Yhdelle 8 laudaturin paperit

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yhdelle+kahdeksan+laudaturia+syksyn+ylioppilaskirjoituksissa/1135241458938?ref=rss

helsingin sanomat

Itsenäisyyspäivää tuore valkolakki päässään pääsee juhlimaan runsaat 2 700 ylioppilasta.

Tutkintonsa valmiiksi sai useampi eli 3 625 kokelasta, mutta heistä lähes 900:lla jäi lukiokursseja suorittamatta, joten he eivät saa vielä lukion päättötodistusta eivätkä myöskään ylioppilastodistusta.

Kaikkiaan yli 5 000 kokelaalla oli mahdollisuus saada nyt tutkintonsa loppuun suoritetuksi. Reputusprosentti oli tänä syksynä 24,4, mikä on normaalilukema syksyisin. Tällä kertaa tytöt ja pojat reputtivat miltei yhtä paljon.

Myös huippuhyviä suorituksia löytyi. Kajaanin lukiosta valmistui yksi kahdeksan laudaturin naisylioppilas. Seitsemää laudaturia ei nyt osunut kenellekään, mutta kuuden laudaturin ylioppilaita on kaksi, toinen Turusta ja toinen Espoosta.

Tuoreita ylioppilaita voi hakea perjantaiaamusta lähtien kunnan, koulun tai sukunimen perusteella osoitteesta HS.fi.

~~~~~~

Voiko tämän päivän ylioppilaskirjoituksia verrata siihen aikaan kun piti kirjoittaa vain keväällä? Tuntuu ettei ole enää poikkeus saada 5 tai 6 laudaturin papereita hajautetuissa kirjoituksissa. En kyllä sitten tiedä onko tämä 8 laudaturin oppilas hajauttanut kirjoituksensa.
Olen kyllä muutenkin pihalla tästä Suomen yo-kirjoitusasiassa kun itse opiskelin "lukio-opinnot" Espanjassa missä ns kirjoitukset tulee eteen vasta kesä-heinäkuussa milloin on kirjoitettava koko oppimäärä kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
L:ää on vaikeampi saada nykyään kuin ennen vanhaa..
Mun mielestä taas helpompi saada (vaikka ei olekaan asiasta sen suurempaa tietämystä/kokemusta), varsinkin jos hajauttaa kirjoitukset.
mä oon taas ymmärtänyt et E kun tuli arvosanoihin niin L:n saaminen vaikeutui. voin toki olla väärässä

Mun mielestä taas helpompi saada (vaikka ei olekaan asiasta sen suurempaa tietämystä/kokemusta), varsinkin jos hajauttaa kirjoitukset.
mä oon taas ymmärtänyt et E kun tuli arvosanoihin niin L:n saaminen vaikeutui. voin toki olla väärässä
Ennen sai 20 prosenttia kirjoittajista L:n, nykyään se on jaettu niin että 15% saa E:n ja 5% L:n.

Olisikohan se L sittenkin vaikeampi saada nykyään kuin ennen? :headwall:

Kun kirjoituksia voi hajauttaa, on helpompi tietysti keskittyä tiettyyn aiheeseen, ja voi kirjoittaa enemmän aineita -> nyt voi saada 8 ällää. Mutta nuo prosenttimäärät pätevät edelleen kaikille, joten jos kaikilla on paremmat mahdollisuudet, silti yhtä pieni osa sen ällän saa.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Ennen sai 20 prosenttia kirjoittajista L:n, nykyään se on jaettu niin että 15% saa E:n ja 5% L:n.

Olisikohan se L sittenkin vaikeampi saada nykyään kuin ennen? :headwall:

Ai se menee noin...taas himpun verran viisaampi :D :D

Yhteistyössä