yh ja opiskelu

onko kellään kokemusta että onnistuuko? saan vaavin tammikuussa ja alottaisin koulun vuoden päästä tammikuussa, ja olen yksin koska poikaystäväni jättikun tulin raskaaksi. Koulut pahasti kesken ja haluaisin kunnon ammatin...

itse opiskelin kun poika 1 1/2 vuotias, olihan se välillä todella rankkaa, varsinkin jos joku koeviikko tai jotain isompia projekteja koulusta...mutta kiitettävästi sain koulun pois alta vaikka venähti vuodella, jouduin myös tekemään töitä kaiken päälle...

ei sitä opiskelua ainakaan sen takia kannata jättää tekemästä vaikka yh onkin!!!

tsemppiä!

yh-äiti myös
Minä olen 3-vuotiaan yh-äiti ja opiskellut vuoden. Rankkaa on välillä, mutta todella hyvillä arvosanoilla olen tähän asti päässyt. Sitä oppii kummasti käyttämään kaikki pienetkin vapaa hetket siihen, että saa kouluhommat suoritettua. Mene ilmanmuuta opiskelemaan...kyllä se sitten joskus palkitaan.

SiiriSofia
Onhan tuo onnistunut, vaikka mulla ei kovin kauaa tätä yksinhuoltajan elämää vielä takana olekkaan. Ja totta on että jos motivaatiota löytyy opiskeluille niin kummasti sitä saa sitten sitä aikaakin järjestettyä. Omasta ajasta jotuu tinkimään ja välillä stressi on hirveä mutta kyllä siitä selviää. Itse keskityn aina ajattelemaan niitä aikoja kun hamaassa tulevaisuudessa tulen valmistumaan ja voin olla h*lvetin ylpeä itsestäni :D .
Tsemppiä vain tulevaan vauvavuoteen ja sitten aikanaan niihin opiskeluihinkin. :)

Opiskelu yksinhuoltajana kyllä onnistuu. Rahaa ei ole paljon, mutta aikataulut yleensä paljon joustavammat kuin työelämässä. Itse opiskelín kolme vuotta yksinhuoltajana. Hermot oli väliin tiukalla. Nyt kuitenkin hyvä ammatti ja ansiot. Lisäksi pystyin tarjoamaan lapselleni lyhyempiä päiväkotipäviä kuin työssä käydessä olisin voinut. Tsemppiä sinulle, sisulla selviää vaikka mihin!

yh-äiti myös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2004 klo 09:34 nelli kirjoitti:
Opiskelu yksinhuoltajana kyllä onnistuu. Rahaa ei ole paljon, mutta aikataulut yleensä paljon joustavammat kuin työelämässä. Itse opiskelín kolme vuotta yksinhuoltajana. Hermot oli väliin tiukalla. Nyt kuitenkin hyvä ammatti ja ansiot. Lisäksi pystyin tarjoamaan lapselleni lyhyempiä päiväkotipäviä kuin työssä käydessä olisin voinut. Tsemppiä sinulle, sisulla selviää vaikka mihin!
Mitenköhän onnistuu lyhyemmät päiväkotipäivät? Minun opiskeluissani, kun ei voi joustaa ja varmasti on muitakin opiskelupaikkoja, joissa sama homma.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 20:59 marsu kirjoitti:
onko kellään kokemusta että onnistuuko? saan vaavin tammikuussa ja alottaisin koulun vuoden päästä tammikuussa, ja olen yksin koska poikaystäväni jättikun tulin raskaaksi. Koulut pahasti kesken ja haluaisin kunnon ammatin...
Mulla sama tilanne, tosin lapsen isä ei jättänyt vaan minä, koska hän on epäluotettavin tyyppi jonka tunnen.. Tyttö syntyi 11.01 ja vuoden päästä halajaisin kouluun. Nyt pitäisi vaan päättää kumpaan kannattaa hakea yliopistoon vai AMK:n.

äippä 2000
Itse olen opiskellut 3,5 vuotta AMK, aloitin kun lapsi oli 1 v 3kk. Välillä on rankkaa, mutta on paljon omasta asenteesta kiinni miten menee. Luen esim metrossa, bussissa, hyppytunneilla ym. Lapsen tulisi olla kuitenkin etusijalla ja pitää ymmärtää, että kaikkea ei voi saada. Lapsen isä ei lasta tapaa, eikä ole isovanhempia jotka hoitaisivat, joten olen täysin omillani.

Itse olen nauttinut siitä että olen saanut viettää kesät melkein kokonaan kotona lapsen kanssa, samoin kuin joulu-hiihto ym. lomat. Uusintatenttejä on tullut tehtyä paljon, kun lapsi on ollut sairas ym. mutta ei tuokaan ole ollut ongelma. Valmistuin ajoissa ja vielä hyvillä arvosanoilla. Täydet lainat olen ottanut ja vähän töitä tehnyt (n. 50 pv), ja hyvin on pärjätty. Lapsella on kaikki mitä tarvitsee ja enemmänkin, lomailtu on ulkomaillakin saakka ja vaihto-oppilaanakin olin ja lapsi tietysti mukana. Ainoa mistä ehkä olen joutunut 'luopumaan' on ollut uudet vaatteet+kampaamo, auto ym. itselleni, mutta hyvin on pärjätty ilmankin.

Mieluummin opiskelen ja saan paremman työpaikan + palkan, kuin se että menisin töihin ilman koulutusta esim. siivoojaksi tmv huonolla palkalla ja kituuttaisin koko loppu elämän tai jäisin työttömäksi tai sossun luukulle. Kaupan kassalle pääsee töihin ilman työkokemusta ja voi tehdä esim yhden työvuoron per viikko ja siitä opiskelijan veroprosentilla jää käteenkin väh. 50 e/vuoro. Se on hyvä lisä opiskelijalle. Ainoa asia mikä harmittaa on se etten mennyt suoraan yliopstoon, kun ajattelin että haluan valmistua nopeasti ja AMK on ihan ok, mutta toisaalta nyt aion muutaman vuoden käydä töissä ja opiskella sitten lisää.

Kannattaa opiskella!

Yhteistyössä