Yhdestä rinnasta imettävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HeMa05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HeMa05

Aktiivinen jäsen
30.07.2005
3 074
0
36
Onko täällä muita jotka imettävät vaan toisesta rinnasta syystä taikka toisesta ja miten on sujunut?

Mulla tyttö hylkäsi toisen rinnan jo 2kk iässä ja nyt siis olen 4kk imettänyt vaan toisesta.esikoisen kanssa tämä sama kävi 8kk kohdalla.
Haluisin vaan tietää että onko teilla maito riittänyt?
Mä itse aloitin kiinteetkin 4kk iässä kun tyttö oli nälkäinen ja nyt tuntuu että maitoa ei mene tarpeeksi kun ei halua olla rinnalla kovinkaan usein verrattuna alkuaikoihin.

Kun tytteli oli ihan pieni, ja täysimetin, niin molemmista rinnoista meni. Mut ainakin viimeset puol vuotta imeti vaan toisesta, siitä vaan tuli niin paljon paremmin maitoa.

Meillä poika on nyt pian 8 kk ja on jo useamman kuukauden ajan suostunut syömään oikeastaan vain oikeasta rinnasta. Tosin illalla ennen nukkumaan menoa saatan saada joskus huijattua niin, että oikealla kyljellä ollessani kiepsahdan enemmän vatsalleni, jolloin saan tarjottua vasemman rinnan pojan suuhun. Päiväsaikaan käy vain ja ainoastaan oikea rinta. Hyvin on maito riittänyt, jopa siitä rinnasta, jota poika ei oikein huoli.

aika jännä että sinulla Soilikki76 on maito riittänyt toisessakin vaikka siitä ei lapsi niin syö,
itse 2 kertaa olen yrittänyt houkutella tytön takaisin vasemmallekin rinnalle mutta menee leikiksi ja puree vaan sitä tissiä.eli stimulaatiota ei tule niin paljoa että maito nousis uudestaan siihen rintaan....

Meillä syötiin molemmista rinnoista ensimmäiset puoli vuotta. Nyt 2.5kk on syöty pelkästään vasemmasta. Poika on aina syönyt huonommin tuosta oikeasta ja nyt sitten iän myötä hylkäsi sen kokonaan. Hyvin on riittänyt yhdestäkin. Meillä kun poika ei suostu pullosta juomaan ollenkaan joten eipä ole vaihtoehtojakaan.

Täällä myös tyttö hylkäsi siinä 7 kk hujakoilla toisen rinnan ja 1 veee asti mentiin yhellä tisulla.
Tästä nyt aikaa 2 vee.
Ja sen sanon ettei jää kyllä mitään kokoeroja rintoihin,ei mulla ainakaan.Mua peloteltiin sillä,osa ns.kavereista sanoi.
Ihan samankokoiset ovat nyt jälkeenpäin olleet.

Tyttö 2kk 1vk ja osittaisimetän. Saa syötöllä molemmat rinnat + päälle vastiketta. Nyt oikean rinnan tuotto on vähentynyt selvästi. Vauva imaisee pari kertaa ja thats it. Jonkin aikaa kiemurtelee tissillä ja saattaa nukahtaa siihen kunnes hetken päästä herää ja huutaa nälkäänsä. Silloin vaihdan vasempaan joka tuottaa maitoa ok. Vaihdan aloitustissiä joka kerta. Pumppasin eilen kokeeksi ja sain vasemmasta 50ml. Lähipäivinä kokeilen pumpata oikeaa. (ihan huviksi/kokeeksi vain siis)

Esikoisen kanssa oli ihan sama. Oikea lopetti toiminnan 2kk paikkeilla vaikka tarjosin aina ensin tissiä eikä vastikkeen määrä lisääntynyt. Esikoinen söi vasenta 3,5 kk asti kunnes sekin loppui. Viimeiset viikot tissi(t) kelpasi vain öisin, päivisin jos yritti tuli huudot. Nyt kakkosen kanssa ei vielä huutoja onneksi.

Mistä muuten voi johtua se että maidontuotto loppuu tällä tavalla? Luulin, että maidon tuotto ei lopu helpolla ja sen eteen pitää tehdä töitä?

Alkuperäinen kirjoittaja liina08:
Mistä muuten voi johtua se että maidontuotto loppuu tällä tavalla? Luulin, että maidon tuotto ei lopu helpolla ja sen eteen pitää tehdä töitä?

Maidon muodostuminen ei lopukaan yhtäkkiä, jos se on kerran alkanut kunnolla, mutta jos heruminen syystä tai toisesta vaikeutuu ja sen takia imetyksiä aletaan korvata jollain muulla, vähenee maidon poistuminen rinnoista ja sen seurauksena myös maidon muodostuminen.

Moni on kertonut, että osittaisimetys voi siksikin olla hankalaa, jos vauva alkaa riehua rinnalla ja suosii pulloa. Tappelevaa vauvaa on vaikea imettää, ja kaikilla ei ole keinoja, tukea eikä aikaa saada vauvaa jälleen luottamaan rintaan nälän poistajana.

Imetyksen jatkaminen pulloruokinnan ohella voikin onnistua paremmin silloin, jos lisämaidon antaa ennen imetystä ja vähän pienemmissä erissä. Näin suurin nälkä saadaan lievennettyä, mutta myös rinnalla vauva kokee tyydytyksen kun masu täyttyy lopullisesti. Myös runsas määrä ihokontaktia pitää vauvan imuhalut aktiivisina ja äidillä oksitosiinin erityksen voimakkaana. Kun oksitosiinineritys syystä tai toisesta vähenee, heruminen voi vaikeutua.

Muodostuvan maidon määrää on vaikea arvioida pumppaamalla tai rintojen tuntua tarkistelemalla. Parhaiten siitä kertoo vauvan kasvu ja silloin, jos lisämaito on mukana kuvioissa, sen määrän pysyminen samana tai jopa väheneminen.

Tsemppiä!

mä en ole missään vaiheesa antanut pullosta lisämaitoa.hörpyttämällä vaan ekan viikon sai lisämaitoa öisin.
ainakaan minulla syys ei ole siis lisäruoan tarjoamisessa vaan yksinkertaisesti siinä että koska vauva ei saanut nälkäänsä tyydytettyä hän alkoi syödä vaan sitä rintaa josta täyttyi kerralla.en mä muuta selitystä tähän ole keksinyt.ja tiettyse että oikeasta varmaan tulee paremmin maitoa ja tyttö sitten valitsi sen.

Olen siis antanut "väärinpäin" eli ensin rintaa sitten korvike. Jatkossa kokeilen toisin päin! Kiitos vinkistä!

Heruminen on pysynyt. Toista rintaa kun imetään niin rintoja alkaa nipistämään ja vapaastakin rinnasta valuu. Näin käy myös kun en imetä. Yht äkkiä rintoja nipistää...

Onko siis niin, että maidontuotto on saattanut pysyä samana, mutta vauva suosii pulloa? Käytän hyvin pienireikäistä tuttia.

Vielä yksi kysymys kun täällä tuntuu olevan tietoa ja kokemusta :)
Vauvamme ei aina halua korvikelisää. Esim. yöt mennään pelkällä rintamaidolla. Aamuisin-aamupäivisin vauva tankkaa eikä silloin rintamaito riitä. Korviketta menee 90-120ml päälle! Iltapäivisin ja iltaisin vauva syö yleensä vain rinnat ja pysyy tyytyväisenä 30min-3h.
Nyt mentiin kyllä ton otsikon ulkopuolelle, mutta kuulostaako tuo mainitsemani syöminen "normaalilta"

Onko siis niin, että maidontuotto on saattanut pysyä samana, mutta vauva suosii pulloa? Käytän hyvin pienireikäistä tuttia.

Voi hyvinkin olla :)

Vauvamme ei aina halua korvikelisää. Esim. yöt mennään pelkällä rintamaidolla. Aamuisin-aamupäivisin vauva tankkaa eikä silloin rintamaito riitä. Korviketta menee 90-120ml päälle! Iltapäivisin ja iltaisin vauva syö yleensä vain rinnat ja pysyy tyytyväisenä 30min-3h.

Onko tuo korvikemäärä (90-120ml) kokonaismäärä vuorokaudessa vai yhden kerran aikana? Jos vuorokaudessa, ja vauva on kasvanut erinomaisesti (enemmän kuin keskimäärin 180-200g/vko), on ihan mahdollista, että hän ei periaatteessa edes tarvitse tuota korvikelisää :)

Syömisrytmi kuulostaa ihan normaalilta. Monesti vain tuo tankkaamisvaihe tulee iltaisin, mutta teillä se on aamulla. Jos tuo korvikemäärä on tuon n. desin vuorokaudessa, miltä sinusta tuntuisi kokeilla sellaista, että pyrkisit imettämään tiheämmin ja jos normaalisti olet imettänyt yhdestä tai molemmista rinnoista yhdellä kerralla, tarjoaisit nyt esim. kaksi-kolme kertaa molempia rintoja vauvalle yhden syötön aikana? Se, että vauva vaatii korviketta vain tiettyyn aikaan päivästä kuulostaa kovasti siltä, että hän on tottunut sen saamaan, vaikkei sitä välttämättä tarvitse :) On ihan mahdollista saada oman maidon määrä nousemaan (ellei taustalla ole esim. rintojen alueelle kohdistunutta leikkausta tai maitorauhaskudoksen vähyyttä - selviää ultraäänellä ) vauvan tarpeita vastaavaksi.

Yleensä tuo imetyksen tehostaminen tarkoittaa sitä, että vauva on hieman normaalia kitisevämpi ja haluaa käydä (huomattavasti) useammin rinnalla kuin normaalisti. Tässä ei ole mitään vikaa: vain maitoa poistamalla sitä alkaa muodostua enemmän. Ja toki lisämaidon vähentämisen aikana on hyvä seurata vauvan kasvua tavallista tarkemmin, eli neuvolassa kannattaa käydä ylimääräisillä punnituksilla 1-2 kertaa viikossa. Jos lisämaidon määrä on yli desin vuorokaudessa, sitä ei saa jättää kerralla pois vaan esim. 50ml kolmen päivän välein.

Eikä mitään vikaa ole siinäkään, että jatkat osittaisimetyksellä :) Jos tavoitteenasi on imettää mahdollisimman pitkään (ja mitä se sitten sinulle tarkoittaakin), niin lisämaidon kanssa kannattaa olla tarkkaavainen. Määrät voi vaikka kirjoittaa "ruokapäiväkirjaan", että näkee, mikä on keskikulutus vuorokaudessa. Jos määrä pysyy päivästä toiseen samana, tarkoittaa se sitä, että omaa maitoakin vauva saa x määrän. Jos lisämaidon määrä päiväkirjan mukaan vähenee, oman maidon määrä on silloin nousussa (jos vielä vauvan kasvu on ok). Jos taas lisämaitoa alkaa mennä tavallista enemmän, on vaarana se, että vauva hylkää rinnan ja maidon muodostuminen hidastuu kunnes jossain vaiheessa lakkaa kokonaan.

Lisää tukea ja vinkkejä saat soittamalla Imetystukipuhelimeen (041 528 5582 - päivystysajat ovat netissä osoitteessa http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php ). Siellä päivystävät kokeneet tukiäidit, jotka voivat auttaa mm. selkiyttämään sinun ajatuksiasi ja toiveitasi imetyksen suhteen.

Hyvää jatkoa :)