Yhteiskeskustelu 2023. Vanha.

Hmm...ei kannata jättää silakkapihvien tekoa parasta ennen-päivää edeltävälle päivälle. Ostin nuo fileet ehkä to/pe, huomenna on parasta ennen, mutta ei noissa ollu enää tuoreen hajua tai napakkuutta.

Tuli sellaisia löröjä. Ja silakkapihvit on mulle vakava asia
Silakkafileet (kuten moni muukin kalatuote) ovat erittäin herkästi pilaantuvia. Siksi normaali jääkaappilämpötila on liian lämmin, lämpötilan pitää olla max. 2 astetta. Onko sinulla jääkaapissa erillinen liha/kalalaatikko? Laita sinne lämpömittari ja mittaa lämpötila.
Alle 2 asteen lämpötilassa säilytettyä jauhelihaa suostun syömään. Joskus kauhistelin vanhemman sukulaisnaisen jääkaappia, lämpötila 8-10 astetta ja ruoat sen mukaisessa kunnossa.... :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Silakkafileet (kuten moni muukin kalatuote) ovat eritäin herkästi pilaantuvia. Siksi normaali jääkaappilämpötila on liian lämmin, lämpötilan pitää olla max. 2 astetta. Onko sinulla jääkaapissa erillinen liha/kalalaatikko? Laita sinne lämpömittari ja mittaa lämpötila.
Alle 2 asteen lämpötilassa säilytettyä jauhelihaa suostun syömään. Joskus kauhistelin vanhemman sukulaisnaisen jääkaappia, lämpötila 8-10 astetta ja ruoat sen mukaisessa kunnossa....
Meillä on aina +2. Mutta kun tuota ovea auotaan, niin kai se lämpenee vähän väliä. :unsure:
 
Vielä lisänä tuohon kylmäsäilytykseen, jäämurska/jääpalat auttavat. Niitä ei vain kaikkialla ole helppo saada.
Itse olen perheen juhlatilaisuuksissa käyttänyt jäämurskalla täytettyjä styrox-kylmälaukkuja juomien säilytykseen (ja joskus myös kalatuotteiden jäähdyttämiseen), pysyvät jääkylminä kovallakin helteellä.
 
Hmm...ei kannata jättää silakkapihvien tekoa parasta ennen-päivää edeltävälle päivälle. Ostin nuo fileet ehkä to/pe, huomenna on parasta ennen, mutta ei noissa ollu enää tuoreen hajua tai napakkuutta.

Tuli sellaisia löröjä. Ja silakkapihvit on mulle vakava asia :eek:
Vanha kansakin tiesi, että kala ja vieras alkavat kolmantena päivänä haista. Kannattaa muistaa, niin kalojen kui vieraittenkin suhteen.
 
Joopas.


Jouduttiin siis ottamaan muutamaksi yöksi hätäratkaisumajoitus ja on tää kanssa!

Toisinksi pahin painajainen. Tost ulko-ovelta aukeaa näkymä allas-alueelle. Ehkä yksi viidestä ei VIELÄ ole palanut kiljuvaanpunaiseksi. Silti ne rojottavat tossa liki koko valoisan ajan. Mankasta raikaa Rammsetein ja kielten kirjoon kuuluvat britin eri murteiden lisäksi ruotsi, viro, saksa, tanska ja suomi. Ja lasit täyttyvät joko huonepalvelun kautta tai härskeimmät ryyppäävät ihan suoraan litran viski/rommipulloistaan.

Miksi maksaa siitä että tekee noin? Eiks ois helpompaa ja halvemaa iskeä kirkasvalolamppu saunaan, säätää sen termostaatti kolmeenkympppiin ja könytä lauteiden alle vetämään perseet?
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti ja m1es

Yhteistyössä