodan jaloista toiseen kulttuuriin ja aloittakaa nollasta. missä on yhteisöllisyys? aina valitetaan että minun veroilla maksetaan. ei ole hyvin asiat

[QUOTE="elli";26197793]olen samaa mieltä että mätä on!! ärsyttää lukea päivästä toiseen juttuja jossa palstalaiset syyttävät aina asianomaista. Ei tässä valtiossa ole kaikki niin hyvin kuin keskiluokkaiset luulevat, mutta kyllä se vaan niin on että kun köyhyys osuu omalle kohdalle niin johan on pala kurkussa. minusta olisi ihan oikein jos köyhimpiä ja heikkoosaisempia autetaan tuin sehän on sanomattakin selvää että auttamattomuus maksaa yhteiskunnalle aina enemmän kuin se että asioihin puututaan ajoissa. ja lähtekää itse sodan jaloista toiseen kulttuuriin ja aloittakaa nollasta. missä on yhteisöllisyys? aina valitetaan että minun veroilla maksetaan. ei ole hyvin asiat[/QUOTE]

No mutta autetaanhan Suomessa vähäosaisia. Lisäksi kaikilla on mahdollisuus esim. kouluttautua ilmaiseksi.
Tuntuu vaan monesti, ettei mikään riitä. Monella on mielestään jokin syntymä-oikeus omakotitaloon, autoon ja thaimaanmatkoihin ihan riippumatta siitä, onko itsellä minkäänlaisia kykyjä tai haluja menestyä elämässä. Kun sen yhteiskunnan pitäisi antaa kaikki.

[QUOTE="alma";26197819]No mutta autetaanhan Suomessa vähäosaisia. Lisäksi kaikilla on mahdollisuus esim. kouluttautua ilmaiseksi.
Tuntuu vaan monesti, ettei mikään riitä. Monella on mielestään jokin syntymä-oikeus omakotitaloon, autoon ja thaimaanmatkoihin ihan riippumatta siitä, onko itsellä minkäänlaisia kykyjä tai haluja menestyä elämässä. Kun sen yhteiskunnan pitäisi antaa kaikki.[/QUOTE]

niinhän se tuntuu olevan että hamutaan vaan omaisuutta, vaikka sitten velaksi. Itse en luotolle osta vaikka pitääkin tiukemmin elää. mutta ei elämä ole mitään saippua oopperaa. miksi sitä tavaraa pitää haalia sekö tekee onnelliseksi. meillä on tällä hetkellä vain asuntolaina joka suurinpiirtein saman suuruinen kuin vuokrat. itse luuhaan niin sanotusti kotona joku voisi sanoa miehen siivellä, mutta lapset ovat tykänneet kun ei tarvitse tulla tyhjään kotiin. kun toisen työ vuorot ei mahdollista kunnolla työllistymistäni. mutta vaikka miehen palkka on pieni ja olemme köyhyys rajalla olemme onnellisia yhteisestä ajastamme ja kiireettömyydestä. ei tavarat onnea tuo.
ja tuo toisten syytteleminen on vaan niin syvältä. ei voi syyttää aina toisten valintoja yhteiskuntamme päättää vaan välillä ihmisten puolesta ja ei aina mitenkään kannustavasti. mielenterveys ongelmat eivät ole valintoja ne eivät katso kukkaron kokoa tai yhteiskunta luokkaa. aina ne rahat eivät riitä vaikka kuinka ahkerasti ihminen töitä tekisi, pätkä työt ja tuki työllistäminen saa vain tilastot näyttämään hyvälle.

Mitä se vastaan tuleminen sitten niinkun käytännössä tarkottaisi?

No esim minun kohdalla käytännössä että saisin pitää työpaikkani, maksaa ulosottovelkoja, mutta saisin elatusmaksuihin helpotusta ettei siitä syntyisi uutta velkaa. Nyt ei muuta ratkasua kuin jäädä työttömäksi jolloin saan vapautuksen elatusmaksuihin eli ei synny uutta velkaa, mutta toisaalta en myöskään saa maksettua ulosottomaksuja. Ja jos jään työttömäksi joudun hakemaan asumistukea eli tulen vaan kalliimmaksi yhteiskunnalle.....onko siis mitään järkeä tässä?!!?!? Näin ihmiset työnnetään joko entistä syvemmälle sontaan tai pakotetaan tekemään pimeitä töitä jos yksilö haluaa oikeasti maksaa velkansa. En minä kritisoi sitä että joudun velkani maksamaan vaan sitä että kun ei riitä tulot niin annettaisiin vähän löysää ja helpotettaisiin tilannetta.
Ja elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa tulot, ei oteta huomioon ulosottomaksuja ja ulosottoon vaikuttaa tulot, ei huomioida elatusmaksuja.

Yhteistyössä