Yhteinen koti, puoliso omistaa 100%

• Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"köyhä"
Onko ongelmallinen tilanne jos puoliso kohtelee reilusti.

Toisella huomattava omaisuus, toisella ei senttiäkään. Olemme hankkimassa yhteistä kotia, ja oma nimeni ei tule varmasti papereihin mihinkään. Olenhan omaisuudeton, tuloton, opiskeleva kotiäiti. Minun ei ole siis edes mahdollista lainata. Onko lähtökohtaisesti ongelmallinen tilanne, jos toinen omistaa kaiken omaisuuden ja toinen on rutiköyhä? Lisäksi tuloerot tulevaisuudessa tulee olemaan huimat.

Mies ei tosiaan ole pihtari ja yhtälaiset käyttöoikeudet on rahoihin kuin hänelläkin.

"xXx"
Jos puolisosi kohtelee reilusti, tulee nimesi 50-50 papereihin... Muutenhan mahdollisessa erotilanteessa olet kokolailla lirissä. Anna mä arvaan, hoidat kodin, lapset etkä sen vuoksi pysty hankkimaan kunnollista uraa...

Oletteko naimisissa?

ei ole
Ei ole ongelma, niin kauan kuin ette eroa.

Jos olette naimisissa, ei ole ongelma sittenkään, koska vaikka vain toinen ostaisi asunnon, se on puoliksi toisen. Mikäli siis ei ole avioehtoa, joka sulkee tämän pois.

Jos olette avoliitossa, ja sinä olet kotiäiti yhteisestä tahdostanne, hoidat lastanne "ilmaisesksi" kotona kun hän käy työssä ja karturttaa omaisuuttaan, ts. omistaa asuntonne. Mitä sinulle jää käteen jos eroatte? Jokaisen pitää kohdaltaan miettiä, mikä tuntuu "oikealta" näissä asioissa.

"köyhä"
Olen 22 ja ensimmäinen tutkinto työn alla. En ole siis edes sen ikäinen, että olisin normaalistikaan työelämässä. Mies on muutaman vuoden vanhempi ja olemme olleet 6 vuotta yhdessä joista 2,5 naimisissa. Yksi lapsi on yhteinen ja avioehtoa ei ole.

"vieras"
[QUOTE="köyhä";27690732]Olen 22 ja ensimmäinen tutkinto työn alla. En ole siis edes sen ikäinen, että olisin normaalistikaan työelämässä. Mies on muutaman vuoden vanhempi ja olemme olleet 6 vuotta yhdessä joista 2,5 naimisissa. Yksi lapsi on yhteinen ja avioehtoa ei ole.[/QUOTE]

Miten niin 22-vuotias ei normaalisti olisi työelämässä? Hyvin moni on jo valmistunut ensimmäisestä tutkinnostaan.

"köyhä"
[QUOTE="vieras";27690739]Miten niin 22-vuotias ei normaalisti olisi työelämässä? Hyvin moni on jo valmistunut ensimmäisestä tutkinnostaan.[/QUOTE]
No minun normaali valmistumisaikani olisi siinä vaiheessa kun olen melkein 24. Olen aloittanut jopa suoraan lukiosta opiskelut.

ap

ei ole
No, käsittääkseni mitään ongelmaa ei ole, jos teillä ei ole avioehtoa. Eli silloin omaisuus, avioliiton aikana hankittu, menee erotilanteessa puoliksi.

Tuossa tilanteessa itse kyllä haluaisin nimeni paperiin, että asunto on puoliksi. Naimisissa olessa ja yhteisiä lapsia kasvattaessa eletään samaa taloutta, minusta se olisi reilua.

"vieras"
[QUOTE="köyhä";27690748]No minun normaali valmistumisaikani olisi siinä vaiheessa kun olen melkein 24. Olen aloittanut jopa suoraan lukiosta opiskelut.

ap[/QUOTE]

Toinen tutkintohan sinulla on sitten menossa.

[QUOTE="köyhä";27690732]Olen 22 ja ensimmäinen tutkinto työn alla. En ole siis edes sen ikäinen, että olisin normaalistikaan työelämässä. Mies on muutaman vuoden vanhempi ja olemme olleet 6 vuotta yhdessä joista 2,5 naimisissa. Yksi lapsi on yhteinen ja avioehtoa ei ole.[/QUOTE]
Siinä on oma plussansa, jos asunto tulee vain toisen nimeen. Jos kumpikaan ei ole vielä käyttänyt ensiasunto-oikeuttaan, niin ostamalla asunto nyt täysin miehen nimeen mahdollistaa sen että saatte vielä toisen kerran täyden ensiasunto-oikeuden jos sitä seuraava asunto ostetaan täysin sinun nimiin.

niiin
Mies omistaa kaikki. Mulla ei muutaku muutama huonekalu, vaatteet, läppäri ja kännykkä. Säästöjä mulla onneksi muutama tonni. Emme ole naimisissa, meillä on yhteisiä lapsia. Minä olen työtön ja tutkinto jäänyt kesken. Vaikka olis miten kiva mies ei elo tässä tilanteessa ole kiva.

"miima"
en näe asiassa ongelmaa. Jos ero tulee, puolet on sinun. Vaikkakaan en henkilökohtaisesti ymmärrä miksi tänäpäivänä pitäisi toisen rahoista hyötyä, jokainen kantakoon oman kortensa kekoon.

"vieras"
Ei ole ongelmaa, mutta ÄLÄ kirjoita avioehtoa missään vaiheessa. Se on myös lapsesi parhaaksi, koska puille paljaille joutunut kotiäiti ei ole henkisessä mielessäkään paras mahdollinen äiti lapselle.

Peyote
Miksi sun nimeä ei tule mihinkään? Kyl meillä ainakin on lainat ja talot molempien nimissä, ei sillä ole merkitystä ollut, olenko oikeasti maksanut ja tienannut. On meillä yhteinen yrityskin kyllä. Meillä on aina kaikki yhteistä.

Peyote
[QUOTE="köyhä";27690894]Meillä ei tule olemaan lainaa pankista. Se vähän hankaloittaa kuvioita. Siksi nimeni ei tule papereihin, kun sellaisia ei oikeastaan ole.

ap[/QUOTE]

Kyllähän kai kauppakirjaan joku ostaja merkitään? Eli teidät molemmat, eikö?

"vieras"
[QUOTE="xXx";27690724]Jos puolisosi kohtelee reilusti, tulee nimesi 50-50 papereihin... Muutenhan mahdollisessa erotilanteessa olet kokolailla lirissä. Anna mä arvaan, hoidat kodin, lapset etkä sen vuoksi pysty hankkimaan kunnollista uraa...

Oletteko naimisissa?[/QUOTE]

Ei kai kenelläkään ole oikeutta VAATIA mitään 50/50 sopimusta, jos itse ei tähän mennessä ole omaisuutta hankkinut tai merkittäviä tuloja. Kyllä näitä huijarinaisia on maailman sivu löytynyt, jotka metsästävät tällaisen varakkaan miehen ja sitten eroavat kiireesti ja vaativat toisen ja jopa koko suvun omaisuutta. Kyllä menot ja tulot voidaan muutenkin jakaa asiallisesti. Jos joku nainen on tasan noin tymä kuin edellinen yrittää kertoa, niin oma vika. Mutta kohtuus kerjätessäkin.

"vieras"
jos te olette naimisissa,niin te omistatte 50/50 kaiken eron tullessa voimaan,siinä mies itkee sit jos yksin ostelee,mut se on voi voi..ainoastaan ennen avioliittoa ostetut asiat on yksinomaan miehes..ei muut,tosin jos meet tekee avioehdon,silloin siihen merkitään mitä tulet saamaan.en suosittele.

[QUOTE="xXx";27690724]Jos puolisosi kohtelee reilusti, tulee nimesi 50-50 papereihin... Muutenhan mahdollisessa erotilanteessa olet kokolailla lirissä. Anna mä arvaan, hoidat kodin, lapset etkä sen vuoksi pysty hankkimaan kunnollista uraa...

Oletteko naimisissa?[/QUOTE]

Ei todellakaan näin. Mies maksaa kakiken ja sitten erossa antaakin puolet vaimolleen? Mikä tuossa sinusta on reilua? Avioehto ehdottomasti. Kuoleman tapauksessa tottakai eri asia.
Jos mies on tavalla tai toisella rahat ansainnut tai saanut, niin talokin on silloin miehen yksin, jos ero tulee.
Reiluus tulee siinä kohtaa, että kun naimisissa ollaan, niin koti on yhteinen, vaikka juridisesti miehen.

"höh"
Jos miehesi kaivaa talorahat lompakostaan niin kyllä siinä pitää avioehtokin tehdä. Muuten tilanne on melkoisen kohtuuton. Toisaalta voit erota jo ennen talon ostoa, koska ilman avioehtoa on miehen tililläkin olevista rahoista puolet sinun. Toisaalta lyhyessä liitossa noista rahoista voi tulla hieman soviteltavaa, joten on varmempaa kun vielä muutaman vuoden. Koita kestää.

Yhteistyössä