Yhdysnimen käytöstä (joulukorteissa yms.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mites on, jos naisella on sukunimenä yhdysnimi, sanotaan vaikka Nieminen-Virtanen, ja hänen miehellään on sukunimenä tuo Virtanen, niin pitääkö esim. joulukortin osoitteeseen kirjoittaa molemmat kokonaan, vai voiko ne yhdistää silloin Virtasiksi? Siis: pitääkö olla "Maija Nieminen-Virtanen ja Mikko Virtanen" vai saako silloin laittaa "Maiija ja Mikko Virtanen"? Mitä etiketti sanoo tästä?

En kysy tätä siksi, että jotenkin väheksyisin yhdysnimiä ja olisin sitä mieltä, että niitä saa pätkiä miten haluaa, vaan siksi että harmaat aivosoluni muistavat minun nähneeni joskus tuollaisen lyhentämismahdollisuuden.

No eiköhän etiketin mukaan kirjoiteta nimet kokonaan. Itse kuitenkin ajattelen maalaisjärjellä enkä tuhlaa aikaa nimien toistamiseen =) Ei ole kukaan tuosta loukkaantunut.

Mulla on vissiin ollut hyvä säkä kun tuttavapiirissä ei ole yhtäkään yhdysnimen omaavaa. Mutta eri sukunimen omaavia pariskuntia on. Olen aina kiertänyt niin että laittanut vain sen nimen joka on tavallaan läheisin meidän poppoolle + perhe tms. esim. Mikko Virtanen pesueineen.

Jos kyseessä olisi esim. hääkutsu tms. niin pitäisi laittaa ehdottomasti "Maija Nieminen-Virtanen ja Mikko Virtanen", koska tällöin on tärkeää eritellä KENELLE kutsu oikeastaan on.

Joulukorteissa tuo etiketti nyt tuskin on niiiin tärkeää. Jos Maijalla ja Mikolla on lapsia (Esimerkissä Minna), niin olen saattanut laittaa lapsen nimellä esim.

Minna Virtanen + Maija ja Mikko

Tai sitten jos se Maija on läheisempi tuttava tai sukulainen ja niillä on lapsi/lapsia, niin olen voinut laittaa esim.

Maija Nieminen-Virtanen perheineen

Jos taas lapsi ei ole, niin tuo perheineen ei oikein tunnu kivalta. Silloin vaan molempien nimet sellaisina kuin ne on eli

Maija Nieminen-Virtanen ja Mikko Virtanen

Mä laitoin joskus sen läheisemmän puoliskon koko nimen, ja muun perheen etunimet tyyliin "Matti Meikäläinen, Siiri (Siiri on Heikäläinen-Meikäläinen) ja Ville"
Mutta ei mulla etiketistä ole mitään hajua, sen puoleen...

Nyttemmin ei ole enää sitä ongelmaa kun "Matti Meikäläinen" on kuollut, "Siiri Heikäläinen-Meikäläinen" ja "Ville" asuvat eri osoitteissa...

Viimeksi muokattu:
Mä laittaisin joko niin, että kummankin nimi omalle viivalleen tai sitten käyttäisin molemmista Virtasta, esim. pariskunta Virtanen, herra ja rouva Virtanen jne. Kaikki mun tuntemat, yhdysnimeä käyttävät naiset käyttävät yleensä sitä miehen sukunimeä ihan sovinnolla, jos pitää jotenkin yhdistää.

mulla on just tällänen yhdysnimi ja ite oon monesti sanonu kaikille et voi laittaa vaan miehen sukunimen mut suurin osa laittaa joko mun sukunimen tai molemmat. Ajattelin vaan et pääsisivät helpommalla.

ja ite kirjotan usein et (jos ny olisin Nieminen-Virtanen) et Virtasen perhe

Viimeksi muokattu:
Kiitos ehdotuksista. Ehkä pistän molemmat kokonaan vaan, kun kyllä tuohon mahtuu eikä tosiaan ole lapsiakaan. Vitsillä toki vois laittaa "herrasväki", kun tämä kaveri on siis parhaita kavereitani :D En vaan viitti kysyä suoraan hevosen suusta.

Ei kellään olisi ihan virallista etikettitietoa? Kiinnostaa tämä asia siis muutenkin kuin joulukorteissa, tuli vain mieleen kun sattui olemaan nyt ajankohtainen :)

Jos ajatellaan nimilain (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694#p7) kannalta, niin tuo yhdysnimihän on aina kantajansa henkilökohtaisessa käytössä eli pariskuntaa voi ihan hyvin tituleerata "Virtasiksi", koska Virtanen on perheen yhteinen nimi. Nieminen-Virtanen on tässä tapauksessa vain vaimon omassa käytössä eli ymmärtäisin silloin kun hän haluaa toimia joissakin ympyröissä ilman miestään.

[QUOTE="vieras";22670904]
Ei kellään olisi ihan virallista etikettitietoa? Kiinnostaa tämä asia siis muutenkin kuin joulukorteissa, tuli vain mieleen kun sattui olemaan nyt ajankohtainen :)[/QUOTE]

Amoriini sivustolta kopsattu: tossa aika kattavaa tietoa :)

Näin uusioperheiden aikakaudella kuorien osoittaminen ei aina ole ihan itsestään selvää. Virallisesti miehen nimi tulisi laittaa ensin, mutta nykyään hääkutsuissa laitetaan pääsääntöisesti naisen nimi ensin. Vaikka varsinaisesta etiketistä tingitäänkin hieman aikojen muuttuessa, nimet tulee aina kirjoittaa oikein. Kuoriin ei siis tulisi kirjoittaa lempinimiä etunimien sijaan, ellei kyseessä ole sitten henkilö joka itse käyttää lempinimeään virallisen nimensä sijaan itsensä esitellessään. Ulkomaiset nimet tulee ehdottomasti kirjoittaa oikein eikä ulkomaisia kirjaimia tulisi korvata kotimaisilla esim. Sánches ei ole Sanches eikä Møller ole Möller!

Kuorien osoittamisessa voi noudattaa seuraavaa, yleisesti hääkutsuissa käytettävää yleisohjetta.

Aviopari, joista miehellä on arvonimi, ei lapsia:
Majuri ja Rouva Matti Meikäläinen

Aviopari, joista naisella on arvonimi, ei lapsia:
Pappi Minna Meikäläinen & Matti Meikäläinen

Edelliset lapsineen:
Majuri ja Rouva Matti Meikäläinen perheineen

Aviopari, ei lapsia:
Minna & Matti Meikäläinen

Aviopari lapsineen, sama sukunimi:
Minna & Matti Meikäläinen perheineen

Avopari, lapset, eri sukunimet:
Minna Meikäläinen & Matti Mattila, Jenni & Juha Meikäläinen

Aviopari, jolla sekä omia, että yhteisiä lapsia:
Minna Meikäläinen & Matti Meikäläinen, Jenni & Juha Meikäläinen, Mikko Matinpoika.

Yhdessä asuva pari, ei naimisissa:
Ensin läheisempi, sitten tämän kumppani

Seurusteleva henkilö seuralaisen kanssa:
Matti Meikäläinen avec
Avec tarkoittaa "kanssa", kutsuissa "seuralaisen kanssa", joten sanaa "ja" ei käytetä enää lisänä.

Samassa taloudessa asuu useampi henkilö, jotka eivät ole saamaa ydinperhettä:
Minna & Matti Meikäläinen, Isoäiti Meikäläinen, Matin veli Meikäläinen, Jenni & Juha Meikäläinen (lapset)
Tai: Minna & Matti Meikäläinen perheineen, Isoäiti Meikäläinen, Matin veli Meikäläinen
Tai pelkästään: Meikäläisen perhe

Yhdistelmänimi ja erinimisiä lapsia:
Minna Meikäläinen-Heikäläinen & Matti Heikäläinen, Jenni Meikäläinen & Juha Heikäläinen (lapset)

Jos kirjoitetaan pelkästään "perheineen", tämä koskee virallisesti vain ydinperheen samassa taloudessa asuvia ihmisiä, mutta koska ihmiset ymmärtävät asiat eri tavalla, kannattaa mainita kutsutut nimeltä, varsinkin jos koko saman talouden väkeä ei kutsuta!

Jos kyseessä on kutsu, joka esitetään työporukalle, suuremmalle joukolle opiskelutovereita tai harrastusryhmälle, on ymmärrettävämpää, että kutsu ei koske puolisoita, seurustelukumppaneita ja heidän lapsiaan. Silloin kannattaa kutsu antaa ennemminkin henkilökohtaisesti osoitettuna koko porukalle tyyliin: Karvakuonot Koirakoulun mimmit! Minna, Sanna, Anna, Helena, Jutta, Virpi, Liisa, Marketta, Tiina, Pirkko ja Eeva. Kutsumme teidät nimeltä mainitut… Näin ei jää epäselväksi ketä kutsutaan.

Yhteistyössä