vuokravakuuden palautus, voiko jäädä saamatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuokralainen

Vieras
tulipa tässä mieleen että mitä tarkoittaa asumisen aiheuttama normaali kuluminen?

me on oltu vuokralla vanhassa okt:ssa nyt pari vuotta ja ollaan muuttamassa loppukesästä pois. tässä oli meidän tullessa kaikki vanhaa, muovimatot, kph kaakelit , tapetit jne.. mitään ei oltu rempattu kymmeneen vuoteen. yhdessä hguoneessa oli niin jörkyttävän rikkinöiset ja likaiset tapetit että saimme luvan omalla maalilla maalata valkoiseksi. eli meidän kustannuksilla ja työllä tehtiin.

asumisen aikana lapset on parista kohtaa kyninyt valmiiksi repsottaneita tapetteja enemmän, sellasia sentin levyisiä suikaleita siis kolmesta huoneesta (ovien ja ikkunoiden karmien kohdilta) eli seinäpinnat varsinaisesti kunnossa,mut noi nurkat epäsiistimpiä nyt.

voiko vuokranantaja pitää vakuudet, ja vedota "tuhoamiseen"? kuulostais toisaalta hiukan epäreilulta meidän korvata 10v vanhat tapetit uusillakaan, kun alunperin lapset nyppivät jo repsottavia paikkoja..

pöh, kiva jos jollain ois kokemusta vastaavasta..

Kai te teitte kuntotarkastuksen muuton yhteydessä missä listasitte kaikki viat ja epäkohdat sekä repsottavat tapetit? Jos ette niin äkkiä voi käydä niin, että jää takuu palautumatta.

Saattaa riippua vuokranantajastakin miten reagoi.
Jos on v-mäinen, voi ottaakin vuokratakuurahat.
Itse olen ottanut aina valokuvia jos asunnossa on ollut joitain sinne muuttaessa.

Monet vuokranantajat rahastavat vuokralaisia vuokravakuudella, etsivät suurennuslasin kanssa virheitä. Minä jättäisin maksamatta ne viimeiset vuokrat mitkä on vuokravakuudeksi annettu. Sanoisin vuokranantajalle että ota sieltä vuokravakuustilitä kun sopimuskin loppuu.

Monet vuokranantajat rahastavat vuokralaisia vuokravakuudella, etsivät suurennuslasin kanssa virheitä. Minä jättäisin maksamatta ne viimeiset vuokrat mitkä on vuokravakuudeksi annettu. Sanoisin vuokranantajalle että ota sieltä vuokravakuustilitä kun sopimuskin loppuu.

Joo tämä ei kyllä kannata, vuokrat voi mennä aika äkkiä perintään. Ja yleensä vuokravakuus on sellaisella tilillä, mistä sitä ei voi vuokranantaja edes yksin ottaa.

tulipa tässä mieleen että mitä tarkoittaa asumisen aiheuttama normaali kuluminen?

me on oltu vuokralla vanhassa okt:ssa nyt pari vuotta ja ollaan muuttamassa loppukesästä pois. tässä oli meidän tullessa kaikki vanhaa, muovimatot, kph kaakelit , tapetit jne.. mitään ei oltu rempattu kymmeneen vuoteen. yhdessä hguoneessa oli niin jörkyttävän rikkinöiset ja likaiset tapetit että saimme luvan omalla maalilla maalata valkoiseksi. eli meidän kustannuksilla ja työllä tehtiin.

asumisen aikana lapset on parista kohtaa kyninyt valmiiksi repsottaneita tapetteja enemmän, sellasia sentin levyisiä suikaleita siis kolmesta huoneesta (ovien ja ikkunoiden karmien kohdilta) eli seinäpinnat varsinaisesti kunnossa,mut noi nurkat epäsiistimpiä nyt.

voiko vuokranantaja pitää vakuudet, ja vedota "tuhoamiseen"? kuulostais toisaalta hiukan epäreilulta meidän korvata 10v vanhat tapetit uusillakaan, kun alunperin lapset nyppivät jo repsottavia paikkoja..

pöh, kiva jos jollain ois kokemusta vastaavasta..

Kyllä voi! Nimimerkillä kokemusta on! Meiltä jäi aikoinaan 3600mk saamatta. Vuokranantaja sanoi että voimme heittää vanhan sohvan pois, uuninluukku oli alunperin huonossa kunnossa, lopulta tippui jne. Sitten jälkeenpäin kitisi ettei olisi saanut sohvaa heittää(karsee kangassohva) ja uunin rikkoutuminen oli meidän vika. Yritimme mennnä kovistelemaan vuokraisäntää, mut siel oli kaks isoa hurttaa vastassa...

Riippuu ihan vuokranantajastakin. Kun asuin vielä yksin, ja muutin miehen kanssa yhteen, vähensi vuokranantaja takuuvuokrasta 15 markkaa koska suihkukaivon ritilästä oli yksi pinna katkennut :D

Hei !

Minulla on asuntoja vuokralla , ja normaalia kulumista ei lasketa. Eli jos lapset ovat nyt vähän repineet lisää jo muutenkin repaleista tapettia , ei sitä saa ottaa vuokravakuudesta. On normaalia.....

Mutta jos lapsesi ovat piirtäneet seinille / muuten "tuhonneet" asuntoa , niin silloin vuokranantajalla on mahdollisuus mennä vuokravakuuteen käsiksi.

Minulla on ollut useita - enmmän kuin 5 - asuntoa vuokralla yli 15 vuotta ja kertaakaan ei ole tarvinnut koskea vuokravakuuteen.

Lienen ollut onnekas vuokralaisten suhteen .....

Hei !

Minulla on asuntoja vuokralla , ja normaalia kulumista ei lasketa. Eli jos lapset ovat nyt vähän repineet lisää jo muutenkin repaleista tapettia , ei sitä saa ottaa vuokravakuudesta. On normaalia.....

Mutta jos lapsesi ovat piirtäneet seinille / muuten "tuhonneet" asuntoa , niin silloin vuokranantajalla on mahdollisuus mennä vuokravakuuteen käsiksi.

Minulla on ollut useita - enmmän kuin 5 - asuntoa vuokralla yli 15 vuotta ja kertaakaan ei ole tarvinnut koskea vuokravakuuteen.

Kaikki vuokranantajat eivät valitettavasti ole yhtä rehellisiä.

Kannattaa tosiaan listata ja vaikkapa kuvatakin kaikki heti muuttaessa vuokralle. Kun mä ja mies muutettiin yhteen, kummatkin siis vanhempien luota suoraan. Ensikertalaisia oltiin eikä tiedetty mistään tollasesta. Vuokra firma oli ihan yleinen, ei siis yksityinen.

Muutettaessamme koko kämppä oli pistetty uuten uskoon, rempattu lattiasta kattoon.
Kun muutettiin pois sieltä ja tehtiin se poismuuttotarkastus vai mikä onkaan. Niin siihen tuli kustannukseksi, että keittiöön täytyy ostaa ovi itse tai jossei osteta se otetaan vakuudesta pois.

Sellanen juttu vaan, että keittiössä ei alunperinkään ollut mitään ovea :o
Isännöitsijä sanoi, että se olisi pitänyt kirjata ylös kun muutti siihen ja parasta olis ollut ottaa myös kuva ettei siinä sitä ovea koskaan ole ollutkaan. Vakuutta ei takas saatu vaan se meni uuteen oveen.

Hei !

Me olimme kerrostalossa vuokralla ja keskimmäinen repi tapetteja ja suttas kun silmä vältti... Sama vuokranantaja osoitti meille toisen asunnon eikä noteerannu mitään, koska remppasivat ja möivät kämpän. Toinenkin kämppä oli vanha talo, keittiön lattia oli vino, ei lämmintä vettä jne. Senkin ne möivät.

Yhteistyössä