"yh-äippän" lapsen hoitomaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Tilanne tämä: mies asuu toistaiseksi eri osoitteessa toisella pakkakunnalla kuin minä ja lapsi, kihloissa ollaan, ei ole kirjoitettu mitään papereita lapsen huoltajuudesta, mies tunnustanut isyyden. Lapsen isä ei siis virallisesti asu meidän kanssa, mutta kuitenkin käy meillä "kylässä". Nyt tuli kaupungilta kirje, jossa vaaditaan miehen tuloja. Tai elatusmaksujen suuruutta. Pitääkö meidän nyt joku paperi tehdä, että kuka lapsen huoltaja on? Eikö se riitä, että äidin tulot laitetaan ylös, kun kerran tuo isä ei täällä asu? Mut mitenkä tuo elatusmaksu, ei meillä ole tullut sellaista edes mieleenkään. Onko jollain tietoa?

No ne tarvii elatusmaksuista tiedon sitä päivähoitomaksun suuruutta varten.... Sitä mä en sitten tiedä, että milläs sen selität, että isä ei niitä maksa ollenkaan....? Me ei asuta lapsen isän kanssa yhdessä, vaikka yhdessä ollaankin ja ihan ollaan tehty viralliset paperit lapsen elatusmaksuista. Pääsee paljon helpommalla ja JOS joskus tulee ero niin miehen ei tarvii pelätä, että rupeen niitä jälkikäteen penäämään :D

Itse olen pähkäillyt myös noita päivähoitomaksujuttuja, kun lapsi on menossa syksyllä päiväkotiin. Lapsen isän kanssa asutaan samalla paikkakunnalla, eri osoitteissa, ja elatusmaksuja en saa, sovittiin että maksetaan lapsen eläminen yhdessä, ja niin se on mennytkin, ihan tasapuolisesti.

Voiko siis vain ilmoittaa ettei saa elatusmaksuja, ja kukaan ei rupea sen kummemmin inttämään?

Sulla Heli just sama tilanne kuin meillä täällä. Niin onko niitä elatusmaksuja pakko maksaa, jos kerran kuitenkin sovussa ollaan ja puolittain tasapuolisesti kaikki maksetaan. Se on eri asia, jos ei oltais puheväleissä. Ei meille edes kukaan ole moisesta puhunut, ei edes siellä isyyden tunnustuksessa. Huomenna se selviää, kun soitan tonne sosiaalitoimistoon, että mikä homman nimi. En mä kyllä isännykselle mitään laskujaan haluais teettää, kun kerran rahaa on antanut ja lapsesta huolehtinut ilman mitään papereita.

Sulla Heli just sama tilanne kuin meillä täällä. Niin onko niitä elatusmaksuja pakko maksaa, jos kerran kuitenkin sovussa ollaan ja puolittain tasapuolisesti kaikki maksetaan. Se on eri asia, jos ei oltais puheväleissä. Ei meille edes kukaan ole moisesta puhunut, ei edes siellä isyyden tunnustuksessa. Huomenna se selviää, kun soitan tonne sosiaalitoimistoon, että mikä homman nimi. En mä kyllä isännykselle mitään laskujaan haluais teettää, kun kerran rahaa on antanut ja lapsesta huolehtinut ilman mitään papereita.

Viitsisitkö sitten kertoa täällä mitä sanoivat kun soitit.

Meillä oli isyyden tunnustuksessa puhe elatusmaksuista, ja sanoimme että hoidamme lapsen kulut yhdessä, merkitsivät ylös etten vaadi elatusmaksuja. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta minä olen lapsen kanssa vähän enemmän kuin isänsä.

Jos maksat koko päivähoitomaksun, ei suinun tarvitse ilmoittaa päiväkotiin tulojasi. Tarkka laskelma tuloista tarvitaan, jos haluat tulojen perusteella alennettua päivähoitomaksua. Tämä yhteiskunta kun huolehtii vähävaraisista.

Miikäli haluat alennusta päivähoitomaksuun, vaaditaan tietenkin selvitys etävanhemman elatusvelvollisuuden määrästä. Tällaisia tilanteita varten viranomaiset vaativat elatussopimuksen, jossa elatuksen määrä on vähintään sama kuin mitä Kela maksaisi, jos etävanhempi on todettu maksukyvyttömäksi.

Jos et halua tai sinulla ei ole tarvetta selivttää tulojasi päiväkodille, ilmoita vain että lähettävät sinulle maksimimääräisen laskun.

Miikäli haluat alennusta päivähoitomaksuun, vaaditaan tietenkin selvitys etävanhemman elatusvelvollisuuden määrästä. Tällaisia tilanteita varten viranomaiset vaativat elatussopimuksen, jossa elatuksen määrä on vähintään sama kuin mitä Kela maksaisi, jos etävanhempi on todettu maksukyvyttömäksi.

.
Mutta mitä jos on sovittu nimenomaan ettei etävanhempi maksa elatusmaksua?? Eihän silloin tarvitse mitään summia ilmoittaa?

Helille, mä ilmoitan, että mitä sieltä sanotaan. Joskus iltapäivällä varmaankin koneella. Pakko selvittää tää homma heti, kun en nyt mitään suurinta maksua haluaisi saada päivähoidosta. Kun tulotkaan, ei nyt niin järjettömän isot ole.

No niin, soitin aamulla sinne toimistoon ja vastaus oli tämä. Lapsen isän tulot tarvitaan, vaikka osoite olisi erikseen. Eli jos mies täällä meillä "vierailee" ja emme ole mitenkään erossa niin sitten tarvitaan molempien tulotiedot. Oli muuten tavallisen kypsän oloinen täti langan toisessa päässä. Mutta huomenna siis viedään molempien tiedot heille tarkistettavaksi. Siinäpä sitten ihmettelevät näitä suuren suuria tuloja :D

Isännys tuossa vielä pähkäili, että miten tuo muka niin voi olla, kun hälle ei oo muuta kuin hammasharja täällä mun luona. Että miten hänen tarvii papereita sinne kiikuttaa... No soitettiin tommoiseen auttavaan lakipuhelimeen :D Sieltä setä ystävällisesti neuvoi, että menette tekemään yh paperit ja teette elatusmaksu paperin. Sellaisen paperin voi tehdä, että merkitään siihen, että ei elatusmaksuja.