Vyöhyketerapiasta, tietäiskö joku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Täällä päin olisi muutama vyöhyketerapeutti, mutta yksi vain laillistettu (tms). Mitä eroa hänellä on näihin toisiin? Sitten tämä yksi "ei-virallinen" (?) terapeutti kirjoittaa kotisivuillaan (jotka ovat tosi kivat, houkuttelevat ja henkilökin miellyttävän näköinen) että "Asiakas asettuu pitkälleen hoitopöydälle. Ensin pyydän häntä riisuuntumaan. Alushousut jätetään jalkaan. Käyn läpi kehon energiaradat, jonka jälkeen aloitan korvista painelun. Hoidon aikana asiakas on peiteltynä. Omia lakanoita ei tarvitse ottaa mukaan. Hoito tehdään käsin painelemalla ja pyörittelemällä aristavaa kohtaa. Vyöhykepuikkoa voidaan käyttää apuna. Käsittely auttaa kehoa ja mieltä toipumaan. Käytetyimmät alueet hoidossa ovat jalat, kädet, korvat. Muitakin alueita käytetään sen mukaan mikä tarve on. "

Jostain taas luin, että hoidon aikana vain istutaan ja painellaan jalkapohjia. Kumpi on se "oikeampi" tapa hoitaa ja miksi tällaiset erot? Siis - kelle menisin? :o

Sille menet, joka miellyttää eniten.

Periaatteessa jalkapohjissa löytyy kaikki tarvittavat pisteet. Akupainelussa korvat ja kämmenet jalkojen lisäksi. Mutta ei vaatteita tarvitse silloinkaan riisua.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Sille menet, joka miellyttää eniten.

Periaatteessa jalkapohjissa löytyy kaikki tarvittavat pisteet. Akupainelussa korvat ja kämmenet jalkojen lisäksi. Mutta ei vaatteita tarvitse silloinkaan riisua.

No tätä riisuuntumisasiaa minä jäinkin eniten ihmettelemään. Miksiköhän noin hänellä?

Mä olen käynyt vyöhyketerapiassa jossa tosiaan olin alushoususillani paksuhkon peiton alla.
Sinänsä ihan ok mutta kun luulin että vain jalkojani hiplataan niin oli mun jotenkin vähän vaikea olla. (sain lahjaksi, toiste en mennyt )
Äitini, joka on jo pitkään käynyt vyöhyketerapiassa, ei ole koskaan tuollaisesta vyöhyketerapiasta edes kuullut ennen kuin kerroin, hälle tehty aina jalkapohjiin.

Moikka!

Mä oon käyny kolmella eri vyöhiksellä ja tää viimesin on kyllä ehdottomasti paras, no hän onkin meidän perhetuttu :D
Yhdessä paikassa piti ottaa vaatteet pois, alusvaatteet tosiaan sai jättää vaan päälle. Tää terapeutti teki koko kehon vyöhyketerapiaa ja tosiaan siksi piti ottaa vaatteet pois, että sai just noi energiaradat auki.
Mun mielestä kannattaa kokeilla paria eriä terapeuttia ja kattoo miten alkaa tehoamaan. Nykyisellä terapeutillani ei ole koulutusta, mutta tehoa sitäkin enemmän. Allerginen nuha on helpottunut siinä määrin, etten tarvi enää kortisoni-sumutetta enää juuri koskaan.
Muutenki toi riisuttaja-terapeutti oli aika huono, ei tuntunu missään niiden pisteiden painelu, nykyinen sanoi, että jos ovat arat niin niitä täytyy painaa, niin että tuntuu kipua jonkin verran. Silloin keho alkaa aktivoimaan niitä pisteitä ja hoitamaan tukkeutunutta paikkaa.

Ai niin ja lisään sen verran, oma mielipiteeni on se, että klassinen vyöhyketerapia on paras, se missä jalkapohjista painellaan pelkästään. Tuo koko kehon vyöhis ei tuntunu mulla missään, mutta tokihan ihmiset on yksilöitä =)

Mulla tuo jolla käyn, käsittelee vain jalkapohjat, ja lisäksi muutaman akupisteen käsittelee muualta kropasta (tarvin erityisesti apua just niille alueille). Mutta samat pisteet kuin jalkapohjasta löytyy muualtakin.
Eikä mun tartte ottaa ku sukat pois, ja farkut avata sillon ku noita alavatsan pisteitä käsittelee. Makaan siinä "petillä".

Jokaisella vyöhyketerapeutilla on omat tapansa hoitaa. Mutta ehdottomasti kannattaa olla semmonen, jolla on "oikea" koulutus.

Oon käyny kahdella vyöhyketerapeutilla, toinen on varsinainen (tuo jolla nyt käyn) ja toinen lähinnä luontaishoitaja, jolla myös vyöhyketerapiasta oppia. Tuntuu aivan erilailla tietävän asioista tämä jolla pidempi koulutus.

Mä olen ollut yläkroppa normaalisti vaatetettuna peiton alla, housut ja sukat pois mutta alushousut jalassa. Mun vyöhyketerapeutti on hieronut myös pohkeet, siksi ilman housuja. Ja on siis nainen kuten minäkin, hyvä tuttu.

Minä käyn kahdella vyöhyketerapeutilla, toinen oli klassista vyöhyketerapiaa (eli lähinnä jalkapohjien ja jalkaterien käsittelyä), nykyinen käyttää modernia vyöhyketerapiaa, joka on paljon lähempänä hierontaa. Korvia ja jalkapohjien tiettyjä osia painellaan pienellä "tikulla", joka on varmaankin tuo vyöhykepuikko. Tässä modernissa muodossa ollaan alusvaatteisillaan peiton alla ja klassisessa ilman pitkiä housuja ja sukkia.

Kumpikin näistä vyöhyketerapeuteista on saanut alan koulutuksen.

Ap:n kirjoittamasta kuvauksesta päätelle kyseessä on modernia vyöhyketerapiaa harjoittava henkilö, ja ainakin minä menisin kokeilemaan, vaikka ei olisi "laillistettu", jos vaikuttaa mukavalta henkilöltä. Tässä ei ole kyseessä koululääketieteen harjoittaja eli lääkäri eikä nikamanniksauttaja, joten sillä, onko taidon oppimisesta todistusta, ei ole hirveästi merkitystä. Jos vaikuttaa huonolta, eihän kukaan pakota uudestaan menemään.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hölynpölyä koko homma!

Toimii sille kuka uskoo!

Jo pelkästään miehen antama jalkapohjahieronta poistaa paljon kipuja, joten en tod usko että tämä on uskon asia. Jos joku mieluummin makaa kotona kivuissaan eikä halua edes kokeilla jotain apua asiaan, se on hänen ongelmansa. Itse mieluummin haen apua :)

En muuten tänään ehtinyt soitella, kuumeen kourissa tuli kärvisteltyä..

Hyvän hoitajan löytää vaan kokeilemalla. On yleensä joko energioilla tekijöitä tai sitten enenpi teknisiä tekijöitä, molemmat voi olla hyviä. Kannattaa valita sellanen kenen kanssa tuntuu "kemiat" kohtaavan muutenkin, todennäköisemmin hoitokin tehoaa paremmin, energiat välittyy jne. Itse olen enemmänkin energioilla tekijä, niin klassisessa-, kuin erikoishieronnoissakin.

Kokeile yhtä tyyppiä 3-5 kertaa ja jos ei mitään vaikutusta niin vaihda :)

Onks sinun elimistö herkkä reagoimaan ärsykkeisiin, esim just hierontaa vaikka, tuleeko väsymystä, palelua, hikoilua helposti? Monethan regoi tsoi herkästi jo pelkkään kosketukseen (tai energian välitykseen), toiset ei juuri ollenkaan.

Sone

Hieronnasta yleensä tulee ennemminkin lämmin ja rentoutunut olo, kuin paleleva tai hikoileva. Olen usein nukahtanut hieronnan aikana. Ja kaikkiin kipuihin auttaa heti (päänsärky, nivelsäryt jne). Ja niin hassulta kun se kuulostaakin, kyllä omaa mahakipuakin helpottaa jos laittaa siihen kätensä päälle. En tiedä mistä johtuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Sone

Hieronnasta yleensä tulee ennemminkin lämmin ja rentoutunut olo, kuin paleleva tai hikoileva. Olen usein nukahtanut hieronnan aikana. Ja kaikkiin kipuihin auttaa heti (päänsärky, nivelsäryt jne). Ja niin hassulta kun se kuulostaakin, kyllä omaa mahakipuakin helpottaa jos laittaa siihen kätensä päälle. En tiedä mistä johtuu :D

No tahdonvoimaahan se on :D

Tuu meille kylään ,voin tehä siulle vyöhykkeitä, sie et tainnu kyl asuu ihan meiän naapuris :whistle: :laugh:

No ero on siinä, että se "laillistettu" vöyhyketerapeutti kusettaa, koska vöyhyketerapeuteilla ei ole oikeutta käyttää titteliä "laillistettu".

Ammattilaisia valvotaan, puoskareita ei

Terveydenhuollon ammattihenkilöstön - johon kuuluu 39 eri ammattiryhmää - valvonnasta vastaa lain mukaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskus. Viralliset, laillistetut terapeutit löytyvät sen ylläpitämästä rekisteristä. Sen sijaan laissa määrittelemättömien hoitojen tarjoajien - virallisen lääketieteen silmissä puoskareiden - toiminta on villiä. Mikään viranomainen ei ole nykyisellään velvollinen tai oikeutettu valvomaan tämän terveydenhuollon harmaan alueen toimintaa. Terapeutti-nimitystä voi käyttää kuka hyvänsä.

- Erään henkilön allekirjoituksen perässä oli kahdeksan eri terapeuttinimikettä. Ne olivat kaikki sellaisia, joita kuka tahansa voi käyttää, sanoo psykiatrian dosentti, ylilääkäri Hannu Lauerma.

Terapeuttinimikkeen käyttäminen on täysin laillista, kunhan yksilö-, kivi-, kukkais-, enkeli- tai vyöhyketerapeutit eivät väitä olevansa laillistettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Ongelma ei olekaan juridinen, vaan eettinen.

http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2008-09-21,104:12:565723,1:0:0:0:0:0:

(PS. Jos nuo ovat "jonkun muun" kuin Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen "laillistamia", niin kukakohan tämä joku muu on ja millä valtuuksilla laillistaa?"

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Täällä päin olisi muutama vyöhyketerapeutti, mutta yksi vain laillistettu (tms). Mitä eroa hänellä on näihin toisiin? Sitten tämä yksi "ei-virallinen" (?) terapeutti kirjoittaa kotisivuillaan (jotka ovat tosi kivat, houkuttelevat ja henkilökin miellyttävän näköinen) että "Asiakas asettuu pitkälleen hoitopöydälle. Ensin pyydän häntä riisuuntumaan. Alushousut jätetään jalkaan. Käyn läpi kehon energiaradat, jonka jälkeen aloitan korvista painelun. Hoidon aikana asiakas on peiteltynä. Omia lakanoita ei tarvitse ottaa mukaan. Hoito tehdään käsin painelemalla ja pyörittelemällä aristavaa kohtaa. Vyöhykepuikkoa voidaan käyttää apuna. Käsittely auttaa kehoa ja mieltä toipumaan. Käytetyimmät alueet hoidossa ovat jalat, kädet, korvat. Muitakin alueita käytetään sen mukaan mikä tarve on. "

Jostain taas luin, että hoidon aikana vain istutaan ja painellaan jalkapohjia. Kumpi on se "oikeampi" tapa hoitaa ja miksi tällaiset erot? Siis - kelle menisin? :o

Valitettavaa on että Suomessa ei ole lakia joka asettaisi riittävät vaatimukset terapeuteille jotka markkinoivat itseään hoitajina. Water on kouluttanut vyöhyketerapeutteja 10 viimeistä vuotta ja koulutus sisältää 350 tuntia myös peruslääketieteen tunteja. Jokainen Water koulutuskeskuksesta valmistunut vyöhyketerapeutti on ammattinsa osaava. Waterin koulutuksen saaneet terapeutit hallitsevat kokonaisvaltaisen vyöhyketerapian jolla on hoidollisesti suuri merkitys. Terapia tehdään koko keholle hoitojärjestelmän ja asiakkaan oman tilanteen mukaisesti ja sen kesto on vähintään 1½ tuntia. Asiakas riisuutuu ja peitellään. Paljaana on vain kulloinkin käsiteltävä kehon osa. On olemassa usean eri koulukunnan kehittelemää terapiaa joita nimitetään vyöhyketerapiaksi. Joku koulukunnista tekee ainoastaan jalkaterapiaa joka aiheuttaa suunnatonta tuskaa hoidettavalle. Toinen koulukunta käsittelee jalat kädet ja korvat. Kokonaisvaltaisessa vyöhyketerapiassa hoidetaan heijasteita koko keholla ja tämä oppi ei tule kahden viikon pikakurssilla. Mitä asiakas voi tehdä: Vyöhyketerapeutille hakeutuvalla asiakkaalla on oikeus saada tieto siitä minkä koulukunnan terapeutista on kysymys ja nähdä hänen diplominsa tai todistuksensa ennen hoidon aloittamista. Tämän päivän Suomessa tämä jää asiakkaan tehtäväksi.
Water koulutuskeskusken kouluttamia terapeutteja on kaikkialla Suomessa. Lisätietoja saa numerosta 040-587 9558.

Montako terapeuttia on koulutettu 10 vuoden aikana? Kauanko koulutus kestää? Mitä muita oppiaineita on kuin "350 tuntia peruslääketiedettä"? Milloin seuraava koulutus alkaa? Kuka koulutuksen tasoa valvoo? Paljonko maksaa? Vastaukset tälle palstalle, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi ammatti?:
Montako terapeuttia on koulutettu 10 vuoden aikana? Kauanko koulutus kestää? Mitä muita oppiaineita on kuin "350 tuntia peruslääketiedettä"? Milloin seuraava koulutus alkaa? Kuka koulutuksen tasoa valvoo? Paljonko maksaa? Vastaukset tälle palstalle, kiitos!

ei siellä mitään ala ja kannattaa pitää lompakostaan kiinni, jos asetut pöydälle.

Uusimmat

Yhteistyössä