Wille Rydmaniin yhdistetty missi Adele paljastaa kahden vuoden piinan.

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
MIKAEL

Wille Rydmaniin yhdistetty missi Adele paljastaa kahden vuoden piinan

Adelaide Botty van den Bruele kokee, että Helsingin Sanomien artikkelista alkoi kahden vuoden piina.

IL Perjantai 19.7.2024 klo 17:34

Toimittaja Maria Veitola julkaisi perjantaina Instagramissa päivityksen, jossa Adelaide Botty van den Bruele, lempinimeltään Adele kertoo, miten Helsingin Sanomien paljastusjuttu kansanedustaja Wille Rydmanista vaikutti hänen elämäänsä. Miss Suomi -kilpailuista tuttu nainen tapaili aikanaan Rydmania lyhyen aikaa.

Adele kertoo julkaisussa, ettei ollut ajatellut Rydmania tai Kokoomusnuoria pitkään aikaan, kunnes Helsingin Sanomien toimittajat soittivat hänelle. He olivat kuulleet, että Adelella oli ikäviä kokemuksia Rydmaniin liittyen.

– Olimmekin tapailleet hetken muutama vuosi sitten. Olin silloin 22, hän minua kymmenen vuotta vanhempi, Adele kertoo Maria Veitolan julkaisemassa pitkässä kirjoituksessaan.

Hän ei ensin halunnut antaa haastattelua, koska pelkäsi, mitä Rydman tekisi hänelle ja hänen uralleen, jos hän kertoisi kokemuksistaan. Lopulta hän päätti osallistua juttuun, koska tiesi, ettei ollut kokemuksiensa kanssa ainoa, ja asia oli yhteiskunnallisesti merkittävä.

Adelaide Botty van den Bruele osallistui Miss Suomi -kisoihin vuonna 2022.

Adele suostui juttuun, koska sai esiintyä nimimerkillä.
– Minä olisin turvassa, he sanoivat. He olivat väärässä, Adele kirjoittaa.
Adele kruunattiin samana vuonna perintöprinsessaksi Miss Suomi -kilpailussa, jonka jälkeen Seiskassa paljastettiin, että hän on Helsingin Sanomien artikkelin ”Oona”. Rydman myös vuosi julkisuuteen heidän välisiä viestejään.

– Suojaukseni oli mennyttä, ikuisiksi ajoiksi. Suurimmasta painajaisestani tuli totta, Adele sanoo.

Samaan aikaan poliisi käynnisti rikostutkinnan, koska Rydman oli tehnyt rikosilmoituksen naisista, jotka olivat kertoneet hänen ahdistavasta käytöksestään. Adelen työ kävi vaikeaksi, sillä hän menetti yhteistyökumppaneitaan. Hän alkoi saada myös tappouhkauksia ja vihaviestejä.

– Olen ollut kokonaisvaltaisesti paniikissa käytännössä kaksi vuotta putkeen, Adele kertoo.

Yhteistyössä