Vuoto ja kivut synnytyksen jälkeen - kauonko kestäneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lauraa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lauraa

Vieras
Pääsin melko helpolla synnytyksessä, ei puudutusta, ei repeämiä, ei tikkejä. Kirmailin synnärin käytävällä jo seuraavana päivänä.

Istuminen toki vähän sattui alkuun pari päivää. Lisäksi pissatessa on kirvellyt. Ensin todella hirvittävästi ja nyt, 3 vko synnytyksestä, enää vähän. Lisäksi mulla on ollut koko ajan paineen tunne alapäässä. Veren tulo lakkasi 2 vko synnytyksestä, mutta nyt se alkoi uudelleen.

Siispä kysymykseni: Onko normaalia, että veren tulo lakkaa viikoksi, kunnes alkaa uudelleen? Nyt tänään tosiaan alkoi ja tuli kirkasta verta + hyytymiä. Tietenkin kyse voi olla kuukautisista, mutta ainakaan normaalisti kuukautiseni eivät ala todella runsaalla ja kirkkaanpunaisella vuodolla. Ne alkavat ruskealla vuodolla, jota tulee alkuun vähän.

Onko kenelläkään ollut paineen tunnetta alapäässä? Erityisesti pissatessa sen tunnen, tuntuu, kuin jotain olis tulossa ulos tai alapää räjähtämässä. Paineen tunne ei silti ole mitenkään sietämätön kipu

Entä tuo pissatessa kirvely? Koska teillä loppui kirvely? Sen ei pitäisi olla virtsatietulehdusta, koska itse pissaaminen ei kirvele, vaan se kun pissaa roiskuu hieman sinne emättimen (ehkä sisinten häpyhuulten) väliin ja se aiheuttaa kirvelyn. Mulle ei tosiaan tullut edes tikkejä, mutta kaipa tuo alapää on kuitenkin vähän vaurioitunut.

Kirvelystä en tiedä, mutta mulla jälkivuoto loppu vkon ajaks ja jatku sit uudelleen ja jatku pari vkoa, tosin oli vaan pientä tuhrua eikä mitään hyytymiä. Samoin oli KM:n jälkeen joka oli rv:llä 19+0 et vuoto loppu ja alko uudestaan niukkana ja jatku muutaman pvän ja sit loppu kokonaan ja tämänkaltainen niukka, uudelleen alkava vuoto on kuulemma hyvinkin yleistä.

Mutta jos vuoto on kovinkin runsasta ja sulla on kirvelyäkin niin soittaisin varulta neuvolaan ja kysyisin sieltä.

Tuskin on kohtutulehdus, jos ei kuumetta ole tai satu erityisemmin vatsaan. Vuoto voi pitää tauon. Minulla esikoisesta kesti vuoto joku neljä-viisi viikkoa. Siis välissä oli juuri tauko ja sitten alkoi uudestaan. Itsekin hätääntyneenä soitin synnärille, kun alkoi tauon jälkeen tulemaan uudestaan hyytymiä, mutta sanoivat vaan, että ihan normaalia on.. Seuraile vointia ja jos kuumeen nostaa tai alkaa kipuja tulemaan, niin sitten näytille.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Soita neuvolaan ja kysy.

No turhapa mun on neuvolaan soitella, kun meillä on käytössä vain sellainen ajanvrausnumero, mistä ei saa mitään neuvontaa. Ja omalta neuvolatädiltä on turha kysyä yhtään mitään, kun ei se tiedä mistään mitään. Just valmistunut ja kaikki vielä vähän opettelussa...

Yhteistyössä