Yhden lajin syömishäiriö tämäkin :(

• Viestiketjun aloittaja läskillä vuorattu
  • Ensimmäinen viesti
läskillä vuorattu
Lapsi haluaa Paula-vanukkaita kerhoevääksi, mutta kun ne myydään 4 pakkauksissa.

Minä aina syön ne loput kolme sillä välin kun lapsi on kerhossa - aina.

Samoin syön lapsen piparit, aina. Lasten jätskit pakastimesta jen.

Ei mitään itsehillintää, ei kertakaikkiaan ollenkaan - tilaanko ajan päälekuriin??

Saapas
Mulla oli ennen vastaavanlaista syömishäröilyä, saatoin vetää salaa jäätelön toisen perään ja koko ajan tuntui tosi p*skalta mutta sitä ei vaan voinut lopettaa, seuraavaksi karkkikaapille, hirveän ahdistuksen vallassa kaikki alas mitä löytyi (BED). Se loppui alakarppaukseen, koin että sokeriaddiktio katkesi. Nyt pystyn suhtautumaan tyynesti kaikkeen syömiseen olin missä vaan. Herkut ohitetaan olankohautuksella.

167/82
Jos olet kotiäiti, niin hiukkasen ymmärrän sua. Itellä, kun on kotona ja päivät usein rankkoja, tuntuu tämän tästä, että mitähän hyvää sitä söis.. Huono "lohdutuskeino", mutta kyllä se hetkeksi auttaa. En raaski syödä silti lasten omia herkkuja.. Sen verran hillintää löytyy. Mutta.. tälle syksylle on jo toinen piparitaikinapaketti menossa, enkä suinkaan oo niitä saanut uuniin asti.. Voih, kun olisi itsehillintää!
Joten lohdutksen sanoja ap:lle: et ole todellakaan ainut! Jospa joskus opimme itsekuria herkkujen suhteen.. Tsemppiä sulle!

Kuulostaa ahmimishäiriöltä, eli Binge eating disorder (BED). Kiva jos jollain alakarppaus on auttanut asiaan. Yleensä alakarppaus, ja kaikki muukin itsehillintää paljon vaativat keinot eivät toimi vaan pahentavat ahmismishäiriötä. Eli mahdollisimman tasainen ruokailurytmi ja terveellinen syöminne on ainoa mikä tutkitusti auttaa.

munkki
Alkuperäinen kirjoittaja Saapas:
Mulla oli ennen vastaavanlaista syömishäröilyä, saatoin vetää salaa jäätelön toisen perään ja koko ajan tuntui tosi p*skalta mutta sitä ei vaan voinut lopettaa, seuraavaksi karkkikaapille, hirveän ahdistuksen vallassa kaikki alas mitä löytyi (BED). Se loppui alakarppaukseen, koin että sokeriaddiktio katkesi. Nyt pystyn suhtautumaan tyynesti kaikkeen syömiseen olin missä vaan. Herkut ohitetaan olankohautuksella.
Kuulostaa tutulta, juuri kuin mun elämästä. Mutta ehkä sokeri on sulattanut jo mun aivot, kun en kaikkea oikein ymmärrä.. :) Mikä BED ja alakarppaus? Siis miten sait homman poikki?

Juu
Tiedän tunteen...en mie lapsilta varasta mut kaikki mitä kaappiin eksyy,karkkia,sipsiä,pullaa...kaikki menee illan hämärissä mun suihin.

Joskus päivällä otan suklaalevyn ja menen vessaan lukkojen taa sitä syömään,etten narahda miehelle tai lapsille.

Siis alakarppaukset saattavat toimia jonkun aikaa (esim vuodenkin), mutta sitten tulee taas romahdus. Toivottavasti Saapas on saanut pidempi aikaista apua kuitenkin.

Mitä ne Paula vanukkaat muuten on? Mietin vain, että saako lapsi joka päivä jotain suklaavanukasta? Jos kerran viikossa vedät 3 vanukasta niin eihän se maailman loppu ole.

Saapas
Alkuperäinen kirjoittaja munkki:
Kuulostaa tutulta, juuri kuin mun elämästä. Mutta ehkä sokeri on sulattanut jo mun aivot, kun en kaikkea oikein ymmärrä.. :) Mikä BED ja alakarppaus? Siis miten sait homman poikki?
BED on ahmimishäiriö (Binge Eating Disorder), vähän niinkuin bulimia mutta ilman oksentamista. Alakarppaus tarkoittaa mulla sitä että hiilihydraattien päiväsaanti on 20-25 grammaa. Melko pian helpottu; koin että kahden, ehkä jopa ensimmäisen viikon aikana tapahtui muutos.

harmaus
Mä olen samallainen ollut. Ja sain itseni kuriin ku en vaan ostanu mitään. Ja siksikin tuli toppi että ei ollut enää varaa ostaa mitään ylimäärästä kuin selvää ruokaa.
Läskit ei ole vielä mihinkään hävinneet mut ahmiminen on loppunu.

Saapas
Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
Siis alakarppaukset saattavat toimia jonkun aikaa (esim vuodenkin), mutta sitten tulee taas romahdus. Toivottavasti Saapas on saanut pidempi aikaista apua kuitenkin.

Mitä ne Paula vanukkaat muuten on? Mietin vain, että saako lapsi joka päivä jotain suklaavanukasta? Jos kerran viikossa vedät 3 vanukasta niin eihän se maailman loppu ole.
Olen saanut muutakin apua mutta en halua sitä enää. Olen lukenut, että ruokavalion avulla en ehkä muuta tarvitsisikaan. En ole kuullut/ lukenut mistään, että joku olisi romahtanut ja olen kuitenkin lukenut aika paljon aiheesta. Joten en ihan purematta niele tuota, toki kaikki on yksilöitä.
Mun elämä on muuttunut.

vieras
Minulla on prikulleen samat oireet kuin ap kuvaili. Ja lihonut olen niin paljon ettei vaatteet meinaa mahtua päälle.. Olin ennen raskauksia 15kg kevyempi kuin nyt.

Ja hävettää. Minulla on ollut syömishäiriö ja olen paastonnut, ahminut ja oksennellut. Mieheni lähettää minut hoitoon jos saa kiinni oksentamisesta joten sitä en voi tehdä vaikka välillä mieleni tekisi. Lapsillekaan en halua näyttää oksentamisesimerkkiä - joten tyydyn syömään salaa iltaisin vaikka kuinka päätän joka kerta että ei enää ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:

Olen saanut muutakin apua mutta en halua sitä enää. Olen lukenut, että ruokavalion avulla en ehkä muuta tarvitsisikaan. En ole kuullut/ lukenut mistään, että joku olisi romahtanut ja olen kuitenkin lukenut aika paljon aiheesta. Joten en ihan purematta niele tuota, toki kaikki on yksilöitä.
Mun elämä on muuttunut.

Aika jännä jos joku ammattilainen (lääkäri, psykologi, yliopiston käynyt ravitsemusterapeutti yms) on suositellut alakarppausta BED: in hoitoon. Nyrkkisääntönä hoidossa on, että laihduttaminen ja ruokien leimaaminen "hyviin ja pahoihin" pitää saada loppumaan. Tässä jotain tietoa pähkinänkuoressa, myös hoidosta:

http://www.helpguide.org/mental/binge_eating_disorder.htm

Ja tosiaan jos alakarppaus toimii sinulla niin hyvä.

Yhteistyössä