Yaz ja Yasmin pillerit!

  • Viestiketjun aloittaja Huoli??
  • Ensimmäinen viesti
Huoli??
Kuinka moni teistä syö kyseisiä pillereitä? Kokemuksia ja haittavaikutuksia?

Tyttäreni 16,5 v aloitti Yaz-pillerit kuukausi sitten ja nyt luin lehdestä niiden aiheuttamista kuolemista? Lievä ahdistus iski lapseni puolesta.

Pitäsikö laittaa vaihtoon?
 
"Jeba"
Yasmineja syönyt, pahaa oloa, rinnat aina kipeät, mielialan vaihteluita, pillereiden lopetuksen jälkeen lapsettomuutta, kierrot jopa 40 pvää, välivuotoja... jne jne.

Ikinä en enää e-pillereihin koske.
 
"pelottaa"
Aikaisemmin kun oli iltalehdessä e-pillerien vaarallisuudesta juttu, niin siinä tekstissä mainittiin diane nova merkki, outoa..Itse en syö diane novaa mutta sen rinnakkaisversiota cypretyliä mikä on kai melkein sama mutta halvempi. Ikinä ei ole ollut mitään oireita mutta silti vähän pelottaa.
 
Faelivrin
Minä käytin Yasmineja neljä vuotta, eikä ole mitään huonoa sanottavaa niistä. Mutta kyllähän nuo uutiset säikäyttää ja voihan ne vaihtaa muun merkkisiin jos se mieltä helpottaa.
 
gggg
[QUOTE="vieras";28600454]Mites nuo minipillerit, toimiiko ne yhtä hyvin kun yhdistelmäpillerit? Auttavatko kuukautiskipuihin, voiko niitä syödä monta laattaa putkeen?[/QUOTE]

Minipillereissä tais olla ehkäisyteho joku 98,9%. ye-pillereissä on vissiin 99,9%.
Minipillereitä syödään kokoajan niissä ei pidetä mitään taukoja. Minipillerit pitää ottaa täsmällisesti, unohtaa ei kovin monella tunnilla saa(poikkeus cerazette siinä sama unohdus raja 12h ku ye-pillereissä). Minipillereillä ei voi siirtää kuukautisia. Joillakin kuukautiset jää kokonaan pois minipillereiden kanssa. Joillakin kuukautiset tulee ihan normaalisti. Joillakin taas vuotaa ihan kokoajan. Mulla ainakin minipillerit lievitti kipuja ja vuoto määrä väheni hurjasti.
 
Birnipsi
Olen käyttänyt monia eri pilleri merkkejä, mutta nyt yasmineita kuusi vuotta putkeen.. Mua vähä jännittää niiden käyttö.. Ohjeena on muttenkin syö niin kauan pillereitä että menkat puskee vastaan, menkat max neljä kertaa vuodessa. Tämä systeemi on ollut ainakin sen kuusi vuotta! Mulla on kuulemma hormooni häiriö ja sen takia tulee kystiä ja joudun niistä kärsimään! Näiden syysteemien ohella mulla on alanut päänsäryt joskus herään yöllä järkyttävään päänsärkyyn.. Yleensä mun pääsäryt kestää kolme päivää putkeen.. Ennen näitä en edes tiennyt mitää päänsäryt ovat.. NYT TIEDÄN! Siksi vähän pelottaa miten tässä käy.. Yasminit sopii mainiosti muuten, menkat on vähäiset ja melkein kivuttomat!
 
....
Kyllä mä aika äkkiä pistäisin yasminit vaihtoon jos niistä ilmenee jotain oiretta mikä voi olla merkki jostain tulevasta vakavemmasta haitasta. Esim kova pitkä kestoinen päänsärky.
Nythän on tullu uusiakin pillereitä jotka on tarkoitettu vähentämään vuotoja. Esim zoely ja qlaira.
 
"vieras"
Sain kuopuksen jälkeen Yasmin-pillerit. En kuitenkaan koskaan alkanut käyttää niitä, koska luin pillereiden käyttöohjeesta aivan älyttömistä "on havaittu 1:llä 100 000:sta" -sivuoireista. En halunnut toimia koekaniinina, sattuisinko olemaan se onnekas, jonka kohdalle arpa osuisi. Suosittelin myös omaa teini-ikäistä tytärtäni vaihtamaan Yasmin-pillerinsä muuhun merkkiin ja hän sai minipillerit.

Uutisten perusteella on vaikea sanoa, johtuvatko ongelmat kyseisen lääketehtaan valmistusaineista tai -tavoista, keinotekoisesta hormonista vai sopivan epäonnisesta geneettisestä/hormonaalisesta ja pillerin yhdistelmästä, kuten narkolepsian kohdalla.
 
-Yasmin-
TV ohjelmia selatessa ihan vahingossa jäin seuraamaan asia ohjelmaa missä kerrottiin Yasmin ja Yaz e-pillereistä. Kauhistuin ohjelman tieto iskua koska olen joskus monia vuosia sitten hetken aikaan syönyt pillereitä mutta jätin pillerit pois sivuvaikutusten vuoksi. Minulla tuli pahoinvointia, pääkipua, huimausta, sydämen tykytystä ja väsymystä. Soitin lääkirilleni ja kerroin oireista lääkäri käski heti lopettaa pillereiden syönnin. Olo parani ihan muutamassa päivässä normaaliksi. Onneksi lopetin pillerit ja kerroin niistä myös lääkärilleni ja tulen kyllä kertomaan muillekkin pillereiden vaarallisuudesta, koska en halua että kukaan moisten pillereiden takia menettää henkensä. Ohjelmassa minkä tänään jatsoin kerrottiin että monet naiset ovat saaneet surman syömällä kyseisiä pillereitä. Sekä ovat saaneet monista sivuoireista pysyviä oireita. Veritulppa on kaikista suurin riski näissä molemmissa pillereissä. En kyllä suosittele kenellekkään!
 
"vieras"
Minulle tullut yazeista sydämen tykytystä, hikoilu lisääntyi (en ole koskaan ennen hikoillut kasvoista), hengästyin myös helpommin. Kun lopetin pillerit niin hävisivät oudot oireet..
 
lääk.kand
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että riski koskee ihan kaikkia muitakin yhdistelmäehkäisypillereitä kuin Yasmin ja Yaz. Jos haluatte paremman mielen niin vaihtakaa pois vaan merkkiä, samalla tavalla vaikuttavat ja samat riskit aiheuttavat hormonit on kaikissa ye-pillereissä.

Joka tapauksessa nuo riskit veritulppaan on pienet. Pienempi kuin esim raskauden aikana. Toki jos on lihava, tupakoi ja käyttää siihen päälle e-pillereitä, niin riski veritulppaan nousee. Perusterve normaalipainoinen tupakoimaton nainen voi turvallisin mielin ye-pillereitä käyttää.
 
"vieras"
Ihan kamalia nuo e-pillerit, en voi ymmärtää miten niitä noin vain määräillään niin valtavalle määrälle ihmisiä, suurimmalle osalle vielä ilman että haittavaikutuksista kertomista.

Jos selosteen mukaan jopa 1-10 henkilöä sadasta saa sivuvaikutuksena päänsärkyä, vatsakipuja, mielialanvaihteluita, kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset + rintakipuilua.

Nämä siis ne erittäin yleiset "lievät oireet" jotka jopa 10% ihmisistä saa.

Sitten on ne vielä huono-onnisemmat, jotka menettävät henkensä tai vammautuvat pysyvästi.

Tämän lisäksi kasvattaa ainakin rintasyöpäriskiä. Ja vielä ihmetellään kun rintasyöpä on länsimaissa niin yleistä.

Miksi tätä paskaa edelleen syötetään niin valtavalle määrälle ihmisiä, eikä kerrota edes todellisia riskejä?

Ainiin, RAHA.
 
totuus
Totta tuo rahajuttu. Ei lääkärit ja terveydenhoitohenkilöstö halua nykyään ihmisten pysyvän terveenä, vaan syövän mahdollisimman paljon lääkkeitä. Eli siksi tuollaisia haittoja vähätellään, kun pillereistä saa rahaa ja ne johtaa ihmisten sairastumiseen, ja sitten saa lisää lääkkeitä myytyä. Ja jos ei muuta löydy, niin ainahan ne potilaan pillereistä tulevat oireet voi pistää vaikka luulosairauden tai masennuksen piikkiin, niin saadaan potilaalle myytyä mielialalääkkeitä pillereiden lisäksi. Ettekö oo huomanneet että siksi lääkärit ehdottelee niin usein masennusta sun muuta potilaiden oireiden syyksi, kun siitä saa hyvin rahaa, kun potilas vetää vuosikaudet masennuslääkkeitä. Lisäksi se on helppo diagnoosi, lääkärit kun ei jaksa nähdä nykyään vaivaa etsiäkseen oikean diagnoosin, koska pienemmällä vaivalla saa enemmän rahaa eli määräämällä mielialalääkkeet vuosikausiksi.
 
"tutkija"
Alkuperäinen kirjoittaja lääk.kand;28923284:
Ja se on nimenomaan se pillerin sisältämä estrogeeni, mikä tulppariskiä lisää.
ei oo lekuri ihan ajantasalla... Keltarauhashormonin laadullakin on vaikutusta veritulppariskiin. Levonorgestreeli+etinyyliestradioli yhdistelmässä on kaikista pienin riski kun taas esim desogestreeli+etinyyliestradiolilla on korkeampi riski. Näistä jutuista löytyy tietoa ihan netistäkin tai vaikkapa duodecimistä.

Kauhea jos lääkärin tiedot on tota luokkaa.
 

Yhteistyössä