YEL ja äitiysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurea

Vieras
Perustin osakeyhtiön keväällä ja olen sivutoiminen yrittäjä (palkkatyössä muualla). Nyt kysyisin miten minun kannattaisi menetellä yel maksujen kanssa. En nosta palkkaa yrityksestä, ja vaikka nostaisinkin, en kuitenkaan yli palkkarajan. Jään äitiyslomalle joulukuussa (laskettu aika tammikuussa). Kannattaisiko minun nyt kuitenkin maksaa yel:ä, eli vaikuttaako se äitiysrahaan? Tämä asia on minulle ohutta yläpilveä, joten vastatkaa viisaammat.

jos se sun yel ja palkka vähennettynä tulonhankkimiskustannuksilla on yhteensä 20% enemmän kun 2006 verotuksessa vahvistetut työtulot, ne esittämällä vaikuttavat nostavasti vanhempainpäivärahan määrään

kiitos vastauksista. täytynee ottaa yhteyttä kelaan ja vakuutusyhtiöön. mulla vaan on sellanen tunne, että eivät tuputa turhaan parasta vaihtoehtoa, vaan antavat vastaukset jos osaa kysyä oikeat kysymykset :)
en ole siis vielä aloittanut maksamaan tuota yel:ä ja saan palkkatyöstäni kyllä äitiyspäivärahaa. mutta voisin aloittaa myös yelin maksamisen nyt, jos siitä on hyötyä (ts. jos saan etuuden sekä palkkatyösta että tästä omasta sivutyöstä josta en maksa palkkaa itselleni). enkä tiedä edes voinko maksaa yel:ä, jos en nosta palkkaakaan :) . eli otan yhteyttä kelaan. ajattelin, että jos jollakin täällä olisi ollut vinkki mitä kannattaa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurea:
kiitos vastauksista. täytynee ottaa yhteyttä kelaan ja vakuutusyhtiöön. mulla vaan on sellanen tunne, että eivät tuputa turhaan parasta vaihtoehtoa, vaan antavat vastaukset jos osaa kysyä oikeat kysymykset :)
en ole siis vielä aloittanut maksamaan tuota yel:ä ja saan palkkatyöstäni kyllä äitiyspäivärahaa. mutta voisin aloittaa myös yelin maksamisen nyt, jos siitä on hyötyä (ts. jos saan etuuden sekä palkkatyösta että tästä omasta sivutyöstä josta en maksa palkkaa itselleni). enkä tiedä edes voinko maksaa yel:ä, jos en nosta palkkaakaan :) . eli otan yhteyttä kelaan. ajattelin, että jos jollakin täällä olisi ollut vinkki mitä kannattaa tehdä.

Yks, jolta voi kysellä kanssa apuja, on kirjanpitäjä. Meidän ainakin osas neuvoa myös noissa äippärahajutuissa. :)

Yhteistyössä