YH-äidin talokuume-mahdotontako ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unelma

Vieras
Rakastuin taloon. Paikka on upea, koko sopiva pikku perheellemme. Siinä olisi tilaa lopun elämän tarpeiksi.
Rahapuoli vaan askaruttaa, siksi kysyn teiltäkin: uskallanko oikeesti ?
Nykyisen kotimme myynnin jälkeen joutuisin ottamaan lainaa 70 tai jopa 75 000.
Pientä pintaremppaakin talo aina vaatii, joten paras kun laitan 80 000 jos en saa myyntihintaa tingittyä/ omasta enemmän.
Ikää mulla on reilusti jo yli 30, siksikin iso laina hirvittää. Bruttopalkka noin 32 000/ vuosi.
Osaan nuukailla, mutta kyllä elämässä (tilillä ! ) pitää olla hieman pelivaraa.
Autokin pitäis joskus uusia.
Perheessä minä ja pieni lapsi.
Uskallanko ostaa UNELMAN ?

Mene reippaasti pankiin ja pyydä heitä arvioimaan tilanteesi. Teette siellä yhdessä realistisen laskelman tuloista ja menoista ja katsotte onko tuommoinen laina mahdollinen.

Mieti mitä haluat elämässä, töiden jälkeen tulla kotiin ja levätä/olla lapsen kanssa vai tehdä hommia jota omakotitalossa loputtomasti. Osaatko itse tehdä pienet korjaukset vai pitääkö aina maksaa työmies tekemään...

Sinänsä tuo laina ei kuulosta mahdottomalta mutta muut seikat kannattaa miettiä todella tarkasti. Entä kauanko lapsesi siinä asuisi, olisiko talo ok vaikka yksin siinä asuisit....

Haluatko laittaa kaiken rahasi asumiseen vai tykkäättekö matkustella? Omakotitalossa voi yhtäkkiä tulla yllättäviä asioita eteen, pieni pesämuna näitä varten oltava...

Tälläisiä nyt tuli äkkiseltään mieleen. =)

Ei se laina yksinään, mutta sinulla ei ole varaa talon ylläpitoon ja tuleviin remontteihin. Se ei ole halpaa. Enkä minä noilla tuloilla ottaisi 75000 lainaa. Mulla on yksinään kyllä saman verran lainaa, mutta on tulotkin ihan eri.

Eli ei, olisi minun vastaus noilla tuloilla. Minäkään en yksin pysyisi meidän omakotitaloa ylläpitämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Mieti mitä haluat elämässä, töiden jälkeen tulla kotiin ja levätä/olla lapsen kanssa vai tehdä hommia jota omakotitalossa loputtomasti. Osaatko itse tehdä pienet korjaukset vai pitääkö aina maksaa työmies tekemään...

Sinänsä tuo laina ei kuulosta mahdottomalta mutta muut seikat kannattaa miettiä todella tarkasti. Entä kauanko lapsesi siinä asuisi, olisiko talo ok vaikka yksin siinä asuisit....

Haluatko laittaa kaiken rahasi asumiseen vai tykkäättekö matkustella? Omakotitalossa voi yhtäkkiä tulla yllättäviä asioita eteen, pieni pesämuna näitä varten oltava...

Mitä korjauksia ja hommia omakotitalossa on loputtomasti?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ulkokuori, katto, ikkunat, sokkeli, sähköt, viemärit, lämmitys, putket, kodinkoneet, piharakennukset, ilmastointi, kosteat tilat, sauna, ovet, jne. Jatkanko listaa... Moni näistä vaatii korjausta 10 vuotta uusimisen jälkeen. Omakotitalot eivät ole ikuisia. Ja AP:n talo ei kuulosta uustuotannolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ulkokuori, katto, ikkunat, sokkeli, sähköt, viemärit, lämmitys, putket, kodinkoneet, piharakennukset, ilmastointi, kosteat tilat, sauna, ovet, jne. Jatkanko listaa... Moni näistä vaatii korjausta 10 vuotta uusimisen jälkeen. Omakotitalot eivät ole ikuisia. Ja AP:n talo ei kuulosta uustuotannolta.

Juuri näin....Ja kun ensimmäisen kierroksen saat tehtyä niin uudestaan saa jo aloittaa toisesta nurkasta....

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
[

Mikään ei ole ikuista, mutta jos nuo on aikoinaan hyvin tehty, ei niitä 10 vuoden päästä tarvi olla uusimassa... Ja suurin osa noista töistä, on sellaisia, että ne pitää muutenkin jättää ammattilaisen huoleksi.

Hyvä, kun laitatte ajattelemaan...
Hirvittää se kallis ( =korko ) raha.
Töistäkään ei koskaan tiedä. Mua kans kiinnostaisi paljonko talon ylläpitoon menee rahaa ? Maksan nyt vastiketta noin 180/ kk. Riittäääkö se ?
Taloudellinen tilanne kohenee VAIN jos saan Lotosta rahaa tai jos tapaan vielä jonkun mukavan arkea ( ja laskuja ) jakamaan. Kumpi lie todennäköisempää...
Huokaus !
Täytyy ainakin yrittää tinkiä. 50 000 olisi henkinen kipurajani lainalle, mutta tuskinpa se nyt onnistuu = /

Yh ja omakotitalo ei minusta ole mahdoton yhtälö. Se vain riippuu a) hieman YH:n talonmiehen taidoista (mutta puuttuvat taidot pitää ostaa/hankkia apua ystäviltä) ja b) riittävästä varallisuudesta ylläpitää taloa. Tunnen yhden Yh:n joka rakennutti itselleen ja lapselleen omakotitalon ja varmasti pärjää siellä ihan hyvin. Tulot ovatkin eri luokkaa kuin AP:lla.

Alkuperäinen kirjoittaja Unelma:
Hyvä, kun laitatte ajattelemaan...
Hirvittää se kallis ( =korko ) raha.
Töistäkään ei koskaan tiedä. Mua kans kiinnostaisi paljonko talon ylläpitoon menee rahaa ? Maksan nyt vastiketta noin 180/ kk. Riittäääkö se ?
Taloudellinen tilanne kohenee VAIN jos saan Lotosta rahaa tai jos tapaan vielä jonkun mukavan arkea ( ja laskuja ) jakamaan. Kumpi lie todennäköisempää...
Huokaus !
Täytyy ainakin yrittää tinkiä. 50 000 olisi henkinen kipurajani lainalle, mutta tuskinpa se nyt onnistuu = /

* Riippuu talon koosta ja energiaehokkuudesta. Suomeksi siis: onko hyvin eristetty.
* Lisäksi lämmitysmuodosta. Suora sähkölämmitys on kallein ylläpitää, polttopuu/pelletti/maalämpö edullisin.
* Sijainti: on eri asia lämmittää taloa Porissa kuin Utsjoella.
* Vedenkäyttö ei ole varmaan merkittävä menoerä pienelle perheelle.
* Vakuutukset, jätehuolto, yms on sitten pieni summa päälle.

180 euroa/kk ei riitä missään nimessä talon ylläpitoon.
Meillä on jo talon vakuutuksetkin vuodessa noin 400 euroa, lämmitys (öljy) kuukaudessa noin 120 euroa. Vesilaskua en muista, mutta sanoisin että joku 30 euroa varmaankin. Jätehuolto nyt ei paljoa maksa, vuodessa noin 120 euroa eli kympin kuussa. Sähkölaskuakaan en muista, mutta ehkä joku 800 euroa menee vuodessa siihen. Kiinteistövero on vuodessa noin 300 euroa. Ja remontit sun muut tietenkin päälle.

Summa summarum: olen siis liian köyhä.
Niin epäreilua !!!! Tuntuu, että vain parisuhteessa elävillä on varaa toteuttaa oikeita unelmia.
Surettaa.......

Niinhän se monesti on. Me miehen kanssa puhuttiin tässä kerran, että jos toinen menehtyisi, niin toinen ei pystyisi enää asumaan tässä meidän talossa vaikka menehtyneen lainaosuuden vakuutus maksaisi pois. Vaikka minä pystyisin huolehtimaan hyvätuloisena 400-500e käyttökuluista oman lainan kulujen lisäksi kuukaudessa (iso, heikosti eristetty talo), niin mulla loppuisi veto noihin remontteihin. Joka vuosi täytyy varautua remppaan ja ulkopuolisen työvoiman käyttö maksaa vähennyksistä huolimatta. Ei se raha mene vaan sisustuksen rahoittamiseen. Ja kun kaikki muukin pitäisi maksaa yksin, kun mies ei enää maksaisi osuuttaan.

Summa summarum: olen siis liian köyhä.
Niin epäreilua !!!! Tuntuu, että vain parisuhteessa elävillä on varaa toteuttaa oikeita unelmia.
Surettaa.......

Kyllä meillä ne todelliset asumiseen liittyvät unelmat varmasti jäävät myös unelmiksi vaikka olemme naimisissa.
Kompromissejä on pakko tehdä, ja paljon.

Yhteistyössä