Yh:t, jolla monta lasta, miten pärjäätte taloudellisesti?

  • Viestiketjun aloittaja tuleva yh, jolla 5 lasta
  • Ensimmäinen viesti
Mulla
[QUOTE="vieras";26043872]En tarkoittanutkaan, että olisi parempi yhdessä olla, mutta jos lapset ei saa harrastaa tai tehdä mitään kivaa koska äidillä ei ole varaa koska on liian ylpeä ottamaan isän rahoja niin se ei kyllä ole hyvä. Mutta jos tulette toimeen niin eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole.[/QUOTE]

Ei meillä lasten menoista tingitä. Äiti pärjää vähemmällä ja lapset ovat etusijalla. Eivät ole vielä hirveästi olleet mitään pyytämässä. Eikä tässä nyt ole oikeastaan kyse äidin ylpeydestä.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";26043924]Onko ap missään kohti sanonut minkä hintainen auto hänellä on? Ei auton pitäminen ole mahdottomuus, sen sijaan siitä ei saa olla isoja kuluja, auton vaihtaminen halvempaan on mahdottomuus. Ja viiden lapsen kanssa eläminen ilman autoa, olisi minusta kyllä tosi vaikeaa. Pelkästään ruokakauppa käyntejä se helpottaa, samoin tietysti on tarpeen työmatkoilla. Ja loma-aikojen pelastus auto varmaan olisi, sillä kovin kummoisiin lomiin ei varmasti olisi varaa. Noin ison perheen matkat julkisella kulkuneuvolla eivät nekään mitään halpoja olisi.
Toisaalta enpä minäkään tiedä, mahtuuko koko perhe kerralla autoon.[/QUOTE]

Auton pitäminen on tosi kallista riippumatta siitä minkä hintanen auto on. Bensat, huollot, katsastukset, vakuutukset jne. tulevat todella kalliiksi. Sen on joku ihan laskenut kuinka monta kertaa voi mennä vuodessa taksilla sillä hinnalla minkä säästää kun ei ole autoa ja se oli todella paljon.
 
Minulla ei ole, kuin kolme lasta, joita yksikseni elätän.
Pärjään kuitenkin paaaljon paremmin taloudellisesti, kuin avioliiton aikana...
...tämä johtuu siitä, että kaikki kulut, jotka sekopäinen viinaanmenevä tuhlari aiheutti jäivät nyt pois ja minä vastaan vain asumiskuluista, ruoasta, vakuutuksista, lääkkeistä, vaatteista ja muusta välttämättömästä.

Avioliiton aikana kituutettiin jokaista penniä ja aina sai olla miettimässä mitä on varaa ostaa ja milloin...itselle en osannut mitään edes haaveilla, mutta nyt on kaikki toisin.

Voimia aivan valtavasti sulle ap ja muillekkin eroa suunnitteleville...voimia toteutukseen :hug:
Muistathan, että et heti saa sitten niitä elatusmaksuja, sillä jos lasten isä ei suostu elatussopimuksia allekirjoittamaan, et saa mistään mitään rahoja...voit viedä asian käräjäoikeuteen ja heillä on siellä omat käsittelyaikansa...tosin aika nopsaan tekevät väliaikaiset päätökset, mutta aikaa menee jokatapauksessa.

Kannattaa heti ensimmäisten asioiden joukossa varata aika lastenvalvojalle...

Kannattaa jo etkäteen varata aika sosiaalityöntekijälle ja käydä keskustelemassa tilanteestanne ja mahdollisesta harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta.

ps: entinen ukkoni lipitti joka helevatun päivä niitä isoja tölkkejä Battery energiajuomaa 3-5 tölkkiä...poltti röökiä ja ryyppäs viikonlopput...nuo energiajuomat jo yksinään teki aikamoisen kuluerän, kun laskee, että yksi tölkki maksaa kai yli 3 euroa...
 
Viimeksi muokattu:
"mona"
Ei varmaan ole varaa taloa pitää :( Mutta vuokrakin on aika korkea esim jos löytyisi 4h+k, vuokra on noin 800e ja siihen lisäksi sähkö ja vesi. Asumistukea en laskurin mukaan saisi kuin jotain 100e.
Jos kerran asutte pienellä paikkakunnalla, niin suosittelisin ostamaan kerrostaloasunnon. Todennäköisesti saisitte paljon edullisemmin kerrostaloasunnon ja asumiskulut on niin paljon pienemmät kerrostalossa. Aluksi voi lapsista tuntu tympeältä muuttaa kerrostaloon, mutta lapsia ajatellen olisi kuitenkin parempi ratkaisu että käteen jäisi kuussa vähän enemmän.
 
"yyhoo"
[QUOTE="vieras";26043976]sen verran vielä kommentoin että yksinhuoltajan tuloilla tuskin hoitomaksuja jää maksettavaksi, ne saapi laskea menoista pois.[/QUOTE]

Joudun minäkin maksamaan hoidosta, vaikka olen "vain" pienipalkkainen hoitaja... ;) Eli tulot eivät ole kamalasti, mutta maksaa pitää silti, joten aika pöljää mennä sanomaan noin. Tosin mulla ei ole kuin yksi lapsi, että vaikuttaako tuo monilapsisuus sitten alentavasti hoitomaksuihin?

Mutta alkuperäiseen kysysmykseen, niin kyllä tässä taas pärjätään mainiosti, kun pääsi töihin, mutta tuo opiskelu ja pieni työttömyysaika oli aika tiukkaa ja lyhennysvapaatakin piti hakea muutamia kuukausia. Omaa kämppä tässä siis itsekin makselen ja itse ainakin otin suosiolla vähän pidemmän laina-ajan ja pienemmät lyhennykset, jotta rahaa jää muuhunkin, kuin pelkkän lainanmaksuun. Tiedän, että siitä tulee korkoina huimia summia ylimääräistä, mutta "elämä on". Mikään ei tule ilmaiseksi ja mielummin mä sitten maksan tästä väljyydestäni enemmän, kun mahdollisia sairauksia ja niiden hoitoja, mitä tulee stressistä, kun raha on aina tiukalla ja kaikki pitää laskea sentilleen, eikä ikinä olis varaa muuta, kun kyyhöttää kotona sen lopun, mitä töistä jää aikaa.

Ja niin kun täällä jo moneen kertaan tuli, niin laske tulot ja menot, mahdolliset tuet, mitä voisit saada ja niin edelleen ja mieti sitten, kannattaako sen kämpän ostamista edes harkita.
 
,-,-,
[QUOTE="mona";26043945]Jos kerran asutte pienellä paikkakunnalla, niin suosittelisin ostamaan kerrostaloasunnon. Todennäköisesti saisitte paljon edullisemmin kerrostaloasunnon ja asumiskulut on niin paljon pienemmät kerrostalossa. Aluksi voi lapsista tuntu tympeältä muuttaa kerrostaloon, mutta lapsia ajatellen olisi kuitenkin parempi ratkaisu että käteen jäisi kuussa vähän enemmän.[/QUOTE]

Täälläpä ei vaan ole kerrostaloja kuin pari ja ne on kaupungin omistukses ja varsinaisia lääviä...
 

Yhteistyössä