"Yhdeksäsluokkalaisten ruotsin taidot saavat arvosanan 6, arvioi viranomainen – ja suurin syy on asenteessa"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Merkillistä että kokoomus, sdp, kepu, vihreät, rkp jne. ovat valmiita löystämään työperäisen maahanmuuton kielivaatimuksia suomen kielen osalta (mm. tiistain tv-vaalitentissä), mutta suomalaisten pitäisi osata ruotsia ja monessa työssä sitä jopa vaaditaan. Kahdet standardit.
Niinpä. Se on aivan sama jos yhdeksäsluokkalaisten ruotsin kielen taidot ovar huonot, maahan tulevien kolmansien maiden (halpa)työläisten ei tarvitse osata edes suomen kieltä kertoivat eilen SDP:n Sanna Marin ja kokoomuksen Petteri Orpo. Kiima maahanmuuttajiin on niin kova.
 
vierailija
Niinpä. Se on aivan sama jos yhdeksäsluokkalaisten ruotsin kielen taidot ovar huonot, maahan tulevien kolmansien maiden (halpa)työläisten ei tarvitse osata edes suomen kieltä kertoivat eilen SDP:n Sanna Marin ja kokoomuksen Petteri Orpo. Kiima maahanmuuttajiin on niin kova.
Sanna raivosi ettei edes lääkärien tarvitse osata puhua suomea ja jokainen joka on terveysasemalla ollut kielipuolen lääkärin vastaanotolla tietää mikä turvallisuusriski se on.
 
vierailija
sinne on aina mennyt porukkaa esim autotehtaille. Perinne
Mutta miksi Suomen valtion tehtävä on pakkoruotsin muodossa kouluttaa työntekijöitä juuri Ruotsiin? Jokainen yksilö saa tietysti tehdä mitä haluaa, mutta miksi Suomen valtio katsoo velvollisuudekseen huolehtia Ruotsin työvoimasta, vaikka samaan aikaan meillä on täällä työvoimapula?
 
Oman kansallisen identiteetin vahvistuminen näkyy siis vain tässä yhdessä asiassa.🤷‍♀️😬
No kun näkyiskin. :rolleyes: Mutta englantia on nykyään joka puolella.
Tässä vähän aikaa sitten olin ruokapaikassa, jossa tarjoilija rupesi solkkaamaan mulle enkuksi. Mä en siihen suostunut, vaan puhuin sille suomea.

Ei kenenkään jatko-opinnot tyssää ruotsin osaamattomuuteen, koska ruotsia ei vaadita pääsykokeissa useinkaan. Ruotsi on helppo kieli, ja antaa avaimet 2 muun pohjoismaisen kielen oppimiseen.
Toisin kuin lukemani ranska, jota en oikeasti ole tarvinnut missään, eikä moni ole tarvinnut saksaa.

No nyt inistään "kyllä EU:ssa moni on töissä saksan-tai ranskankielisessä maassa". Ehkä 1 %. Suurin osa on Sari sairaanhoitajia tai Pekka paperikoneenpyörittäjiä täällä koti-Suomessa.
 
vierailija
No kun näkyiskin. Mutta englantia on nykyään joka puolella.
Tässä vähän aikaa sitten olin ruokapaikassa, jossa tarjoilija rupesi solkkaamaan mulle enkuksi. Mä en siihen suostunut, vaan puhuin sille suomea.

Ei kenenkään jatko-opinnot tyssää ruotsin osaamattomuuteen, koska ruotsia ei vaadita pääsykokeissa useinkaan. Ruotsi on helppo kieli, ja antaa avaimet 2 muun pohjoismaisen kielen oppimiseen.
Toisin kuin lukemani ranska, jota en oikeasti ole tarvinnut missään, eikä moni ole tarvinnut saksaa.

No nyt inistään "kyllä EU:ssa moni on töissä saksan-tai ranskankielisessä maassa". Ehkä 1 %. Suurin osa on Sari sairaanhoitajia tai Pekka paperikoneenpyörittäjiä täällä koti-Suomessa.
Mihin paperikoneenpyörittäjä tarvitsee pakkoruåtsia?
 
vierailija
No kun näkyiskin. Mutta englantia on nykyään joka puolella.
Tässä vähän aikaa sitten olin ruokapaikassa, jossa tarjoilija rupesi solkkaamaan mulle enkuksi. Mä en siihen suostunut, vaan puhuin sille suomea.

Ei kenenkään jatko-opinnot tyssää ruotsin osaamattomuuteen, koska ruotsia ei vaadita pääsykokeissa useinkaan. Ruotsi on helppo kieli, ja antaa avaimet 2 muun pohjoismaisen kielen oppimiseen.
Toisin kuin lukemani ranska, jota en oikeasti ole tarvinnut missään, eikä moni ole tarvinnut saksaa.

No nyt inistään "kyllä EU:ssa moni on töissä saksan-tai ranskankielisessä maassa". Ehkä 1 %. Suurin osa on Sari sairaanhoitajia tai Pekka paperikoneenpyörittäjiä täällä koti-Suomessa.
Ruotsia ei tarvita Suomessakaan.

En edelleenkään ymmörrä, miksi pitöö pakottaa opiskelemaan mahdollsisimman turhaa ja tarpeetonta kieltä. Lässytys jostain kaksikielisyydesta ei mene läpi, koska pikkuruinen muutaman prosentin vähemmistö ei oikeasti tee mistään maasta kaksikielistä.
 

Yhteistyössä