Yhden lapsen äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti se on yhdenkin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti se on yhdenkin äiti

Vieras

Olen uutena palstan lukijana pannut huvittuneena merkille, että usein avauksissa, joissa kysytään mielipidettä tai "valitetaan" jostain, ei kestä kauaakaan kun tulee ensimmäinen kommentti, jossa tiedustellaan, onko kyseessä kysyjän ensimmäinen/ainoa lapsi. Ja jatko on sitten sitä mukaa, että kyllä siperia opettaa ja vasta useamman lapsen äiti tietää jne. Ilmeisesti äidiksi ei yhden kanssa pysty pätevöitymään...?

Tosielämässä huomaa joskus myös, että yhden äitinä ei monilapsisille äideille ole mitään sanomista; omat mielipiteet ja metodit torpataan oitis just näillä "ethän sä yhden äitinä mitään tiedä" -kommenteilla. Tai jos kertoo jostain mitä on lapsen kanssa tehnyt, tulee kommenttia tyyliin "hyvähän se on sun yhden kanssa, toista se on kun on monta..."

Totta tietysti, mutta eikös se ole ihan jokaisen oma asia kuinka monta niitä lapsia tykkää hommata? Tai pystyy saamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti se on yhdenkin äiti:
Olen uutena palstan lukijana pannut huvittuneena merkille, että usein avauksissa, joissa kysytään mielipidettä tai "valitetaan" jostain, ei kestä kauaakaan kun tulee ensimmäinen kommentti, jossa tiedustellaan, onko kyseessä kysyjän ensimmäinen/ainoa lapsi. Ja jatko on sitten sitä mukaa, että kyllä siperia opettaa ja vasta useamman lapsen äiti tietää jne. Ilmeisesti äidiksi ei yhden kanssa pysty pätevöitymään...?

Tosielämässä huomaa joskus myös, että yhden äitinä ei monilapsisille äideille ole mitään sanomista; omat mielipiteet ja metodit torpataan oitis just näillä "ethän sä yhden äitinä mitään tiedä" -kommenteilla. Tai jos kertoo jostain mitä on lapsen kanssa tehnyt, tulee kommenttia tyyliin "hyvähän se on sun yhden kanssa, toista se on kun on monta..."

Totta tietysti, mutta eikös se ole ihan jokaisen oma asia kuinka monta niitä lapsia tykkää hommata? Tai pystyy saamaan?

tosielämmässä ensimmäisen kanssa luulin tietäväni paaaljon paljon enemmän..

No ensimmäisen kanssa sitä kohtaa asiat ekaa kertaa. Kun neljättä kertaa aloittaa kuivaksi opettelun tai soseiden syönnin, niin kai sitä on vähän kokemustakin tarttunut.

En muuten puutu yhden lapsen vanhempien juttuihin kuin silloin, jos yhden vauvan äiti kauhistelee vaikkapa leikki-ikäisten kasvatusta. Siinä jos missä se Siperia opettaa.

Niin totta kun olla voi! Kaveri jaksaa mulle aina päivitellä et helppohan sun on leipoa kun on aikaa eikä ole kuin yksi lapsi... todellisuudessa hän on itse myöntänyt ettei erikoisemmin tykkää leipomisesta ja hänen vanhempi lapsensa on 4v ja olisi varmasti innokas apulainen. Eli ei todellakaan siitä lasten lukumäärästä kiinni. Meillä lapsi yleensä tekee omaa kakkua pöydän ääressä äidin leipoessa (tyhjä kulho ja pieni vispilä saa ihmeitä aikaan =) ) tai sit tekee palapeliä tms äidin seurana.

Mä en kans ymmärrä kommentteja "et sä voi tietää kun sulla on vaan yksi lapsi" tai "onhan se yhden kanssa helppoa tehdä mitä vaan, mutta eriä on mulla kun on 4 lasta" jne..Mitä sitten vaikka jollakin on neljä lasta? Mulla on yks ja helppoa on tai ei, jokaisen oma päätös monta lasta tekee.Tuntu välillä siltä että monen lapsen vanhemmat purkaa ärsyyntyneisyytensä yhden lapsen äiteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä en halua edes tietää enempää mitä tämä yksi on opettanu, joten isompi kasa mukuloita jääköön muille opettajiksi :whistle:

Hyvin sanottu! Peesaan täysillä.

Peesaan minäkin. Silläkin uhalla, että äitiyden oppimäärä jää vajaaksi ilman jatkokursseja :)

Pääasiahan on että kukin nauttii lapsistaan ja perheestään, päälukuun katsomatta!

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mä en kans ymmärrä kommentteja "et sä voi tietää kun sulla on vaan yksi lapsi" tai "onhan se yhden kanssa helppoa tehdä mitä vaan, mutta eriä on mulla kun on 4 lasta" jne..Mitä sitten vaikka jollakin on neljä lasta? Mulla on yks ja helppoa on tai ei, jokaisen oma päätös monta lasta tekee.Tuntu välillä siltä että monen lapsen vanhemmat purkaa ärsyyntyneisyytensä yhden lapsen äiteihin.

no mutta voitko tietää? kerro se huoli ja hätä neljällä mitä tekisit omasi puolesta.. kyllähän ne lapset ottavat, mutta tietty antavat. se on aivan eri asia katsoa yhden perään, kun se että neljä juoksee eri suuntiin, jokainen meinaa jäädä auton alle, kenet pelastat?

En muuten puutu yhden lapsen vanhempien juttuihin kuin silloin, jos yhden vauvan äiti kauhistelee vaikkapa leikki-ikäisten kasvatusta. Siinä jos missä se Siperia opettaa.[/quote]

Tätä on helppo peesata :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kysyjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä en halua edes tietää enempää mitä tämä yksi on opettanu, joten isompi kasa mukuloita jääköön muille opettajiksi :whistle:

Hyvin sanottu! Peesaan täysillä.

Peesaan minäkin. Silläkin uhalla, että äitiyden oppimäärä jää vajaaksi ilman jatkokursseja :)

Pääasiahan on että kukin nauttii lapsistaan ja perheestään, päälukuun katsomatta!

Käy minulle, kunhan ette sitten tosiaan arvostele muiden lapsien kasvatusta. Isoin viisaus useamman lapsen vanhemmilla nimittäin on se, että lapset ovat erilaisia vaikka kasvatus olisi samanlaista.

minulla on kaksi lasta. kokemuksen perusteella voin kertoa, että yhden lapsen äideillä on todella helppoa. kaikki menee uusiksi kun on kaksi. tehköön jokainen niin monta lasta, kun haluaa/jaksaa. se on kuitenkin päivä selvä asia, että yhden lapsen äidillä on helpompaa, kuin 4 lapsen äidillä. 4 lapsen äidillä on myös sitä kokemusta huomattavasti enemmän lapsen kasvatuksesta, kuin yhden lapsen äidillä. fakta homma. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

no mutta voitko tietää? kerro se huoli ja hätä neljällä mitä tekisit omasi puolesta.. kyllähän ne lapset ottavat, mutta tietty antavat. se on aivan eri asia katsoa yhden perään, kun se että neljä juoksee eri suuntiin, jokainen meinaa jäädä auton alle, kenet pelastat?

Juuri tätä mä tarkoitin, miksi mun pitäis tietää yhtään mitään neli lapsisen perheen arjesta koska niin montaa lasta en tuu tekemään.Ei oo mun asia miettiä kenet neljästä lapsesta pelastaisin tai miten neljää lasta vahtisin.

Juuri tätä mä tarkoitin, miksi mun pitäis tietää yhtään mitään neli lapsisen perheen arjesta koska niin montaa lasta en tuu tekemään.Ei oo mun asia miettiä kenet neljästä lapsesta pelastaisin tai miten neljää lasta vahtisin.

elikkä olet samaa mieltä sen sanojan kanssa. :) hyvä näin. mutta älä huoli, minä ymmärrän että sinä et ymmärrä.

elikkä olet samaa mieltä sen sanojan kanssa. :) hyvä näin. mutta älä huoli, minä ymmärrän että sinä et ymmärrä.

Miksi sitä ylipäätänsä pitää sanoa? Enhän minäkään koko aikaa selittele kuinka helppoa mulla yhden kanssa on tai kuinka helppo kaikki on tehdä.Miksi ihmisten joilla on monta lasta pitää mulle tulla sanomaan että voi voi kunpa sulla olis enemmän niin ymmärtäisit, ei mun tarvi.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi lasta:
minulla on kaksi lasta. kokemuksen perusteella voin kertoa, että yhden lapsen äideillä on todella helppoa. kaikki menee uusiksi kun on kaksi. tehköön jokainen niin monta lasta, kun haluaa/jaksaa. se on kuitenkin päivä selvä asia, että yhden lapsen äidillä on helpompaa, kuin 4 lapsen äidillä. 4 lapsen äidillä on myös sitä kokemusta huomattavasti enemmän lapsen kasvatuksesta, kuin yhden lapsen äidillä. fakta homma. :)

Tämän tuossa aloituksessani myönsinkin - kokemus tottakai kasvaa lapsiluvun myötä, ihan niinkuin missä tahansa asiassa. Samaten peesaan yhtä edellistä kirjoittajaa, joka kirjoitti lasten erilaisuudesta. Faktoja kummatkin.

Hain tässä nimenomaan sitä, etten toisaalta aina jaksais pahoitella sitä että mulla nyt sitten sattuu olemaan paremmin aikaa tai helpompaa sen yhden kanssa.

Ei usein vähättelyssä oo kyse huolesta ja hädästä ja työn määrästä. Mä ainakin koen loukkaavaksi, jos kuvitellaan esim., että kolmen lapsen äiti valittaa lapsensa ruokahaluttomuutta. Kerron siinä sitten, miten MEILLÄ on asia ratkennut, mikä on auttanut jne., niin TÄHÄNKIN kommenttina voi olla, että kun sulla on vaan toi yksi, niin et sä näistä mitään tiedä. Se loukkaa.

Onhan siinä iso ero, kuinka monta lasta on. jokainen lapsi opettaa.. niissä perheissä jossa on vain yksi lapsi, ei ole lasten välisiä riitoja. mitä on usein niissä perheissä, jossa on monta lasta. mikäs siinä, kun yksi lapsi leikkii ja touhuu ja äiti tekee myös omia juttuja. kun niitä lapsia on useita ja jokainen lapsi touhuu omiaan, täytyy äidillä olla silmät selässäkin. kaikki pukemiset, ruonlaitot yms. kaikki on suurempaa ja haastavampaa isommissa perheissä. helpolla pääse ainokaisen äidit. joten älkää valittako.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja kaksi lasta:

Tämän tuossa aloituksessani myönsinkin - kokemus tottakai kasvaa lapsiluvun myötä, ihan niinkuin missä tahansa asiassa. Samaten peesaan yhtä edellistä kirjoittajaa, joka kirjoitti lasten erilaisuudesta. Faktoja kummatkin.

Hain tässä nimenomaan sitä, etten toisaalta aina jaksais pahoitella sitä että mulla nyt sitten sattuu olemaan paremmin aikaa tai helpompaa sen yhden kanssa.

No minun kohdallani ei tarvitse tuota surra. Olen itse lapseni halunnut, enkä oleta että yhden lapsen vanhemmat ovat minulle mitään velkaa. Siksi toiseksi se eka vauva on aina eka vauva, siinä on yleensä niin pihalla, että voi olla että sillä neljän lapsen äidillä on kuitenkin se arki helpompaa.

Ja ihmiset ovat erilaisia, enkä pidä minään ihanteena, että on vaikeaa ja raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
No eiks se oo vähän sama ku sektioitu ei oo synnyttäny vaikka ois supistuksissa riutunut 2 päivää sitä ennen..: )

On :D Vaikka alateitse synnyttäneellä synnytys olisi kestänyt 2h ja ponnistus vaihe 3minuuttia ja synnytyksenkin jälkeen palautunut heti eikä kipuja ole ollut.Kuin sektioidulla jolla leikkaus kivut kestää monia viikkoja ja leikkauksessa olisi tullut komplikaatioita.

No mutta se vaan on totta, että yhden kanssa on tavallaan helpompaa. Ja arvaa ketkä sen parhaiten tietää ne kenellä on ollut se yksi ja sitten on niitä muita lisäksi. Toisaalta jossain asioissa helpottaa, kun on useampi lapsi. Vauvaikäisen äiti ei voi myös tietää mitä on olla leikki-ikäisen äiti tai teinin äiti. Sen sijaan yhden lapsen äidiltäkin voi saada ihan hyviä vinkkejä eikä lapsiluku tee kenestäkään hyvää tai huonoa äitiä.

No minä en ihmettele näitä yhden lapsen äitejä, kuin tilanteessa, jossa odotetaan miestä, kun ei päästä suihkuun! Kun lapsia on useampi tai oot vaikka yh, se on vain mentävä ja keksittävä konstit.

Ja leipominen kolmen lapsen kanssa on ihan eri juttu kuin yhden kanssa. Meillä nimittäin lapset osallistuvat ihan oikeasti siihen leipomiseen, aikaa kuluu huomattavasti enemmän, kun pitää huolehtia, että jokainen saa mitata taikinaan ainesosia ja sekoittaa jne. jne.

Jos se yhden lapsen äiti tulee sitten neuvomaan, että toimi näin, tilanteessa, josta hän ei yhden lapsen kanssa mitään voi tietää, rupeaa oikeasti nyppimään.

Yhden lapsen äidit ovat oikeasti ihan hyviä äitejä sille yhdelle, melkein kaikkihan meistä joskus on yhden lapsen äitejä ollut. Mutta elämä on kolmen kanssa ihan erilaista kuin kahden kanssa tai sen yhden kanssa.

Yhtään liikaa noita lapsia ei kuitenkaan ole, ihan sopivasti!

Yhteistyössä