Vuoto ovulaation jälkeen???

  • Viestiketjun aloittaja wannabeäippä
  • Ensimmäinen viesti
wannabeäippä
Hei kaikki tietäjät ja kokeneet!
Tilanne seuraava: Yritämme lasta. Ovulaatio ajallaan, pupuilua ennen aikana ja jälkeen, kaikki ok, mutta nyt 3-4 päivää ovulaatiosta aamulla vessassa huomaan VERTA ja todella punaista raikasta kunnon verta. Onko kellään kokemusta? Mitähän tämä vuoto on???
Kiitos avusta kaikille
tervnim huolestunut
 
vinkki.
Ns. ovulaatiovuoto on joillakin ihan normaalia, se kestää vain päivän ja on vähäistä. Itse olen sellaisen kylläkin kokenut vain kerran ja se tapahtui kiertopäivänä 16. Jos siis vuoto siitä ei enempää jatku, niin ei hätää.
 
wannabeäippä
Kiitos!
Onkohan kyseinen vuoto haitallista lapsentekoprojektia ajatellen? Vuoto tosiaan yleensä kestää parisen päivää eikä ole mitenkään runsasta, mutta sitten parin päivän päästä alkavatkin jo menkat, jotka minulla yleensä alkavat pari päivää ennen tiputtelulla.
 
vinkki.
Ihanteellisinta jos luteaalivaihe eli aika ovulaatiosta vuotoon olisi 14 päivää. Pieni parin päivän tiputtelu ei kuitenkaan haittaa, ilmeisesti noin 10 päiväin luteaalivaihekin on vielä ok. Itsekin onnistuin tulemaan raskaaksi vaikka vuosia tiputteli aina 4 päivää ennen menkkoja. Mutta kyllä tuo sinun luteaalivaihe kuulostaa liian lyhyeltä. Kuinka pitkä kiertosi on? Saattaa johtua progesteronin vajauksesta, mihin saa Lugesteronia, mikäli lääkäri katsoo sen parhaaksi.
 
wannabeäippä
Kiitos sinulle Vinkki! Lugesteron ei vain taida olla ihan karamellia, vaan sillä on myös sivuvaikutuksia joten ei sitä kannata ainakaan turhaan syödä siksi menenkin gynelle selvittämään asian kerrankin perinpohjin tai ainakin näin toivon! Kiitos! Onko muilla tälläistä vuotoa? Vuoto jatkuu yhä, mutta ilmenee lähinnä aamuisin ja on aika niukkaa ja ruskeahkonpunaista.
 
wannabeäippä
Kiitos sinulle Vinkki! Lugesteron ei vain taida olla ihan karamellia, vaan sillä on myös sivuvaikutuksia joten ei sitä kannata ainakaan turhaan syödä siksi menenkin gynelle selvittämään asian kerrankin perinpohjin tai ainakin näin toivon! Kiitos! Onko muilla tälläistä vuotoa? Vuoto jatkuu yhä, mutta ilmenee lähinnä aamuisin ja on aika niukkaa ja ruskeahkonpunaista.
 
Lugeista
Lugesteronhan on keltarauhashormonia ja sitä elimistön pitäisi normaalitilassa tuottaa ovulaation jälkeen riittävästi. Jos siitä on vajetta, ei lugeista sinänsä mitään haittaa ole. Sivuvaikutuksetkin ovat enemmän niitä samoja, kuin mitä oma keltarauhashormoni aiheuttaa (rintojen turvotus yms), ehkä hieman kovempina vain.
Tokihan asioiden todellinen laita kannattaa selvittää. Jos kuitenkin ovulaatio tapahtuu kunnolla ja keltarauhasarvot ovat verikokeessa kierron oikeassa ajankohdassa ok, mutta silti vuotelu alkaa liian aikaisin, voi syynä olla esimerkiksi kystat, polyypit tai vaikka endo. Eli aina "vika" ei ole niin yksinkertainen. Moni kyllä raskautuu vaikka mitä vuotoja tulisikin välissä.
 
wannabeäippä
Kiitos, on niin mahtavaa että joku jaksaa vastata ja auttaa! Niin, kävin eilen lääkärillä ja diagnoosi oli hyvin selvästi kuulemma keltarauhashormonin vajaus. Eli sain sitten Terolutit. Niitä olen joskus ennenkin saanut eivätkä auta yhtään mihinkään. Ovulaation jälkeen on vaan hirveä mahakipu ja turvotus ja närästys ja vuotoa tulee silti. Mene ja tiedä.Lugeista ei ollut mitään puhetta vaan asia on kuulemma Teroluteilla selvä. Onko muilla kokemuksia? Ovulaatio kun tosiaan tulee normaalisti ja vuoto siis alkaa kolmisen päivää jälkeen ja jatkuu melkein menkkojen lioppuun asti,jeejeee.Terolutit kuulemma myös edesauttavat raskaaksi tulemista.Eli näin. Seuraava apu sitten kuulemma Clomit. Kiitos vaan taas jos joku jaksaa valaista asioita!Ja tsemppiä kaikille muille jatkuvasti vuotaville ja muutenkin yrittäjille!
 
Maya.
Alkuperäinen kirjoittaja wannabeäippä;10764437:
Kiitos, on niin mahtavaa että joku jaksaa vastata ja auttaa! Niin, kävin eilen lääkärillä ja diagnoosi oli hyvin selvästi kuulemma keltarauhashormonin vajaus. Eli sain sitten Terolutit. Niitä olen joskus ennenkin saanut eivätkä auta yhtään mihinkään. Ovulaation jälkeen on vaan hirveä mahakipu ja turvotus ja närästys ja vuotoa tulee silti. Mene ja tiedä.Lugeista ei ollut mitään puhetta vaan asia on kuulemma Teroluteilla selvä. Onko muilla kokemuksia? Ovulaatio kun tosiaan tulee normaalisti ja vuoto siis alkaa kolmisen päivää jälkeen ja jatkuu melkein menkkojen lioppuun asti,jeejeee.Terolutit kuulemma myös edesauttavat raskaaksi tulemista.Eli näin. Seuraava apu sitten kuulemma Clomit. Kiitos vaan taas jos joku jaksaa valaista asioita!Ja tsemppiä kaikille muille jatkuvasti vuotaville ja muutenkin yrittäjille!

Moikka!

Kerroppa miten Terot auttoi sitten kun on ajankohtaista! Itse olen varailemassa gyneä tähän kiertoon. Meillä yritystä puolisen vuotta takana ja alusta saakka huomannut että luteaalivaihe jää lyhyeksi, jopa vain 7 päivää ja sitten alkaa menkat heti. Viime kierrossa luteaali kesti jopa 13 päivää, mutta pieni tiputtelu alkoi jo 8 päivää oviksen jälkeen, eli ihan selvä vika täälläkin varmaan keltarauhasessa. Toivottavasti saan ainakin luget tai terolutit heti, jotta tämä kierto olisi jo hieman avustettu.

Kauanko teillä on yritystä takana ja oliko hormonaalinen ehkäisy ennen sitä? Mitä gyne sanoi sinulle, mistä voi johtua tuo tiputtelu/lyhyt luteaalivaihe.

Uskon, että auttaa sulla tuo terolut. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ne auttavat vielä seuraavaakin kiertoa, eli jos heti ekalla ei tärppää, seuraavaksi voi olla vielä parempi vaikutus heti alkukierrosta saakka (tämä siis vain netistä lukemani tieto, mutta ihan järkeenkäypä mielestäni). Tsemppiä!
 
Lugeista
Olipa gyne.. Yleensä tuollainen keltarauhashormonin vajaus määritellään kierron kartoituksen yhteydessä. Eli alkukierrosta ultra ovulaation ajankohdan varmistamiseksi, sitten oikeaan aikaan proge-testi. Nythän gyne on toiminut niin kuin me maallikot eli veikannut oireiden perusteella asian olevan näin, vaikka syyhän voisi olla moni muukin.
Terot tuskin auttavat tilanteessasi. Ne ovat synteettistä keltarauhashormonia, Luget puolestaan aitoa. Kunnon keltarauhasvajauksessa Terot eivät riitä, vaikka niiden käyttötarkoituksissa mm. tiputteluvuoto mainitaan.
Mayalla on tainnut mennä lääkkeet sekaisin. Terolutilla ei ole kuvailemiasi vaikutuksia eikä niiden vaikutus jatku useammassa kierrossa. Tarkoitat varmaan Clomifenia, joka kasvattaa munarakkuloita, tuottaa mahdollisesti paremman ovulaation ja sitä kautta vahvemman keltarauhasen toiminnan, jonka vuoksi tiputtelua ei tulisi.

Niin ja tosiaan.. Terolut EI auta raskaaksitulemisessa. Se ei sitä estäkään, mutta ei myöskään auta. Ei tainnut olla ihan kärkikaartia tämä gyne?
 
wannabeäippä
Voihan lehmä! Kiitos vaan taas infosta! Tosin jo itsekin aloin epäilemään gyneni diagnoosia sillä Terolutit eivät ole ennenkään auttaneet tähän ko. vaivaan. Ja olen itsekin asiaa tutkineena tullut siihen tulokseen etteivät ne raskautumisessa auta. Johan kannatti maksaa itsensä todella kipeäksi tästä gynevisiitistä! Mietin miksei niitä Clomeja edes mainittu? Eikä otettu mitään verikoetta? Kun en viitsisi millään syödä nyt turhaan 6kk !!! Teroja. Haloo!!! Kuka vauvahaaveilijoista haluaa hukata aikaa??? Onko sinulla itselläsi kokemusta Clomien käytöstä tai välivuodosta? KIITOS JA ARGH
 
Lugeista
Niinpä, hyvän gynen löytäminen on onni. Ja jos raskautuminen on toiveissa, suosittelen suoraan lapsettomuuteen erikoistunutta gyneä vaikka mitään suurempia ongelmia ei pitäisikään olla tiedossa. Se asiantuntemus on ihan eri ja kikatkaan eivät lopu ihan heti Terolut-reseptiin.

Itsellä on kokemusta sekä Lugeista että clomeista, joita käytin pari kertaa inssin tukena, vaikka ovuloinkin normaalisti ja keltarauhasarvo on ok. Lisäksi luteaalivaiheen pituus on ok. Itsellä ei ole ollut varsinaista vuotoa/tiputtelua, muutama päivä ennen menkkoja tuli muutamia pisaroita mutta ne johtuivat sitten endosta. Laparoskopian jälkeen kaikki tuhruilu on loppunut. PIkku turhut ja lapsettomuus olivat mulla endon ainoa oire.

Normaalisti kaikki tutkiminen tehdään kunnolla eli aloitetaan tosiaan kierron kartoituksella. Sulle ultra, perusverikokeet sekä sekä proge-koe sitten luteaalivaiheen puolessa välissä. Ja usein vielä miehen tutkimukset ennen clomeja, jos miehestä ei ole varmuutta. Niin toimii kunnon gynet, sun kokemuksesta tulee lähinnä mieleen terveyskeskuslääkäri että "resepti käteen ja onnea, ehkä luonto korjaa tilanteen eikä tyyppi tulee enää takaisin".
 
wannabeäippä
Tämä on niiiiiin ärsyttävää! Että maallikot tosiaan tietää (siis muut asian kokeneet) asiat paremmin ja sitten mennään maksamaan yli sata egee gynelle, arghhhhh!
Miehessä ei varmaan vikaa kun on 1 lapsi ja 2 varhaista km takana...ja tää 3 pvaa ovulaation jlkn alkava vuoto tosiaan uusi vika ja todellakin varmaan merkki jostain ongelmasta! Tarvii varmaan sitten vaan etsiä uusi lekuri....Todella turhauttavaa ajanhaaskausta! Onko sinulla lapsia? auttoiko asiaan Clomit?
 
Lugeista
Alkuperäinen kirjoittaja wannabeäippä;10768895:
Tämä on niiiiiin ärsyttävää! Että maallikot tosiaan tietää (siis muut asian kokeneet) asiat paremmin ja sitten mennään maksamaan yli sata egee gynelle, arghhhhh!
Miehessä ei varmaan vikaa kun on 1 lapsi ja 2 varhaista km takana...ja tää 3 pvaa ovulaation jlkn alkava vuoto tosiaan uusi vika ja todellakin varmaan merkki jostain ongelmasta! Tarvii varmaan sitten vaan etsiä uusi lekuri....Todella turhauttavaa ajanhaaskausta! Onko sinulla lapsia? auttoiko asiaan Clomit?
Noh, sata euroa on vielä pienehkö raha etkä ole hukannut pitkää aikaa toimettomana. Ei kannata siis hermostua. Tosiaan tuollaiset vuodot voivat olla merkki kystistakin. Gyne varmaan kuitenkin ultrasi sut?
Mulla ei ole lapsia eikä clomit (tai luget) auttaneet. Mulla kun ei ollut vikaa ovuloinnissa, endo vaan jyllää, vaikkakin oireettomana, ilmeisesti sen verran että tulosta ei tule/tullut.
 
Maya.
Olipa gyne.. Yleensä tuollainen keltarauhashormonin vajaus määritellään kierron kartoituksen yhteydessä. Eli alkukierrosta ultra ovulaation ajankohdan varmistamiseksi, sitten oikeaan aikaan proge-testi. Nythän gyne on toiminut niin kuin me maallikot eli veikannut oireiden perusteella asian olevan näin, vaikka syyhän voisi olla moni muukin.
Terot tuskin auttavat tilanteessasi. Ne ovat synteettistä keltarauhashormonia, Luget puolestaan aitoa. Kunnon keltarauhasvajauksessa Terot eivät riitä, vaikka niiden käyttötarkoituksissa mm. tiputteluvuoto mainitaan.
Mayalla on tainnut mennä lääkkeet sekaisin. Terolutilla ei ole kuvailemiasi vaikutuksia eikä niiden vaikutus jatku useammassa kierrossa. Tarkoitat varmaan Clomifenia, joka kasvattaa munarakkuloita, tuottaa mahdollisesti paremman ovulaation ja sitä kautta vahvemman keltarauhasen toiminnan, jonka vuoksi tiputtelua ei tulisi.

Niin ja tosiaan.. Terolut EI auta raskaaksitulemisessa. Se ei sitä estäkään, mutta ei myöskään auta. Ei tainnut olla ihan kärkikaartia tämä gyne?

Joo, lääkkeet meni totaalisen sekaisin. Itseasiassa luulin, että lugeissa jää vaikuttamaan seuraavaan kiertoon, mutta eihän siinä olisi järkeä, kun keltarauhashormonia tarvitaan vasta oviksen jälkeen, ei ennen sitä. Clomithan ne oli. hyvä kun korjasit.

Ja wannabe-äipälle, olen samaa mieltä, että pyydä lapsettomuuteen erikoistunut gyne ensikerralla. Itse kävin tavis-gynella pari kk sitten ja sanoi ihan pokkana, ettei ole törmännyt ikinä lyhyeeseen luteaalivaiheeseen ja että se ei pitäisi mitenkään vaikuttaa raskaaksituloon(!!!). Kysyin noin viisi kertaa, että onko se muka noin ja sanoi vaan, että on se. Toisekseen en saanut mitään apua/vastausta epäsäännölliseen kiertoon ja tiputteluun ennen menkkoja, oli vaan sitä mieltä että kun vuosi on täynnä, voi alkaa tutkia jotain. Vaikka ihan selvä vika ja jo peruskoulun terveystiedontunneilla sanottu, että kuukautishäiriöihin pitää hakea apua! Maksoin myös 100 euroa ja itkin loppuillan kotona turhasta käynnistä, jota olin odottanut toiveikkain mielin. Nyt varasin ajan kierron puoliväliin gynelle, joka on erikoistunut lapsettomuuteen ja luultavasti ottaa minut tosissaan.

Kyllä suoraansanottuna vitutti, kun ajattelin, että itse tiedän (kiitos netin keskustelu- ja lääkäripalstojen) paremmin näistä asioista kuin vuosia lukenut gynekologi. Miten voi olla mahdollista?! Lyhyt luteaalivaihe ja sen tuomat ongelmat kiinnittymisessä ja varhaisissa keskenmenoissa on mun mielestä aina simppeliä ymmärtää maallikonkin. Mutta ei ne perus-gynet taida paljoakaan tietää. Kyllä harmittaa!!! Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä