Vuosi Sellon Prisman ammuskelusta, olitko paikalla? Jos et, niin miten reagoit jos asut lähellä tms?

Eli mitä teille muistuu mieleen Sellon ammuskelusta? Mä valvoin kolme yötä tapauksen jälkeen koska olimme juuri lähteneet Prismasta ja Sellosta kun tuo tapaus sattui. Aamulla sanoin miehelle että lähdemme Selloon ja koska aina käymme Prismassa mies oli saada sydärin töissä kun kuuli mitä siellä oli tapahtunut. En ensin kuullu puhelinta bussissa joten mieheni säikähti pahanpäiväisesti, tuolloin kun ei vielä tiedetty että uhrit olivat myyjiä.
Mietin ensin että olisimme käyneet uuden vuoden kunniaksi kotipitsassa lounaalla joka on siinä prisman yläkerran ovien edessä, onneksi emme jääneet koska kuopuksemme oli niin kiukkuinen että päätin lähteä lasten kanssa kotiin.
Kaikista eniten minua karmii ajatus että esikoinen oli hetken yksin leluosastolla legoja katsoen kun hain läheiseltä hyllyltä tavaraa. Jos olisimme olleet 20min myöhemmin samassa tilanteessa, poikani olisi saattanut olla yksin kun ammuskelu alkoi. Mutta alussahan ei kukaan edes tajunnut että ammuskelu on ihan oikeasti ammuskelua. Ja jossittelu on turhaa, sitä vaan tulee ajateltua kaikenlaista...
Miten siis tapaus kosketti teitä jotka olitte paikalla tai teitä joilla muuten on paljon kytköksiä Selloon?
 
"vieras"
En ollut työvuorossa silloin. Olin Sellossa töissä. Mies oli ajamassa juuri Selloon, kun kuulin radiosta tapauksesta. Soitin miehelle ja käskin hänen ajaa suorinta reittiä kotiin ja jättämään Sellossa käynnin toiseen kertaan.

Olihan se kauhea tapaus, Prisma on minunkin lähikauppani, mutta en siitä mitenkään traumatisoitunut. Itse asiassa aion kohta lähteä sinne shoppailemaan.
 
tiimarinvihko harmaana
Olin aikeissa mennä Prismaan, mutta laiskuuttani en mennytkään. Kaveri soitti silloin, että et kai ole sellossa (miten niin vietän luppoaikaa siellä usein :p)..

Kyllähän se järkytti. Mutta toisaalta oli helpotus, että tekijä tunsi/tiesi uhrit eikä kyseessä ollut esimerkiksi itsemurhaisku tai muu isku yhteiskuntaa vastaan.
 
lähikauppa myös meillä
Kyllä muistan lopunikäni.
Kuoli läheinen ihminen.Ystäväni oli juuri silloin prismassa pienten lapsien kanssa ja olivat jääneet eripuolille tavarataloa esikoisen kanssa kun ammuskelu alkoi.Esikoinen oli juuri leluhylljä tutkimassa...
 
Muistan
Kyllä se tuli heti mieleen aamulla. Olen itse asunut vuosia Sellon vieressä ja veljeni asuu edelleen siellä. Samoin vanhempani asuvat lähellä ja käyvät usein siellä. Oltiin kaiken lisäksi perheeni kanssa juuri Itäkeskuksen Prisman parkkihallissa kun kuultiin radiosta, pelotti mennä siihenkin kauppaan mutta mentiin silti.

En tietenkään saanut veljeäni enkä vanhempiani heti kiinni puhelimella niin kyllä pelotti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lähikauppa myös meillä;22786823:
Kyllä muistan lopunikäni.
Kuoli läheinen ihminen.Ystäväni oli juuri silloin prismassa pienten lapsien kanssa ja olivat jääneet eripuolille tavarataloa esikoisen kanssa kun ammuskelu alkoi.Esikoinen oli juuri leluhylljä tutkimassa...
Tuota tilannetta mäkin ajattelin silloin monta yötä. Että jospa se olis tapahtunut silloin kun olin hakemassa parin hyllyn päästä tavaraa ja poikani olisi ollut yksin... Hyi kamalaa... Tälläiset tilanteet ovat niin turhia ja pitäisi oikeasti miettiä mikä ajaa ihmisen moiseen ahdinkoon. Nyt keskusteluun ovat nousseet ampumistapauksien jälkeen vain ampuma-aselaki ja maahanmuuttajat. Ihminen tappaa, ei ase. Ja maahanmuuttajissa Suomi saa myös hyviä asukkaita, työntekijöitä ja veronmaksajia. Ei kaikkia voi yleistää rikollisiksi. Eihän kaikki suomalaisetkaan ole juoppoja vaikka joskus kuulee sellaisen yleistyksen. Pitäisi tutkia syytä eikä seurausta, ja estää niitä syitä mikä ajaa ihmisen niin kamalaan ahdinkoon että siitä seuraa moinen hirmuteko.
 
Kyllä se tuli heti mieleen aamulla. Olen itse asunut vuosia Sellon vieressä ja veljeni asuu edelleen siellä. Samoin vanhempani asuvat lähellä ja käyvät usein siellä. Oltiin kaiken lisäksi perheeni kanssa juuri Itäkeskuksen Prisman parkkihallissa kun kuultiin radiosta, pelotti mennä siihenkin kauppaan mutta mentiin silti.

En tietenkään saanut veljeäni enkä vanhempiani heti kiinni puhelimella niin kyllä pelotti.
Mua pelotti kun se tekijän kiinnisaaminen kesti niin kauan. Ehti jo kuvitella kaikenlaista. Tekijä kuitenkin oli suht nopeasti tiedossa mutta poliisit menivät vasta kahden aikaan tekijän kotiin. Jos sinne partio olisi mennyt heti, olisi tekijä saatu ehkä hengissä vastaamaan teoistaan. Mutta jossittelua taas, sehän ei mitään auta... Mekin asumme Sellon lähellä mutta Helsingin puolella.
 
Mua nämä tapaukset ovat hirvittäneet. Esikoisen kanssa oli tapana käydä joka toinen perjantai hampurilaisella, joko Myyrmannissa tai Variston mäkkärissä. Silloin jo tuntui, että vierestä meni. Ja Selloon piti mennä ostoksille samana päivänä, olin töissä aattona, mutta oli tarkoitus lähteä jo parin kolmen tunnin työpäivän jälkeen ostoksille, tai poiketa kesken päivän.

Mutta eipä nuo tapaukset omaa käytöstä ole kuitenkaan muuttaneet, eikä niihin mitenkään voi valmistautuakkaan.
 
jätin väliin tänäänkin
Asun 800m päässä Sellosta ja tarkoitus oli mennä Prismaan myös vuosi sitten aamupäivällä. Jostain oudosta syystä jätin kuitenkin menemättä, ei tuntunut hyvältä idealta. Haimme pakolliset maidot lähikaupasta ja vietimme loppupäivän sisällä, koska ammuskelija liikkui ties missä lähistöllä. Lähikauppaan turvauduimme myös tänään.
 
Olin menossa Selloon tuolloin ale-vaateostoksille.
En kuitenkaan viitsinut aaton ruuhkaan lähteä, vaan meninkin mieluummin lenkille.
Hieman arvelutti lenkille lähtiessäni tappajan liikkeet, häntä kun ei oltu vielä saatu kiinni. Asumme aika lähellä Selloa. Lähdin sitten lenkille kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Lapsemme oli tuolloi vierailla tuttavaperheen luona Espoossa ja edellisenä iltana oltiin puhuttu puhelimessa, että ovat Selloon menossa ostoksille, radiosta töissä kuulin ammuskelusta, ja heti lapselle soitin...yllätys ei vastannut, tuttavapariskunnan toiseen osapuoleen sain viimeisellä yhteyden, lapset olivat tuohon aikaan olleet vielä unten mailla, mutta tekijäksi paljastui tuttavan työtoveri (tai entinen sellainen)
 
"vieras"
Kyllähän sitä aattelee aina välillä. Asutaan Sellon lähellä ja käydään siellä usein, ja just prismassa. Aattelin ensin kun kuulin, että joku siellä ammuskelee tarkoituksena tappaa mahdollisimman monta ja aattelin, että huh, montakohan kuolee, kun oli varmasti väkeä koska alet. Ei uskallettu liikkua kotoa ennen kuin ampuja oli saatu kiinni. Kun kuva julkastiin, näytti mies kovin tutulta, en tiiä oltasko tyyppiin joskus törmätty jos siellä päin liikku..
 
Best Regards
On meidänkin lähikauppa, mutta oltiin silloin mökillä. Äiti oli ollut lenkillä ja matkalla sinne 10 min ennen ammuskelua, mutta päättikin kääntyä kotiin. Että kyllähän se pysäytti. Ampuja oli tuossa naapurissa töissä.
 

Yhteistyössä