Vuokrafirmat ovat kyllä yksi sikamaisuuden huippu....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksi"

Vieras
Olen ikävä kyllä alalla, jossa aika usein työllistytään vuokrafirmojen kautta, minusta se toiminta on todella sikamaista:

1.työntekijä yritetään saada mahdollisimman halvalla töihin, että oma kate olisi mahdollisimman hyvä
2.ei ole mitään irtisanomisaikaa, työt voi loppua samalla sekunnilla kun työnantaja niin päättää.
3.lomakorvaukset maksetaan joka palkassa, ettei vaan työntekijä olisi ikinä lomalla - joo voi säästää joka kk, mutta silti jää tunne palkattomasta vapaasta ja se on varmasti tavoitekin, ettei lomia pidettäisi.
4.minusta se on laillistettua ihmiskauppaa, joka tunnista firma saa rahaa, jonka teen töitä ja kyse ei ole mistään pikkusummista, kuten esim. baronan tulos kertoo.
5.vuokratyöntekijät ovat usein kakkosluokan kansalaisia työpaikoilla.
6.kun/jos yrittää saada edes normaalia palkkaa, niin on aivan turha odottaa kutsua työhaastatteluihin...koskee nimenomaan tätä suurinta riistäjää....

[QUOTE="yksi";24427141]Olen ikävä kyllä alalla, jossa aika usein työllistytään vuokrafirmojen kautta, minusta se toiminta on todella sikamaista:

1.työntekijä yritetään saada mahdollisimman halvalla töihin, että oma kate olisi mahdollisimman hyvä
2.ei ole mitään irtisanomisaikaa, työt voi loppua samalla sekunnilla kun työnantaja niin päättää.
3.lomakorvaukset maksetaan joka palkassa, ettei vaan työntekijä olisi ikinä lomalla - joo voi säästää joka kk, mutta silti jää tunne palkattomasta vapaasta ja se on varmasti tavoitekin, ettei lomia pidettäisi.
4.minusta se on laillistettua ihmiskauppaa, joka tunnista firma saa rahaa, jonka teen töitä ja kyse ei ole mistään pikkusummista, kuten esim. baronan tulos kertoo.
5.vuokratyöntekijät ovat usein kakkosluokan kansalaisia työpaikoilla.
6.kun/jos yrittää saada edes normaalia palkkaa, niin on aivan turha odottaa kutsua työhaastatteluihin...koskee nimenomaan tätä suurinta riistäjää....[/QUOTE]

Lisään vielä.

7.uusien trendi on hakea vuokratyöntekijät lahden takaa, tehdä heille sopimukset siellä ja palkka on jotain puolet suomen palkkatasosta, vaikka tänne tulevatkin työnsä tekemään.

Mie lähin vasta opteamille töihin. Eka palkka pitäs tulla tän kuun lopussa.
Mie teen vaan muutamia vuoroja kuussa. Tää on miulle ihan vaan pieni lisäansio. Teen töitä paikassa jossa olen jo muuteknkin töissä toisella ammattinimikkeellä.
En osaa vielä sanoa onko jotain epäkohtia :)

No niinhän se on. Itsekin tein (onneksi vain) 3 kk vuokratyöfirmalle, ennen kuin sain vakipaikan saman alan töistä. Ensinnäkin palkka parani merkittävästi, vaikka olen vasta koeajalla, ja koeajan jälkeen paranee vielä entisestään. Lomat kertyy. Jokaisesta sairaspäivästä ei tarvita lääkärintodistusta - tämä oli mielestäni merkittävin hankaluus vuokratyöfirmassa: helvetti sentään raahata kipeää lasta joka flunssan takia monen kilsan päähän tk:hon vain siksi, että terkka kirjoittaa sen todistuksen! Muutenkin oli ihan hirveää pelätä koko ajan sitä, että työt loppuu... Onneksi pääsin pois siitä hommasta.

Riippuu varmaan vähän siitä mitä työtä tekee. Ainakin myyjät saa ihan vapaasti valita omat vuoronsa. Senkus vietät viikon loman, et vaan ota työvuoroja vastaan.

Mun mies on rekryfirman kautta töissä ja siellä kyl ihan lomat saa pitää lomana ja työaika on työpaikan mukainen 7.30-15.30 ja isyyslomankin saa pitää vaikka tietty määräaikaisen onkin. Koeaika oli 4kk joten ei kai ne noin voi laittaa ilman irtisanomisaikaa poiskaan?

Mietin vaan tuossa,et mitenhänmahtaa olla,et saakotällaiset firmat sitten tehdä niin,että jos joutuupois töistä niin siihen sitten palkataa uusi ihminen tilalle samaan homaan saman tien? Eikös kuitenki laki koske rekryfirmojakin?

Mun mies on rekryfirman kautta töissä ja siellä kyl ihan lomat saa pitää lomana ja työaika on työpaikan mukainen 7.30-15.30 ja isyyslomankin saa pitää vaikka tietty määräaikaisen onkin. Koeaika oli 4kk joten ei kai ne noin voi laittaa ilman irtisanomisaikaa poiskaan?

Mietin vaan tuossa,et mitenhänmahtaa olla,et saakotällaiset firmat sitten tehdä niin,että jos joutuupois töistä niin siihen sitten palkataa uusi ihminen tilalle samaan homaan saman tien? Eikös kuitenki laki koske rekryfirmojakin?

Voin kertoa, että miehesi työsuhde voi loppua vaikka tänään, ei ole irtisanomisaikoja ja kyllä voidaan palkata samantien joku muu samaan työtehtävään.

Kyllä lomat saa pitää, mutta usein ne maksetaan jokaisessa palkassa eli tuo loma on ns.palkaton aika. Ei kaikilla ole sama käytäntö toki.

[QUOTE="alkup";24427366]Voin kertoa, että miehesi työsuhde voi loppua vaikka tänään, ei ole irtisanomisaikoja ja kyllä voidaan palkata samantien joku muu samaan työtehtävään.

Kyllä lomat saa pitää, mutta usein ne maksetaan jokaisessa palkassa eli tuo loma on ns.palkaton aika. Ei kaikilla ole sama käytäntö toki.[/QUOTE]

Miksi laki ei muka koske rekryfirmoja? Ihmetyttää suunnatomasti. Eikös lain rikkomisesta pitäisi saada rangaistus.
Toisaalta ihmetyttäisi jos nyt sitten määräajan jälkeen laittaisi pois kun mies on työnantajan taholta käynyt monissa koulutuksissaja on ainut kuka osaa nämä hommat mitä tekee.Hänet siis koulutettu siihen ja pyydetty myös koulutukseen Ruotsiin. Hassua jos firma tuhlaisirahaa turhaan koulutukseen,mut mistäs näit tietää.
Hän siis sai ihan normi loma-ajan palkan nyt ollessa lomalla.

Eli valitettava tosiasia on, että ihan laillisesti niitä vuokrafirmoja pyöritetään. Ja monet työnantajat ovat huomanneet näinä epävakaina aikoina että on kätevää pitää työvoimaa, jonka voi ilman irtisanomisaikaa potkia pihalle.

Vuokratyöfirmaan ei ole pakko mennä töihin. Jos vuokratyöfirma saa hyvän tuloksen, niin sen maksavat ne yritykset, jotka työtnekijöitä sen kautta palkkaavat. Ei se tulos ole pois työntekijän palkasta. Joten katso työelämää vähän vähemmän punertavien lasien takaa.

En oikein ymmärrä ap:n pointteja ja kertakaikkisen vääriä väitteitä. Jos lomakorvaus maksetaan jokaisessa palkanmaksussa, niin tilannehan on aivan sama kuin normaalilla palkansaajalla. Loman voi vain ottaa milloin haluaa ja saman rahamäärän(lomakorvauksen) on jo saanut vaikkakin etukäteen. Työsopimuslaki, työtehtosopimukset, työaikalainsäädäntö ja työsuojelumääräykset koskevat myös vuokratyöläisiä sekä ulkomailta palkattuja työntekijöitä, jos he Suomessa työskentelevät.

[QUOTE="vieras";24427432]Vuokratyöfirmaan ei ole pakko mennä töihin. Jos vuokratyöfirma saa hyvän tuloksen, niin sen maksavat ne yritykset, jotka työtnekijöitä sen kautta palkkaavat. Ei se tulos ole pois työntekijän palkasta. Joten katso työelämää vähän vähemmän punertavien lasien takaa.[/QUOTE]

Kyllä se on juuri työntekijän palkasta pois, se on aivan varmaa.

Jos työntekijä saa 10€/h ja työnantaja maksaa rekryfirmalle esim. 22e/h, niin tuo kulujen päälle jäävä summa on kate, jonka rekryfirma saa ja josta he eivät suostu tinkimään.

Nyt kun palkataan väkeä Virosta n.5€/h, niin totta kai rekryfirman kate kasvaa ja se on työntekijöiltä pois monellakin tapaa, on pois myös Suomen valtiolta, kun suomalaiset ovat työttöminä virolaisten tehdessä työt polkuhintaan - tämä on uusin suuntaus rekryfirmoilla.

Siis joku kehtaa valittaa siitä, että suomessa on palkallinen loma :D Ja vuokratyöntekijänä on usein enemmän vapautta päättää milloin sen loman pitää.

Ja onko joku ihme, että firma tahtoo tehdä - kääk - voittoa?? Ajattele itseäsi, sinäkin vain haet mahd korkeaa palkkaa, välittämättä lainkaan niistä yrityksistä kenen voittoja yrität tavoitella itsellesi :'(

Voi kyynel.

Ainoa semi-pitävä kohta listassa on pykälä irtisanomisesta. Se on hieman turhauttavaa, ettei ole kertakaikkiaan mitään irtisanomisaikaa. Tai toki sopparissa lukee irtisanomisaika 1kk, mutta siis jos ei tarjota työtä = ei tule palkkaa = ei ole päivääkään irtisanomisaikaa. Minusta esim 1 viikko olisi kohtuullinen.

[QUOTE="alkup";24427551]Kyllä se on juuri työntekijän palkasta pois, se on aivan varmaa.

Jos työntekijä saa 10€/h ja työnantaja maksaa rekryfirmalle esim. 22e/h, niin tuo kulujen päälle jäävä summa on kate, jonka rekryfirma saa ja josta he eivät suostu tinkimään.

Nyt kun palkataan väkeä Virosta n.5€/h, niin totta kai rekryfirman kate kasvaa ja se on työntekijöiltä pois monellakin tapaa, on pois myös Suomen valtiolta, kun suomalaiset ovat työttöminä virolaisten tehdessä työt polkuhintaan - tämä on uusin suuntaus rekryfirmoilla.[/QUOTE]

TES on sama olit vuokratyöfirman kautta tai vakituinen - siivoojana saat tasan yhtä monta euroa olit sitten vuokrafirman tai oman firman listoilla. Sitä katetta ei ole mahdollista repiä työntekijän palkasta. Kapish?

TES on sama olit vuokratyöfirman kautta tai vakituinen - siivoojana saat tasan yhtä monta euroa olit sitten vuokrafirman tai oman firman listoilla. Sitä katetta ei ole mahdollista repiä työntekijän palkasta. Kapish?

No ei se nyt ihan noin mene. Tai siis voi olla että siivoojilla tai myyjillä, mutta toimistopuolella esim. sain vuokrafirmasta reilun 11 euron tuntipalkkaa, mikä on ihan eri asia kuin tehdä samaa hommaa vakituisena samalla työajalla (7,5 tuntia päivässä) 2000 euron kuukausipalkalla. Tyhmempikin osaa tämän laskea. Kaikille ei makseta TES:n mukaan, vaan totta kai "omille" maksetaan vähän paremmin, että pysyvät hommissa.

Lisäksi näistä vastauksista valitettavasti huomaa, ettei vastaajien ole tarvinnut elättää perhettään vuokratyöstä saatavilla satunnaisilla tuloilla. Olkaa kiitollisia.

mä tykkään olla vuokrafirman kautta hommissa olen ollut jo vuoden,kyllä mulla lomat kertyy tuntipalkka on ihan hyvä .
töitä on ihan kivasti pärjätään kyllä voin myös ilmoittaa firman että koska pidän vapaata en ota töitä vastaan ei ongelmia..

Nii mun miehellä on kyllä sama palkka kuin muillakin ( ei tietty niitä lisiä ole mitämonia vuosia olleilla) ja on taloushallinnonpuolella töissä

[QUOTE="alkup";24427551]Kyllä se on juuri työntekijän palkasta pois, se on aivan varmaa.

Nyt kun palkataan väkeä Virosta n.5€/h, niin totta kai rekryfirman kate kasvaa ja se on työntekijöiltä pois monellakin tapaa, on pois myös Suomen valtiolta, kun suomalaiset ovat työttöminä virolaisten tehdessä työt polkuhintaan - tämä on uusin suuntaus rekryfirmoilla.[/QUOTE]

Oikeastaan tuolla logiikalla jokaisesta tuotteesta kaupan saama hinta pitäisi siis maksaa tuotteen tehneelle työntekijälle. Esim leipurin pitäisi saada koko kuluttajan maksama leivän hinta, jotta kukaan ei saisi katetta. Yritys, joka palkkaa työntekijän vuokratyöyrityksen kautta tietää maksavansa suurempaa hintaa työntekijän työpanoksesta. Se on silloin pois työn vuokraajan tuloksesta eikä työntekijän palkasta.

Ei työn vuokraaja maksaisi kuitenkaan 22,- €/h omalle työsopimussuhteessa olevalle työntekijälleen, vaan sen saman 10,- €. Edelleen tällä logiikalla Kiinassa pienellä palkalla työtä tekevä riistää suomalaista duunaria, koska myös heidän elinkustannuksensa ovat matalammat kuin täällä. Koko vuokratyötilanteeseen ovat vaikuttaneet suomalaiset työntekijät omalla asenteellaan ja vaatimuksillaan.

Minä olen vuokrafirman kautta töissä ja kyllä sielä noudatetaan ihan Tes:iä. Lomarahat joo maksetaan palkan yhteydessä, mutta kyllähän jokainen voi itse säästää sen summan palkastaan. Palkka on aivan sama mikä työpaikan omilla työntekijöillä ja nyt harjotteluaikana irtisanomisaika on 2 viikkoa ja 4kk:n töiden aloittamisesta se irtisanomisaika pitenee ihan kuten kuuluukin. Kyllä minulla ainakin on ihan samat edut mitä muillakin ja tyytyväinen olen :)

"Lisäksi näistä vastauksista valitettavasti huomaa, ettei vastaajien ole tarvinnut elättää perhettään vuokratyöstä saatavilla satunnaisilla tuloilla. Olkaa kiitollisia"

Vastauksista ei voi vetää tällaisia johtopäätöksiä. Kiitollinen olen siitä, että olen yrittäjä ja olen jatkuvassa pätkätyössä, jos tilauksia ei tule. Käytän myös vuokratyövoimaa satunnaisesti, koska yrityksen koko on sellainen, että tilausten vähäisyyden ja epävarmuuden vuoksi joutuisin lisätyövoimaa palkatessani luopumaan ensimmäiseksi omasta palkastani. Lisäksi en pääse edes työttömyyskorvauksen piiriin kuten vuokratyöläinen työn loppuessa. Kannattaisi olla kiitollinen, että on edes vuokratyöfirmoja, joiden antaman työn avulla voi elättää itsensä ja perheensä.

Alkuperäinen kirjoittaja vuokratyönantaja;24427726:
"Lisäksi näistä vastauksista valitettavasti huomaa, ettei vastaajien ole tarvinnut elättää perhettään vuokratyöstä saatavilla satunnaisilla tuloilla. Olkaa kiitollisia"

Vastauksista ei voi vetää tällaisia johtopäätöksiä. Kiitollinen olen siitä, että olen yrittäjä ja olen jatkuvassa pätkätyössä, jos tilauksia ei tule. Käytän myös vuokratyövoimaa satunnaisesti, koska yrityksen koko on sellainen, että tilausten vähäisyyden ja epävarmuuden vuoksi joutuisin lisätyövoimaa palkatessani luopumaan ensimmäiseksi omasta palkastani. Lisäksi en pääse edes työttömyyskorvauksen piiriin kuten vuokratyöläinen työn loppuessa. Kannattaisi olla kiitollinen, että on edes vuokratyöfirmoja, joiden antaman työn avulla voi elättää itsensä ja perheensä.

Justiinsa jo. Sarjassamme älä sinä avaa suutasi vaan ole kiitollinen että saat edes leipää. Miksi nää keskustelut aina päättyy tähän marttyyrikommentiin, että MULLA ON AINAKIN ASIAT KAIKISTA HUONOITEN. Tässä kai oli tarkoitus puhua vuokratyön epäkohdista, ja nehän siinä esille tulivatkin... Itse vihasin vuokratyötä ja olen onnellinen että mulla on vakityö, ei suuripalkkainen mutta pysyvä. Kukin olkoon tyytyävinen tahollaan tekemiinsä valintoihin.

[QUOTE="niinpä";24427800]Justiinsa jo. Sarjassamme älä sinä avaa suutasi vaan ole kiitollinen että saat edes leipää. Miksi nää keskustelut aina päättyy tähän marttyyrikommentiin, että MULLA ON AINAKIN ASIAT KAIKISTA HUONOITEN. Tässä kai oli tarkoitus puhua vuokratyön epäkohdista, ja nehän siinä esille tulivatkin... Itse vihasin vuokratyötä ja olen onnellinen että mulla on vakityö, ei suuripalkkainen mutta pysyvä. Kukin olkoon tyytyävinen tahollaan tekemiinsä valintoihin.[/QUOTE]

MULLA AINAKAAN EI ASIAT OLE KAIKISTA HUONOITEN. Hirveää huutoa. Minulla on oma yritys, jonka omistan ja kaiketi erittäin hyvät tulot. Olen myöskin erittäin tyytyväinen tekemiini valintoihin. Silti kai saa kertoa myös toisenlaisen näkemyksen vuokratyön tarpellisuudesta ja siitä, ettei vuokratyö ole ainoa epävarma asia tässä työllisyystilanteessa.

Vuokratyön mahdollisista epäkohdista voi luonnollisesti keskustella, mutta on aika typerää tulla heittelemään tänne suoranaisia valheita, jos pitäisi keskustella. Onneksi ketjussa on myös asiallisia näkökantoja ja vuokratyöläisten mielipiteitä.

Yhteistyössä