Vuodelepoon raskaana määrätyt... miten pitkään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sweet_Poison"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sweet_Poison"

Vieras
Ihan tällaista ajattelin kysyä kun itse jouduin ennenaikaisen paikkojen avautumisen+lyhentymisen+supistelujen vuoksi lepoon rv 25+ ja sairaalajaksoilta kotiuduin 33+6. Nyt on menossa 36+5 ja tämän viikon ole hiljalleen liikkunut ja lämmitellyt uunia, purkanut muuttolaatikoita, tehnyt ruokaa. Aina välillä leväten.

Tuntemuksista päätellen loputkin alakerrasta hävinnyt, mutta en saanut mitään ohjeita lääkäriltä loppuajaksi. Kun olivat sitä mieltä ettei rv 36 tule täyteen. Mites kun viikonloppuna tulee 37+0 eli lapsi olisi täysiaikainen. Saako saunoa, liikkua... Kuntoa ajattelin hiljaa nostaa ihan kotitöillä ja normaalilla arjella, vai makaanko synnytykseen saakka? Neuvolassa ohje että olisi hyvä vauvan pysyä 38+ sisällä, mut pelottaa oman henkisen ja fyysisen voinnin kannalta jatkaa lepoa tuonne asti.. Vauva on koko ajan kehittynyt käyrien mukaan hyvin.

Eiköhän toi ole sulla niin hyvällä mallilla että voit toimia normaalisti. Mulle sanottiin että rv34 jälkeen ei enää kaksosraskaudessa synnytystä estellä vaan annetaan syntyä. Mutta perätilan takia synnytystapa oli sektio ja vauvat syntyi sovitulla sektiolla 37+5 ja olin ollut vuodelevossa viikot 25-34.

Tsempit sinne!

Juu, niin minäkin toivoin. Rv 32 antoivat luvan vähän liikkua. No sain kalvopussin esille ja paikat auki, palautui kuitenkin levolla. Nyt en vaan enää jaksaisi kantaa huolta, olisi ihanaa vaan olla ja lähteä sitten synnyttämään kun on aika. Mut otenkin muilla on niin helppoa (kuten terkalla) asettaa koko ajan uusia tavoitteita, kuten nyt tuo 38+. Ei vaan oikeesti pää kestä enää :( Kiitos :)

Mä en ole joutunu vuodelepoon , mutta nyt mulla on viikkoja 37+0 ja maanantaina just olin lääkärissä ja hän sanoi, että saa syntyä jos on syntyäkseen. Että keuhkojen ja muun pitäis olla jo niin kehittyneet, että kaiken pitäis sujua ilman ulkopuolista apua. Eli kyllä mä ihan synnytystä jo odotan, enkä todella koita lepäillä jos tuntuu että synnyttämään pääsis :)

[QUOTE="äiti";26102769]Mä olin 6 viiikkoa vuodelevossa,viikon sairaalassa ja 5 viikkoa kotona. Syntyi 37+6[/QUOTE]

Mille viikoille asti lepäsit?

Mulla menossa 12.viikko ja eka viikko jolloin teen muutakin kuin käyn vessassa/suihkussa...

Kävin just neuvolassa ja arveli terkka vauvan painon alkavan jo 3:lla. Kerroin etten jaksa enää maata vaan alan hiljalleen elelemään loppua kuten normaalistikin. kun vain saisi nyt muutaman viikon aikaa nostaa kuntoa...

mielä keskimmäinen synty 37+3 edellisenä iltana uskaltauduttiin seksiä harrastamaan.. ekaa kertaa 17viikkoon.
olinkin maannu sen 15vk ja ehdin hetken tehdäkkin jotain. tosin tuona aikana kun elelin normaalisti en imuroinu kun kerran kun tuntui että syntyy justiin.

tokasta makasin kanssa pitkään ja ehdittiin jo sitten käynnistysaika varata viikolle 39+0, syntyi 38+5. eli ehdin n.4vk elää normisti.

mut määrättiin lepoon rv 30, kun kaulaa jäljellä 2 cm.piti levätä rv 32 asti. nyt sanottiin että lepää vielä rv 34 tai 35 asti!! vähän ärsyttävää. Haluaisin tietää tarkemmin, että milloin tämä makailu loppuu. olen 35v ensisynnyttäjä ja nyt rv 32+1

[QUOTE="belly";26141659]mut määrättiin lepoon rv 30, kun kaulaa jäljellä 2 cm.piti levätä rv 32 asti. nyt sanottiin että lepää vielä rv 34 tai 35 asti!! vähän ärsyttävää. Haluaisin tietää tarkemmin, että milloin tämä makailu loppuu. olen 35v ensisynnyttäjä ja nyt rv 32+1[/QUOTE]

Viikon 34 jälkeen ei enää synnytystä estellä, mutta ymmärrät varmaan itsekin että vauvalla on parempi alku jos ei tarvitse aloittaa keskolasta. Hyvin usein alle vko 36 syntyneet vauvat joutuvat muutamaksi päiväksi keskolaan. Toki täysiaikaisiakin siellä on, mutta ei tuo muutama viikko oikeasti ole sun loppuelämäsi kannalta mitään. Vauvan terveydentilan kannalta taas ehkä ratkaisevat viikot, miten keuhkot ovat kehittyneet jne.

Minä olin sairaalassa vko 34 asti, sen jälkeen sain kotona jo liikkua jonkun verran mutta käskivät ottaa silti tosi rauhallisesti.

[QUOTE="belly";26141659]mut määrättiin lepoon rv 30, kun kaulaa jäljellä 2 cm.piti levätä rv 32 asti. nyt sanottiin että lepää vielä rv 34 tai 35 asti!! vähän ärsyttävää. Haluaisin tietää tarkemmin, että milloin tämä makailu loppuu. olen 35v ensisynnyttäjä ja nyt rv 32+1[/QUOTE]

oo, noi välietapit on sellasia, että tuntuu ettei elämä etene kuin kahden viikon sykleissä. Ekaks sain etapin 28, sitten 30 ja lupailtiin lisää liikkumista. Rv 32 jälleen vuodelepoon rv 34 asti. Sitten rv 36 ja lopulta rv 37 ja vieläkin sanotaan, että ei olis hyvä näin pienillä viikoilla syntyä. Mitä v*ttua kun eka meinaa syntyä rv 25 niin ei oo rv 37 liian pieni!

Mut siis asiaan, itse kahden raskauden jäljiltä levänneenä niin tuo rv 34 taitaa olla aika ehdoton mihin lepuuttavat, ja taitaa kääntää ihan rv 35 täyttymiseen saakka sitä lepoa. Mut rv 36 on se mihin kannattaa olla tosi varovaisesti ja vauvahan on täysiaikainen sitten rv 37...

Tsemppiä lepoon ja viimeisiin viikkoihin.

28 on ratkaisevia viikkoja siltä osin että taisi olla keuhkojen kehittyminen noilla viikoilla. Alle 28 viikolla syntyneistä vain osa jää henkiin. Viikon 32 jälkeen liki kaikki syntyneet vauvat jäävät henkiin, ja keuhkotkin on kehittyneet ainakin jos kortisonit on ehditty antaa.

Ne puhuu sairaalassa näistä viikoista juuri siksi että vauvan kehityksen kannalta ne pari viimeistä kuukauttakin ovat todella tärkeitä.

Varmaan osaksi psykologiaa se että ei suoraan sanota että sun täytyy maata seuraavat 2,5 kk jos sairaalaan joutuu viikolla 26 kuten minä jouduin. :)

Mä jouduin kaksosraskaudessa juuri ton paikkojen avautumisen takia vuodelepoon rv 30. Makasin viikon sairaalassa ja kolme kotona. Sit kun 34 tuli täyteen niin lääkärit huokas helpotuksesta ja sain hissukseen alkaa liikkumaan. Loppujen lopuksi synnytys päätettiin käynnistää rv 38+1..

Pakko udella, et minkä verran teillä on sit ollut niitä "tapahtumia" alakerrassa, et vuodelepoon on tullut passitus? Mietin vaan, kun omalla kohdalla meinas kakkonen syntyä rv32 paikkeilla, eikä mulla ollut mitään lepokomentoa, vaik supisteli, paikat aukes aikasin ja kaulaakin hävis ihan kiitettävästi.Ja hyvin pysys lopulta mukana, loppuun asti.

[QUOTE="vieras";26142360]Pakko udella, et minkä verran teillä on sit ollut niitä "tapahtumia" alakerrassa, et vuodelepoon on tullut passitus? Mietin vaan, kun omalla kohdalla meinas kakkonen syntyä rv32 paikkeilla, eikä mulla ollut mitään lepokomentoa, vaik supisteli, paikat aukes aikasin ja kaulaakin hävis ihan kiitettävästi.Ja hyvin pysys lopulta mukana, loppuun asti.[/QUOTE]

Ihan riittävästi ja suurin syy on sisäsuun aukeaminen ilman merkittäviä supisteluja. Eli paine aukaisee sisäsuun aiheuttaen sikiökalvojen valumisen kohdunkaulaan ja supistelut lyhentävät ja avaavat kohdunkaulaa + ulkosuuta. Sisätutkimuskielto "sormin" tuli jo alussa. Ei lepoon määrätä ilman syytä, mutta jos on määrätty niin sille on kyllä syynsä. Hyvä sulle, että pysyi sisällä ilman lepoa. Tokkopa yliopistollisessa sairaalassa makuutetaan ja syötetään/tiputetaan lääkkeitä huvin vuoksi.

Yhteistyössä