Wilma vai Vilma? Sukunimi alkaa W:llä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkelma

Vieras
Haluan mielelläni kirjoittaa nimet kuten lausutaankin ja välttää ns. erikoiskirjaimia. Nyt on kuitenkin ongelma: Harkitsemme tytölle etunimeä, Vilmaa tai Vilhelmiinaa, mutta sukunimemme alkaa W:llä. Onko hankalaa tai hölmön näköistä, jos etunimi alkaa V:llä ja sukunimi W:llä? Vai pitäisikö molemmat olla W:llä?

Joutuuko sitä sitten aina selittelemään, että etunimi yksöisveellä ja sukunimi kaksoisveellä? Ja sitten menee kuitenkin toisin päin. (Sukunimenkin voisi periaatteessa kirjoittaa kummalla tavalla vaan.) Tuntuisi helpommalta sanoa "molemmat kaksoisveellä". Mutta toisaalta WW-yhdistelmä nimikirjaimina on vähän "raskas".

Vilman kohdalla joutuu aina kuitenkin selittämään kummalla se kirjoitetaan, osa olettaa sen olevan V:llä ja osa W:llä. Sinällään on ihan hauska nähdä miten eri harrastustusten vetäjät yms. kirjoittavat tai kysäisevätkö ensin oikeaa kirjoitusasua.

Vilma Wirtanenhan on helppo sanoa, että siten kuten VW (volkswagen)

Onpas yhtämielistä porukkaa. Hyvä, jos yhdistelmä VW ei vaikuta hankalalta. Itsekään kun en siis tykkää suomen kielen V:n korvaamisesta W:llä. Laitetaan siis Vilma nimilistalle, yhdellä V:llä.

Tuli mieleen heti sama VW = volkswagen..ja siitä on sitten helppo vääntää haukkumanimiä..nuo lapset kun ovat oikeesti tosi ilkeitä ja varsinkin nimistä vääntävät vaikka mitä. Mun tutulla on lapset Wille ja Wilma ja mun mielestä tuplaveet tuo kivaa erikoisuutta ihan perusnimiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilman äiti:
Vilman kohdalla joutuu aina kuitenkin selittämään kummalla se kirjoitetaan, osa olettaa sen olevan V:llä ja osa W:llä. Sinällään on ihan hauska nähdä miten eri harrastustusten vetäjät yms. kirjoittavat tai kysäisevätkö ensin oikeaa kirjoitusasua.

Vilma Wirtanenhan on helppo sanoa, että siten kuten VW (volkswagen)

Yhden nimen kirjoitusasun selittämisen en uskokaan olevan ongelma, mutta epäilen, että kun pitää selittää sekä etu- että sukunimi, ne menevät helposti ristiin ja sitten tulee Wilma Virtanen. Vaikka ei kai niin vaarallista ole.

Hyvä vinkki tuo Volkswagenin käyttäminen, tulee samalla testattua ihmisten autotuntemus tai saksan kieli.

Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Tuli mieleen heti sama VW = volkswagen..ja siitä on sitten helppo vääntää haukkumanimiä..nuo lapset kun ovat oikeesti tosi ilkeitä ja varsinkin nimistä vääntävät vaikka mitä. Mun tutulla on lapset Wille ja Wilma ja mun mielestä tuplaveet tuo kivaa erikoisuutta ihan perusnimiin :)

Sitä voi helposti saada lempinimen volkkari tai volsu. Mutta yhtälailla WW yhdistelmästä voidaan irvailla mihin jäi yksi W netistä. Kyllä niitä haukkumanimiä tai lempinimiä voidaan keksiä ihan mistä tahansa.

Jo pelkästään meidän sukunimestä on aika helppo vääntää lempinimiä, joten tuskin lapsi nimensä vääntelyltä välttyy. Ei se Volkkari sen pahempi ole. Ja joskus niitä väännellään niin oudosti, ettei sitä voi etukäteen arvata, joten en jaksa sitä pelätä, kunhan nyt ei mitään ihan kamalaa nimiyhdistelmää lapselle anna.

Itse laittaisin kyllä Wilma, jos kerran sukunimikin alkaa W:llä. Ei sitten aina tarvitse selitellä, että eikun etunimi V:llä ja sukunimi W:llä vaan voi vaan sanoa, että molemmat tuplaweellä :)

Yhteistyössä