xl-odottaja, onko "kohtalotovereita"?

Olen siis ylipainoinen odottaja. Miten neuvoloissa yleensä suhtauduttu tämmöisiin jo valmiiksi pyöreisiin odottajiin?

Edellisessä raskaudessa sain kuulla kaikenlaista, esim. äidin ylipaino aiheuttaa lapselle vammaisuutta!!!!????? :eek:

Vielä en ole tämän nykyisen raskauden aikana käynyt neuvolassa, vasta puolentoistaviikon päästä olisi aika.. Neuvolantäti ei tosin enää sama, mutta mutta, jännittää kuitenkin mitä tällä kertaa sanotaan...

Painoa tuntuu jo nyt tulleen jonkin verran lisää, noin 3kg. Tosin tuntuu että se olisi ollut turvotusta, koska nyt ilmojen viilettyä "pöhökin" helpottanut..

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia....
 
aika hirveetä kohtelua olet osaksesi saanut jos tuolla lailla on kommentoitu ylipainosi vaikutusta lapseen.
itse en ole xl-kokoa mutta pyöreä kumminkin.edellisessä raskaudessa laittoi sokerirasitukseen vaikka bmi oli 26.painonnoususta huomautteli aina vaikka sitä ei olisi paljon tullutkaan edellisestä käynnistä.tai ainakin koin sen niin.
nyt uuden raskauden alussa uusi terkkari sanoi että onpa hyvä kun olet saanut edelliset raskauskilot pois!oli oikein kannustava.tuntuu hyvältä kun ei ole samanlainen kyttääjä kun edellinen...

 
:wave: tosin kokoa XXL. edellisestä raskaudesta jäi vielä lisää 10kg, josta tiputin plussakierrossa 6kg. nyt oon yrittänyt tarkkaan kattoa mitä syön, koska esikoisesta paino nousi yli 20kg :ashamed:
edellisessä raskaudessa ei ollut kummempia ongelmia, korkean verenpaineen takia kävin ultrassa ja kontrollissa usein. mulla oli myös raskausdiabetes ja tyttö on nyt DiPP-tutkimuksessa.

terkkari oli aivan ihana, aina sanoi että saa herkutella jos mieli tekee eikä nurissut painosta mitään. TAYSissa kyllä sanoivat, mutta eivät kyllä pahasti.

aika mielenkiintoinen väite että ylipaino voi aiheuttaa sikiölle vammaisuutta. epäilen kovasti :whistle:
 
Kiitos vastauksista B)

Aika kummana väitteenä sitä vammaisuus juttua itsekkin pidin, mutta ei se kovin mukavalta tuntunut siinä vaiheessa.. ja toisaalta ymmärrän ettei se ylipaino hyväksi ole, mutta eipä sille tässä tilassa kauheesti voi tehdä mitään :p

Ystävällä ollut nyt tämä tuleva neuvolantätini, eikä ole kuulemma painosta sen isompaa haloota tehnyt (ystävä myös xl).. Onneksi...

Itsellä nyt heti lähdöstä 25kiloo ylimääräistä mukana, toivottavasti ei kauheesti tuu lisää.

Esikoista odottaessa painoa tuli 13kg, olin silloin ennen raskautta pienemmissä mitoissa. Ne raskauskilot lähti aika hyvin pois, mutta nyt hiljaa hiipineet takaisin elämääni :eek:

En vaan tykkää siitä jos ylipainostani koko ajan huomautellaan tai jankutetaan.. Eikai kaljujakaan tarvitse koko ajan muistuttaa ettei enää oo karvoja päässä, kyllä he sen tietävät :p
 
Itse olen kokoa l-xl, nyt odotan kolmatta. Neuvolassa olen aina saanut painon suhteen ainakin ihan ok keskustelua, ei mitään tuomitsemisia tai moittimisia. Ekan aikana painoa tuli 11kg ja toisen aikana 8kg ja hyvin varisseet matkan varrelle. Raskaus alkaa olemaan puolessa välissä ja tällä hetkellä kiloja kertynyt 2-3, joten ei varmaankaan paha. Kahden ekan odotuksen aikana oli sama hoitaja neuvolassa ja nyt vaihtui sekä neuvola ja hoitaja, joten hieman kyllä jännitti eka neuvola käynti, kun aikaisemmat kokemukset vuosien takaa ko. terveysaseman hoitajista ei niin positiivisia (huomauttelivat jo ehkäisyasioissa tuosta painosta), mutta onneks ovat vaihtuneet tässä välissä.
 
taidan kuulua xl (ellen pian jo xxxxl) koon ihnuuksiin :D
olin normaali painoinen ennen esikoista jonka aikana painoa keräsin hurjat 30kg :whistle: silloinen terkka oli ihana, puhui painostani mutta nätillä tavalla.
toista odottaessa sain osakseni ikäviä kommentteja, paino nousi n. 16kg.
nyt kolmatta odotan ihan alullaan ja kauhunkuvat silmissä menen samalle terkalle jolla toisen kanssa kävin. inhottaa jo pelkkä ajatus. tiedän muutaman äidin tästä läheltä jotka ovat vaihtaneet toiselle terveydenhoitajalle- teen itse myös niin jos tunnen että oma terkka loukkaa jutuillaan taas. |O

ja näin vammaistyössä olevana kyllä epäilen suuresti, suoraan voin nauraa väitteelle että vammaisuus voi tulla äidin ylipainosta.
kyllä ne ihan muista syistä tulee.. :/

mutta voikaahan kaikki xl koon mamman paksusti :hug: :wave:
 
Täälläpä sitten mamma kokoa öhm... mitä se nyt mahtais olla näihin muihin verrattuna joku extra super tripla XXXL?!? eli BMI on ihan normaalinakin siellä himpun alle sairaalloisen lihava... jotta, täällä siis ihan oikeasti TODELLA lihava odottaja... Ainoo positiivinen puoli on se ,etten oo odotusaikoina lihonnut juurikaan... pikemmin päinvastoin tai pysytellyt samassa... en tiedä mistä tää johtuu ollenkaan...

Neuvolan täti on mulla todella ihana, koskaan ei ikinä oo sanonu mulle pahaa mun painostani... ainoastaan ihan selviä tosiasioita on puhunut... kuten että sokerirasitukseen pitää mennä ja pyrittävä välttämään lisäpainoa... syötävä monipuolisesti mutta kevyesti...
Ihan oon silti normaalisti syöny...

Ultrassa mulle papatti pahana yks hoitaja josta sitten neuvolassakin puhuin ja sain mielipidettä omani lisäksi,että tää hoitaja oli sanonu pahasti neuvolatädinkin mielestä...
Esimerkkinä että Jos on pakko syödä jotain, niin sitten syö pelkkää salaattia...
Ja voi vauva raukkaa ku varmaan menee nyt sokerit ja kaikki ihan pieleen ku äiti on niin lihava... ja lihooki koko vauva ku äiti on niin lihava...
Ja sanopa vielä että seuraavat ultrat maksat muuten sitte ite, ku oot niin lihava että joudutaan useampia ultria tekemään... ja seuraavaan ultraan (se on huomenna) sain oikeen erikoiserikoislääkärin että se nyt voi jotain saada selvääkin että onko siellä vauvalla mitään tallessakaan...
Sisäkautta tehdyn ultran kautta tää sama täti ei löytäny koko sikiöö saatikka että sikiöllä ois ollu päätä tai jalkoja... sydämensykettäkään hän ei erottanu... Onneks sillon käski paikalle kokeneemman,etten mä oikeesti siinä suuttunu...
Sain jopa vahvistuksen neuvolasta sille,että lihavuudella ei oo mitään tekemistä sisäultran epäselvän kuvan kanssa... Ihminen ei oo sisäpuolelta lihava...

Että kyllä niitä maailmaan mahtuu.. yks jos toinen... ei kannata välittää...
 
:wave: Täällä kans yksi xl-odottaja. Minulle ei koskaan ole neuvolassa sanottu mitenkään pahasti painostani, täällä katsovat vain viikko kohtaisen painonnousun.
Mielestäni ei kenenkään tarvitse sietää moista kohtelua, sanokaa hyvät kohtalotoverit takaisin! Kysykää terveydenhoitajalta voiko hänen tilallaan olla joku toinen, silloin kun teillä on aika, jota paino ei ahdista.
Itse olen nuorempana ollut "alistuvainen" kuuntelemaan aina kaikkien mielipiteitä ollen itse hiljaa ja niellyt kaiken, nyt kyllä olen oppinut sanomaan takaisin. Ehkä terveydenhoitaja on niin pinttynyt kaavoihinsa ettei edes huomaa kuinka loukkaavaa on mainita asiasta, väitänpä myös ettei kukaan haluaisi olla lihava, kaikkia ei vaan ole luotu samoihin mittoihin.
Enkä myöskään koskaan ole kuullut moista että vammaisuus voisi johtua äidin ylipainosta.. totisesti röyhkeää käytöstä!
 
Täällä kanssa yksi super tripla odottaja, eli BMI huitelee lähes 40... Raskaus on nyt ensimmäinen, ja viikkoja 17 + 0. Raskauden takia kiloja on tullut 2,6 kg.

Meillä neuvolantäti puhuu ihan ystävälliseen ja kannustavaan sävyyn painosta, mutta se neuvola-lääkäri sitten...

Ensimmäisen ultran kommentti: "en minä tiedä onko tämä täällä hengissä kun on äidillä tuota rasvaa niin paljon, että ei näy!" Tämä ultra tehtiin viikolla 9 JA MAHAN PÄÄLTÄ! Hei haloo...

Toisessa ultrassa: "on se hyvä, että kävit siellä yksityisellä lääkärillä varmistamassa (siis babyn hengissä olon), kun en minä tätä nytkään täältä kyllä selville saa... No kyllä tuolla sykkii, ja sikiö liikkuu mutta en minä tätä mitattua saa, koska äiti on turhan lihava" Sitten tarkastuksen yhteydessä tämän toisen ultran jälkeen lääkäri totesi aivan ykskantaan, että "kun se nyt on varma, että sinulle tulee se sokeritauti" AHA! :LOL: Hiukan nauraisin partaani, jos ei tulisikaan, sen jälkeen kysyisin siltä lääkäriltä, että mitenkäs sen varman kanssa oli...

Kyseessä on pieni paikkakunta, eli ei ole mahdollisuutta siihen, että vaihtaisi lääkäriä... ikävä kyllä....
 
Täällä myös yksi XXXL- äiti :wave: (BMI 36) Minnuun ja miun ylipainoon on suhtauduttu pitkin matkaa todella asiallisesti. Meillä on lapsettomuutta takana, joka osittain selittyi miun ylipainolla (ovuloimattomuus), mutta pääsyy oli kuitenkin rakenteellinen (munanjohtimet tukossa). Jännitin ihan hirveästi ensimmäistä lääkärikäyntiä lapsettomuusklinikalla, kun ajattelin, ettei ne edes rupea meille mitään hoitoja alottamaan ennenkun mie laihdun :ashamed: Vastassa oli kuitenkin ihana lääkäri, joka sanoi, ettei ylipainolla ole niin suurta merkitystä, etteikö hoitoja kannattaisi aloittaa :D Kyllä tippui kivi sydämeltä.
Neuvolan terveydenhoitaja jatkoi samaa asiallista linjaa. Sanoi, että paino on jokaisen oma asia, itsepähän se pitää sitten raskauden jälkeen pois sulatella. Hän vain hoitaa sen mukaan, eli sokerirasitus on miullakin edessä.
 
Täällä kans yks l-xl kokonen jo valmiiks,mulla oli raskausdiabetes ekan kohdalla,tosin näillä nyky arvoilla olisin testin läpäissyt hyvin :/ mutta tästä syystä siis jouduin käymään kerran jollain ravintoterapeutilla ja kun se paasas mulle mun syömisistä ja lihomisista niin oli kyl vaikee pitää naama peruslukemilla,kun oli eukko mua kaks kertaa isompi ja mä olin kuitenkin suht pitkällä raskautta :D
 
Onneksi ilkeämieliset "tädit" taitaa olla vähemmistönä, ainakin Teidän kommettien perusteella =) Kiitos paljon niistä :hug: Mukava tietää etten yksin oo näitten kilobropleemien kanssa..

Sokerirasitukseen jouduin (ja varmasti joudun) esikoista odottaessani.. Tulos yksi arvo heitti 0,1 sallituista ja siitä alkoi sitten joka kuukautinen verikokeissa juoksu :eek: Niissä arvoissa ei enää mitään onkelmia :LOL:
Sairaalassakin kun menin synnyttämään kovasti ihmettelivät miksi mua on verikokeissa jatkuvasti juoksutettu..

Mutta saas nähdä mitä tällä kertaa kuulee.. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :kieh:
 
Itsellä jäi kanssa esikoista odottaessa kauheet "traumat" painovouhotuksesta. BMI oli sillon 26 ja painoa tuli raskauden aikana lähtöpainoon 12kg!! Joka kerta marmatettiin painonnoususta, vaikka kaikki arvoni kuitenkin olivat huippuhyviä. poraten menin neuvolaan ja poraten siltä tulin.
Nyt toisessa raskaudessa sanoin heti kättelyssä, että tää painohomma on mulle tosi arka asia, kuitenkin BMI oli jo 32, eli reippaasti enemmän kuin esikkoa odottaessa (mikä tuli, se jäi!) Asumme nyt eri paikkakunnalla, mutta todella asiallisesti on suhtautunut neuvolatäti. Nyt painoa kertynyt 10kg, (rv 39+2) joka mulla oli tavotteena. Nla täti on kannustanut, ja sanonut että hienosti menee. Kehottanut liikkumaan voinnin mukaan ja syömään terveellisesti. Sanonut, että herkutella saa, mutta jos nyt ei ihan joka päivä niin hyvä!

Tsemppiä kaikille!! :wave:
 
Huh kun ihan hirvittää lukea millaista kohtelua/kommenttia on jotkut teistä saaneet ylipainosta raskauden aikana :| .

Itsekkin olen xl-kokoa oleva odottaja, mutta kohtelu on onneksi ollut asiallista ja huomioon ottavaa koko raskauden ajan (nyt menossa 37 viikko). Neuvolassa sokerirasitukseen ja painon hallintaan neuvottiin motivoimalla, ei painostamalla. Pienistä painon viikkonousuista jaksettiin kannustaa ja näin loppuraskaudesta neuvolassa oma terveydenhoitaja on muistuttanut jo etukäteenkin, että paino saattaa nousta hiukka enemmänkin viikossa kuin olen tottunut (kotona silti itku pääs kun >2kiloa napsahti viikossa painoa lisää..) Ainoa harmistus tietysti nyt on ollut, että meidän lapsukainen painelee normaaleista sokeriarvoista huolimatta yli kasvukäyrien.. Asia kun joudutaan käymään läpi aina uudelleen ja udelleen joka lääkäri käynnillä. Nyt alkaa hieman tuntua ajoittain siltä, että saattaapi olla painosta kiinni, mutta..

..jaksamista ja iloa odotukseen kaikille :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Goldy:
Täällä kanssa yksi super tripla odottaja, eli BMI huitelee lähes 40... Raskaus on nyt ensimmäinen, ja viikkoja 17 + 0. Raskauden takia kiloja on tullut 2,6 kg.

Meillä neuvolantäti puhuu ihan ystävälliseen ja kannustavaan sävyyn painosta, mutta se neuvola-lääkäri sitten...

Ensimmäisen ultran kommentti: "en minä tiedä onko tämä täällä hengissä kun on äidillä tuota rasvaa niin paljon, että ei näy!" Tämä ultra tehtiin viikolla 9 JA MAHAN PÄÄLTÄ! Hei haloo...

Toisessa ultrassa: "on se hyvä, että kävit siellä yksityisellä lääkärillä varmistamassa (siis babyn hengissä olon), kun en minä tätä nytkään täältä kyllä selville saa... No kyllä tuolla sykkii, ja sikiö liikkuu mutta en minä tätä mitattua saa, koska äiti on turhan lihava" Sitten tarkastuksen yhteydessä tämän toisen ultran jälkeen lääkäri totesi aivan ykskantaan, että "kun se nyt on varma, että sinulle tulee se sokeritauti" AHA! :LOL: Hiukan nauraisin partaani, jos ei tulisikaan, sen jälkeen kysyisin siltä lääkäriltä, että mitenkäs sen varman kanssa oli...

Kyseessä on pieni paikkakunta, eli ei ole mahdollisuutta siihen, että vaihtaisi lääkäriä... ikävä kyllä....

Kuulosti täysin mut ultranneelta tädiltä.... Joka kohtaan mitä se ei saanu tehtyy oli selitys,että ku tätä rasvaa on NIIIIN VALTAVASTI...
Myös tämä täti oli varma sokeritaudista.... jokasesta on sokerit ollu sen lievästi kohollaan, eikä niistä oo seurannu oikeesti mitään.
Mahan päältä sekin np-ultraa ensin koitti tehdä ja selitti siinä että ku ei tällä oo päätä, eikä ainakaan toista kättä... eikä hän nää kyllä ku toisesta jalasta polven... että HOHHOIJAA! Piti sitten kuitenkin yrittää siitä mahan päältä vaikka juuri oli sanonu että oot niin lihava,ettei tästä mitään nää... pönttöpää tai jotain!?!?!?

Väitti se sitten ettei sisäkauttakaan voi mitään nähä, ku sitä rasvaa on niin paljon....öööh, kohdussa vissiin?
 
mulla kokemuksia "kamalasta " neuvolatätistä ekojen raskauksien aikaan,
silloin itse olin 19v,kun ekaa odotin..joka helkatin kerta kun neuvolaan menin niin hyvä jos sisälle kerkesin niin jo se terkkari alotti sen vinkumisen...onkohan sitääää painoo kuin paljon taas tullu..voin vieläkin kuulla sen äänen korvissani.
mutta ikinä se ei maininnut mitään minkään ruan suhteen,et oisko joku kiellettyä tjms..
silloin ekalta mulle tuli 16kg verenpaineet ja sokerit (rasituskin)huippuhyvä,ja ikinä ei pississä ollut mitään,sama juttu toisen aikaan.

nyt asutaan toisella paikkakunnalla,ja neuvolatäti ei ole kertaakaan maininnut painostani mitään,olen kyllä syönyt terveellisesti ja lenkkeillyt päivittäin,kiloja on kuitenkin kertynyt n.10kg.sokerirasitus hyvä,ei verenpainetta,eikä pissoissakaan tähän mennessä mitään.nyt rv 34+3

mutta tosi inhottavaa,miten jotkut hoitohenkilöistä kohtelee ylipainoisia,
minulle oma painoni on ollut tosi arka asia aina,saati jos joku siihen vielä puuttuu.
 
Tyttiliini
Onpas järkyttäviä juttuja, luulisi tosiaan että ammatti-ihmisillä olisi enemmän tolkkua!

Mulla on oikeastaan päinvastaisia kokemuksia, ja paradoksaalista kyllä se on jäänyt vaivaamaan. Kun odotin esikoista, BMI oli raskauden alussa jossain 30 hujakoilla, että ylipainoa siis oli. Ja lisäksi paino nousi todella paljon raskauden aikana ja siinä sitten samalla verenpaine. Neuvolan täti, neuvolalääkäri, ultraajat, sairaalan henkilökunta (jouduin loppuraskaudesta osastoseurantaan useita kertoja), siis KUKAAN ei kertaakaan sanonut yhtään mitään mun painosta. Sinänsä tietysti kiva juttu, en missään tapauksessa olisi jaksanut/halunnut kuulla sellaisia haukkuja ja halveeramisia, mitä täällä on kerrottu.

Mutta sen sijaan olisin kyllä erittäin mielelläni halunnut asiallista tietoa ja kannustusta painonnousun pitämiseen aisoissa! Vasta jälkeenpäin minulle selvisi, miten vaarallista esimerkiksi tuo verenpaineen nousu voi sikiölle ja miten suurta roolia siinä näyttelee ylipaino. Synnytyksen jälkeen laihdutin sitten rutkasti ja nyt kun aloitin odottamaan toista lasta, olin normaalipainoinen. Tiedän kyllä, ettei verenpaineen nousua tai raskausdiabetesta välttämättä pysty ehkäisemään vaikka eläisi kuinka pyhästi ja hyvin, mutta tällä kertaa aion ainakin yrittää.

Vaikka toisaalta, nyt on helppo sanoa, että olisin toivonut jonkun puuttuvan painoasiaan. Taatusti olisin ollut verisesti loukkaantunut ja hirvittävän pahalla mielellä, jos olisi lihavaksi haukuttu :/
 
Mut vois ehkä kans luokitella XL-odottajaksi, mut mulla on pelkästään positiivisia kokemuksia. Esikkoa odottaessa sattui ihana neuvolantäti, sellainen vanhempi rouva joka on pelkästään kannustanut ja ollut tosi ihana. Toki on antanut ohjeita liikkumiseen ja oikein syömiseen, mutta sillä tavalla loukkaamatta niinkuin pitäisikin!

onnekseni sain tämän saman neuvolantädin nyt kun odottelen kakkosta. Toivon yhtä hyvää kohtelua muillekin.
 
En jaksanut kaikkien kirjoituksia edes lukea :snotty: No minä olen kanssa siinä xl-xxl, riippuu vaateiden valmistajista =) Painoa on nyt kertynyt tämän raskauden aikana peräti 300g, mikä on tosi hyvä... Neuvola lääkäri kyl mainitsi, vaikka painoa ei ollut tullut, että onhan sulla vielä tätä painoa omasta takaa, mut mihinpä se rakaus aikana katoaa? Parempi on, jos sitä ei tulisi ollenkaan. Vauva saa tarviitavasti ravintoa, kun sitä elopainoa on omasta takaa tarpeeksi ja onpa sit vähempi painoa synnytyksen jälkeen.
Tosin neuvolassa ne jaksaa kyllä valittaa vähän kaikesta. Ite ilmoitin sille eukolle, että pitää sit syödä vähän lisää suklaata, mutta se ilmoitti että ei saa... Ihna kun se sille kuuluisi, mitä syön. Pari levyä voi viikossa mennä ja paino vaan putoaa. Putoiskin ilman raskautta, mut se nousee vaan, jos samalla tavalla syö =)
 
Nyt ois eka neuvolakäynti takana. Oli ihan mukava täti, tosin sijainen oli tällä kertaa.. Ei paasannut painosta mitään, sanoi vaan että siihen sokerirasituskokeiseen joudun sitten aikanaan.. Mutta pahalta mieleltä ainakin tällä kertaa vältyttiin =) ja usko mukavien neuvolaihmisten olemassa oloonkin säilyi :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja minerva81:
Nyt ois eka neuvolakäynti takana. Oli ihan mukava täti, tosin sijainen oli tällä kertaa.. Ei paasannut painosta mitään, sanoi vaan että siihen sokerirasituskokeiseen joudun sitten aikanaan.. Mutta pahalta mieleltä ainakin tällä kertaa vältyttiin =) ja usko mukavien neuvolaihmisten olemassa oloonkin säilyi :kieh:
hyvä että meni eka kerta hyvin.
mulla huomenna eka neuvola, tosin täti sama paasaaja kun edellisen odotuksen kanssa.
"onneksi" mulla on vakavampia huolenaiheita tässäkin odotuksessa kuin paino niin uskon että jää painosta jauhaminen vähemmälle :whistle:
 

Yhteistyössä