• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Kaksplus-toimitus

Yhdyntä-->lapsettomuus

Onkohan täällä muita, joiden lapsettomuus johtuu yhdynnän vaikeudesta? Kun yhdyntä ei onnistu, niin eipä kovin helpolla lastakaan saa alulle. Miten olette saaneet ongelman ratkaistua?
Minä jännitän alapään lihaksia niin, ettei yhdyntä onnistu ja näinollen vauvahaaveet saa unohtaa. Olen umpikujassa, enkä oikein tiedä mitä tehdä. Gynekin vain antoi muutaman jumppaohjeen ja se siitä. Opettele rentoutumaan, sanoi. Mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Onko siis muita, joilla sama ongelma?

onko sulla diagnosoitu vylvodynia/vestibuliitti? mä olen saanut diagnoosin molemmista, tosin eivät ole syy lapsettomuutemme et siinä mielessä voin olla väärä ihminen vastaamaan.

Mut mulla sisätutkimus ja yhdyntä ovat välillä todella hankalia, koska koko alapääni kramppaa, kun jännitän kaikki lihakseni.
Suosittelisin sua käymään hyvällä fysioterapeutilla joka on erikoistunut tälläisten ongelmien hoitoon. Itse ainakin käyn fysioterapiassa parhaillaan ja olen saanut sieltä apua.

Tietoja fysioterapeuteista ja heidän toimipaikoistaan löytyy esimerkiksi www.kontinenssifysioterapia.net -sivuilta.

Uskon että ongelmaasi on löydettävissä apu!

Ei ole diagnosoitu mitään. Kävin gynellä vuosi sitten ja silloin kerroin yhdyntävaikeuksista eli, ettei se onnistu ollenkaan. Hän antoi lapun, jossa oli lantionpohjalihasharjoituksia ja sanoi, että tee noita liikkeitä. Mutta ei mitään muuta. Olipa vielä yksityinen gyne, joten kummaksun hänen lievää suhtautumistaan asiaan. Kuitenkin mieheni kanssa olen ollut yli 10 vuotta, joten tuskin ainakaan on siitä kyse, että olisin vasta alkanut tutustua yhdynnän saloihin :).
Ylipäätään on vaikea lähteä tämän asian kanssa kenenkään juttusille, jotenkin melko erikoinen vaiva, josta ei puhuta. Mulla kanssa sisätutkimus onnistuu, mutta se on ihan hirveetä. Yhdyntään en pysty.
Mutta tuo sivusto oli hyvä tietää, sieltä löysinkin paikkakuntani fysioterapeutit ja kunhan rohkaistun niin otan yhteyttä.
Mutta jos vielä on muita kohtalotovereita niin kirjoittakaa tänne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 14:29 Pörri kirjoitti:
Ei ole diagnosoitu mitään. Kävin gynellä vuosi sitten ja silloin kerroin yhdyntävaikeuksista eli, ettei se onnistu ollenkaan. Hän antoi lapun, jossa oli lantionpohjalihasharjoituksia ja sanoi, että tee noita liikkeitä. Mutta ei mitään muuta. Olipa vielä yksityinen gyne, joten kummaksun hänen lievää suhtautumistaan asiaan. Kuitenkin mieheni kanssa olen ollut yli 10 vuotta, joten tuskin ainakaan on siitä kyse, että olisin vasta alkanut tutustua yhdynnän saloihin :).
Ylipäätään on vaikea lähteä tämän asian kanssa kenenkään juttusille, jotenkin melko erikoinen vaiva, josta ei puhuta. Mulla kanssa sisätutkimus onnistuu, mutta se on ihan hirveetä. Yhdyntään en pysty.
Mutta tuo sivusto oli hyvä tietää, sieltä löysinkin paikkakuntani fysioterapeutit ja kunhan rohkaistun niin otan yhteyttä.
Mutta jos vielä on muita kohtalotovereita niin kirjoittakaa tänne.
Anteeksi hölmöyteni, mut miten voi olla ettei onnistu? Sattuuko vai?

No, suomeksi sanottuna muna ei mene sisään :). Jännitän alapään lihaksia niin paljon, ettei sinne mitään saa työnnettyä. Kuulostaa ihan hullulta, tiedän, mutta tietääkseni tämä on ongelma monilla naisilla. Tästä ei vaan hirveästi puhuta ääneen.
Sisätutkimuksessakin on se ongelma, että kun gyne yrittää aloittaa tutkimusta ja työntää sormia sisään niin minäpä osaan jännittää lihakset niin, ettei sinne mikään mene. Siinä sitten puhallellaan ja odotellaan ja varovasti gyne tekee toimenpiteen. Jostain kumman syystä sen tutkimuksen saa tehtyä, mutta miehen kanssa yhdyntä on sitten toinen juttu. Eihän se nyt väkisinkään ala sitä sisälle tunkea.
Ihan käsittämätön vaiva, mutta täysin todellinen, et ehkä vain ole koskaan tästä kuullut. Joku nimikin tälle on, onko just tuo vulvodynia, minulla vaan ei ole sellaista todettu kun ei tarkemmin ole tutkittu.

Minulle tuli ensin mieleen, että osaisiko joku seksuaali terapeutti tms auttaa? Siis eikös niiden tarkoituksena ole hoitaa ihmisiä joilla on vaikeuksia rakastelussa (vai tuliko väärä ammattinimike)

Tai sitten varaat ajan jollekin toiselle gynelle ja jo aikaa varatessa kerrot mikä on ongelma.

Niin ehkä olisi parempi, että varaisi ajan toiselle gynelle ja sieltä kautta lähtisi selvittämään tätä ongelmaa. Ikääkin minulla on lähemmäs 30, joten biologinen kellokin hieman tikittää.
Harmittaa, etten silloin jo mennyt eräälle tietylle lääkäriasemalle vaan valitsin halvemman, jossa sitten palvelu oli mitä oli. Ja siitä jäi jotenkin sellainen tunne, että ongelmani ei ole iso ainakaan tän gynen mielestä.

No, kunhan rohkaistun vaan ja tulee se hetki, että päätän varata ajan. Pakkohan se on pian tehdä tai muuten se taas jää.

Mulla oli nuorena sama ongelma kun aloin seurustella ensimmäistä kertaa. Kun tuli "sen" aika, ei tullut mitään, kun oli luukku kiinni :\|
Sain gyneltä Litalgin-nimistä lääkettä, joka jollain tapaa rentoutti lihakset ja eka onnistunut kerta ei tuntunut sitten missään (siis niinku millään tavalla, ei ollu myöskään kipuja). Mutta se jännitys hävis ainakin saman tien, kun otin sen lääkkeen ja yhdyntä onnistui heti.

Juups
Kyllä varmaan kävisin sinuna vaikka 10 gynellä jos vain jollain olisi jotain ideoita... Hymähtelyitä ei kannata ottaa viimeisenä mielipiteenä.

Oletko muuten tehnyt niitä jumppaliikkeitä, joista annettiin? Lantiopohjanlihaksien kuntoa ei kannata väheksyä. En tietenkään väitä että auttavat joka vaivaan.

Tuli kuitenkin mieleen, että jos olette olleet tyytyväisiä (tai ylipäänsä kyenneet elämään) 10v ilman yhdyntää niin miksi ne pitäsi aloittaa nyt? Uskon, että saisitte hoitoa muillakin keinoin.

Minä kuitenkin uskon, että teitä voisi yhdyntä-asiassa (jos sellaiset haluatte aloittaa) parhaiten auttaa laillistettu terapeutti, jolla on seksologin yms koulutus. Mutta jos miehesi on voinut elää 10v ilman yhdyntää niin terapeutille kannattaa mennä kyllä molempien.

Onnea valitsemallenne tielle!

lapsettomuudesta
Tulipa mieleen tuosta, että et kertonut, onko yhdyntä joskus edes onnistunut? Onko näin, ettette ole tehneet asialle mitään kymmeneen vuoteen? Eli olet vieläkin ns. neitsyt?
Oletko kuullut sellaisesta, kuin liian tiukka immenkalvo? Esim. minulla oli
sellainen, mutta liukuvoide auttoi kovasti. Jotkut naiset turvautuvat jopa leikkaukseen. Jos ette ole harrastaneet seksiä koskaan ns. oikeasti,
kyse voi olla todella tiukasta immenkalvosta. Liukuvoiteita kannattaa käyttää.
Jos nämäkin asiat on jo kokeiltu, ilmeisesti kärsit vulvodyniasta tai jostain sellaisesta. Yksi keino saada lihakset rentoutumaan, on saada orgasmi
klitorista ärsyttämällä, jolloin alapääkin rentoutuu, ja sen jälkeen sitten
seksiä.
Tiedät varmaan jo nämä kaikki jutut, mutta jos et tiedä, kerronpa :)

Kiitos vaan kaikista viesteistä.
Niin todellakin, jo yli kymmenen vuotta yhdessä ja oikeastaan yhdynnässä ei kunnolla kertaakaan. Melkoinen saavutus vai mitäs sanotte. Jokin muu onneksi meitä yhdistää kuin tuo homma :). Mikä sinänsä on oikeastaan tärkeämpää. Voisipa tätä siis kutsua todelliseksi rakkaudeksi. Mutta niinkun varmaan moni tietää, seksiin liittyy muutakin kuin pelkkä yhdyntä.

En oikein osaa määritellä, että onko yhdyntä ikinä onnistunut...miten sen voisi määritellä. No, koskaan ei olla saatu yhdyntää loppuun asti, siis niin, että mies olisi lauennut sisääni. Olen miettinyt, että onko minulla sitten todellakin liian tiukka immenkalvo, mutta olisi gynekologi ehkä maininnut siitä, että sekin vielä on tallessa :). En tiedä. Jotenkin itse laitan tämän enemmän sinne vulvodynian piikkiin vai mikä se nyt olikaan, sillä minä ikäänkuin panikoin jos jotain vain yritetäänkin viedä lähelle mun alapäätä. Pakenen, peräännyn. Ja vaikka olisin miten mukana leikissä niin ei vaan mene sisään niin ei mene. Joku kohta siellä on jännitystilassa. Ja niinhän gyne sanoikin, että jännitän lihaksiani.

Joo, kyllähän minäkin olen monesti mennyt ajatuksissani gynelle...mutta helpommin sanottu kuin tehty. melko noloa myöntää tällaisat edes itselleen saati mennä jonkun lääkärin luo puhumaan asiasta.

Niin ja kysymykseen jos olemme 10 vuotta olleet tyytyväisiä näin niin miksi nyt pitäisi tehdä jotain. No, lapsia ei saa aikaan pyhällä hengellä, valitettavasti, vaikka se minun kohdallani olisi kyllä kaikista helpoin keino :).

Vielä jatkoa...eli joku kirjoitti viestin loppuun "Onnea valitsemallenne tielle". :attn: Emme ole tätä valinneet. Jos olisin saanut valita niin tuskinpa tällaista ongelmaa olisin itselleni ottanut.

Ja miksi emme ole kymmeneen vuoteen tehneet asialle mitään. No, ensinnäkin rohkeudenpuute, pelko lääkärille menosta, ja se, ettei lapsiasia ole ollut mahdollinen. Uskokaa tai älkää, ei tämä ole ihan mikään pikkujuttu, jonka kanssa on helppo mennä lääkäriin.

lapsettomuudesta
Et ole kuule ainoa, joka ei kovin helposti hae apua. Meillä on lapsettomuustutkimukset ja hoidot jäissä, kun mies ei suostu mihinkään
spermatestiin tai muuhun.
Sulle vois olla ehkä apua jonkinlaisesta terapiasta, seksi- tai psykoterapiasta. Joku pelkohan sinulla selvästi on tuohon liittyen.
Tiesitkö, että on mahdollista saada puudutusta seksin ajaksi? Kaikenlaisia
apuja on olemassa. Uskon, että lääkärit auttavat mielellään, kunhan vain saat suusi auki oikeassa paikassa.
Ja en minäkään oikein mielelläni mene gynelle selittämään, että joo,
mies ei taaskaan halua tulla tänne, mutta minä kärsin lapsettomuudesta,
auttakaa minua... Se tuntuu ihan kauhealta ajatukselta.

kilpikonna
Mulla ei oo aivan samankaltaista ongelmaa ku sulla Pörri, mutta jotain samankaltaisuutta tarinassasi oli.

Vuosien ajan yhdyntä sattui ja sai aikaan sen, että en halunnut seksiä lopulta ollenkaan. Myös gynellä käynti oli kivulloista, vaikka ei ihan tuossa määrin kuin sinä kuvailit. Hakeuduin terapiaan, sillä rakastin miestäni enkä uskonut, että ongelma paranee miestä vaihtamalla. Olimme ilman yhdyntää n. 6-7 vuotta. Eli prkeleen pitkän ajan..

En nyt yritä tyrkyttää sulle mitään "lapsuudentrauma"-juttuja, itse oot varmaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot miettinyt läpi. Mutta mulla kyse oli tosiaan "lapsuudentraumasta", vaikka en sitä silloin alussa tajunnutkaan. En ole raiskauksen, insestin tai vast. uhri, joten siksi en osannut yhdistää yhdyntävaikeuksia henkiseen puoleeni. No, terapian avulla sain mielen sopukoihin painettuja asioita käsiteltyä ja yhdyntä sujuu nykyään mainiosti! ;) Toki olemme selvitelleet elämän muidenkin osa-alueiden asioita. Helppo tää asia ei tosiaan oo ollu, mutta voiton puolella ollaan. Yks kannustin mulle avun hakemiseen oli sama ku sulla, eli biologinen kello alkoi tikittää ja tajusin, että jos ei yhdyntä aja pikkuhiljaa sujumaan millään tavalla, niin lapsettomaksi jäädään.. Siispä jos yhtään epäilet, että edes osa ongelmasta voisi olla psyykkistä, niin kannustan oman kokemukseni pohjalta hakemaan siihen apua, vaikkapa juuri aiemmin mainitulta seksuaaliterapeutilta tai ihan tavalliselta psykoterapeutilta, mistä itse löysin avun. Psyykkistä puolta ei missään tapauksessa pidä vähätellä ja ajatella, että se on "vain" korvien välissä.

Tsemppiä ja rohkeutta sulle, mihin ratkaisuun päädytkään!!

Niin, ehkäpä meilläkin on vielä sekin, että minä tahdon lasta enemmän ja mieskin haluaa lapsen, mutta sillä ei sellasta "kuumetta" ole. Ainakaan se ei siitä puhu. Eikä me tästä olla hirveesti puhuttu yhdessä, annettu vain asian olla.
Mulla on vielä sekin pelko, että jos nyt jollain ihmeellä raskaaksi tulisin ja olisi synnyttämisen aika niin varmaan sielläkin "pakenisin" ja liekö jalkoja levittäisin . No, toki siinä varmaan alkaa olla niin kovat kivut, että haluaa vain saada lapsen maailmaan ja tuskin miettii tuollaista, mutta nythän sitä ajattelee vaikka mitä.
Ajatuksissani minä olen tämän vaivan jo lääkärille kertonutkin, mutta vielä pitäs mennä oikeelle lääkärille, ei mielikuvituslääkärille :LOL: .

Jotenkin vaan masensi se, että keräsin rohkeuteni, lähdin lääkäriin, kerroin asian ja hän ei sitä oikeastaan alkanut mitenkään tutkia enempää. Olisi kysellyt, jutellut, rohkaissut.

Laitan tämän vastauksen, jos se jotakuta auttaisi.
Minulla lihakset jännitty alapäässä tiedostamattani ja siksi ei yhdyntä onnistunut, vaikka halusin! Luulin, etten vaan ole tarpeeksi kostunut tms. En edes tiennyt, että on olemassa sellainen asia kun vaginismi, lihasten tiedostamaton jännittyminen. Vasta kun ihmeellisesti johdatuin vaginismi sivustolle sain tilanteelleni nimen ja avun ja kohtalotovereita... Home - Vaginismus.com
Olen nyt parantunut. Eli asiasta voi parantua! Tilasin vaginismuskirjan ja työkaluja ja olin heidän keskustelufoorumissa, josta sain ratkaisevaa rohkasua! Tsemppiä! :)

Yhteistyössä