WTF? Irrotan tapettia seinästä...se irtoaa KOKONAISENA vuotana, ILMAN kostutusta. Ihmetapettia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä olen itte tuon tuonne seinään läntännyt ja kun tätä asiaa tässä nyt ääneen ihmettelen, niin lapsi väittää että mä olen alunperinkin vain kiinnittänyt sen sinne huonosti :kieh:

Mutta EN OLE.

Siis tuo on ihan ihmetapetti. Yhden seinän tapetinpoisto kesti noin 5 min. sis. sohvansiirron pois sen edestä.

MITÄ tuo tapetti on? Mä haluan sitä lisää, koska kun taas sisustusbuumi iskee, niin tuohan on ihan jumalattoman helppo irrottaa.

Tietääkö kukaan, että mikä on tuon tapetin juju ja sala?

Nimimerkillä: makkarin tapetteja muutaman tunnin tänään irroitellut

[QUOTE="vieras";26651051]millaselle pohjalle oot ne kiinnittäny? onko hirveen huokoinen tai ihan sileä?[/QUOTE]

Ihan perus-seinä...siis semmoinen, jossa ei ole mitään valmista pintaa, eli vaatii päälleen maalin tai tapetin. On siis sellaista, jota voi vaikka kynnellä raaputtaa ja se murenee jauhoksi. Seinään on siis PAKKO laittaa joku pinta, koska tuo hajoaa pienestäkin töytäsystä.

Jossain vaiheessa ainakin mainostettiin niitä tapetteja joista lähtee pinta vetäisemällä irti ja seinään jää joku paperinen ohut pohja. Olisko sellaista?

No kun ei jää mitään siihen seinään. Ei edes ohutta paperista pohjaa.

Mä en käsitä.

Mieleeni tuli, josko tuo tapetti ei olekaan ollut liisterillä kiinnitettävä...vaan liimalla. Ja mä olen sen siis liisterillä kiinnittänyt.

Mutta hyvin on kyllä pysynyt. Vuosi sitten sen laitoin, eikä MITÄÄN vikaa ollut. Paitsi väri tähän nykyiseen sohvaan.

Ihan perus-seinä...siis semmoinen, jossa ei ole mitään valmista pintaa, eli vaatii päälleen maalin tai tapetin. On siis sellaista, jota voi vaikka kynnellä raaputtaa ja se murenee jauhoksi. Seinään on siis PAKKO laittaa joku pinta, koska tuo hajoaa pienestäkin töytäsystä.

Niin, tapettihan laitetaan normaalisti maalattuun seinään eikä suoraan betoniin tai tasoitteeseen. Sen vuoksi se lähti niin helposti pois. Ihme että on edes seinällä pitämättä pysynyt.

En tiedä! Mutta saanko kysyä sinulta:
1. mikä olet ammatiltasi/minkä alan ihminen?
2. voisitko laittaa kuvia kotoasi?

Olet minulle jonkinlainen inspiraation lähde innokkuutesi ja ahkeruutesi takia, ja kiinnostaisi nähdä lisävilausta.

Meillä on rapatut seinät ja kun niihin pistää tapetin suoraan (ilman maalaamista), tapetti kyllä pysyy seinässä, mutta poistovaiheessa irtoaa vetämällä ainakin joistain kohdista. Tapetin mukana irtoaa ohut kerros sitä rappausta ja se selittää miksi tapetin saa niin helposti irti. Oliko sinun tapeteissasi rappausta mukana? Nyt kun uusi kierros menossa, maalasimme seinät ensin, ettei tule mitään ylläreitä. Olemme käyttäneet nyt easy up -tapetteja, joissa liisteri tulee suoraan seinään. En tiedä irtoavatko sellaiset tapetit vaikeammin vain helpommin kuin perinteiset, joissa liisteri pannaan tapetteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Niin, tapettihan laitetaan normaalisti maalattuun seinään eikä suoraan betoniin tai tasoitteeseen. Sen vuoksi se lähti niin helposti pois. Ihme että on edes seinällä pitämättä pysynyt.

Vaan kun ei se homma mene noin.

Kun muutin tähän asuntoon, oli seinässä tapetti. Poistin sen hampaat irvessä kiskoen, kostaen, nyrhien jne...ja sitten laitoin siihen tuon tapetin.

Eli...

A) seinä oltiin tapetoitu suoraan tuohon betoniin/tasoitteeseen/what ever jo valmiiksi

B) se irtosi helvetin huonosti ja hankalasti

C) laitoin siihen uuden tapetin ilman, että olisin tehnyt sille seinälle jotakin

D) se irtoo kuin unelma

Ja mitä mä näin melko useassa (21) vuokra-asunnossa asuneena voin sanoa, niin se tapetti on AINA vedetty suoraan siihen seinään, ILMAN että seinälle oltaisiin tehty mitään. Todennäköisesti siksi, että se on halvempaa niin, kun ei tartte tasotella kuin suurimman, eikä tarvita maaleja...eikä työaikaa.

Mutta koska sä olen nyt niin ääreist fiksu, niin KERROPPA mulle, että MIKSI se vanha tapetti ei meinannut lähteä kirveelläkään irti, vaikka se oli ihan samalla seinällä kiinni?

Tai miksi mä olen tänään tohkannut makkarissa useamman tunnin repimässä tapettia ihan vastaavasta seinästä irti?

En tiedä! Mutta saanko kysyä sinulta:
1. mikä olet ammatiltasi/minkä alan ihminen?
2. voisitko laittaa kuvia kotoasi?

Olet minulle jonkinlainen inspiraation lähde innokkuutesi ja ahkeruutesi takia, ja kiinnostaisi nähdä lisävilausta.

1. Olen töissä (lasten,) nuorten ja eläinten parissa. Projektityötä pitkälti, se on mun juttuni.

2. Chef shoppaa, tuunaa ja keksii kaikkea kivaa pientä puuhaa: The Koti

Joskin keittiä meni uusiksi 2 viikkoa sitten, eli ei ole enää tuommoinen.

Ja nuo olohuoneen tapetit on siis nyt jo yhdeltä seinältä pois. Pian myös toiselta.

Lastenhuoneeseenkin on tullut toinen kirjahylly...mutta vissiin yhtä sekainen se taas on.

Makkarin kaapin vieressä ja takana on tapetiton seinä. Toivottavasti tämän viikon loppupuolella maalattu seinä :D

Mulle tulee huono omatunto...mä kun en tosiaan ole nyt ollut niin innokas ja ehtivä mitä pitäisi. Mutta mä koitan parhaani mukaan ottaa nyt menetettyä aikaa takaisin ja laittaa kotia kuntoon seuraavat pari viikkoa. Jos se vaikka vihdoinkin valmistuisi. Edes melkein? :D

Meillä on rapatut seinät ja kun niihin pistää tapetin suoraan (ilman maalaamista), tapetti kyllä pysyy seinässä, mutta poistovaiheessa irtoaa vetämällä ainakin joistain kohdista. Tapetin mukana irtoaa ohut kerros sitä rappausta ja se selittää miksi tapetin saa niin helposti irti. Oliko sinun tapeteissasi rappausta mukana? Nyt kun uusi kierros menossa, maalasimme seinät ensin, ettei tule mitään ylläreitä. Olemme käyttäneet nyt easy up -tapetteja, joissa liisteri tulee suoraan seinään. En tiedä irtoavatko sellaiset tapetit vaikeammin vain helpommin kuin perinteiset, joissa liisteri pannaan tapetteihin.

Rappaus tuli mukana vain niistä kohdin, missä oli ollut taulukoukku tms.

Mä en käsitä. Mutta koska kukaan muukaan ei näemmä käsitä, mun pitänee ottaa huomenna pala tuota tapettia mukaan, kun lampsin tapettikaupoille.

Josko ne tietäis :)

Rappaus tuli mukana vain niistä kohdin, missä oli ollut taulukoukku tms.

Mä en käsitä. Mutta koska kukaan muukaan ei näemmä käsitä, mun pitänee ottaa huomenna pala tuota tapettia mukaan, kun lampsin tapettikaupoille.

Josko ne tietäis :)

Oliko seinässä kuitenkin se rappaus ihan paljaaltaan, ilman maalia? Se on luonnollinen selitys sille, että tapetti ei kiinnity kunnolla. Rappaus imaisee liisterin sisäänsä ja tapetti on vain kevyesti siinä pinnassa kiinni (limittäiset saumat tai lattia/kattolistat pitävät sitä myös seinässä kiinni).

Oliko seinässä kuitenkin se rappaus ihan paljaaltaan, ilman maalia? Se on luonnollinen selitys sille, että tapetti ei kiinnity kunnolla. Rappaus imaisee liisterin sisäänsä ja tapetti on vain kevyesti siinä pinnassa kiinni (limittäiset saumat tai lattia/kattolistat pitävät sitä myös seinässä kiinni).

Juu paljaalttaan, ei maalia.

Mutta mikä selittää sen, että se edellinen tapetti oli niin kiinni että taju meinasi lähteä sitä irrottaessa.

Ja sama juttu yläkerran huoneissa, joissa sama seinämateriaali.

Ja edellisessä kämpässä. Ja sitä edellisessä.

Ja saumat eivät olleet limittäin, vaan laitoin ne puskusaumaan, eli eivät olleet toistensa päällä. Eikä meillä ole kattolistoja...ja leikkasin tapetit lattialistojen ylle, eli listat olivat tapetoisessa paikoillaan, eikä tapetti mennyt sinne alle.

Selvästi tämä tapetti oli vain kevyesti pinnassa kiinni (tai no, kyllä siinä voimaa sai käyttää kun sen alas otti, eli ei sitä 3v olisi alas saanut) mutta mikä selittää tämän eron siihen edelliseen tapettiin. Se kovasti kiinnostaisi :)

[QUOTE="hhh";26651365]joskus on laitettu erikeepperiä liisterin sekaan, oisko se edellinen laitettu sillä systeemillä?[/QUOTE]

En yhtään tiedä, kun on varmaan näitä asuntoja remppaavan firman puolesta laitettu.

Mutta kyllä mä koen, että se edellinen oli kiinni siten miten kuuluukin...ja tässä jälkimmäisessä, mun laittamassa tapetissani on nyt joku jippo.

[QUOTE="hhh";26651411]no mitä sä sitte kyselet ku niin hyvin tiedät |O[/QUOTE]

No enkä tiedä.

Mun kysymykseni oli:

"MITÄ tuo tapetti on? Mä haluan sitä lisää, koska kun taas sisustusbuumi iskee, niin tuohan on ihan jumalattoman helppo irrottaa.

Tietääkö kukaan, että mikä on tuon tapetin juju ja sala?"

Enkä mä tähän edelleenkään tiedä vastausta. Mä en edelleenkään tiedä MIKÄ tuo tapetin juju on. Onko se se tapetin materiaali? Ja jos on, niin mikäköhän tämä materiaali sitten mahtaa olla?

Vai onko se mahdollisesti se kiinnitys...jos tosiaan tuo olisikin kuulunut kiinnittää liimalla, eikä liisterillä?

Jotta kyllä mä edelleen aattelin tätä asiaa pähkäillä. Ja kyselläkin.

Kun en kerran tiedä.

Sä olet joskus selittänyt jotain mun ahkeruudesta. Mitä ei siis ole. Mä EN ole ahkera enkä jaksa mitään. Mä sensijaan ihailen sun kykyäsi jaksaa aina vaan tehdä jotain uutta siellä kotona. Mä voisin ottaa sut tänne meille aina välillä stailaamaan yhden huoneen ja sitten voisin antaa mukaan ruokaa. Valmiiksi tehtyä ruokaa, koska sitä mä osaan ja tykkään tehdä, kodin laittaminen vaan ei oo mun juttu. Mut tykkäisin mä jos joku muu laittais :D

Sä olet joskus selittänyt jotain mun ahkeruudesta. Mitä ei siis ole. Mä EN ole ahkera enkä jaksa mitään. Mä sensijaan ihailen sun kykyäsi jaksaa aina vaan tehdä jotain uutta siellä kotona. Mä voisin ottaa sut tänne meille aina välillä stailaamaan yhden huoneen ja sitten voisin antaa mukaan ruokaa. Valmiiksi tehtyä ruokaa, koska sitä mä osaan ja tykkään tehdä, kodin laittaminen vaan ei oo mun juttu. Mut tykkäisin mä jos joku muu laittais :D

Et kai sää vihjaa, ettei tuo safkanlaitto oo niinkun mulle omitaista ja hyvin hallussa? :stick:

Hyvä että lähtee noin isoina paloina irti kuin sellaisina 5 cm x 5 cm paloina :D Tapettien poisto on minusta ihan helvettiä.

Juu hyvä on. Nyt on toisestakin seinästä tapetit pois ja tapettisäkki roskissa. Sohvankin törkkäsin paikoilleen. Jos tää menis aina näin näppärästi, mulla vaihtuis seinän väri neljästi vuodessa.

Joskaan se tapetointi ei kyllä ole ihan näin nopeaa ja näppärää :D

Yhteistyössä